Jak pomóc dziecku wybrać szkołę?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Rodzic jako doradca zawodowy
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Funkcjonowanie doradcy zawodowego w szkole ponadgimnazjalnej w opinii rodziców i uczniów Zespołu Szkół Nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie Ewa Czarnacka.
Spotkanie z rodzicami i uczniami
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
REKRUTACJA 2007 szkoły ponadgimnazjalne zasady rekrutacji.
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
ZSE-T. ZSE-T Nasza MISJA „Naszą misją jest kształcenie obywateli na miarę potrzeb XXI wieku, czyli z właściwym zasobem wiedzy, rozwijających własne.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Doradztwo zawodowe Gimnazjum im. J.Pawła II w Wielowsi
WITAMY W ZESPOLE SZKÓŁ WITAMY W ZESPOLE SZKÓŁ. Dlaczego warto przyjść do nas? Miła atmosfera Bogate wyposażenie sal dydaktycznych Współpraca zagraniczna.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie:  zdobywają.
JAK WSPOMÓC NASZE DZIECKO W WYBORZE WŁAŚCIWEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ? PREZENTACJĘ PRZYGOTOWAŁ DORADCA ZAWODY - MGR TERESA RAPACZ.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Alchemia czy wróżbiarstwo
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Zmiany w prawie oświatowym
Losy absolwentów Publicznego Gimnazjum Nr 24 w Białymstoku
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Losy absolwentów Publicznego Gimnazjum Nr 24 w Białymstoku
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
REKRUTACJA rok szkolny 2019/2020
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Jak pomóc dziecku wybrać szkołę? Prelekcja dla rodziców uczniów klas trzecich Gimnazjum im. Jana Pawła II w Bedlnie

Po pierwsze ustalmy w rozmowie z naszym dzieckiem, jak długo pragnie ono jeszcze uczyć się 3 lata - szkoła zawodowa, 4 lata - technikum, 5 lat - liceum + studium policealne, 8/9 lat - liceum i studia w wyższej uczelni. Uwzględnijmy także nasze możliwości finansowania edukacji dziecka (nauka kosztuje, a system kształcenia w Polsce umożliwia obywatelom łączenie pracy zawodowej i nauki - szkoły dla dorosłych, wieczorowy i zaoczny system nauki i studiowania).

Kryterium, które należy wziąć pod uwagę to dotychczasowe postępy szkolne. Jeśli nasze dziecko : dobrze radziło sobie z nauką w szkole podstawowej i gimnazjum, chętnie zaglądało do podręczników, a może odnosiło jakieś dodatkowe sukcesy szkolne (udział w konkursach, olimpiadach, szczególna aktywność społeczna na rzecz klasy lub szkoły, itp.), to prawdopodobne jest, że dłuższa ścieżka kształcenia nie będzie dla niego zbyt obciążająca, a podjęte działania zostaną skutecznie doprowadzone do celu.

Jeśli natomiast nasze dziecko raczej z trudem radziło sobie z nauką: nie przejawiało większego zainteresowania szkołą, preferowało bardziej gry komputerowe, uprawianie sportu lub kontakty z rówieśnikami niż ślęczenie nad podręcznikami, to może lepiej, aby na tym etapie swojej kariery edukacyjnej pomyślało o szybkiej ścieżce kształcenia - szkole zawodowej. Zawsze przecież w przyszłości istnieje możliwość uzupełnienia wykształcenia, podniesienia kwalifikacji, a nawet zdobycia nowego zawodu .

Kiedy uznać, że nasze dziecko dobrze radzi sobie z nauką? średnia ocen w granicy 4,0 dla dziewcząt i 3,7 dla chłopców już świadczyć może o potencjalnych możliwościach uczenia się (dziewczynki są w okresie rozwojowym przypadającym na etap nauki w gimnazjum bardziej pilne, odpowiedzialne i dojrzałe społecznie niż chłopcy, stąd oczekiwanie wyższej średniej).

Jeśli nasze dziecko wybiera liceum ogólnokształcące musi zadecydować, do której z istniejących szkół złożyć dokumenty oraz jaki profil klasy wybrać. Informacje o szkołach dostępne są na specjalnych stronach internetowych oraz w ulotkach opracowywanych i upowszechnianych przez poszczególne szkoły m.in. w czasie spotkań przedstawicieli tych szkół z uczniami gimnazjów. Bogatym źródłem informacji są od kilku lat Targi Edukacyjne.

Inną formą zapoznania się ofertą szkoły i samą placówką są Dni Otwartej Szkoły. W drodze na Dni Otwarte można też ocenić, jak wygląda dojazd do danej szkoły, ile zajmuje czasu droga do szkoły i do domu, ile będą kosztować bilety miesięczne komunikacji miejskiej i podmiejskiej.

Liceum Jeśli chodzi o wybór profilu klasy w liceum ogólnokształcącym, to najlepszym kryterium decyzyjnym jest analiza ocen szkolnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przedmioty, z których uczeń otrzymywał najwyższe oceny, na przestrzeni kilku kolejnych lat. Wysokie oceny z danych przedmiotów wskazują bowiem najczęściej na szczególne zainteresowania daną dziedziną wiedzy oraz na łatwość przyswajania informacji z tej konkretnej dziedziny.

