Bądźmy razem – koncepcja programu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Współpraca IV LO ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Dorohusku.
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wiesław Włodarski 13 kwietnia 2010 r
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
Zespół ds. integracji Mirosława Orłowska – Gaweł Daria Hanzel
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
 Witamy w Szkole Podstawowej w Mszczonowie  Działamy, aby nasi uczniowie byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1 ul. Armii Ludowej 1a Radom
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
„Pomagamy pomagać” Kampania realizowana przez MOPR w Gdańsku od do roku.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Szkoła Podstawowa w Wytomyślu. Szkoła Podstawowa w Wytomyślu zaprasza do zapoznania się z ofertą edukacyjną placówki i zachęca rodziców dzieci w wieku.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zadania pedagoga szkolnego
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

„Bądźmy razem” wielopłaszczyznowe, środowiskowe działania antydyskryminacyjne

Bądźmy razem – koncepcja programu. Program „Bądźmy razem” jest kontynuacją realizowanego przez placówkę w latach 2007-2010 przedsięwzięcia „Inny nie znaczy gorszy”. Przyczyny powstania programu „Bądźmy razem”: pozytywne doświadczenia z realizacji programu „Inny nie znaczy gorszy”, naznaczanie i etykietowanie uczniów z różnym rodzajem niepełnosprawności w szkołach ogólnodostępnych przez rówieśników, niski poziom wiedzy dotyczącej niepełnosprawności, wysoki poziom bezradności rodziców uczniów wobec przejawianych obrazów nietolerancji, niska samoocena osób niepełnosprawnych.

Bądźmy razem-koncepcja programu. Realizatorzy programu : wykwalifikowana, specjalistyczna kadra Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Koluszkach, członkowie Stowarzyszenia Rodzin Dzieci Specjalnej Troski, uczniowie Ośrodka i podopieczni Stowarzyszenia tworzący grupę teatralną „Tacy Sami”.

Bądźmy razem-adresaci programu: dzieci i młodzież pełnosprawna dzieci i młodzież niepełnosprawna rodzice i opiekunowie uczniów nauczyciele wychowawcy pedagodzy szkół i przedszkoli społeczność lokalna instytucje, organizacje, kluby

Bądźmy razem-cele programu: Cel główny: Kształtowanie prawidłowych postaw wobec niepełnosprawności - zapobieganie wykluczeniu społecznemu i dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Cele szczegółowe: Adresaci programu: wzbogacają wiedzę na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych, wykazują się szacunkiem, tolerancją wobec osób niepełnosprawnych, współdziałają i inicjują działania profilaktyczno-wychowawcze w swojej społeczności. Niepełnosprawni realizatorzy programu: rozwijają swoje zainteresowania, talenty i prezentują je w środowisku lokalnym, zaspokajają różnorodne potrzeby m.in.: akceptacji, samorealizacji, przynależności do grupy, uznania i autoprezentacji, wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.

Działania w ramach programu : (wychowankowie przedszkoli, uczniowie szkół). Przedstawienia profilaktyczne: „Bajka o łaciatym słoniu”, „Jeż”, „Prezent”, „Dziewczynka z zapałkami”

Działania w ramach programu: (wychowankowie przedszkoli, uczniowie szkół). Konkursy: „Mamy takie same marzenia”, „Ja i mój świat”, „Bądźmy razem”.

Działania w ramach programu: (wychowankowie przedszkoli, uczniowie szkół). Warsztaty psychoedukacyjne

Działania w ramach programu: (rodzice i opiekunowie). Szkolenia dotyczące m.in.: niepełnosprawności, zaburzeń CUN, stymulacji bazalnej oraz różnego rodzaju warsztaty np.decoupage. Indywidualne porady specjalistów, w tym psychologa, logopedy, oligofrenopedagoga. Organizacja spotkań grup wsparcia dla : - rodziców osób niepełnosprawnych, - rodziców dzieci z autyzmem.

Działania w ramach programu: (rodzice i opiekunowie). Nawiązanie współpracy z Klubem Rodzica Autyzm HELP J i M w Łasku. Udział w Dniu Świadomości Autyzmu.

Działania w ramach programu: (wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy szkolni). Szkoleniowe rady pedagogiczne (szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, zespół pedagogów z terenu gminy Koluszki): „Bullying w szkole” „Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej” „Autyzm - symptomy i objawy” „Seksualność dzieci i młodzieży” „Substancje psychoaktywne” Pilotażowe warsztaty dla nauczycieli i pedagogów – lekcje otwarte prowadzone przez psychologa szkolnego. Scenariusze zajęć dla dzieci i młodzieży na temat tolerancji i akceptacji niepełnosprawnych zamieszczone są na stronie internetowej Ośrodka.

Działania w ramach programu: (niepełnosprawni uczestnicy). Organizacja specjalistycznych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej m.in.: warsztaty rękodzieła, SI, rehabilitacja, dogoterapia.

Działania w ramach programu: (społeczność lokalna) Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Konferencja „Porozmawiajmy o autyzmie” „Wspólne kolędowanie” na zaproszenie Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska w Koluszkach

Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Organizowanie integracyjnych zajęć dla dzieci z terenu miasta i gminy Koluszki we współpracy z MOK w trakcie ferii zimowych. Prowadzenie warsztatów profilaktyczno-wychowawczych na terenie placówki dla zainteresowanych grup uczniów z innych szkół.

Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Przedstawienia jasełkowe ( np..kościoły , sołectwa, Urząd Miasta w Koluszkach) Występy grupy teatralnej ( np.MOK)

Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Spotkania integracyjne z różnymi grupami np.: Świetlica „Caritas” w Łodzi, Klub „Piwnica” w Koluszkach, Koło Gospodyń Wiejskich w Przanowicach, sołectwa: Katarzynów- Zygmuntów, Regny, Budziszewice

Działania w ramach programu: (społeczność lokalna) Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Organizacja cyklicznych imprez: Dni Godności Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie.

Działania w ramach programu: (społeczność lokalna) Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Organizacja cyklicznych imprez: Koncert „Dzieci Dzieciom”.

Działania w ramach programu: (społeczność lokalna) Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Organizacja cyklicznych imprez: Integracyjne biegi i zabawy na wesoło.

Efekty działań: I. Zwiększenie zakresu wiedzy o niepełnosprawności wśród zainteresowanych osób (nauczycieli, rodziców, uczniów) poprzez: szkolenia, warsztaty, kampanię informacyjną w prasie, na stronach internetowych, w trakcie różnych imprez, organizację konferencji, spotkania pedagogów, prowadzenie grup wsparcia , publikacje w prasie lokalnej, na stronie Ośrodka i Stowarzyszenia Rodzin Dzieci Specjalnej Troski tematycznych artykułów i instruktażowych scenariuszy zajęć dla uczniów na różnych etapach edukacyjnych.  

Efekty działań: II. Poszerzenie bądź nawiązanie współpracy z placówkami oświatowymi, wybranymi instytucjami ,klubami i organizacjami z terenu miasta i gminy Koluszki oraz województwa. Intensyfikacja działań na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: -organizacja imprez z udziałem niepełnosprawnych np: „Choinka z Agatem”, „Dzień Dziecka z POL-HUN ”, „Mikołaj z Fundacją Jana Pawła II” „Wigilia z klerykami z Seminarium Duchownego w Łodzi”

Efekty działań - udział w piknikach integracyjnych np. z Koluszkowskim Klubem Motocyklowym BIZON, Stowarzyszeniem „Leśna Jazda”, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej powiatu łódzkiego wschodniego w Koluszkach, Komendą Powiatową Policji powiatu łódzkiego wschodniego,

Efekty działań - udział w różnych konkursach, gminnych akcjach profilaktycznych np. PaT, Respect znaczy szacunek, Marsz dla Życia i Rodziny.

Efekty działań Inicjowanie działań na terenie placówki przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych np.: przedstawienia dla niepełnosprawnych, czesanie fryzur, warsztaty gotowania, organizowanie imprez: andrzejki, zabawa choinkowa.

Efekty działań: III. Wzrost liczby uczestników imprez i uroczystości organizowanych przez Ośrodek i Stowarzyszenie, w tym: cykliczne, lokalne koncerty „Dzieci dzieciom” z okazji Międzynarodowego Dnia Godności Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie, cykliczne, wojewódzkie integracyjne „Biegi i zabawy na wesoło”, wigilia integracyjna, spotkania wielkanocne z udziałem zaproszonych gości, pikniki rodzinne, jednodniowe wycieczki.

Efekty działań: IV. Włączenie tematyki niepełnosprawności do programów profilaktyczno-wychowawczych szkół ogólnodostępnych, mające na celu wyzwalanie wśród uczniów pełnosprawnych wrażliwości, empatii i szacunku dla odrębności drugiej osoby. V. Podwyższenie samooceny, niezależności oraz aktywności dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz wzrost liczby uczestników w : zajęciach terapeutycznych i warsztatach, różnego rodzaju konkursach, akcjach profilaktycznych, przeglądach teatralnych i artystycznych , występach, w tym jasełkowych w kościołach, instytucjach, spotkaniach na zaproszenie różnych instytucji, klubów, placówek oświatowych. I

Sukcesy

Rady i przestrogi Liczba uczestników zajęć psychoedukacyjnych nie może być większa niż 30 osób. Przedstawienie teatralne powinno być poprzedzone rozmową dotyczącą niepełnosprawności. Osoby realizujące program są zobowiązane racjonalnie planować działania zewnętrzne ze względu na ograniczony czas pracy własnej. W pracy warsztatowej, szkoleniowej z nauczycielami, pedagogami placówek lokalnych należy zwrócić uwagę na ćwiczenie konkretnych umiejętności dotyczących kontaktu z dziećmi niepełnosprawnymi.

Rady i przestrogi Proponuje się włączanie do pracy w teatrze „Tacy sami” uczniów z różnym spektrum niepełnosprawności, celem zwiększenia tolerancji wśród odbiorców i przełamywania barier społecznych. Należy aktywizować niepełnosprawnych uczniów szkół ogólnodostępnych do udziału w lokalnych konkursach artystycznych, aby stwarzać możliwość osiągania przez nich sukcesów i podnoszenia poczucia własnej wartości. Warto zadbać o pozyskanie funduszy na realizację programu, co ułatwiłoby np. - zakup nagród za udział w konkursach, materiałów niezbędnych do przygotowania scenografii, kostiumów, - organizację imprez, - wydanie publikacji ze scenariuszami zajęć.  

Wielopłaszczyznowość programu edukacja rehabilitacja społeczna kultura i sztuka „Bądźmy promocja razem”