Miejska obywatelskość Ramy rozdziału – do dyskusji 27.03.2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Związku Miast Polskich
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
DĄBROWSKI BUDŻET PARTYCYPACYJNY 2015
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Przestrzeń życia Polaków - założenia i struktura raportu
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Tytuł.prezentacji Gdyński dialog z seniorami – mechanizm refleksyjnego kształtowania przestrzeni miasta, w odpowiedzi na potrzeby osób starszych „Samorząd.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Program wyborczy Andrzeja Szewińskiego Kandydata na Prezydenta Miasta KW Platforma Obywatelska RP.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
Gdańsk w nowej perspektywie Porozmawiajmy o Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Raport z debat (kwiecień-czerwiec 2015)
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
GDAŃSK W NOWEJ PERSPEKTYWIE STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA GDAŃSKA GDAŃSK W NOWEJ PERSPEKTYWIE STUDIUM UWARUNKOWAŃ.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Katowice
Zapis prezentacji:

Miejska obywatelskość Ramy rozdziału – do dyskusji r.

4. Miejska obywatelskość 4.1. Kultura życia miasta – miejski styl życia 4.2. Ruchy i inicjatywy miejskie – uczestnictwo w zarządzaniu 4.3. Mechanizmy w planowaniu i zarządzaniu – społeczny wymiar zarządzania

Struktura treści raportu Teza diagnostyczna (wyzwanie) Uszczegółowienie (przyczyna-skutek + aksjologia) Rekomendacja Studia przypadku 3 podrozdziały oparte o 4 tezy diagnostyczne wraz z uszczegółowieniem, odpowiadające rekomendacjom studia dobrych praktyk - studia przypadku

PodrozdziałTeza diagnostyczna 4.1 Kultura życia miasta – miejski styl życia Przestrzeń publiczna jest istotnym elementem kultury życia miasta, jednak dla jej właściwego kreowania brakuje instrumentów partycypacyjnych i planistycznych. Istotna rola przestrzeni publicznych w kształtowaniu się miejskiego stylu życia Niski priorytet w polityce większości samorządów miejskich Niewielkie możliwości ze strony mieszkańców jako obrońców i kreatorów przestrzeni publ. Postępująca prywatyzacja i semi-prywatyzacja przestrzeni publicznych Studium dobrych praktyk Proces rewitalizacji Podzamcza w Lublinie (konstruktywne zaangażowanie Lokalnej Grupy Wsparcia oraz aktywizacja mieszkańców) Bydgoskie Przedmieście w Toruniu (udane planowanie partycypacyjne) Wstępne rekomendacje Instrumenty zachowania ilości i jakości przestrzeni publicznej: planistyczne: włączenie do listy inwestycji celu publicznego zakładania i utrzymania przestrzeni publicznych partycypacyjne: wdrożenie miejskich narzędzi partycypacji społecznej (projektowanie partycypacyjne, panel obywatelski, system informowania mieszkańców o potencjalnych zmianach stanu własności przestrzeni publicznej);

Plany rewitalizacji Podzamcza w Lublinie

PodrozdziałTeza diagnostyczna 4.2 Ruchy i inicjatywy miejskie – uczestnictwo w zarządzaniu Mieszkańcy miast są coraz bardziej zainteresowani podjęciem działań wpływających na kształt przestrzeni – aktywizacja ruchów miejskich. Kształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego Nowi mieszczanie jako inicjatorzy/liderzy zmian Niebezpieczeństwo przeniesienia całości dialogu o mieście do Internetu Studia dobrych praktyk Gdańsk Wrzeszcz (instytucjonalizacja działań oddolnych wspólnot mieszkaniowych w ramach Rad Dzielnic) Warszawskie NGO (od idei w Internecie do działania dla i w przestrzeni – Forum Rozwoju Warszawy, SISKOM, Zielone Mazowsze) Wstępne rekomendacje Lepsze wykorzystanie potencjału drzemiącego w mieszkańcach: stworzenie warunków dla miejskiej aktywności : włączenie potencjału finansowego i aktywności mieszkańców w proces rewitalizacji i poprawy warunków zamieszkania stworzenie warunków dla miejskiego dialogu: przestrzeń fizyczna: community centers i/lub fora mieszkańców; przestrzeń internetowa (usieciowienie portali miejskich)

