Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN."— Zapis prezentacji:

1 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8

2 Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN jest selekcja: produktów, kierunków inwestowania, itd. - w małych firmach problemem jest raczej wykreowanie produktu, który „zaistniałby” na rynku KMN potrzebują „obiektywnego narzędzia” podejmowania decyzji w zakresie selekcji priorytetów H. Markowitz i jego rola

3 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Modele portfelowe (macierzowe) - „wielka trójka” najbardziej znanych Model BCG Model General Electric/ McKinsey Model ADL

4 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Modele portfelowe (macierzowe) - model BCG Pierwsze zastosowania modelu datują się na lata 60-te, opublikowanie metodologii miało miejsce w 1973 r. W szczytowym okresie jej popularności, który przypadł na lata 70-e używało jej ponad 100 wielkich korporacji USA z listy Fortune 500 (Obłój, str. 273-277)

5 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve) Źródło: Ian C. Runge, „Mining Economics and Strategy”, SME, Littleton, 1998 r. Krzywa uczenia się bazuje na intuicyjnym przekonaniu, że powtarzając jakiś proces wielokrotnie wprowadza się usprawnienia, które redukują koszt jednostkowy. Za naukowe „odkrycie” krzywej uczenia się uważa się opublikowanie w 1963 r. pracy A.A. Alchiana – „Reliability of Progress Curves in Airframe Production” (nb. dot. II WŚ – wcześniej utajniona)

6 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve) Źródło: Hax, Majluf, ”Strategic Management”, str. 111

7 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - postać modelu Tempo wzrostu rynku: (sprzedaż b.r. - sprzedaż u.r.)/ sprzedaż u.r. Względny udział w rynku: udział w rynku KMN/udział najsilniejszego konkurenta

8 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - wnioski wynikające z pozycji na macierzy

9 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Modele portfelowe (macierzowe) - krytyka modelu BCG Wzrost i rentowność nie są ze sobą skorelowane - wręcz przeciwnie często ze sobą rywalizują a dobra strategia nie powinna pozwalać na rezygnację z zyskownych inwestycji Krzywa uczenia się nie zawsze ma zastosowanie: –dojrzałe gałęzie przemysłu –gałęzie wymagające wysokiej specjalizacji

10 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve) Źródło: Szacunki własne autora

11 Modele portfelowe (macierzowe) – kierunki rozwoju Możliwe definicje udziału w rynku: –Absolutny udział w rynku (wartościowo) –Absolutny udział w rynku (wolumenowo) –Pozycja na rankingu udziału w rynku –Udział względny do lidera rynku –Udział względny do 3 największych konkurentów –Udział względny do przeciętnego (np. indeksu Herfindahla) ( Roberts Keith, PIMS, „Getting the right business metrics”, mat. niepublikowany ) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe


Pobierz ppt "Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN."

Podobne prezentacje


Reklamy Google