RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Respektowane są normy społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W naszej szkole uczniowie czują się bezpiecznie.
Advertisements

Respektowanie norm społecznych w szkole
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Program wychowawczy szkoły
Analiza wyników ankiety
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Rudkach przez zespół w składzie.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
i bezpieczeństwa uczniów
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny
Ewaluacja wewnętrzna w szkole
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE przeprowadzonej w przedszkolu nr 243 w roku szkolnym 2013/2014.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Raport z ewaluacji wewnętrznej I semestr 2012/2013.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Respektowane są normy społeczne Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu w Teresinie Al. XX – lecia 2 96 – 515 Teresin RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ  Respektowane są normy społeczne Zespół ewaluacyjny: Tomasz Daczko – koordynator ewaluacji Anna Rękawek Beata Pożarska Sylwia Nowacka Marzena Pietz Raport opracowali: Tomasz Daczko, Joanna Pąk

Wstęp - przebieg ewaluacji Jednym z podstawowych warunków prawidłowego procesu uczenia się jest poczucie bezpieczeństwa, sensu i rozumienia oraz akceptacji tego, co się dzieje wokół nas. Aktywność intelektualna nierozerwalnie wiąże się z psychicznym dobrostanem, dlatego w naszym gimnazjum tak istotne jest, aby dbać również o klimat, w jakim ta aktywność zachodzi. Przeprowadzona ewaluacja miała za zadanie zbadać, czy szkoła prawidłowo kształtuje postawy zgodne z wartościami i normami społeczeństwa demokratycznego.

W trakcie ewaluacji zbierano informacje dotyczące poznawania zasad i rozumienia ich znaczenia dla funkcjonowania społeczności szkolnej i społeczeństwa, świadomości tego, jak ważne jest przestrzeganie reguł, respektowania szacunku dla innych.

Cele ewaluacji Czego chcemy się dowiedzieć? 1.Pozyskanie informacji na temat stopnia znajomości i przestrzegania norm społecznych w szkole. 2.Dostarczenie zainteresowanym podmiotom (tj. nauczycielom, uczniom, rodzicom, dyrektorowi szkoły) informacji o skuteczności podjętych działań. 3.Sformułowanie wniosków i rekomendacji, które będą stanowiły podstawę do zwiększenia wśród uczniów i nauczycieli respektowania norm społecznych i zmniejszenia, wyeliminowania zachowań niezgodnych z normami społecznymi. W jaki sposób wykorzystamy wyniki? 1.Wykorzystanie zebranych danych do podniesienia poczucia bezpieczeństwa w szkole. 2.Wzmacnianie systemu motywującego uczniów do podejmowania działań na rzecz własnego i bezpieczeństwa innych.

Charakterystyka próby badawczej

Pytania kluczowe (badawcze), kryteria i wskaźniki 1. Jakich postaw oczekuje się od uczniów? Kryterium: Wiedza uczniów na temat tego, jakich zachowań się od nich oczekuje. Wskaźnik: 80% uczniów wie, jakich postaw się od nich oczekuje.

Z przeprowadzonej ankiety wynika, że 93% uczniów, aż 98% rodziców i 100% nauczycieli i innych pracowników szkoły wie, jakich zachowań oczekuje się od uczniów w szkole.

Inne sposoby zapoznawania uczniów z normami społecznymi obowiązującymi w szkole w opinii: Rodziców Nauczycieli - koncerty profilaktyczne 14% - spotkania z policją 14% - warsztaty psychologiczne 13% - program profilaktyki 5% - wyjazd integracyjny 1,7% - koncerty profilaktyczne 18,1% - spotkania z policją 18,1% - warsztaty psychologiczne 12% - program profilaktyki 6,06% - rozmowy z wychowawcą 9,09% - uroczystości szkolne 6,06% - lekcje przedmiotowe 3,03% - lekcje WOS 3,03% - dyżury na korytarzu 3,03% - wychowanie w rodzinie 3,03%

Uczniowie, rodzice i nauczyciele oraz pracownicy szkoły za najważniejsze źródło wiedzy o obowiązujących normach uznali lekcje wychowawcze – 80,7% oraz Statut Szkoły – 77,7%, za mniej ważne: lekcje z pedagogiem – 50,46% i program wychowawczy – 39,2%. Najmniejszą rolę w zapoznawaniu uczniów z normami społecznymi ankietowani przypisali wychowaniu przez teatr – 38,1%. Niepokoić może fakt niskiej znajomości programu wychowawczego szkoły przez uczniów (43%) i ich rodziców (zaledwie 5%).

