współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki 2015-2016 WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne do udziału w tworzeniu strategii zajęć w szkole i innych placówkach edukacyjnych, 3. wdrożenie do refleksyjnego stosunku do procesu kształcenia.
TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU Dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiki i jej aspekty Historia rozwoju myśli dydaktycznej oraz współczesne tendencje w kształceniu ogólnym 3. Osobowość i kompetencje nowoczesnego nauczyciela 4. Konwencjonalne i problemowe/aktywizujące metody kształcenia oraz ich rola w realizacji celów współczesnej dydaktyki 5. Formy, zasady i środki kształcenia 6. Ewaluacja, pomiar dydaktyczny i refleksja w współczesnym procesie dydaktycznym
Założenia: po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń słuchacz studiów podyplomowych będzie: rozumiał rolę nauczyciela w nowoczesnej szkole oraz proces kształcenia w świetle współczesnych trendów i tendencji w edukacji poprawnie analizował i wnioskował obszar problemów dydaktycznych w różnych aspektach i perspektywach
3. rozumiał rolę, oczekiwania i potrzeby ucznia w nowoczesnej szkole 4. posługiwał się wybranymi metodami, formami i środkami dydaktycznymi 5. rozumiał konieczność diagnozy oraz pomiaru jakości efektów własnej pracy oraz pracy swoich uczniów 6. rozwijał w sobie oraz w swoich uczniach potrzebę kształcenia ustawicznego.
Literatura literatura podstawowa: Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków 2015. Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011. Springer M., Jak uczy się mózg. Warszawa 2015. Klus – Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010 Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. Gdańsk 2010.
Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. literatura uzupełniająca: Guz S. Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Lublin 2015. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli. Gdańsk 2009. Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. Łukasik I., Witek A. Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy. Lublin 2015.
cykl zajęć w postaci wykładów kończy się egzaminem – egzamin odbywa się w postaci samodzielnie przygotowanego konspektu z zaprojektowanej przez siebie lekcji oraz zaprezentowania przebiegu lekcji na forum grupy warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (3.0 – 5.0)
Na ocenę zaliczeniową składa się udział studenta w zajęciach ćwiczeniowych, który jest bardzo ściśle związany z aktywnością z uwagi na metody problemowe, warsztaty dydaktyczne i testy, które są podstawowymi metodami pracy na ćwiczeniach. Oceny z ćwiczeń: 100% obecności (13.03, 2.04, 17.04, 8.05, 22.05) – ocena 5.0 1 nieobecność – 4.5 2 nieobecności – 4.0 3 nieobecności – 3.0 4 nieobecności – konieczność ustnego kolokwium z problematyki ćwiczeń i wykładów.
Przebieg i data egzaminu: Egzamin będzie przebiegał w postaci ustnej Przebieg i data egzaminu: Egzamin będzie przebiegał w postaci ustnej. Będzie to prezentacja na forum całej grupy przebiegu samodzielnie zaprojektowanej przez siebie lekcji z dowolnie wybranego przedmiotu lub obszaru edukacji. Czas prezentacji wraz z przedłożonym konspektem zajęć (z podziałem na etapy zajęć, czynności nauczyciela i uczniów) oraz z prezentacją środków dydaktycznych wykorzystanych w lekcji to maksymalnie 10 minut na każdej osoby. Termin egzaminu to: 4.06 godz. 9.45-12.00 i 5.06 godz. 14.00-16.15
konsultacje soboty 17.15-18.00 KA budynek C, pokój 334b lub mail: ania@kozuh.net strona: ania.kozuh.net serdecznie proszę o mail w sprawie planowanej wizyty na konsultacjach (przynajmniej dwa dni wcześniej:-)