Modernizacja oświetlenia – czyli gmina na rozdrożu Jacek Walski Gierłoż 23.07.2013 r.
Wybór strategii. Własność Dążenie do odkupienia majątku Dążenie do odkupienia opraw i dzierżawy punktów Pozostawienie obecnego stanu Finansowanie Wybór firmy w przetargu (formuła ESCO) Współpraca z lokalnym zakładem energetycznym Zakup własny Modernizacja Wybór firmy w przetargu na wykonanie montażu opraw oświetleniowych Wybór firmy w przetargu na finansowanie i wykonanie modernizacji Opcja zerowa dzierżawa = podatek
Ograniczenia Gmina może wykonać inwestycję wówczas, gdy stanowi ona jej własność.
Finansowanie. Montaż finansowy.
Symulacja kosztów. Inwestycja wykonywana przez PE Koszt oprawy koszty manipulacyjne 100,00 zł koszt montażu 300,00 zł 60,00 zł razem 960,00 zł zysk 144,00 zł ogółem 1 104,00 zł Zwrot kosztów inwestycji [m-c] 72 Koszt miesięczny 15,33 zł
Symulacja kosztów. Finansowanie inwestycji z oszczędności Koszt oprawy koszt montażu 300,00 zł razem 800,00 zł zysk 120,00 zł ogółem 920,00 zł Czas świecenia w roku [h] 4000 moc lampy przed modernizacją [W] 200 zużycie przed modernizacją [W] 0,8 moc lampy po modernizacji [W] 100 zużycie po modernizacji [W] 0,4 koszt jednostkowy [zł/MWh] 500 koszt przed modernizacją 400,00 zł koszt po modernizacji 200,00 zł Zwrot kosztów inwestycji [m-c] 55
Symulacja kosztów. Montaż finansowy dla gminy Koszt oprawy 500,00 zł Koszt montażu 300,00 zł koszty manipulacyjne 100,00 zł razem 900,00 zł zysk 135,00 zł ogółem 1 035,00 zł wkład własny 207,00 zł kredyt 828,00 zł koszty kredytu 82,00 zł dofinansowanie z WFOŚiGW 414,00 zł Koszty inwestycji 703,00 zł Zwrot kosztów inwestycji [m-c] 42
Obowiązek gminy Zgodnie z Prawem Energetycznym Art. 18. 1. Do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy: 1) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy; 2) planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy; 3) finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy.
Dyrektywa EUP (Energy Using Product Directive) Obowiązek wg UE Dyrektywa EUP (Energy Using Product Directive) Opublikowana w biuletynie UE 22 lipca 2005 Określa warunki i kryteria charakterystyk środowiskowych produktów zużywających energię w celu ograniczenia niekorzystnego oddziaływania na środowisko naturalne poprzez promowanie rozwiązań najbardziej wydajnych energetycznie. Harmonogram wycofywania niewydajnych produktów do oświetlenia w sektorze instytucjonalnym odnosi się do produktów niezależnie od ich zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem produktów stosowanych w oświetleniu ulicznym i drogowym, w II etapie (2012) dokonane zostanie Wycofanie z obrotu lamp wyładowczych (HID) poniżej określonych limitów, w tym wysokoprężnych lamp rtęciowych Wycofanie wysokoprężnych lamp sodowych zaprojektowanych do pracy ze statecznikiem do wysokoprężnych lamp rtęciowych tzw. lamp z mieszaniną Penninga.
Usługa oświetleniowa
Usługa oświetleniowa. Zamawiana przez gminę usługa oświetlania ulic i placów na jej terenie, instalacjami oświetlenia będącymi własnością przedsiębiorstwa energetycznego, gminy lub innego podmiotu. Usługa ta obejmuje, w zależności od zakresu wynikającego z umowy, zapewnienie jakości oświetlenia powierzchni dróg i placów oraz wykonywanie na eksploatowanych instalacjach bieżących czynności obsługi i konserwacji.
Usługa oświetleniowa. Prawo Budowlane
Usługa oświetleniowa.
Sposoby płatności za usługę oświetleniową: Za punkt – casus Kamień Pomorski Za zdarzenie – casus Opole i Czastary
Proces zmian. Umowa kompleksowa. W dniu 10.03.2003 r. do Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Poznaniu (za pośrednictwem Departamentu Przemysłu i Infrastruktury UOKiK w Warszawie) wpłynął wniosek Wójta Gminy Czastary – pana Pawła Głowackiego skierowany przeciwko Spółce Akcyjnej Oświetlenie Uliczne i Drogowe w Kaliszu (zwanej dalej Spółką).
