Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU CHMURY OBLICZENIOWEJ W EUROPIE
Advertisements

Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
e-PUAP czas na wdrożenie
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
Platformy na żądanie (ASP) element wdrożenia rozwiązania e-learning
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Kujawsko-Pomorska Sieć Informacyjna e-Region Krystyna Nowak
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Aspekty organizacyjne realizacji projektu, działania samorządów.
E-PUAP Usługi administracji świadczone drogą elektroniczną metodyka wyboru, lista usług, kolejność wdrażania. dr inż. Dariusz Bogucki p.o. Dyrektor Departamentu.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze
Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze Centrum Projektów Informatycznych Warszawa, 22 kwietnia 2013 r. Linia Współpracy,
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
PODSUMOWANIE PROJEKTU: Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Powiecie Głogowskim w oparciu o założenia Regionalnej Strategii Innowacji.
Cloud computing – chmura obliczeniowa
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Centrum Inwestora i Eksportera
Ogólnokrajowa karta miejska
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
Linia współpracy Projekt „Informatyzacja JST z wykorzystaniem technologii przetwarzania w Chmurze” Warszawa, 13 stycznia 2014 r.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Copyright© 2012 Microsoft Corporation W prezentacji przedstawiono po raz pierwszy produkty Lync Server 2013 i Lync Online. Daty udostępnienia i funkcje.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Jak powstaje chmura? Maciej Nabożny, Miłosz Zdybał
Informatyzacja procesów komunikacyjnych związanych z prowadzeniem postępowań przygotowawczych w sprawach karnych („e-prokuratura”) Publiczna prezentacja.
Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA) Publiczna prezentacja założeń projektu w ramach POPC 2.1 prok. Marek Zajkowski Dyrektor.
Propozycja kryteriów szczegółowych wyboru finansowanych operacji dla Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Bezpieczeństwo cloud computing FAKTY I MITY Beata Marek, cyberlaw.pl Beata Marek, cyberlaw.pl Kancelaria w chmurze, Kancelaria w chmurze, 19.X X.2012.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze redefinicja projektu Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Warszawa, 25 września 2013 r.

Kontekst strategiczny Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa Stworzenie do 2020 roku Chmury Obliczeniowej Administracji Publicznej jest zadaniem umieszczonym w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa: Potencjał budowany przez Chmurę Obliczeniowa Administracji Publicznej warunkuje osiągnięcie korzyści całego PZIP Projekt „Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w Chmurze” stanowi pierwszy etap tego zadania

Przesłanki realizacji projektu Problem Narastające dysproporcje w dostępności e-usług administracji Duże jednostki świadczą e-usługi na poziomie europejskim Małe jednostki odstają coraz mocniej „in minus” Granica dostępności podnosi się coraz wyżej Powody „Dodatnie sprzężenie zwrotne TIK”: Realizacja zadań administracji coraz mocniej bazuje na TIK Wykorzystanie TIK wiąże się z rosnącymi kosztami Rozwiązanie Możliwe Prywatna chmura obliczeniowa całej administracji Potwierdzają to wyniki badań Komisji Europejskiej Potwierdzają to wyniki badania ARC dla MSWiA w 2011 Na taki model wskazuje Komisja Europejska

W ramach projektu Chmura Administracji Publicznej: Co chcemy zbudować docelowo? W ramach projektu Chmura Administracji Publicznej: Infrastruktura prywatnej chmury obliczeniowej administracji publicznej obejmująca zasoby wielu ośrodków obliczeniowych (zarówno JAR jak i JST), centrum zarządzania siecią Zwirtualizowana infrastruktura udostępniająca zasoby powyższego gridu obliczeniowego dla całej administracji w modelu IaaS, Platformy udostępniane w modelu PaaS (centralne, regionalne i lokalne), Aplikacje udostępniane w modelu SaaS (centralne, regionalne i lokalne).

Infrastruktura Chmury Zasoby teleinformatyczne JST Zasoby teleinformatyczne administracji centralnej Linia Współpracy, 22 kwietnia 2013 roku

Role w przedsięwzięciu MAC: Udostępnianie usług Rozwój infrastruktury centralnej Centralny rozwój usług i infrastruktury JST / JAR: Eksploatacja usług Udostępnianie swojej infrastruktury Ustalanie wymagań dla rozwijanych usług Poziom strategiczny Poziom rozwoju infrastruktury Poziom rozwoju usług

Zakres wdrożenia (usługi i infrastruktura) przesunięte po 2014 Redefinicja zakresu projektu Projekt Chmura jest podzielony na transze związane z fazami uruchamiania infrastruktury i e-usług Biorąc pod uwagę uwarunkowania czasowo–finansowe część zadań Projektu zostałaby przesunięta na lata 2014-20 Projekt zostałby zredefiniowany do zakresu pilotowego: Pozyskanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia e-usług Uruchomienie tych usług które są akceptowane przez użytkowników a mogą być w pełni funkcjonalnie wdrożone na ograniczonej infrastrukturze Przygotowanie wspólnie z użytkownikami usług które będą wdrażane po 2014 roku Zakres pilotowy 12,5 mln Zakres wdrożenia (usługi i infrastruktura) przesunięte po 2014 107,5 mln

Co na tym zyska obywatel Skuteczniejszy i sprawniejszy dostęp do urzędu –e-usługi będą świadczyły te jednostki, które do tej pory tego nie robiły; Tańszy i prostszy kontakt z administracja – załatwianie w pełni elektronicznie spraw (w tym obejmujących kilka urzędów) dzięki wypełnieniu obecnych luk w dostępie do e-usług;