Z analizy ankiety wynika, że uczniowie w mniejszym bądź większym stopniu przestrzegają wszystkich wymienionych w arkuszu badawczym norm społecznych. Do najczęściej respektowanych zaliczyli dbanie o wspólne dobro – 71,2%, szacunek do innych – 70,2%, kulturę osobistą i higienę – 68,9%. Rzadziej uczniowie wystrzegają się agresywnych zachowań – 58,9%, dbają o bezpieczeństwo – 57,5%% i dążą do zdobywania wiedzy – 56,13%. Do najrzadziej przestrzeganych norm społecznych ankietowani zaliczyli pomoc starszym, osamotnionym, młodszym – 45,06%.

Wnioski Analiza powyższych danych dowodzi, iż uczniowie Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu w Teresinie wiedzą, jakich postaw się od nich oczekuje – 93% badanych (kryterium sukcesu – 80%). Należy jednak więcej uwagi poświęcić przestrzeganiu takich norm społecznych jak: pomoc słabszym, dbanie o bezpieczeństwo, wystrzeganie się agresywnych zachowań i dążenie do zdobywania wiedzy.

Pytania kluczowe (badawcze), kryteria i wskaźniki 2. Jaka jest skala poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów? Kryterium: Poczucie bezpieczeństwa w szkole przez uczniów i ich rodziców. Wskaźnik: 80% uczniów czuje się w szkole bezpiecznie.

W szkole bezpiecznie czuje się 84% uczniów, potwierdza to 95% rodziców i 100% nauczycieli i innych pracowników szkoły, co stanowi 93% wszystkich ankietowanych. 7% uważa, iż bezpieczeństwo uczniów w szkole jest zagrożone (16% uczniów i 5% rodziców).

Na 4 stopień bezpieczeństwa oceniło 56,2% wszystkich ankietowanych, na 5 zaś - 28% uczniów, rodziców i nauczycieli. 11% badanych wystawiło 3, 3% - 2, zaś 1 – 1,3%.

Wszyscy ankietowani wskazali te same powody braku poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole. Do najczęstszych, zarówno uczniowie, rodzice i nauczyciele, zaliczyli: obgadywanie (45,1%), wyśmiewanie (39%), przezywanie (33,3%), rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również przez sms-y i Internet) (30,4%), obrażanie i ośmieszanie (25,8%). Rzadziej powodem braku poczucia bezpieczeństwa jest izolowanie w klasie/ w grupie (20,7%) i popychanie (17,7%) oraz grożenie (10,25%).

Wnioski Uczniowie Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu w Teresinie czują się w szkole bezpiecznie – 84% (kryterium sukcesu – 80%), jednak należy wzmóc działania wychowawcze, które przyczynią się do tego, by zmniejszyć ilość zachowań powodujących brak poczucia bezpieczeństwa w szkole.

Pytania kluczowe (badawcze), kryteria i wskaźniki 3. Czy w szkole diagnozuje się zachowania uczniów? W jaki sposób wyniki tej diagnozy są wykorzystywane? Kryterium: Skuteczność komunikowania uczniom i nauczycielom, jakie są obowiązujące normy społeczne. Wskaźnik: 80% ankietowanych wie, że w szkole diagnozuje się zachowania uczniów.

Zdecydowana większość ankietowanych (95%) jest zdania, iż w szkole analizuje się zachowania uczniów. 5% respondentów (11% uczniów i 4% rodziców) uważa, iż zachowanie uczniów w szkole nie jest poddawane analizie.

Zdaniem wszystkich ankietowanych podstawowym źródłem wiedzy o nieprzestrzeganiu norm społecznych jest obserwacja uczniów na lekcjach i podczas przerw (76,1%). Inne, równie ważne źródła, to: rozmowy z uczniami (75,1%), omawianie i analizowanie negatywnych zachowań uczniów (55,3%), analizowanie uwag uczniów (45,06%), a także ankiety (34,8%) i rozmowy uczniów z dyrektorem (24,3%).

Wnioski W szkole analizuje się zachowanie uczniów - 95% badanych (kryterium sukcesu – 80%).

Pytania kluczowe (badawcze), kryteria i wskaźniki 4. W jakim stopniu stosowane przez nauczycieli metody i formy pracy są skuteczne we wzmacnianiu właściwych zachowań i eliminowaniu zagrożeń? Kryteria: Skuteczność działań wychowawczych w zmniejszaniu/eliminowaniu zagrożeń oraz wzmacnianiu zachowań respektujących normy społeczne. Wskaźniki: 80 % ankietowanych uważa, że stosowane w szkole metody i formy pracy są skuteczne we wzmacnianiu właściwych zachowań i eliminowaniu zagrożeń.

