Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: NAUCZYCIEL Przygotowanie projektu przedsięwzięcia. Przygotowanie.
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
IV ROK R OZBUDZANIE ZAINTERESOWAŃ DZIECKA EDUKACJĄ MATEMATYCZNĄ POPRZEZ KORZYSTANIE Z TECHNOLOGII INFORMATYCZNEJ JAKO ŹRÓDŁA WIEDZY. CELE: NAUCZYCIEL Przygotowanie.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
Niepubliczne Przedszkole ,,Mały Europejczyk” w Chalinie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Organizacja wspomagania szkół
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Badanie oczekiwań i potrzeb kulturalnych młodzieży powiatu żarskiego.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Innowacja pedagogiczna
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
Rok szkolny 2016/17 Raport z ewaluacji wewnętrznej
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
GRUPA OF W BIBLIOTECE..
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Zapis prezentacji:

Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im. Słoneczna Szósteczka w Augustowie Kwiecień 2017 Zespół do spraw ewaluacji Anna Miszkiel Katarzyna Januszko Ewelina Choroszewska

Przedmiotem ewaluacji była ocena i doskonalenie podejmowanych przez przedszkole działań na rzecz edukacji czytelniczej. Celem ewaluacji było podejmowanie skutecznych działań promujących czytelnictwo w przedszkolu. Pytania kluczowe: Czy zakres realizowanych przez nauczycieli działań wynika z przyjętego programu wychowawczego i czy są one realizowane w zgodzie z tym programem? Jakie metody i formy pracy stosują nauczyciele realizując założenia promujące czytelnictwo w pracy z dziećmi? Czy podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy? Czy przedszkole prowadzi działania włączające rodziców do podejmowania działań na rzecz edukacji czytelniczej? Jakie działania w opinii dzieci i rodziców są najbardziej atrakcyjne? Jakie działania w opinii nauczycieli są najbardziej efektywne? Narzędzia diagnostyczne: kwestionariusz ankiety skierowanej do nauczycieli, kwestionariusz ankiety skierowanej do rodziców. Kryteria ewaluacji: Przedszkole podejmuje systematyczne działania na rzecz edukacji czytelniczej. W realizacji programu edukacji czytelniczej współuczestniczą rodzice/opiekunowie dzieci. Podejmowane działania są urozmaicone i atrakcyjne. Podejmowane działania skutecznie wypływają na zmiany w postawach dzieci.

Analiza kwestionariusza ankiety dla nauczycieli Badania zostały przeprowadzone w okresie od 1.03 do 30.03.2017r. Kwestionariusz ankiety został skierowany do wszystkich nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w placówce, a więc 13 osób. 1. Jak często podejmuje Pani/Pan działania na rzecz czytelnictwa wynikające z przyjętego programu wychowawczo-dydaktycznego? W odpowiedzi na tak sformułowane pytanie ponad 23% nauczycieli zadeklarowało, iż działania takie podejmuje codziennie. Blisko 77% - 2 lub 3 razy w tygodniu. Podejmowanie działań na rzecz czytelnictwa

2. Jakie metody i formy pracy stosuje Pani/ Pan, realizując założenia promujące czytelnictwo w pracy z dziećmi? Nauczyciele zadeklarowali, iż stosują następujące metody i formy pracy promujące czytelnictwo: czytanie literatury dziecięcej (100%), małe formy teatralne (ponad 92%), pogadanka / rozmowa na temat treści utworu (ponad 92%), organizowanie wydarzeń czytelniczych (blisko 85%), odtwarzanie bajek/ filmów/ animacji (blisko 85%), metoda Kamishibai (ponad 61%), konkursy recytatorskie (ponad 92%), inne: zorganizowanie biblioteki przedszkolnej (ponad 69%), zorganizowanie kącika książki (ponad 15%), wyjście do biblioteki miejskiej (blisko 8%).

3. Jakie prowadzi Pan/ Pani działania włączające rodziców do podejmowania działań na rzecz edukacji czytelniczej? Z analizy wyników badań wynika, iż blisko 85% pedagogów kształtuje świadomość rodziców na temat wartości edukacji czytelniczej, blisko 54% prowadzi zajęcia otwarte dla rodziców z edukacji czytelniczej, najwięcej jednak – bo aż ponad 92% nauczycieli prowadzi w swojej grupie akcję „Cała Polska czyta dzieciom” a także zachęca rodziców do współpracy w zakresie przygotowania dziecka do konkursów recytatorskich / odgrywania ról podczas uroczystości przedszkolnych. Ponad 46% pedagogów motywuje rodziców do pomocy dzieciom w wypożyczaniu książek z biblioteczki przedszkolnej.

