Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Advertisements

Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Szczecin, 4 października 2012 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
z Oddziałami Integracyjnymi
Czym jest Integracja?.
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
SAMORZĄD UCZNIOWSKI ROK SZKOLNY 2014/2015. WRZESIEŃ 2014 – WYBORY DO SAMORZĄDU.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku w Szkole Podstawowej Nr 49 z Oddziałami Integracyjnymi im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego – Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku

Możliwość tworzenia oddziałów integracyjnych we wszystkich typach szkół zapewniła Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991roku oraz jej kolejne nowelizacje. Obecnie integracja jest jednym z ogniw modelu kształcenia szkolnictwa ogólnego i alternatywną w stosunku do szkolnictwa specjalnego formą edukacji niepełnosprawnych.

Praca w klasie integracyjnej opiera się na przekonaniu, że nie ma uczniów lepszych i gorszych, a wspólna nauka dzieci zdrowych i niepełnosprawnych w ramach tej samej grupy klasowej jest podstawą budowania nowoczesnego społeczeństwa.

Integracja chce wychowywać w duchu wzajemnej pomocy, szacunku i akceptacji, zrozumienia inności i otwarcia na potrzeby drugiego człowieka. Integracja traktuje ucznia podmiotowo, podkreślając jego niepowtarzalność oraz bogactwo, jakie każdy ze sobą niesie.

Integracja to głównie indywidualizacja wymagań. W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych program nauczania jest modyfikowany w zależności od dynamiki rozwoju dziecka i jego postępów. W przypadku uczniów uzdolnionych rozszerza się zakres treści, ukierunkowując dziecko na wykorzystywanie i przetwarzanie zdobytych wiadomości.

W oddziale integracyjnym uczy się od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

Pedagog specjalny, który przede wszystkim wspiera pracę dzieci niepełnosprawnych, ale też czuwa nad całością edukacji i pomaga wszystkim uczniom w klasie. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, a w klasach IV – VI nauczyciel przedmiotu.

Nauczyciel prowadzący zajęcia realizuje treści programowe, natomiast nauczyciel wspomagający dostosowuje ich zakres do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci niepełnosprawnych.

Dzięki pracy dwóch nauczycieli i małej liczebności klasy podczas każdej lekcji może występować indywidualizacja zadań w odniesieniu do wszystkich uczniów i zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi.

uczniowie niesłyszący, słabo słyszący, niewidomi, słabo widzący, z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją), z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem (w tym zespołem Aspergera), z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Tolerancyjni i otwarci na potrzeby innych. Odpowiedzialni i pomocni. Życzliwi i wyrozumiali. W ten sposób dzieci zdrowe są naturalnym bodźcem do działania dla niepełnosprawnych rówieśników, są dla nich wzorcami do naśladowania i motywują swoich niepełnosprawnych kolegów do pokonywania trudności.

Umożliwienie uczniom niepełnosprawnym przygotowanie do normalnego życia w społeczeństwie. Stworzenie dzieciom niepełnosprawnym sytuacji do nabywania wielu nowych umiejętności i przez to dostrzeżenia swoich mocnych stron. Możliwość realizowania obowiązku szkolnego w szkole ogólnodostępnej (a nie specjalnej) często przywraca równowagę psychiczną i stwarza warunki do właściwego rozwoju emocjonalnego dzieci niepełnosprawnych.

Dzieci zdrowe w czasie wspólnej nauki i zabawy uczą się dostrzegania potrzeb innych osób, empatii, akceptacji i tolerancji wobec odmiennych zachowań, opiekuńczości i odpowiedzialności za słabszych oraz większej wrażliwości wobec osób niepełnosprawnych. Nawiązanie bliskich kontaktów z uczniami zdrowymi sprzyja pozbywaniu się lęków przed nowym środowiskiem. Zapobiega również kształtowaniu się postaw roszczeniowych i unikania odpowiedzialności za swój los.

Przyjazny i spokojny klimat sprzyja lepszym osiągnięciom. Aktywność uczniów zdrowych, ich spontaniczność mobilizuje dzieci niepełnosprawne do pracy na lekcji i po zajęciach. Przyjazny i spokojny klimat sprzyja lepszym osiągnięciom. Mała liczebność klas integracyjnych i jednoczesna praca dwóch nauczycieli daje możliwość indywidualnej pracy z uczniami, dokładnej diagnozy przyczyn trudności w nauce, jak również odkrycia dziecka wybitnie zdolnego.

Nabór odbywa się zgodnie z nowymi przepisami rekrutacyjnymi zawartymi w „ustawie rekrutacyjnej”.

Uczniowie niepełnosprawni przyjmowani są do oddziału integracyjnego na wniosek rodziców (opiekunów) i na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczniowie zdrowi przyjmowani są na wniosek rodziców (opiekunów) i na podstawie pisemnej informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Przygotowały: Anna Kruszewska Małgorzata Bagińska