Edukacja małych dzieci: standardy, bariery, szanse

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

DROGA DO SAMODZIELNOŚCI
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Społeczne zaangażowanie firm na przykładzie Garncarskiej Wioski i Rajskiego Ogrodu Krzysztof Margol.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Realizacja Priorytetu IX PO KL w Województwie Zachodniopomorskim.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
REWITALIZACJA A ROZWÓJ LOKALNY Katowice r. Katowice r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Warsztat konsultacyjny
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Warsztat konsultacyjny
Dualne kształcenie zawodowe
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

Edukacja małych dzieci: standardy, bariery, szanse prof. Anna Giza

Spis treści Idea raportu Metodologia Zasady dobrej edukacji Bariery dostępu Rekomendacje

Dla kogo jest raport? rodzice małych dzieci, którzy chcą aktywnie wspierać ich rozwój, pracownicy placówek edukacyjnych i opiekuńczo- wychowawczych, członkowie organizacji pozarządowych działających na rzecz małych dzieci i rodzin, przedstawiciele władz i instytucji samorządowych.

najważniejsze wnioski warsztat konsultacyjny Jak powstawał raport? okrągły stół Kwerenda dokumentów akty prawne opracowania naukowe dane organizacji rekrutacja uczestników seminaria w terenie zespół koordynujący najważniejsze wnioski warsztat konsultacyjny pakiet materiałów RAPORT

Zasady dobrej edukacji Zawsze, wszędzie dla każdego Zintegrowana, spójna, kompleksowa Oparta na otwartości i współpracy ludzi i instytucji Uważna na dzieci Wzbudza ciekawość i radość Przygotowuje do życia Zapewnia poczucie bezpieczeństwa (wszystkim)

wąskie rozumienie edukacji W czym jest problem? wąskie rozumienie edukacji skoncentrowanie władz lokalnych na inwestycjach infrastrukturalnych niedocenianie znaczenia edukacji wczesnodziecięcej negatywny obraz żłobków i przedszkoli przekazywanie odpowiedzialności za dziecko instytucjom edukacyjnym małe zaangażowanie ojców wąskie pole doświadczeń w rodzinie zamknięcie instytucji na „nie-profesjonalistów” pustka pozaprzedszkolna i pozaszkolna za mało aktywności na powietrzu niemedialna edukacja rzadki kontakt dzieci z książką

ograniczenia dostępu i selektywność W czym jest problem? ograniczenia dostępu i selektywność niewidoczność dzieci niepełnosprawnych brak miejsc, gdzie dzieci niepełnosprawne mogą spędzać czas same lub z rodzicami problemy z dotarciem na zajęcia analiza kosztów i korzyści posłania dziecka do przedszkola przedszkola tylko dla pracujących dzieci zdolne to kłopot

brak otwartości i współpracy W czym jest problem? brak otwartości i współpracy aspołeczność instytucji niepartnerskie relacje między rodzicami a przedstawicielami instytucji edukacyjnych bierność rodziców wobec problemów edukacji zagubienie początkujących rodziców brak asekuracji przy przechodzeniu na kolejne szczeble edukacji trudności z pozyskaniem informacji na temat dzieci w gminie brak wymiany informacji na temat dzieci niepełnosprawnych pomiędzy instytucjami niewiedza na temat możliwości finansowania transportu dzieci niepełnosprawnych

W czym jest problem? za mała uważność na dzieci brak wiedzy na temat potrzeb i rozwoju dzieci złe przygotowanie kadry do pracy z dziećmi kłopoty z diagnozą umiejętności i deficytów dzieci pesymizm edukacyjny nieelastyczne przedszkola chybione inwestycje, skopiowane strategie przymus, schematyzm, nuda relacje władzy w edukacji i pomocy społecznej brak motywacji do podnoszenia jakości pracy nudno jak w przechowalni

W czym jest problem? świadectwo jako cel system edukacji – sam dla siebie społeczne oczekiwania wobec efektu pracy instytucji edukacyjnych brak kryteriów oceny jakości edukacji dominacja dydaktyki dostosowywanie się uczelni wyższych do popytu a nie do podaży upadek kształcenia zawodowego

W czym jest problem? poczucie niepewności wstyd przed pokazaniem się z niepełnosprawnym dzieckiem lęk przed instytucjami wśród rodzin z marginesu interwencyjny a nie wspierający system pomocy rodzinie zniewoleni nauczyciele za dużo przepisów wymagające przepisy

brak wiedzy na temat potrzeb i rozwoju dzieci Co można zrobić? brak wiedzy na temat potrzeb i rozwoju dzieci podnosić świadomość rodziców uczyć przez działanie zadbać o wizyty domowe położnych i pielęgniarek kontrolować jakość publikacji rozpowszechniać wiedzę

Co można zrobić? niedocenianie znaczenia edukacji małych dzieci angażować rodziców uzbroić w argumenty budować poczucie sprawstwa niedocenianie znaczenia edukacji małych dzieci otworzyć świetlice organizować zajęcia na świeżym powietrzu pytać dzieci

wąskie pole doświadczeń aspołeczność instytucji Co można zrobić? wąskie pole doświadczeń angażować ojców organizować alternatywne formy opieki i edukacji aspołeczność instytucji otwierać instytucje na małe dzieci partycypacyjnie tworzyć strategie edukacji

zamknięcie instytucji na nieprofesjonalistów lęk przed instytucjami Co można zrobić? zamknięcie instytucji na nieprofesjonalistów tworzyć przestrzeń dla nieprofesjonalistów certyfikować doświadczenia praktyczne lęk przed instytucjami uczłowieczać kontakt z instytucją pokazywać opłacalność inwestycji edukacyjnych

trudności z pozyskaniem informacji Co można zrobić? trudności z pozyskaniem informacji upowszechniać wiedzę o dostępie do informacji certyfikować doświadczenia praktyczne tworzyć mechanizmy zachęcające do zbierania i udostępniania informacji wymagające przepisy stworzyć przestrzeń wymiany informacji

dzieci niepełnosprawne brak kryteriów oceny jakości edukacji Co można zrobić? dzieci niepełnosprawne uświadamiać prawa włączać dzieci niepełnosprawne w życie lokalnej społeczności przywracać dzieci niepełnosprawne społeczności dzielić się doświadczeniami brak kryteriów oceny jakości edukacji dyskutować o dobrej edukacji

Dziękuję