4. Czy w sali znajduje się kącik czytelniczy dla dzieci 4. Czy w sali znajduje się kącik czytelniczy dla dzieci? Na to pytanie 100% nauczycielek zaznaczyło odpowiedź, która brzmi: tak, kącik czytelniczy dla dzieci jest na stałe. Pozostałe odpowiedzi: tak, w miarę realizacji tematów związanych z czytelnictwem; nie ma takiej potrzeby- nie zostały wybrane i zaznaczone przez żadną nauczycielkę.

5. W jakie działania ogólno -przedszkolne służące promocji czytelnictwa włączone są dzieci z Pani/Pana grupy? Na pytanie otwarte nauczycielki udzieliły następujących odpowiedzi: czytanie bajek przez rodziców w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom (85%), przynoszenie przez dzieci książek do biblioteki przedszkolnej (38%), konkurs recytatorski (77%), przedstawienia dzieci oraz konkurs czytelniczy dla dzieci to zaledwie po (7%).

6. Z jakimi instytucjami Pani/Pan współpracuje 6. Z jakimi instytucjami Pani/Pan współpracuje? Wszyscy nauczyciele zadeklarowali, iż współdziałają z biblioteką osiedlową/szkolną. Prawie co drugi nauczyciel (ponad 48%) wskazał ponadto na współpracę z instytucjami/ organizacjami zajmującymi się wystawianiem przedstawień teatralnych.

7. Jakie działania na rzecz czytelnictwa są w Pani/Pana opinii najbardziej efektywne? Na to pytanie nauczyciele odpowiedzieli w następujący sposób: 100% uważa za najbardziej efektywne: zajęcia dydaktyczne z edukacji czytelniczej z wykorzystaniem skutecznych metod pracy, 92% wybrało stosowanie małych form teatralnych i także 92% zaznaczyło odpowiedź: korzystanie z kącika czytelniczego, 69% wybrało: akcje służące promocji czytelnictwa np.: „Cała Polska czyta dzieciom”, 54 % nauczycieli wybrało konkursy recytatorskie, oraz tyle samo procent zaznaczyło odpowiedź: wystawianie teatrzyków przez profesjonalistów. Zaledwie 23% ankietowanych wybrało: współpracę z instytucjami.

8. Czy wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne umożliwia Pani/Panu prowadzenie zajęć czytelniczych, literackich atrakcyjnych dla dzieci? Z analizy ankiet wynika ,że 23% nauczycieli uważa, że wyposażenie przedszkola jest bogate, natomiast 61% odpowiedziało, że wykonuje część pomocy samodzielnie oraz 38% wybrało odpowiedź: „nie, mam poczucie, że dostępne wyposażenie przedszkola nie zaspokaja potrzeb dzieci”.

9. Inicjatywy, które mogą wpłynąć na efektywność podejmowanych działań: Doposażenie placówki w nowe pozycje literatury dziecięcej(23%) Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje książkowe Wyposażenie kącików teatralnych w nowe rekwizyty Wyposażenie biblioteki oraz kącików czytelniczych w nowe , lubiane przez dzieci pozycje Spotkania z autorami książek(15%) Konkurs plastyczny- wykonanie ilustracji do wysłuchanego wiersza Konkurs recytatorski, którego bohaterem byłaby książka Wyposażenie przedszkola w nowoczesne środki dydaktyczne służące upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci(23%) Lepsze wyposażenie biblioteki w książki dostosowane do współcześnie uczących się dzieci(nowoczesne, audiowizualne) Organizacja akcji czytelniczych, kółka teatralnego Kółko plastyczne, wystawy

Analiza kwestionariusza ankiety dla rodziców Badania zostały przeprowadzone w okresie od 1.03 do 30.03.2017r. Kwestionariusz ankiety został skierowany do wszystkich rodziców dzieci uczących się w przedszkolu, a więc 168 osób. W badaniu wzięło jednak udział 110 rodziców, co stanowi ponad 65 %. Jakie działania na rzecz czytelnictwa podejmowane przez nauczycieli są w Pani/Pana opinii najbardziej atrakcyjne? Rodzice zadeklarowali, iż najbardziej atrakcyjnymi formami są: akcje służące promocji czytelnictwa (ponad 68%), zajęcia dydaktyczne z edukacji czytelniczej z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy (ponad 48%) i wystawianie teatrzyków przez profesjonalistów (ponad 48%), korzystanie z kącika czytelniczego (40%) małe formy teatralne (ponad 34%). Pozostałe działania to: konkursy recytatorskie (ponad 25%) i współpraca z instytucjami (blisko 14%).

Czy Pana/ Pani zdaniem nauczyciele tworzą warunki do włączania się rodziców w działania promujące czytelnictwo? Z analizy wyników badań wynika, iż większość rodziców (ponad 98%) twierdzi, iż nauczyciele tworzą warunki do włączania się rodziców w działania na rzecz czytelnictwa. Niespełna 2% jest zdania, iż warunki te nie są tworzone. Tworzenie warunków do włączania się rodziców w działania na rzecz czytelnictwa

3. Czy Pana/ Pani dziecko miało okazję do rozwijania własnych, indywidualnych zainteresowań czytelniczych w przedszkolu? Z analizy wyników badań wynika, iż większość rodziców (ponad 84%) twierdzi, iż nauczyciele tworzą warunki do włączania się rodziców w działania na rzecz czytelnictwa. Niespełna 13% jest zdania, iż warunki te nie są tworzone. Pozostali rodzice wstrzymali się od głosu (3%). Rozwijanie zainteresowań dziecka

4. W jaki sposób kontynuuje Pan/ Pani działania czytelnicze podejmowane przez przedszkole w domu? Najczęściej kontynuowanym działaniem z zakresu czytelnictwa jest czytanie dziecku. Takiej odpowiedzi udzieliło blisko 91% ankietowanych rodziców. Co drugi rodzic tworzy własną bibliotekę w domu. Ponad 34% - wspólnie z dzieckiem ogląda książki. Ze zbioru książek biblioteki miejskiej korzysta ponad 24% rodziców. Blisko 3% rodziców zadeklarowało ponadto poszerzanie działań czytelniczych o: „zachęcanie do samodzielnego czytania”, „korzystanie z biblioteki przedszkolnej”.

5. Proponuję poszerzenie działań przedszkola o: Nowoczesne metody pracy (1%) Efektywne techniki czytania (1%) Powiększanie zasobów biblioteki (1%) Częstsze przeprowadzanie akcji typu „Cała Polska czyta dzieciom” (1%) Nowe zabawy (1%) Wycieczka do drukarni np. gazety (1%) Pozostawienie nauczycielowi swobody w doborze odpowiednich działań (1%) Wizyty w bibliotece (1%) Spotkania z autorami literatury dziecięcej (1%)

Wyniki ewaluacji Pytania kluczowe: Czy zakres realizowanych przez nauczycieli działań wynika z przyjętego programu wychowawczego i czy są one realizowane w zgodzie z tym programem? Jakie metody i formy pracy stosują nauczyciele realizując założenia promujące czytelnictwo w pracy z dziećmi? Czy podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy? Czy przedszkole prowadzi działania włączające rodziców do podejmowania działań na rzecz edukacji czytelniczej? Jakie działania w opinii dzieci i rodziców są najbardziej atrakcyjne? Jakie działania w opinii nauczycieli są najbardziej efektywne?

Rekomendacje Aby wpłynąć na poprawę efektywności działań czytelniczych nauczyciele zaproponowali następujące inicjatywy: Wzbogacenie wyposażenia przedszkola w pomoce dydaktyczne umożliwiające prowadzenie zajęć czytelniczych, literackich dla dzieci. Organizowanie spotkań autorskich. Wyposażenie placówki w nowoczesne środki dydaktyczne: sensoryczne, audiowizualne Rozszerzenie oferty akcji czytelniczych organizowanych w przedszkolu o nowe pomysły np.: konkurs plastyczny-wykonanie ilustracji do wysłuchanego wiersza, konkurs recytatorski, którego bohaterem byłaby książka itp. Doposażenie placówki w nowe pozycje literatury dziecięcej Wyposażenie kącików teatralnych w nowe rekwizyty

Rekomendacje Z ankiet przeprowadzonych wśród Rodziców wynika, że dla poprawy czytelnictwa proponują poszerzenie działań przedszkola o: Zorganizowanie wycieczki do drukarni np.: gazety Spotkania z autorami literatury dziecięcej Powiększenie zasobów biblioteki.