Planowanie pracy z dzieckiem uzdolnionym artystycznie z uwzględnieniem różnych rodzajów twórczości Jadwiga Mielczarek j.mielczarek@womczest.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Pojęcia plastyczne czyli
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Wyzwalamy twórczość zamiast odtwórczości w SCE: otworzysz się na nowe doświadczenia w dziedzinie teatru, muzyki i sztuki spotkasz się
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Przygotowanie dziecka do szkoły
KLOCKOMANIA.
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
KOŁO PLASTYCZNE.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Twórcza aktywność dziecka
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
FORUM ANIMACJI MUZYCZNEJ Warszawa Kompetencje nauczyciela w kontekście animowania uczniów i społeczności lokalnej.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Inteligencja Marta Riess.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Zapis prezentacji:

Planowanie pracy z dzieckiem uzdolnionym artystycznie z uwzględnieniem różnych rodzajów twórczości Jadwiga Mielczarek j.mielczarek@womczest.edu.pl Sylwia Kurcab kurcab@womczest.edu.pl

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH

Główne założenia teorii inteligencji wielorakich Każda osoba posiada wszystkie typy inteligencji. Są one w różnym stopniu rozwinięte. Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą i tworzą profil inteligencji. Profil ten jest dynamiczny –zmienia się w trakcie rozwoju osoby. Poznanie profilu pozwala odkryć wachlarz ludzkich możliwości.

H. Gardner zdefiniował dotychczas osiem typów inteligencji: Inteligencję słowną - dobrego pisania i przemawiania. Inteligencję logiczno-matematyczną jako zdolność rozumowania, liczenia i logicznego myślenia. Inteligencję wizualno-przestrzenną jako umiejętność rysowania, malowania, łączenia sztuki z innymi przedmiotami, zapamiętywania informacji w postaci obrazów. Inteligencję kinestetyczną (motoryczną) jako zdolność używania rąk i ciała, przetwarzanie wiedzy przez odczucia zmysłowe.

Inteligencję muzyczną jako umiejętność komponowania muzyki, śpiewania i grania na instrumentach. Inteligencję interpersonalną (społeczną) jako umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi. Inteligencję intrapersonalną (intuicyjną) jako zdolność wejrzenia w siebie, świadomości własnych zalet i słabości. Inteligencję „przyrodniczą” jako umiejętność pracy i życia zgodnie z naturą.

Teoria Wielorakich Inteligencji Teoria WI zrewolucjonizowała sposób uczenia, sugeruje ona, że nauczyciele powinni prowadzić zajęcia w różnorodny sposób wykorzystując muzykę, pracę w grupach, scenki, multimedia, wycieczki.

uczyć poprzez mówienie, W pracy z dziećmi o rozwiniętej inteligencji językowej nauczyciele powinni: uczyć poprzez mówienie, łączyć czytanie i pisanie z innymi dziedzinami, opowiadać historyjki, czytać opowiadania i inne utwory, stosować gry pamięciowe, krzyżówki, szarady.

W pracy z dziećmi o rozwiniętej inteligencji wizualno-przestrzennej: używać rysunków, fotografii i obrazków, stosować mapę myśli, ilustrować poszczególne etapy czytanych historii.

W pracy z dziećmi o rozwiniętej inteligencji kinestetycznej: umożliwiać dzieciom ruch podczas zajęć, do pracy nad słownictwem powinien być wykorzystywany body language (język ciała), stwarzać możliwość odgrywania scenek sytuacyjnych, wykorzystywać ruch do nauki.

W pracy z dziećmi o rozwiniętej inteligencji logiczno-matematycznej: stymulować rozwiązywanie problemów, pozwalać, żeby zadania były wykonywane krok po kroku, grać w gry wymagające obliczeń matematycznych, zachęcać do doświadczeń praktycznych.

W pracy z dziećmi o rozwiniętej inteligencji intrapersonalnej : stwarzać warunki samodzielnej pracy, dyskutować o ich doświadczeniach i związanych z nimi uczuciami, literatura powinna być interpretowana w związku z ich obecnym życiem.

W pracy z dziećmi o społecznej inteligencji: preferować pracę w grupach, dyskutować na różne tematy na forum grupy, czytać utwory z uwzględnieniem tróżnych punktów widzenia.

W pracy z muzycznie uzdolnionymi dziećmi: uczyć poprzez piosenki, koncerty aktywne i pasywne, stosować barokową muzykę do relaksacji, stosować muzykę Mozarta do uaktywniania mózgu podczas uczenia, np. wiersza.

Inteligencja przyrodnicza Charakterystyczna jest wrażliwość na otoczenie, środowisko naturalne, umiejętność rozpoznawania i kategoryzowania świata fauny i flory, oraz innych obiektów, nie tylko przyrodniczych .

Jeżeli ma się rozwijać wyobraźnię dziecka, trzeba jej dać czym się karmić. Margaret Mead

Rola nauczyciela w procesie aktywności twórczej dziecka polega na: stosowaniu różnorodnych metod i technik aktywizujących,  organizowaniu miejsca pracy do działań plastycznych, przygotowaniu różnorodnych materiałów,  zaspokojeniu potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, uznania, przynależności, budowaniu klimatu sprzyjającego pracy twórczej, zachęcaniu do samodzielnego generowania oryginalnych pomysłów, zapewnieniu dziecku pozytywnych przeżyć,  docenianiu wkładu pracy poszczególnych dzieci.  

