Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na Litwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

ENSPIRE EU Przedsiębiorczy zastrzyk dla Unii Europejskiej.
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
WISE Women Integration and Skills for Entrepreneurship Warsztaty 30 czerwca 2006 Katarzyna Doliwa - OPI.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Przedsiębiorczość i przedmioty ekonomiczne Edukacja regionalna w praktyce szkolnej Szczecin, r.
Klub Przedsiębiorczego Nauczyciela. Cele Klubu : Podnoszenie jakości pracy nauczycieli Podstaw przedsiębiorczości Podnoszenie jakości pracy nauczycieli.
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości jest pozarządową organizacją pożytku publicznego, której celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do życia.
W Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM.
G Enterprise without Borders. Enterprise without Borders rozszerza i uzupełnia program Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo o możliwość współpracy z młodzieżowymi.
Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Edukacji Narodowej pełniące funkcję Instytucji Pośredniczącej (IP) dla Priorytetu III PO KL Wysoka jakość
Młodzieżowa przedsiębiorczość
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie
Akademia do Spraw Edukacji i Ustawicznego Rozwoju Nauczycieli Bawarii W imieniu Bawarskiego Ministerstwa Edukacji podejmuje i koordynuje wszystkie działania.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma  Pracownik  przedsiębiorca  przedsiębiorstwo.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Wpływ lokalnej gospodarki na rozwój/innowacyjność przedsiębiorstw w aglomeracji konińskiej Dr Monika Matusiak Centrum Polityk Publicznych Uniwersytet Ekonomiczny.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM. Program Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo – Być przedsiębiorczym realizowany jest przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Foundation for Promotion of Entrepreneurship – Continuing Education and Lifelong Learning NGO that responds to the training needs Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Program edukacyjny Dzień przedsiębiorczości XIII edycja 20 kwietnia 2016 r.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Sesja warsztatowa Dorota Janułajtys Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Urząd Miasta Lublin Projekt „MOJA FIRMA. Będę przedsiębiorcą” jest realizowany od 4 sierpnia 2010 r. jest realizowany od 4 sierpnia 2010 r. do 29 lutego.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Projekt edukacyjny „Kompetencje kluczowe”
International Commerce
Dzień przedsiębiorczości
Projekty zrealizowane w ZS1
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na Litwie Poradnia pedagogiczno-psychologiczna rejonu wileńskiego

Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości Osiem państw (Dania, Estonia, Litwa, Niderlandy, Szwecja, Norwegia, Walia oraz flamandzka część Belgii) uruchomiły specjalne strategie promowania kształcenia w zakresie przedsiębiorczości; Na Litwie kształcenie w zakresie przedsiębiorczości jest elementem programów nauczania, integrowane do przemiotów: Nauki społeczne, języki, nauki przyrodnicze, technologia, matematyka; W szkołach na Litwie ekonomika i przedsiębiorczość jest osobnym przedmiotem. Praktyczne umiejętności związane z przedsiębiorczością zostały określone przez Litwę, Rumunię, Liechtenstein i Norwegię.

W szkole podstawowej (1-4 klasa) uczniowie zapoznają się z podstawami przedsiębiorczosci w formie gier i zabaw. Dowiadują się co to jest rynek, popyt, podaz, uslugi i produkty, wymiana, zysk... 2002 r. LR ŠMM: 3000 egz. standardy krztalcenia ekonomi i przedsiębiorczosci; 800 nauczycieli z klas poczatkowych zostalo przeszkolonych (40 godz.)

Program „Ekonomika ir przedsiębiorczość“ Gimnazjum 9 lub 10 klasa. (zatwierdzony w 2011 roku): Obowiązkowe, 34 godzin Liceum (zatwierdzony w 2011 roku): Do wyboru, nie mniej 130 godzin Obszary : orientacja na rynku; zarządzanie finansami osobistymi; kształcenie w zakresie organizacji przedsiębiorstwa i umiejętności przedsiębiorczych; rola państwa we ekonomice, badanie i ocena wskaźników gospodarczych; rynki międzynarodowe.

