Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm” „EDUKACJA PRZEZ RUCH” METODA D. DZIAMSKIEJ „Żyć to znaczy ruszać się, a ruch to drzewo do świata uczenia się” dr Paul Dennison
EDUKACJA PRZEZ RUCH 1. To system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat. 2. Narzędziem edukacji przez ruch jest koło integracji sensorycznej, czyli koło zintegrowanego ruchu organizmu. 3. Cele innowacji. Cel ogólny: * Stwarzanie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju poprzez stymulowanie zmysłów w działaniu. Cele szczegółowe: dziecko * Usprawni małą motorykę poprzez kreślenie wybranych znaków. * Rozwinie koordynację wzrokowo – ruchowo – słuchową. * Rozwinie umiejętności zgodnego współdziałania w parze oraz w zespole. * Kształtuje odporność emocjonalną, doświadcza radości. * Nabywa umiejętność wypowiadania się w oparciu o wykonaną kartę pracy. * Zdobędzie doświadczenia matematyczne poprzez manipulowanie papierem i jego składanie.
Innowacja zakłada prowadzenie zajęć z następujących obszarów edukacyjnych: Obszar 3 pt: Wspomaganie rozwoju mowy dzieci Obszar 4 pt: Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia Obszar 8 pt: Wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, pląsy i taniec Obszar 13 pt: Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną Obszar 14 pt: Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania * ćwiczenia o charakterze graficznym lub manipulacyjnym, rytmiczne wykonane przy optymalnym ruchu ciała * swobodne działania z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, prowadzących do powstania karty pracy * zestawienie indywidualnych kart pracy w kartę zespołową, swobodna rozmowa na jej temat * wykorzystanie powstałej karty pracy do przemyślanej analizy, dzięki której możemy zaplanować kolejne formy działania dzieci Proponowane zabawy i ćwiczenia systemu „Edukacja przez ruch” uwzględniają możliwości motoryki dziecka oraz fizjologiczny ruch organizmu, a także rozwój społeczny dzieci (wspólne wykonanie prac plastycznych). Każde zajęcie zawiera:
Miejsce realizacji: Przedszkole nr 16 im. Jana Brzechwy w Koninie Czas realizacji: styczeń 2013 r. - czerwiec 2014 r. Grupa, w której innowacja jest realizowana: „Biedronki” - dzieci sześcioletnie Nauczycielka wdrażająca innowację: Pani Emilia Dębińska
Połóż, podnieś i obrysuj…! Stopy wycinamy i zwierzaki składamy!
Figury znamy i origami składamy
„ŚLIMAK, ŚLIMAK POKAŻ ROGI….” Ślimaka kręcimy i literki O się uczymy Figury znamy i origami składamy
Linie kreślimy i świetnie się bawimy
Wiązki kreślimy i ciekawe rzeczy robimy
Chodzimy, kreślimy, kredki podajemy Potem różne znaki z nich czarujemy
Na instrumentach gramy, bo dobry słuch mamy
Z Rodzicami świetnie się bawimy - kreślimy, tańczymy i tworzymy
To drzewo powstało, ponieważ odrysowałem/am dłoń Mojej Mamy, a Ona Moją