Moje dziecko idzie do szkoły porady dla rodziców pierwszoklasistów
Drodzy Rodzice! W roku szkolnym 2014/2015 Państwa dziecko trafi do klasy pierwszej. Aby dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać musi osiągnąć dojrzałość szkolną.
Dojrzałość szkolna : jest to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. Uzależniona jest od osiągnięcia takiego stanu rozwoju fizycznego, umysłowego i społeczno-emocjonalnego, który umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym.
Do szkoły trafią zarówno dzieci siedmioletnie, jak i sześciolatki. Różnice między dziećmi nie muszą być jednak powodem do niepokoju. Dzieci w tym wieku rozwijają się bardzo szybko, a każde z nich w indywidualnym tempie.
Wystarczy tylko uważnie obserwować swoje dziecko i wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę.
Dojrzałość fizyczna To ogólna sprawność organizmu i zdrowie dziecka.
Dojrzałość fizyczna Dziecko biega
Dojrzałość fizyczna skacze na jednej nodze
sprawnie wchodzi po schodach Dojrzałość fizyczna sprawnie wchodzi po schodach
Dojrzałość fizyczna zachowuje równowagę
utrzymuje równowagę na rowerze Dojrzałość fizyczna utrzymuje równowagę na rowerze
Dojrzałość fizyczna; SAMOOBSŁUGA dziecko ubiera się samodzielnie
Dojrzałość fizyczna; SAMOOBSŁUGA samodzielnie je
Dojrzałość fizyczna; SAMOOBSŁUGA potrafi wiązać sznurowadła
Dojrzałość fizyczna; SAMOOBSŁUGA myje ręce po skorzystaniu z niej korzysta z toalety; myje ręce po skorzystaniu z niej
dziecko zapina guziki, zamek błyskawiczny Dojrzałość fizyczna; SPRAWNOŚĆ DŁONI dziecko zapina guziki, zamek błyskawiczny
Dojrzałość fizyczna; SPRAWNOŚĆ DŁONI koloruje obrazki
Dojrzałość fizyczna; SPRAWNOŚĆ DŁONI rysuje po śladzie
Dojrzałość fizyczna; SPRAWNOŚĆ DŁONI posługuje się nożyczkami wycina, posługuje się nożyczkami
Dojrzałość fizyczna; SPRAWNOŚĆ DŁONI lepi z plasteliny
rysuje prosty wzór z figur geometrycznych Dojrzałość fizyczna; SPRAWNOŚĆ DŁONI rysuje prosty wzór z figur geometrycznych
buduje proste konstrukcje z klocków Dojrzałość fizyczna; SPRAWNOŚĆ DŁONI buduje proste konstrukcje z klocków
Dojrzałość umysłowa ; pamięć, uwaga, myślenie, spostrzeganie, mowa przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu,.
Dojrzałość umysłowa ; pamięć, uwaga, myślenie, spostrzeganie, mowa . Dziecko dojrzałe umysłowo potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej czy czytanej bajki.
Dojrzałość umysłowa ; pamięć, uwaga, myślenie, spostrzeganie, mowa Jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a słownictwo jest na tyle bogate, że bez problemu potrafi porozumiewać się z innym.
przedmioty do kategorii Dojrzałość umysłowa dziecko dopasowuje przedmioty do kategorii
Wymienia 10 elementów np. owoców Dojrzałość umysłowa Wymienia 10 elementów np. owoców
„Pocą się, sapią, stękają srogo, ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą.” Dojrzałość umysłowa uczy się na pamięć krótkiego wierszyka, rymowanki lub piosenki „Pocą się, sapią, stękają srogo, ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą.”
buduje krótkie zdania opisujące, co się dzieje na obrazku Dojrzałość umysłowa buduje krótkie zdania opisujące, co się dzieje na obrazku
potrafi określić kierunki na kartce np. prawy górny róg Dojrzałość umysłowa potrafi określić kierunki na kartce np. prawy górny róg
wypowiada się wyraźnie Dojrzałość umysłowa wypowiada się wyraźnie
Dojrzałość społeczno-emocjonalna Dziecko dojrzałe społecznie i emocjonalnie prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, potrafi współżyć w zespole, przestrzegać reguł życia w zbiorowości, przestrzegać zawartych umów.
dziecko panuje nad sobą, Dojrzałość społeczno-emocjonalna dziecko panuje nad sobą, nad swoimi emocjami
Dojrzałość społeczno-emocjonalna reaguje na nowości
Dojrzałość społeczno-emocjonalna jest ciekawe świata
Dojrzałość społeczno-emocjonalna zadaje pytania
chętnie bawi się z innymi Dojrzałość społeczno-emocjonalna chętnie bawi się z innymi
potrafi współpracować z dziećmi Dojrzałość społeczno-emocjonalna potrafi współpracować z dziećmi
ma właściwą motywację do nauki Dojrzałość społeczno-emocjonalna ma właściwą motywację do nauki
przestrzega reguł życia w grupie Dojrzałość społeczno-emocjonalna przestrzega reguł życia w grupie
jest wytrwałe i skoncentrowane Dojrzałość społeczno-emocjonalna jest wytrwałe i skoncentrowane
posługuje się zwrotami grzecznościowymi Dojrzałość społeczno-emocjonalna posługuje się zwrotami grzecznościowymi
Warto wspomagać rozwój dziecka poprzez zabawy edukacyjne, ćwiczenia sprawności rąk, trening zapamiętywania i naukę samodzielności.
opracowanie: Ewa Jurczenko SP 12 w Koninie