Metody i techniki aktywizujące Dyskusja panelowa Śnieżna kula Burza mózgów Drama Mataplan Portfolio Metoda projektów Skrzynka pytań Mapa mentalna

Środki wyrazu plastycznego 5. Kompozycja – kompozycja jako sposób rozmieszczenia elementów na płaszczyźnie i w przestrzeni (wielkość, kształt i układ form) – kompozycja statyczna i dynamiczna – kompozycja pasowa – kompozycja symetryczna (symetria środkowa i wieloosiowa) – kompozycja rytmiczna 6. Perspektywa jako sposób ukazywania przestrzeni na płaskiej powierzchni obrazu. – perspektywa rzędowa i kulisowa – perspektywa linearna – perspektywa powietrzna – perspektywa malarska 1. Barwa – podstawowe i pochodne – barwy czyste i złamane – barwy ciepłe i zimne – tonacje barwne (wąska i szeroka gama barw, walor) – kontrast barwny 2. Linia – kreska jako wyraz ekspresji – kreska jako określenie kształtu i przestrzeni 3. Plama – plama jako forma, kształt – plama jako wyraz ekspresji plastycznej – poszukiwania z wykorzystaniem różnych materiałów – kontrast faktur Wiadomości o środkach wyrazu plastycznego utrwalamy głównie za pomocą zadań plastycznych. Proponujemy ciekawe tematy ćwiczeń i różnorodne techniki.

Plastyka TECHNIKI PLASTYCZNE INSPIRACJE Dzieło plastyczne Dzieło muzyczne Natura Literatura Narzędzia i materiały Nazwy technik plastycznych przyjęto od materiałów i narzędzi używanych w pracy. Wyodrębniamy techniki: rysunkowe, malarskie, rzeźbiarskie, graficzne, dekoracyjne.

Kategorie oceny rysunków dziecięcych Kartka a. orientacja b. wykorzystanie c. wypełnienie Linie a. prowadzenie b. zastosowanie d. kierunek Obrazek a. kompozycja b. ekspresja c. wykończenie d. rozmieszczenie Forma a. charakter b. zróżnicowanie c. rozmiar d. integracja e. powtórzenia Kolor a. zróżnicowanie b. rozgraniczenie c. równowaga d. intensywność e. odcień

Wychowanie plastyczne: pobudza i rozwija umiejętność wypowiadania swojego osobistego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu, faktury kształtuje aktywność myślową, poznawczą, pobudza wyobraźnię i wyzwala inicjatywę twórczą, kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia, rozszerza horyzonty myślowe i rozbudza potrzebę obcowania z dziełami sztuki.

TWORZYĆ- WZBOGACAĆ KULTURĘ ZAJĘCIA TWÓRCZOŚCI TWORZYĆ- WZBOGACAĆ KULTURĘ AUTOKREACJA REALIZACJA SPOSTRZEGANIE, SKOJARZENIA, TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMU

ZAPRASZAMY Zmiany w edukacji przedszkolnej- nowelizacja ustawy o systemie oświaty- 17.03.2014r. Wideokonferencja Edukacja regionalna, dziedzictwo kulturowe w regionie- aktywne metody i formy pracy- 20.03.2014r. Wideokonferencja Metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym- warsztat 31.03.2014r. godz. 15.00 Karty zgłoszenia /online/ do 21.03.2014r. Rekrutacja do przedszkoli i szkół po zmianie ustawy o systemie oświaty /Dz.U. z 2014r .poz 7/. Wideokonferencja 28.04.2014 r. Warsztatowe spotkanie ze sztuką- ozdoby wielkanocne 07.04.2014 r. godz. 15.00 Karty zgłoszenia /online/ do 4.05.2014r. NEWSLETTER SIECI WSPÓŁPRACY Edukacja artystyczna, Akademia twórczego nauczyciela.

Literatura: ARMSTRONG T., 2009, 7 rodzajów inteligencji, Warszawa. FOX J., 2008, Odkryj silne strony Twojego dziecka, Warszawa. GARDNER H.,2009, Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa. GARDNER H., 2009, Pięć umysłów przyszłości, Warszawa. KOPIK A., ZATORSKA M., 2009, Każde dziecko jest zdolne, Kielce. KOPIK A., ZATORSKA M., 2010, Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce. MARKOVA D., POWELL A., 2006, Twoje dziecko jest inteligentne, Warszawa. TROJANOWSKA A.,1988 Dziecko i plastyka, WSiP, TYSZKOWA M. ŻURAKOWSKI B.,1984 Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka” PWN, Warszawa-Poznań. WILCZKOWA M.,1979, Wspólnie odkrywamy świat, NK, Warszaw, 1979.

Dziękujemy za uwagę j.mielczarek@womczest.edu.pl kurcab@womczest.edu.pl