Technikum lub szkoła zawodowa Jeśli Państwa syn lub córka decydują się na kontynuowanie nauki w technikum lub szkole zawodowej oprócz wszystkich wymienionych wcześniej kroków (zbieranie informacji o szkołach, rozpoznanie swoich zainteresowań) konieczne jest dodatkowo „przyjrzenie się" jego uzdolnieniom i tzw. preferencjom zawodowym. Konieczna jest także wnikliwa ocena stanu zdrowia dziecka.

Wybór technikum lub szkoły zawodowej związany jest bezpośrednio z wyborem zawodu, a w toku nauki obowiązuje praktyka zawodowa na stanowiskach pracy. Podobnie jak w przypadku LO i tu istnieje możliwość dalszego kształcenia się, nawet w innym, często „odległym" zawodzie.

UZDOLNIENIA Zdolności jako czynniki podstawowe są podstawą do rozwoju zainteresowań i decydowaniu o dalszej ścieżce edukacyjnej. W zależności od dziedziny, można wyróżnić następujące kryteria uzdolnień:

rachunkowe – umiejętność szybkiego i prawidłowego wykonywania działań arytmetycznych, np,.przy wykonywaniu dokładnych pomiarów liczbowych (technik ekonomista,księgowy) techniczne – umiejętność posługiwania się różnymi narzędziami, instalowania i uruchamiania urządzen technicznych, wytwarzanie różnych przedmiotów, a także uzdolnienia manualne. werbalne – łatwość wypowiadania się w mowie i w piśmie, płynność słowna, kierownicze – umiejętność organizowania i planowania działań pracy zespołu ludzkiego, artystyczne (twórcze) – przejawiają się w takiej aktywności ludzkiej, jak: malowanie, taniec, rzeźbienie, gra na instrumentach muzycznych, projektowanie, aktorstwo.

Preferencje zawodowe Preferencje zawodowe to skłonność człowieka do pracy  w określonym środowisku zawodowym, wykonywania określonych czynności, posługiwania się określonymi narzędziami pracy. Kształtują się wraz z  rozwojem osobowości (duży wpływ na ich ukształtowanie wywiera środowisko wychowawcze dziecka), ale też w pewnym stopniu związane są z typem układu nerwowego - są zatem w dużym stopniu niezmienne w ciągu całego życia człowieka.

Najprostszym sposobem ustalenia preferencji zawodowych naszego dziecka jest rozmowa z nim na temat tego, w jakim środowisku chciałoby pracować oraz jakie czynności chciałoby wykonywać Bierzemy pod uwagę: przeciwwskazanie do ciężkiej pracy fizycznej, do wykonywania pracy w pozycji wymuszonej, do pracy na wysokości, do pracy przy maszynach w ruchu, do pracy precyzyjnej, do pracy narażającej na środki toksyczne lub alergeny, do pracy wykonywanej w zmiennych warunkach klimatycznych.

Rodzic dziecka przewlekle chorego, zgłaszając się do poradni psychologiczno-pedagogicznej powinien zabrać ze sobą komplet dokumentów poświadczających stan zdrowia, dotychczasowy przebieg leczenia oraz rokowania medyczne. W przypadku dzieci poważnie chorych (przy istnieniu wielu ograniczeń zdrowotnych) poradnia może wydać opinię do szkoły ponadgimnazjalnej zapewniającą preferencje w rekrutacji.

JAK WSPIERAĆ DZIECKO W PODJĘCIU DECYZJI ZAWODOWEJ? KROK 1 - USTAL WSPÓLNIE Z DZIECKIEM JAK DŁUGO ZAMIERZA SIĘ JESZCZE UCZYĆ. Kryterium 1- Dotychczasowe postępy szkolne. Kryterium 2 - Sytuacja finansowa rodziny.

KROK 2 - USTAL WSPÓLNIE Z DZIECKIEM, W JAKIEGO TYPU SZKOLE ZAMIERZA KONTYNUOWAĆ NAUKĘ (liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła zawodowa). Kryterium 1 - Postępy w nauce, wynik egzaminu końcowego w gimnazjum. Kryterium 2 - Wrażenie na temat szkoły i panującej w niej atmosfery.

Kryterium 3 - Odległość szkoły od miejsca zamieszkania. Kryterium 4 - Przedmioty, z których dziecko ma najlepsze oceny. Kryterium 5 - Zainteresowania dziecka (Co lubi robić?). Kryterium 6 - Uzdolnienia dziecka (Co robi dobrze?). Kryterium 7 - Preferencje zawodowe dziecka (Skłonności zawodowe). Kryterium 8 - Stan zdrowia dziecka (Przeciwwskazania zdrowotne).

KROK 3 – RODZICU ! BĄDŹ NA BIEŻĄCO W SPRAWACH REKRUTACJI DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ SWOJEGO DZIECKA!

Dziękuję za uwagę.