Kluczowe czynniki sukcesu
Istota analizy KCS Analiza kluczowych czynników sukcesu opiera się na założeniu, że spośród wielu czynników, które obejmuje analiza kondycji przedsiębiorstwa jest tylko kilka czy najwyżej kilkanaście decydujących o pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, jego sukcesie i porażce (por. zasada 20/80)
Istota analizy KSC Zestaw kluczowych czynników sukcesu zawiera listę cech koniecznych, ale nie wystarczających do osiągnięcia sukcesu. Aby zdobyć przewagę konkurencyjną dana firma musi wybrać jeden lub kilka kluczowych czynników sukcesu a następnie skoncentrować wszystkie siły na doskonaleniu się w tych czynnikach. Dzięki temu biznes może osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną.
Podczas analizy KSC należy odpowiedzieć na pytania: Czym się zajmujemy, a czym powinniśmy się zajmować? Kim są nasi klienci, a kim powinni być? Dokąd zmierzamy? Co stanowi naszą konkurencyjną przewagę? W jakich dziedzinach kompetencji się wyróżniamy?
Grupy kryteriów w KCS Lista kluczowych czynników powinna zawierać nasępujące grupy kryteriów: pozycja na rynku pozycja w dziedzinie kosztów image firmy i jej obecność na rynku umiejętności techniczne i poziom technologii rentowność i potencjał finansowy poziom organizacji i zarządzania
Pozycja na rynku Udział w rynku Dynamika wzrostu udziału w rynku Względny udział w rynku Pozycja w stosunku do lidera
Pozycja kosztowa Koszt jednostkowy Relacja kosztów zmiennych i stałych Struktura kosztów Dynamika wybranych grup kosztów
Image firmy i jej obecność na rynku Rozpoznawalność marki Rozpoznawalność marek produktów Reputacja Zaufanie Opinia klientów o produkcie Ilość punktów dystrybucji
Umiejętności techniczne i rozwój technologii Jakość produktów Stan techniczny przedsiębiorstwa Umiejętności techniczne zatrudnionych Konkurencyjność stosowanych technologii Wydatki na rozwój, zakup nowych technologii Poziom wydatków na badania i rozwój
Rentowność i potencjał finansowy Kondycja finansowa Rentowność Produktywność Możliwości kredytowania działalności Analiza portfela produkcji Dynamika wzrostu popytu na produkty
Poziom organizacji i zarządzania Umiejętności kadry kierowniczej Struktura organizacyjna Organizacja procesów Kultura Sytuacja właścicielska Jakość i realizacja strategii Stopień integracji pracowników
KCS a rozwój branży Duży wpływ na znaczenie poszczególnych czynników ma wiek branży, czyli cykl życia sektora. Klasyfikacja ze względu na fazę cyklu rozwoju branży oraz kluczowy czynnik sukcesu w tej fazie obejmuje: Narodziny: technika i technologia Rozwój: obecność i zakorzenienienie na rynku Dojrzałość: produktywność, efektywność produkcji Schyłek: koszty
Kluczowe czynniki sukcesu Lp. Kluczowe czynniki sukcesu Waga (0-1) Ocena (1-5) Wartość ważona 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. Poziom cen Jakość robót Renoma firmy Referencje Jakość obsługi Termin realizacji projektów Okres udzielanych gwarancji Umiejętność organizowania i prowadzenia robót wraz z rozwiązywaniem problemów pojawiających się w trakcie realizacji Wiarygodność techniczna Postrzegana wiarygodność ekonomiczna Kwalifikacje i doświadczenie pracowników Warunki płatności Zakres asortymentowy robót Średni poziom kosztów Wskaźniki rentowności Geograficzny zakres działania Możliwości kapitałowe podjęcia określonych robót Powiązania w branży 0,3 0,2 0,1 4 3 2 1,2 0,6 0,8 0,4 0,9 Łączna ocena 13,1 KCS - przykład
KCS – przezentacja graficzna Lp. KCS niski przeciętny wysoki 1. Poziom cen 2. Jakość robót 3. Renoma firmy 4. Referencje 5. Jakość obsługi 6. Termin realizacji projektów 7. Okres udzielanych gwarancji 8. Umiejętność organizowania i prowadzenia robót wraz z rozwiązywaniem problemów pojawiających się w trakcie realizacji 9. Wiarygodność techniczna 10. Postrzegana wiarygodność ekonomiczna 11. Kwalifikacje i doświadczenie pracowników 12. Warunki płatności 13. Zakres asortymentowy robót 14. Średni poziom kosztów 15. Wskaźniki rentowności 16. Geograficzny zakres działania 17. Przeciętna wartość robót 18. Powiązania w branży KCS – przezentacja graficzna