Z analizy ankiet wynika, że zdaniem uczniów (86%), rodziców (97%) oraz samych nauczycieli i pracowników szkoły (100%), w szkole podejmuje się działania mające na celu wyeliminowanie zagrożeń (94,3% ogółu badanych). 14% uczniów i 3% rodziców (5,7% wszystkich badanych) twierdzi przecząco.

Za najskuteczniejsze działania szkoły sprzyjające przestrzeganiu norm społecznych wszyscy zgodnie zaliczyli dyżury nauczycieli na przerwach (86,93%), lekcje wychowawcze (68,53%), obecność kamer (65,9%), indywidualne rozmowy z wychowawcą (64,16%), indywidualne rozmowy z pedagogiem/psychologiem (53,03%). Inne działania sprzyjające przestrzeganiu norm społecznych, jednak w mniejszym stopniu, to: lekcje z pedagogiem (48,13%), spotkania z policją (47,1%), a także rozmowy uczniów z dyrektorem (40,86%) i spektakle teatralne (29,03%).

To, w jaki sposób nauczyciele reagują na niewłaściwe zachowania uczniów, przedstawia powyższy wykres. Z jego analizy wywnioskować można, iż najczęstszą reakcją według badanych jest upomnienie ustne (80,06%), rozmowa z rodzicami (76,7%), rozmowa dyscyplinująca z wychowawcą, dyrektorem, pedagogiem (67,36%), upomnienie oraz uwaga pisemna (66,4%), ocena z zachowania (65,7%). Wyznaczenie kary jest najrzadziej stosowanym sposobem reagowania na niewłaściwe zachowanie uczniów (27,13%).

Skuteczność podejmowanych działań pozytywnie oceniło 83% ankietowanych uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. 17% badanych uważa, iż podejmowane przez nauczycieli działania nie są skuteczne (39% uczniów, 9% rodziców i 3% nauczycieli). Skuteczność stosowanych przez nauczycieli metod i form pracy we wzmacnianiu i eliminowaniu zagrożeń, zbadano również poprzez analizę ocen z zachowania na przełomie lat 2010 - 2013. Do tego celu wykorzystano arkusz diagnostyczny do porównania ocen z zachowania. Analizę ocen przedstawia poniższy wykres.

Powyższa analiza dowodzi, iż ilość bardzo dobrych i dobrych ocen z zachowania rośnie albo utrzymuje się na tym samym poziomie, a spada ilość poprawnych i nieodpowiednich. Ocen nagannych odnotowuje się bardzo mało i na przełomie trzech lat zauważa się tendencję spadkową.

Wnioski W szkole podejmuje się działania mające na celu wzmacnianie właściwych zachowań i eliminowanie zagrożeń – 94% (kryterium sukcesu – 80%).

Wnioski (uogólnione) Uczniowie wiedzą, jakich postaw się od nich oczekuje, ale nie zawsze przestrzegają norm społecznych obowiązujących w szkole. Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, choć doświadczają ze strony innych uczniów różnego rodzaju zachowań agresywnych. W szkole diagnozuje się zachowania uczniów, a wyniki diagnozy są wskazówką do pracy z dzieckiem – analiza przyczyn złego postępowania, rozwiązywanie problemów wychowawczych w grupie i indywidualnie; służą też do tworzenia różnego rodzaju programów profilaktyczno – wychowawczych, zaradczych oraz do dalszej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Stosowane przez nauczycieli metody i formy pracy są skuteczne we wzmacnianiu właściwych zachowań i eliminowaniu zagrożeń. Nauczyciele komunikują uczniom, jakich zachowań się od nich oczekuje. Czynią to głównie w formie pogadanek oraz rozmów z uczniem w konkretnej sytuacji zagrożenia w celu przypomnienia obowiązujących zasad. W szkole podejmowane są różnego rodzaju działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.

Rekomendacje do dalszej pracy (działania mające na celu wzrost poczucia bezpieczeństwa uczniów): Należy wzmacniać obowiązujące w szkole normy społeczne, a w szczególności: pomoc słabszym, dbanie o bezpieczeństwo, wystrzeganie się agresywnych zachowań i dążenie do zdobywania wiedzy. Należy wzmóc działania wychowawcze, które przyczynią się do zmniejszenia ilości takich zachowań jak: obgadywanie, przezywanie, wyśmiewanie oraz rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również przez sms-y i Internet), obrażanie  i ośmieszanie. Należy dołożyć więcej starań, aby lepiej zapoznać rodziców i uczniów z Programem Wychowawczym Szkoły oraz koncepcją jej pracy.