Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Analiza ryzyka projektu
6. Strategie zarządzania
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Robert Lewicki
Katedra Logistyki i Transportu
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Zarządzanie projektami
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
1.
Tworzenie sieci dostaw Katedra Logistyki i Transportu
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Biznesplan.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Planowanie przepływów materiałów
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
Zasoby przedsiębiorstwa
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Ocena projektów inwestycyjnych
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN.
System rodziny w biznesie może stanowić źródło jego trwałej przewagi konkurencyjnej.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Logistyk.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Model „pięciu sił” M.Portera
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 6 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Co tworzy wartość dla klienta ? Większość firm nabyła bardzo szczegółową wiedzę dotyczącą różnych analiz kosztów oferowanych usług i produktów ale bardzo niewiele potrafi zanalizować wartość dostarczaną klientowi. W każdej działalności występuje pewien zbiór kompetencji i zasobów, które są konieczne dla jej prowadzenia ale bardzo niewiele z nich może być wyjątkowo cenne dla klienta. Identyfikacja tych drugich jest absolutnie kluczowe. Hamel Gary, Prahalad C.K.,„Competing for the future”, pp. 205-206 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Modele tworzenia strategii KMN – szkoła zasobów Koncepcja „core competences” – kluczowych kompetencji Hamela i Prahalada, gdzie: kompetencje = umiejętności + zasoby „Twarde” i „miękkie” aspekty strategii Korporacja jako dynamiczny organizm oparty na współzależnościach i współdziałaniu a nie jako luźna kombinacja jednostek (Obłój, str. 83-99) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Szkoła zasobów – „core competences” Kluczowe kompetencje: unikalne cenne trudne do imitacji Rodzaje kluczowych kompetencji: materialne: np. lokalizacje, złoża surowców naturalnych prawne: licencje, patenty, koncesje organizacyjne i kulturowe: marka, organizacja pracy Kluczowe kompetencje muszą: występować na poziomie całej KMN, a nie jej poszczególnych jednostek pozwalać na tworzenie całych rodzin produktów Przykłady: Koźmiński, str. 78 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Szkoła zasobów – przykład Canona i Intela Kluczowy zasób: Canon: technologia produkcji mechanizmów do biurowego sprzętu laserowego (drukarek, kopiarek) Intel: technologia produkcji mikroprocesorów Oba ww. są: unikatowe (technologie konkurentów są o wiele mniej efektywne) trudne do replikowania (dotyczą skomplikowanych procesów i rozwiązań technicznych) cenne (mają bardzo wiele zastosowań w szerokiej gamie produktów) Występują na poziomie całej KMN i pozwalają na tworzenie rodzin produktów Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Szkoła zasobów – przykład Nike i Olam (HBR, 2/2004, str. 50-61) Kluczowy zasób: Nike: technologia produkcji butów sportowych Olam (Nigeria, Singapur): zarządzanie ryzykiem kursowym i cenowym na afrykańskich rynkach surowcowych Oba ww. są: unikatowe (technologie konkurentów Nike są mniej efektywne, nikt nie dorównał Olamowi w efektywności zarządzania ryzykiem na rynkach surowcowych) trudne do replikowania (dotyczą skomplikowanych procesów i rozwiązań) cenne (mają bardzo wiele zastosowań w szerokiej gamie produktów: np. różne rodzaje obuwia, różne surowce naturalne strefy tropikalnej) Występują na poziomie całej KMN i pozwalają na tworzenie rodzin produktów Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Szkoła zasobów – obszary, w których zaznacza się przewaga konkurencyjna KMN i w których poszukują one swoich „core competences” Potencjalne obszary korzyści skali: konieczne jest ponoszenie wysokich kosztów stałych np. sfera badań i rozwoju działania związane są z wysokim poziomem ryzyka, np. sfera reklamy i promocji Potencjalne obszary korzyści doświadczenia: produkcja masowa (zob. „krzywa uczenia się”) inne korzyści skali w ramach łańcuch tworzenia wartości Potencjalne obszary korzyści zasięgu: związane z ryzykiem walutowym związane ze zmiennością cyklu koniunktury Koźmiński, str. 83-94 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Szkoła zasobów – podsumowanie W coraz większym stopniu uznaje się, że kluczowym zasobem nie jest posiadanie jakiegoś pojedynczego czynnika produkcji (złoża, patentu, znajomości technologii) ale zdolność do ciągłego odkrywania nowych rozwiązań (technologii, zasad działania ale też złóż minerałów). Marka ma wtedy wartość rynkową, gdy stoi za nią rzeczywista kluczowa kompetencja wynikająca z tradycji korporacyjnych (vide Toyota vs General Motors). Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 7 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

„Value chain” biznesu naftowego PetroStrategies Inc. Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

„Value chain” zaspokajania popytu na benzyny do samochodów Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe „Value chain” zaspokajania popytu na benzyny do samochodów (dane w USD dla fikcyjnej korporacji naftowej) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe „Value chain” zaspokajania popytu na benzyny do samochodów (dane dla rynku USA) PetroStrategies Inc., dane dla największych korporacji naftowych, 2007 PetroStrategies Inc., dane dla rynku USA,2007 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Wartość korporacji jako całości i jej części - łańcuch tworzenia wartości – „Value chain” Value chain – sekwencja powiązanych ze sobą czynności prowadzących do wyprodukowania przez nią wartości, której ostatecznym beneficjentem jest nabywca (Koźmiński, str. 61-62) Istotą value chain jest ocena każdego działania w KMN pod kątem przydatności dla klienta Koncepcja value chain umożliwia porównania efektywności pojedynczych działań pomiędzy KMN Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Wartość korporacji jako całości i jej części - łańcuch tworzenia wartości – „Value chain” Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Outsourcing- obszary najczęściej outsourcowane Obsługa klienta Obsługa logistyczna (magazynowanie, kompletacja, dystrybucja) Produkcja Serwis Szkolenia Administracja(Burt,Dobler,Starling, „World Class Management. The Key to Supply Chain Managment”, McGrawHill, 2003, p. 309) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Outsourcing- obszary najrzadziej outsourcowane Badania i Rozwój Sprzedaż Produkcja specjalistyczna Zakupy Serwis specjalistyczny (Burt,Dobler,Starling, „World Class Management. The Key to Supply Chain Managment”, McGrawHill, 2003, p. 309 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

„Value chain”- aspekty doskonalenia optymalizowanie funkcji (działań) elementarnych koncentracja na funkcjach związanych z „core competences” koordynacja między tymi funkcjami koordynacja zewnętrzna rozbudowa łańcucha tworzenia wartości w stronę dostawców i klientów Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

„Value chain” i benchmarking - zastosowanie w praktyce 27 % firm w USA używa koncepcję łańcucha tworzenia wartości a 47% rozważa jej użwanie (Ernst &Young, 2003 Survey za Atrill, Laney, str 371) 53 % firm w USA używa koncepcję benchmarkingu a 36% rozważa jej użwanie (Ernst &Young, 2003 Survey za Atrill, Laney, str 373) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe