Zmiany w szkolnictwie zawodowym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego w powiatach
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Dokąd zmierzasz, uczniu?” Elżbieta Lesińska, Andrzej Kobylec
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
ZMIANY W SZKOLNICTWIE I KRYTERIA REKRUTACJI
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Wrocław, 16 kwietnia 2012 r., Jelenia Góra, 18 kwietnia 2012 r.
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Spotkanie z rodzicami i uczniami
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY Ul. Kazimierza Wielkiego 23A Stopnica
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.

Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Zmiany w szkolnictwie zawodowym Elżbieta Augustyniak- Brągiel Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych Centrum Informacji Zawodowej

Plan prezentacji 1. Kontekst zmian kształcenia zawodowego 2. Cele kształcenia zawodowego 3. Kierunki zmian kształcenia zawodowego - kontynuacja kształcenia ogólnego - likwidacja LO i techników uzupełniających - trzyletnie kształcenie we wszystkich zawodach w zasadniczych szkołach zawodowych - kształcenie w zakresie kwalifikacji ( europejski system porównywania kwalifikacji).

Kontekst zmian Edukacja zawodowa ma szczególne miejsce w systemie oświatowym oraz gospodarce. Zintegrowany, sprawny, stojący na wysokim poziomie system kształcenia zawodowego ma wielkie znaczenie dla podniesienia poziomu kultury technicznej i wykształcenia technicznego, tworzenia nowych miejsc pracy, wzrostu efektywności produkcji i rozwoju ekonomicznego całego kraju.

Cele kształcenia zawodowego W kształceniu zawodowym są dwa istotne cele: z punktu widzenia pojedynczych osób - uzyskanie wykształcenia zgodnego z indywidualnymi możliwościami i zainteresowaniami oraz będącego skutkiem świadomego i racjonalnego wyboru, z punktu widzenia systemu społeczno- gospodarczego - optymalne wykorzystanie potencjału wszystkich uczestników tego systemu dla rozwoju kraju.

Kierunki zmian

Kontynuacja kształcenia ogólnego w I klasie W klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej każdego typu będzie kontynuowany będzie program kształcenia ogólnego realizowanego na poprzednich etapach kształcenia tzn. w szkole podstawowej i gimnazjum. Dlatego w ZSZ pojawią się takie przedmioty jak geografia, historia, biologia. Dopiero od drugiej klasy zaczyna się kształcenie typowe dla danego typu szkoły oraz preferencji ucznia, będące przygotowaniem do zawodu lub do studiów. Zatem dopiero w drugiej klasie rozpoczyna się kolejny etap nauki.

Kontynuacja kształcenia ogólnego w I klasie W klasach pierwszych liceum ogólnokształcącego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej uczniowie, niezależnie o tego, w jakim typie szkoły się uczą, poznają te same treści, obowiązuje ich bowiem na tym etapie edukacji ta sama podstawa programowa nauczania.

Likwidacja szkół uzupełniających Zlikwidowane zostały technika uzupełniające i licea uzupełniające. Absolwenci zasadniczych szkół zawodowych będą mogli kontynuować naukę w liceach ogólnokształcących dla dorosłych, a także zdobywać kwalifikacje do poziomu technika na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Absolwenci zreformowanych zasadniczych szkół zawodowych będą mogli kontynuować naukę w liceach ogólnokształcących dla dorosłych bezpośrednio od drugiej klasy tego liceum.

Trzyletnie szkoły zawodowe Zasadnicze szkoły zawodowe kształcą we wszystkich zawodach w cyklu trzyletnim – wszystkie szkoły zawodowe są trzyletnie.

Kształcenie w zakresie kwalifikacji i zawodów W szkolnictwie zawodowym odchodzi się od nauki konkretnych zawodów na rzecz kształcenia konkretnych kwalifikacji wymaganych w zawodach lub do wykonywania konkretnych prac. Egzaminy na poszczególne kwalifikacje nie będą przeprowadzane po zakończeniu nauki w szkole, tak jak obecnie jest przeprowadzany egzamin zawodowy, lecz na różnych etapach nauki ( po nabyciu przez ucznia wiedzy i umiejętności wymaganych dla danej kwalifikacji).

