Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ogólne zasady dokumentacji w księgach rachunkowych
Advertisements

WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Opis dokumentów finansowych
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
DOKUMENTY FINANSOWE W USŁUGACH TURYSTYCZNYCH
Rozliczanie oraz dokumentowanie efektów ekologicznych
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Dotacje działalność pożytku publicznego
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Wszystko na temat faktur…
„Zasady poprawnego rozliczania projektów w ramach Programu Operacyjnego RYBY ” Pisz, r.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
FAKTURA KORYGUJĄCA (1/3)
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Nota księgowa jako dokument rozliczeniowy firmy
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
Płatności – sposób dokumentowania i rozliczania Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Izabela Puczyłowska Departament Ochrony Klimatu.
Obliczanie podatku VAT
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność rozliczanych w ramach POWER Kielce 4 października
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Praktyczne aspekty dotyczące rozliczania wniosków o płatność
Obliczanie podatku VAT
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 25 lat Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Program Systemu Zielonych Inwestycji (GIS) Część 1) Zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej Harmonogram rzeczowo-finansowy i monitorowanie umowy Jacek Frątczak Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 23-01-2014 1

1. Harmonogram rzeczowo-finansowy; - dotacja, - pożyczka. 2. Realizacja i monitorowanie umowy. 3. Uznanie umowy za wykonaną w zakresie rzeczowym.

HARMONOGRAM RZECZOWO-FINANSOWY

Harmonogram rzeczowo - finansowy

Rozliczanie przekazywanych środków Dokumenty rozliczeniowe przekazane przez beneficjenta do NFOŚiGW: Zestawienie faktur i innych dowodów księgowych, Sprawozdanie z postępów realizacji Zadania, Wyciągi bankowe z wydzielonego dla celów rozliczenia zaliczki rachunku bankowego lub oświadczenie iż wszystkie wymienione w zestawieniu dokumenty księgowe zostały zapłacone, Oświadczenie o podatku VAT, Inne dokumenty wymienione w umowie (np. złożenie przed pierwszą wypłatą podpisanych egzemplarzy umowy, statut jednostki, nie zaleganie z opłatami ZUS itp.).

REALIZACJA I MONITOROWANIE UMOWY

Zestawienie faktur

Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięcia

OŚWIADCZENIE O PODATKU VAT

Zestawienie: rozliczenie dofinansowania Powinno być zgodne z wzorem załączonym do umowy, Zamieszcza się w nim dokumenty księgowe składające się na kwotę wypłaty w danym okresie rozliczeniowym (nr, data, kwota, odniesienie do HRF, itd.), Musi zawierać: datę sporządzenia, nazwę jednostki, podpisy zgodnie z reprezentacją beneficjenta.

Wykaz dokumentów księgowych Faktura VAT, Faktura korygująca (należy załączać również fakturę korygowaną), Nota korygująca, Duplikat faktury/rachunku, Nota księgowa, Nota obciążeniowa, Zbiorcze zestawienie dokumentów księgowych, Kosztorys powykonawczy.

FAKTURA VAT Powinna zawierać: Imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, Numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, Numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”, Dzień, miesiąc i rok wystawienia, Nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, Miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług, Cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), Wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

FAKTURA VAT Powinna zawierać, c.d.: Stawki podatku, Sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki, Kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, Odpowiednio wyraz „ORYGINAŁ” albo „KOPIA”; Kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

UZNANIE UMOWY ZA WYKONANĄ

Dokumentacja potwierdzająca końcowe wykonanie rzeczowe przedsięwzięcia Sprawozdanie końcowe z realizacji Zadania, Poświadczona za zgodność z oryginałem kopia protokołu ostatecznego odbioru i przekazania zadania do eksploatacji lub użytkowania, Pozwolenie na użytkowanie albo zgłoszenie o zakończeniu Zadania wraz z oświadczeniem inwestora, że właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego nie wniósł sprzeciwu, jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami Zadanie takich dokumentów wymaga – w takim przypadku dokumenty te powinny być uzyskane nie później niż w terminie zakończenia realizacji Zadania, Zestawienie kosztów poniesionych na realizację Zadania z określeniem całkowitego kosztu Zadania, ze wskazaniem źródeł finansowania oraz procentowego udziału środków NFOŚiGW w kosztach kwalifikowanych, Oświadczenie o zastosowaniu ustawy (Prawo zamówień publicznych), Oświadczenie o zastosowaniu form informowania o uzyskanym dofinansowaniu zgodnie z „Instrukcją oznakowania przedsięwzięć ze środków NFOŚiGW”.

PROTOKÓŁ KOŃCOWY

Warto zapamiętać Należy czytać umowę ( w trakcie negocjacji i realizacji), Zadbać o potwierdzenie daty złożenia dokumentów w kancelarii NFOSiGW/ lub nadania, Przed opracowaniem wniosku o płatność warto zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi w zakresie zasad rozliczania dotacji/pożyczek w NFOSiGW –http://www.nfosigw.gov.pl/srodki-krajowe/rozliczanie-dofinansowan-nfosigw, Należy przedstawiać dokumenty z okresu trwania umowy lub terminów określonych w umowie, Załączyć kopie dokumentów źródłowych (umowy, porozumienia, itd.) będących podstawą wystawionych dokumentów księgowych, Aby umieścić NIP, nazwę kontrahenta i jego adres, Ujmować wydatki zgodnie z harmonogramem rzeczowo- finansowym (HRF), Oznaczać nazwę dokumentów oraz wskazać jednostki i miary, Aby weryfikować dokumenty przed ich złożeniem, w szczególności te, które nie są wystawione elektronicznie (ręcznie pisane), Dokumenty powinny być każdorazowo podpisane przez osoby je przygotowujące, jak i weryfikujące składaną dokumentację rozliczeniową,

Warto zapamiętać c.d. Potwierdzamy dokumenty za zgodność z oryginałem (data, podpis). Kwoty wykazywane w dokumentach księgowych zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza, O wszelkich zmianach w realizacji przedsięwzięcia informować dotującego/pożyczkodawcę, Dowody księgowe powinny być czytelne i nie budzić wątpliwości, Błędy przy opisie merytorycznym dowodu księgowego korygujemy poprzez skreślenie błędnego wyrazu/wartości, wpisanie prawidłowej, postawienie parafy oraz daty, kiedy dokonano korekty,

Dziękuję za uwagę