Główne etapy historii retoryki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
czyli Wprowadzenie do filozofii
Prezentuje się Grupa A-8 języka angielskiego
Filozofowie analityczni
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
PREHISTORIA.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Język angielski na lekcjach historii
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Fundamenty kultury europejskiej
Sofiści.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Rys historyczny czasów Platona
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Sztuka sprzedawania.
Biblioteka to nie tylko lektury
Scholastyka.
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Średniowiecze.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
STOICYZM.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Jak napisać dobry tekst?
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Szkoła wiślicka w średniowieczu.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Informator dla rodziców
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Logika i argumentacja dla prawników
RENESANS KAROLIŃSKI.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Klasa dziennikarska – I A Jeżeli masz duszę humanisty, temperament dziennikarza, poszukujesz inspiracji, cechujesz się otwartym umysłem i chcesz rozwijać.
Etyka Patrycja Zalewska.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
Szkoła wiślicka w średniowieczu.
Idealizm. Cz.1. W poszukiwaniu ponadczasowego piękna /starożytni Grecy, Bernini, Canova/
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Język polityki – między retoryką a nowomową
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Oświecenie- epoka rozumu Zuzanna Springer 7b. Co to Oświecenie ? Nazwa Oświecenie sugerowała koniec czasów ludzkiej ciemnoty i zacofania nowa myśl wprowadzała.
KLASA Społeczno-prawna
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.3 Małgorzata Tubielewicz.
…czyli nie taki diabeł straszny
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Zapis prezentacji:

Główne etapy historii retoryki M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

Retoryka w Grecji Czynniki sprzyjające rozwojowi retoryki: właściwa demokracji ateńskie wolność słowa, szeroki udział obywateli w życiu publicznym, równość wobec prawa wszystkich wolnych obywateli równość w obejmowaniu urzędów państwowych oraz prawo przemawiania na zgromadzeniach ludowych, kultura starożytna Hellady, Retoryka w Grecji

Pierwsi teoretycy retoryki opisowej sofiści Koraks i jego uczeń Tejzjasz (V w. p.n.e.) – wsławili się wystąpieniami w sądach w licznych procesach na Sycylii, rozwój związany z pedagogiczną działalnością sofistów oraz z filozoficznymi poglądami (relatywizmem poznawczym), ideał człowieka, który dzięki nabytym umiejętnościom przekonywania i szerokim horyzontem intelektualnym zostaje przywódcą ludu, tzw. demagogiem, pierwszy podręcznik retoryki („sztuka przekonywania”) – Koraks (ok. 460 p.n.e.), Pierwsi teoretycy retoryki opisowej

Gorgiasz sofista z Sycylii, uznawany za najwybitniejszego retora sofistycznego, przybył do Aten na czele poselstwa domagającego się pomocy Syrakuzom, efekt przemówienia nie zależy od treści, ale od zręczności stylistycznej mówcy wywierającego wrażenie na słuchaczach, Gorgiasz

Isokrates uczeń Gorgiasza, był przez długi czas logografem (układał przemówienia sądowe na zamówienie), założył pierwszą szkołę ogólnokształcącą w Europie, gdzie nauka retoryki była najważniejszym przedmiotem, odejście od relatywizmu etycznego sofistów – tylko prawda zawarta w słowie i jego waga moralna przesądzają o skuteczności argumentacji, zaś szata zewnętrzna jest środkiem pomocniczym, Isokrates

zwalczał retorykę sofistyczną, określając ją mianem rutyny i schlebiania, retoryka to umiejętność kierowania duszami za pomocą słów, doskonały mówca to filozof, który uczciwie stosuje zasady dialektyki, Platon

krytykując retorykę sofistów, zmodyfikował retorykę Platona, kładąc większy nacisk na formalny charakter retoryki, estetyka wymowy powinna iść w parze z etycznymi zaletami mówcy, o zaufaniu słuchaczy do mówcy decyduje etos, tj. autorytet mówcy, Arystoteles

Teofrast uczeń Arystotelesa, odróżnił literaturę od retoryki, pierwszą odnosząc do sztuki mającej na widoku rzecz, zaś drugą jako sztukę mającą na widoku słuchaczy, akcentował funkcje dykcji, mimiki i gestykulacji, podzielił style na trzy rodzaje: wzniosły, średni i niski, Teofrast

Hermagoras z Temmos przedstawiciel filozofii stoickiej, autor dzieła „Sztuka retoryczna, które wywarło duże znaczenie na nauczanie retoryki w republikańskim Rzymie, podzielił zagadnienia retoryczne na ogólne (tezy) i konkretne sprawy sporne (hipotezy), Hermagoras z Temmos