Co na tym zyska biznes Skuteczniejszy i sprawniejszy dostęp do urzędu –e- usługi będą mogły świadczyć te jednostki, które do tej pory tego nie robiły; Tańszy i prostszy kontakt z administracja – załatwianie w pełni elektronicznie spraw (w tym obejmujących kilka urzędów) dzięki wypełnieniu obecnych luk w dostępie do e- usług; Firmy (w tym lokalne) zyskują nowe środowisko i rynek – chmura jako medium promocji ich rozwiązań

Co na tym zyska administracja Małe jednostki: Warunki do realizacji zadań w sposób sprawniejszy i skuteczniejszy bez ponoszenia rosnących kosztów Duże jednostki: Możliwość tańszej i prostszej eksploatacji i zapewnienia rozwoju systemów ICT (w tym e-usług) Cała administracja: Obniżenie kosztów funkcjonowania poprzez doprowadzenie do świadczenia e-usług w pełnym zakresie merytorycznym przez wszystkie jednostki Re-use rozwiązań które do tej pory funkcjonowały lokalnie

Jak może JST wykorzystać Chmurę? Wykorzystać gotowe aplikacje dostępne w Chmurze – w szczególności na e-PUAP lub innych platformach wykorzystujących infrastrukturę Chmury; Wykorzystać infrastrukturę Chmury do budowy aplikacji (samemu lub w grupie) lub zamawiając na rynku Przenieść do wspólnej infrastruktury już posiadane aplikacje / skorzystać z wersji „chmurowej” Zintegrować swoją platformę usługową ze wspólną infrastruktura - dostęp do wspólnych zasobów danych

Chmura w relacji do ePUAP Projekt Chmura jest komplementarny z projektem ePUAP2, ale nie duplikuje jego produktów i rezultatów: Istotą ePUAP jest integracja usług elektronicznych, Chmura to integracja zasobów (infrastruktury) i danych. Projekt Chmura zakłada realizację takich usług elektronicznych, które nie mogą zostać zrealizowane w ramach projektu e-PUAP.

Usługi dostępne na e-PUAP Chmura vs. ePUAP e-PUAP z punktu widzenia Chmury będzie jedną z platform wykorzystujących wspólne zasoby Usługi dostępne na e-PUAP Usługi dostępne na innych platformach Inne platformy wykorzystujące wspólną infrastrukturę (regionalne, centralne itd.) Platforma e- PUAP

Dlaczego zaczynamy od JST? Projekt Chmura koncentruje się na JST Badania Komisji Europejskiej pokazują jednoznacznie, że małe JST, nie świadczące (lub w ograniczonym zakresie) e-usług, decydują o ogólnym obrazie polskiej administracji (na zasadzie najsłabszego elementu w łańcuchu). „Badanie wpływu informatyzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2011” wykonane na zlecenie MSWIA pokazuje: Większość dużych jednostek utrzymuje i rozwija systemy swoje IT. W większości małych jednostek (ponad 70%) takich mechanizmów brak: obsługę informatyczną sprawuje „nie więcej niż jedna osoba”

Co umożliwi pilotaż Praktyczne zweryfikowanie założeń dotyczących świadczenia usług w Chmurze w tym zakresu odpowiedzialności za rozwój infrastruktury i usług wspólnych; Zweryfikowanie założeń modelu finansowania utrzymania i rozwoju Chmury Administracji Publicznej Zweryfikowanie kształtu i zakresu umów SLA podpisywanych pomiędzy MAC  JST na świadczenie usług; Weryfikację możliwości wykorzystania infrastruktury IT już funkcjonującej / budowanej w JST / Jednostkach Administracji Rządowej - Plan Budowy Wspólnej Infrastruktury); Zweryfikowanie usług elektronicznych jakie powinny być docelowo rozwijane we wspólnej infrastrukturze, w szczególności obszarów możliwego re-use (już funkcjonujących rozwiązań JST) – Plan Rozwoju i Integracji Usług Wspólnych

Plan Budowy Infrastruktury Wspólnej Plan przedstawiałby zaakceptowany przez wszystkich plan dojścia do stanu docelowego: zasoby infrastruktury wspólnej „od strony administracji centralnej”, zasoby infrastruktury „od strony JST”, obszary odpowiedzialności obydwu stron, sposób finansowania utrzymania i rozwoju infrastruktury wspólnej, jaki powinien być sposób dojścia do stanu docelowego: zobowiązania obydwu stron, terminy, środki. odpowiedzialność.

Plan Rozwoju i Integracji Usług Wspólnych Plan przedstawiałby zaakceptowany przez wszystkie strony sposób dojścia do stanu docelowego: Jakie usługi dla JST powinny być rozwijane centralnie w modelu SaaS względnie PaaS (ePUAP)? Jakie usługi powinny być rozwijane samodzielnie przez JST, ale z wykorzystaniem modelu IaaS, PaaS? Jakie usługi eksploatowane „indywidualnie” w JST powinny być migrowane do modelu IaaS, PaaS czy SaaS? Sposób dojścia do stanu docelowego: zobowiązania obydwu stron, terminy, środki. Odpowiedzialność.

Dziękuję za uwagę dr inż. Dariusz Bogucki e-mail: d.bogucki@mac.gov.pl