Ekonomia, biznes i planowanie kariery Przedsiębiorczość Ekonomia, biznes i planowanie kariery Nauki społeczne Matematyka, nauki ścisłe, technologia, informatyka Sztuka i muzyka

Metody i działania Banki – programy zarządzania finansami osobistymi; Uniwersytety: ISM – Uniwersytet uczniów; MRU - Szkoła liderstwa i ekonomii; Organizacje pozarządowe (szkolenia, obozy); Giełda pracy – aktywizacja zawodowa;

Metody rozwijania przedsiębiorczości, wyniki badań Uczniowie: Wspieranie przedsiębiorczych uczniów – 76,9 proc. Uczestniczenie szkoły w projektach rozwoju przedsiębiorczości - 74,8 proc. Spotkania z przedsiębiorcami - 74,6 proc. Nauczyciele: Wykorzystanie innowacyjnych technologii w procesie nauczania – 89,9 proc.; Podnoszenie kompetencji nauczycieli w temacie przedsiębiorczości - 88,2 proc.; Konkursy, ewenty rozwijające przedsiębiorczość - 86,3 proc.; Spotkania z przedsiębiorcami – 85,7 proc.

Junior Achievement Fundacja Junior Achievement Lietuva jest pozarządową organizacją pożytku publicznego, której celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej, ucząc przedsiębiorczości i poruszania się w świecie finansów. Ucząc poprzez działanie, oferuje wiele możliwości praktycznego sprawdzenia wiedzy. JA Lietuva to: 10 programów dla szkół; 300 nauczycieli; 162 Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwa w 2015 r. 20 tys. Uczniów co roku; Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo to innowacyjny program edukacyjny, w którym uczniowie zakładają w szkole realnie działającą firmę. Celem programu jest kształtowanie niezbędnych postaw i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości. Jedyna organizacja na Litwie mającą pozwolenie Rządu LR na prowadzenie operacji gotówkowych w miniprzedsiębiorstwach szkolnych. http://www.lja.lt/index.php/lja-programos/visos-ja-programos

VERSLUMO UGDYMAS VERSLO PRAKTINIO MOKYMO FIRMOSE (VPMF) Vilniaus kolegija, „Simulith“ centras, Practice Enterprise (also known as a practice firm or virtual enterprise) is a virtual company that runs like a real business silhouetting a real firm’s business procedures, products and services. A practice enterprise resembles a real company in its form, organization and function. Each Practice Enterprise trades with other Practice Enterprises, following commercial business procedures in the Practice Enterprise worldwide economic environment. There are 50 PEs in Lithuania. SIMULITH CENTRE (LITHUANIAN CENTRAL OFFICE OF PEs) Each country in which a PEs Network exists has its own service centre, called the National Central Office (CO). The PE centre coordinating the activities of PEs in Lithuania is called “Simulith Centre”. It was founded in 1994 and opperating in Vilniaus kolegija/University of Applied Sciences (VIKO). A CO provides excellent opportunities to initiate and carry out continuous PE concept development on national and international level. Since 1999 “Simulith Centre” is a member of worldwide PE network EUROPEN-PEN International.

Ustawy państwowe   LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS  ĮSAKYMAS DĖL NOVATORIŠKO VERSLUMO UGDYMO SAMPRATOS TVIRTINIMO 2016 m. liepos 19 d. Nr. V-655 Vilnius  Program innowacyjnego kształcenia przedsiębiorczości CEL wykształcenie osoby o innowacyjnym myśleniu, zdolnej do samodzielnego i aktywnego działania, opracowywania nowych pomysłów i ich realizacji. ZADANIA: - połączyć kształcenie ogólne i kształcenie w zakresie przedsiębiorczości innowacyjnej; - umożliwić uczniom zdobycie kompetencji wymaganych dla społecznie odpowiedzialnych i ekonomicznie uzasadnionych działań i innowacji; - stworzyć dynamiczne, otwarte, kreatywne i innowacyjnymi technologiami wyposażone środowisko nauki do rozwoju przedsiębiorczości uczniów.

Poradnia pedagogiczno-psychologiczna rejonu wileńskiego Dziękujemy za uwagę!!! Poradnia pedagogiczno-psychologiczna rejonu wileńskiego www.ppt.vrsa.lt; E-mail: ppt@vrsa.lt Tel.nr.: +37064028702