Filodemos z Gadary przedstawiciel szkoły epikurejskiej, opisał wzajemny stosunek filozofii i retoryki, opowiadając się za wyższością filozofii, odmawiając retoryce związku z moralnością, uznawał, że w sztuce retorycznej zawsze pozostaje element przypadkowości, Filodemos z Gadary

Dionizjos z Halikarnasu omówił efekty dźwiękowe słów, zajmując się zasadami ich doboru, wskazywał, że treść musi mieć pierwszeństwo, ale nawet znajomość reguł logicznych i stylistycznych, bez smaku literackiego na niewiele się zdają, Dionizjos z Halikarnasu

Style retoryczne w Grecji azjanizm – obejmował styl bogaty, kwiecisty, przeładowany efektami, rozwinął się pod wpływem Wschodu, attycyzm – styl rygorystyczny, odwołujący się do klasycznej powagi, prostoty i jasności, Style retoryczne w Grecji

twórca pierwszej narodowej szkoły wymowy w Rzymie (93 r.) nauczał w niej zlatynizowanej retoryki w języku łacińskim, Lucius Plotius Gallus

Cyceron (Marcus Tullius Cicero) wybitny retor, twórca wielu traktatów o retoryce, w szczególności „O mówcy”, uważał, że dobry mówca powinien połączyć rzetelne wykształcenie filozoficzne i sprawność w rzemiośle krasomówczym, Cyceron (Marcus Tullius Cicero)

Rozwój retoryki w szkołach Marek Fabiusz Kwintylian – twórca traktatu „Kształcenie mówcy” – najpełniejszego podręcznika retoryki antycznej uwzględniającego osiągnięcia Greków i Rzymian, Rozwój retoryki w szkołach

rozwój oratorstwa kościelnego – retoryka stała się służebnicą teologii praktycznej (kaznodziejstwa), Retoryka w Bizancjum

Retoryka w średniowiecznej Europie początkowo retoryka została zdominowana przez dialektykę, Od XII w. w ośrodkach uniwersyteckich (Bolonia, Paryż) dokonywała się integracja retoryki i gramatyki, Retoryka w średniowiecznej Europie

Retoryka w czasach nowożytnych odkrycie na nowo dzieł antycznych retorów, dla odrodzenia retoryki istotne znaczenie miało odkrycie techniki druku prowadzące do wykorzystania zasad retorycznych w sztuce pisania, Retoryka w czasach nowożytnych

retoryka na powrót stała się podstawą wykształcenia uniwersyteckiego, utożsamianie polityki z retoryką, „prawda jest tym, co powoduje, że mówca budzi wrażenie, iż w tym, co do czego chce przekonać słuchacza, sam przedtem był przekonany. Osiąga się to głównie elokwencją, ale także tym, co w mowie nazywamy prawdą” (Francesco Filelfo), Retoryka w renesansie

Nurty czasów nowożytnych cyceronianizm – pierwsza połowa XV w. we Włoszech, ramizm – kraje kalwińskie, zainicjowana przez Piotra Ramusa, który zredukował retorykę do zagadnień językowo-stylistycznych, neocyceronianizm – XVI-XVII w., opozycyjna wobec ramizmu, przywróciła retoryce elementy wartości intelektualnych, Nurty czasów nowożytnych

Retoryka w baroku powrót do azjanizmu, tj. bogatości stylu, retorykę nazywano „panią formy i ozdób”, pozbawienie retoryki elementów dialektyczno-logicznych, Retoryka w baroku

Retoryka w oświeceniu zwycięstwo gramatyki nad retoryką, według de Condillaca dotychczasowa retoryka tak uczyła mówić, aby nic rozsądnego nie powiedzieć, wysunął tezę, że gramatyce (sztuce mówienia) ma towarzyszyć retoryka (sztuka pisania) oraz logika (sztuka rozumowania i myślenia), ale w gruncie rzeczy wszystkie te umiejętności stapiają się w jedną sztukę ścisłego rozwijania myśli – kto umie myśleć, ten umie rozumować i potrafi to wyrazić, aby dobrze mówić i dobrze pisać, wystarczy tak mówić, jak się myśli, a pisać, tak jak się mówi, Retoryka w oświeceniu

Retoryka w romantyzmie upadek retoryki szkolnej, triumf oryginalności nad autorytetem, Retoryka w romantyzmie