Wspólnota Lokalna Wrzeszcz Wajdeloty Wspólnototwórcza aktywność nowych mieszkańców Planistyczny ideał przestrzeni publicznej Rynek we Florencji

PodrozdziałTeza diagnostyczna 4.3 Mechanizmy w planowaniu i zarządzaniu – społeczny wymiar zarządzania Obecny system gromadzenia danych nie pozwala reagować na zmieniającą się dynamicznie strukturę społeczno-przestrzenną oraz właściwie rozeznać potrzeby mieszkańców. BRAK DANYCH NA POZIOMIE MIAST Brak przeświadczenia o potrzebnie niezależnej oceny skuteczności realizowanej polityki Brak środków własnych na kosztowne badania jakościowe (socjologia miasta) Realizacja projektów nie mających uzasadnienia w danych wskazujących na realne problemy Studium dobrych praktyk Audyt miejski – propozycja systemowego zbioru danych na poziomie miast autorstwa IRM dla jednostek urbanistycznych na podstawie danych zintegrowanych w ramach systemu informacji przestrzennej Wstępne rekomendacje Stworzenie dla potrzeb prowadzenia polityki miejskiej: systemu monitoringu miejskiego : decentralizacja części środków Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych na systemy monitoringu miejskiego (audyt miejski); centralnych baz danych statystycznych obszarów miejskich : weryfikacja jednostek terytorialnej agregacji danych, weryfikacja zakresów gromadzonych danych ilościowych i jakościowych, dostęp ;

PodrozdziałTeza diagnostyczna 4.3 Mechanizmy w planowaniu i zarządzaniu – społeczny wymiar zarządzania Budżet obywatelski jest potrzebnym narzędziem partycypacji społecznej oraz szkołą miejskiej obywatelskości. Budżet obywatelski jako narzędzie demokratyzacji procesu zarządzania Różne podejścia do budżetu obywatelskiego stosowane w Polsce Studium dobrych praktyk Porównanie budżetu obywatelskiego w Sopocie i w Łodzi – wskazanie złych i dobrych praktyk Wstępne rekomendacje Wypracowanie kanonu budżetu obywatelskiego dostosowanie modelu w zależności od skali miasta; doprecyzowanie zasad na poziomie każdego miasta ujęcie w zapisach ustawowych podstawowych założeń budżetu obywatelskiego, w tym m.in. zagwarantowanie wiążącego wyniku głosowania

Sopot (edycja 2013) Łódź (edycja 2013) Liczba mieszkańców Udział BO w całkowitym budżecie miasta 1,79%1,01% Prowadzenie spotkań i kampanii informacyjnej Urząd Miastaorganizacja pozarządowa Ograniczenie czasu realizacji projektów bez ograniczeń12 miesięcy Liczba projektów poddanych po wybór (po weryfikacji) Liczba wybranych projektów 2679 Frekwencja na wyborach 6,76%22,25% Budżet obywatelski w Sopocie i Łodzi – złe i dobre praktyki

Kultura życia miasta – miejski styl życia Ruchy i inicjatywy miejskie – uczestnictwo w zarządzaniu Mechanizmy w planowaniu i zarządzaniu – społeczny wymiar zarządzania Instrumenty planistyczne i partycypacyjne zachowania ilości i jakości przestrzeni publicznej Stworzenie warunków dla miejskiej aktywności i dialogu w przestrzeni publicznej Polityka miejska oparta na informacji Kanon budżetu obywatelskiego