Kształcenie w zakresie kwalifikacji i zawodów W przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie jednej kwalifikacji, uczeń będzie uzyskiwał świadectwo zdobycia tej kwalifikacji, a po zdobyciu wszystkich kwalifikacji wymaganych w danym zawodzie dostanie dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji wymaganych w zawodzie.

Kształcenie w zakresie kwalifikacji i zawodów Zatem kwalifikacje zawodowe składające się na zawód będą potwierdzane osobno w trakcie trwania nauki szkolnej. Zdobycie każdej kwalifikacji będzie potwierdzone certyfikatem. Technik będzie zdawał takie same egzaminy jak uczeń ZSZ jeżeli w podstawie programowej będą takie same kwalifikacje czy jednostki efektów uczenia się. Egzaminy potwierdzające poszczególne kwalifikacje będą obowiązkowe dla wszystkich uczniów szkół kształcących w zawodach.

Kwalifikacyjne kursy zawodowe Nową formą kształcenia zawodowego są kwalifikacyjne kursy zawodowe, które skierowane są głównie do dorosłych. Ich uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności składające się na daną kwalifikację istotną dla zawodu. Jeżeli na taką formułę kształcenia zdecyduje się osoba niepełnoletnia, uczestnictwo w kursie będzie równoznaczne z realizacją obowiązku nauki. Ich przeprowadzenie mogą zlecać szkołom pracodawcy.

Kwalifikacje dla zawodów Zawody wpisane do Klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego to zawody jednokwalifikacyjne, dwukwalifikacyjne i trójkwalifikacyjne, gdzie poszczególne kwalifikacje oznaczono symbolami: K1, K2 i K3. Zawody jednokwalifikacyjne to przede wszystkim zawody nauczane w zasadniczych szkołach zawodowych. Wśród zawodów, w których kształcenie jest prowadzone w technikum, dominują zawody dwukwalifikacyjne i trójkwalifikacyjne.

Kwalifikacje dla zawodów W zawodach nauczanych w technikum pierwszą kwalifikacją (K1) jest na ogół kwalifikacja ustalona dla zawodu nauczanego w zasadniczej szkole zawodowej, a stanowiąca merytoryczną i programową podbudowę do nabywania kolejnych wyższych kwalifikacji w zawodzie w ramach tego samego obszaru kształcenia.

Obszary kształcenia w zawodach Wyodrębniono następujące obszary kształcenia w zawodach:

Kwalifikacje w różnych zawodach –przykład 1. Zawód: Fryzjer (ZSZ) Kwalifikacje zawodowe: 2. Zawód: Technik usług fryzjerskich (T) Kwalifikacje zawodowe:

Kwalifikacje w zawodach w różnych typach szkół Technikum Zawód: FOTOTECHNIK Zasadnicza szkoła zawodowa Zawód: FOTOGRAF

Kwalifikacje w różnych zawodach -przykład 1. Zawód: Technik handlowiec (T) Kwalifikacje zawodowe: 2. Zawód: Technik księgarstwa (T) Kwalifikacje zawodowe:

Kwalifikacje w zawodach w różnych typach szkół Technikum Zawód: TECHNIK KSIĘGARSTWA Technikum Zawód: TECHNIK HANDLOWIEC Zasadnicza szkoła zawodowa Zawód: SPRZEDAWCA

Drogi edukacji zawodowej Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru

Pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego Kwalifikacyjny kurs zawodowy, Kurs umiejętności zawodowych, Kurs kompetencji ogólnych, Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, Inny kurs umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Egzaminy eksternistyczne Egzamin eksternistyczny przeprowadzany z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowych planach nauczania (SP dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych, LO dla dorosłych), Egzamin eksternistyczny z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej. Egzamin eksternistyczny zawodowy.

Egzamin eksternistyczny zawodowy Do egzaminu eksternistycznego zawodowego dopuszcza się osobę, która: ukończyła gimnazjum lub ośmioletnią szkołę zawodową oraz co najmniej dwa lata kształciła się lub pracowała w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.

Podstawa prawna zmian 1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( z późn. zmianami), 2. Rozporządzenie MEN z dnia 23.12.2011r. w sprawie kwalifikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, 3. Rozporządzenie MEN z dnia 23. 01. 2012r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, 4. Rozporządzenie MEN z dnia 11.01.2012r. w sprawie egzaminów eksternistycznych, 5. Rozporządzenie MEN z dnia 11.01.2012r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

Dziękuję za uwagę