Proces zmian. Umowa kompleksowa.
Proces zmian. Umowa kompleksowa. Umowa o charakterze adhezyjnym - wszystkie zawarte w umowie postanowienia są przez Ciebie akceptowane, w tym: postanowienia o cenach, które znajdują się w odrębnych dokumentach.
Proces zmian. Umowa kompleksowa. W imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, odmawia się wszczęcia postępowania antymonopolowego na wniosek Wójta Gminy Czastary w sprawie nadużywania przez Oświetlenie Uliczne i Drogowe S.A. w Kaliszu pozycji dominującej na lokalnym rynku świadczenia usług oświetlenia dróg, ulic i placów poprzez narzucanie uciążliwych warunków umów o „oświetlenie ulic i dróg oraz innych otwartych terenów publicznych”.
Proces zmian. Umowa kompleksowa. Postępowanie wyjaśniające nie wykazało istnienia przesłanek koniecznych do postawienia zarzutu stosowania praktyk ograniczających konkurencję określonych w art. 8 ust. 2 pkt 6 ustawy. Jest poza sporem, iż Spółka nie spotykając się na lokalnym rynku świadczenia usług oświetlenia ulic i dróg, zajmuje na tym rynku pozycję dominującą w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Podlega zatem ograniczeniom ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, przeciwdziałającym wykorzystywaniu rynkowej dominacji (art. 8 ustawy). Nie udało się znaleźć alternatywnego wobec RZE dostawcy usług, a ogłaszane przetargi nie prowadzą do ich wyłonienia. Przeciwnie, zgodnie z wyjaśnieniami Spółki, pierwsze przetargi odbyły się już w 1999 r i mimo, że dla gmin: Zduny, Rozdrażew i Krotoszyn wpłynęły oferty od innych usługodawców, to w ostatecznym rachunku okazały się one znacznie droższe od ofert RZE.
Usługa oświetleniowa. Sposoby płatności za usługę oświetleniową: kiedy za zdarzenie, kiedy za punkt? – casus Gmina Żarki
Olsztyn - województwo śląskie Efekty ekonomiczne. Olsztyn - województwo śląskie Wyszczególnienie – dotyczy: oświetlenie ulic Brutto Koszt energii przed audytem i przetargiem 270 613,08 zł Koszt energii wg wybranej oferty 226 524,26 zł Średnia cena za 1 MWh – ENERGA SA 275,16 zł Wybrana grupa taryfowa C12b Oszczędność 44 088,82 zł Oszczędność z przetargu i audytu 16% Prognoza wzrostu cen w czasie 12 miesięcy 12% Oszczędność wg prognozy wzrostu cen energii 32 473,57 zł Oszczędności ogółem (uzyskana + prognoza) 76 562,39 zł 28%
Wyszczególnienie – dotyczy: obiekty Efekty ekonomiczne. Olsztyn - województwo śląskie Wyszczególnienie – dotyczy: obiekty Brutto Koszt energii i przesyłu przed audytem i przetargiem 86 300,00 zł Koszt energii po audycie 77 500,00 zł Koszt energii wg wybranej oferty 64 496,63 zł Średnia cena za 1 MWh oferty ENION Obrót sp.z o.o. 286,65 zł Średnia cena za 1 MWh oferty ENERGA SA 304,50 zł Oszczędność 21 803,37 zł Oszczędność z przetargu i audytu 28% Prognoza średniej wzrostu cen energii dla 12 miesięcy 12 % Oszczędność wg prognozy wzrostu cen energii 7 739,60 zł Oszczędności ogółem (uzyskana + prognoza) 29 542,97 zł 34%
Autor: Jarosław Różański Efekty ekonomiczne. Autor: Jarosław Różański Przywidz
Symulacja efektów ekonomicznych. 30 %
Oszczędność - 541.600 zł Symulacja efektów ekonomicznych. Koszt energii elektrycznej i przesyłu przed zmianami 1.200.000 zł Ograniczenie kosztów z tytułu audytu 126.000 zł Ograniczenie kosztów z tytułu przetargów 31.600 zł Ograniczenie kosztów poprzez modernizację oświetlenia ulic i miejsc publicznych 231.000 zł Ograniczenie kosztów poprzez wymianę oświetlenia w obiektach 153.000 zł Koszt energii elektrycznej i przesyłu po dokonanych zmianach 658.400 zł Oszczędność - 541.600 zł
Model nr 3. Zarządzanie energią. WUP - Ilość mieszkańców x 154 zł A gdzie zarzadzanie energią?
Dziękuję za uwagę.