OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formalno - prawne uwarunkowania tworzenia spółek wodnych
Advertisements

Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
MAŁOPOLSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
Reforma gospodarki wodnej
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ A OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie.
_jarocin Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym w latach Urząd Miejski w Jarocinie Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
FORMY POMOCY DLA ROLNIKÓW W ZWIĄZKU Z WYSTĄPIENIEM SUSZY.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
PRAWO HANDLOWE ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Temat: Samorząd gminny.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
– Wyszkolona kadra pracowników ODGiK, – Dobrze rozwinięta baza sprzętowa i programowa w części ODGiK, – Zrealizowane lub realizowane projekty na szczeblu.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
UST 3.
Melioracje wodne w świetle ustawy Prawo wodne oraz
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Plan nawozowy i Rejestr nawożenia azotem
Chełmno, Szkolenie prowadzi: rad.pr. Monika Czarnomska
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne Nowe prawo wodne OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne

Rozdziały PW Zasady ogólne Korzystanie z wód Ochrona Wód Zarządzanie ryzykiem powodziowym i ochrona przed suszą Budownictwo i melioracje wodne Gospodarowanie mieniem SP Zarządzanie wodami Władza wodna

Rozdziały PW c.d. Zgoda wodno-prawna Spółki wodne i związki wałowe Odpowiedzialność odszkodowawcza Przepisy karne Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

Organy zarządzające wodami Minister ds. gospodarki wodnej PGW Wody Polskie (nowy podmiot) Dyrektor urzędu morskiego Wojewoda Starosta Wójt, burmistrz, prezydent

Organy zarządzające wodami c.d. Najistotniejsze zmiany: Pozbawienie kompetencji Marszałków Województw z zakresu zarządzania wodami ? Likwidacja urzędu Prezesa KZGW Likwidacja urzędu dyrektorów RZGW Likwidacja Wojewódzkich Zarządów Melioracji i Urządzeń Wodnych? Z dniem wejścia w życie ustawy Wody Polskie przejmują zadania dotychczasowych dyrektorów RZGW i marszałków związanych z gospodarowaniem wodami

OSN – dyrektywa azotanowa Niekorzystne dla Polski orzeczenie ETS wskazujące na nie wypełnienie przez Polskę zobowiązań wynikających z dyrektywy azotanowej Wobec powyższego projekt zakłada regulacje wprowadzające jednolity dla całej Polski program działań mających na celu ograniczanie odpływ azotu ze źródeł rolniczych. Pozwala to pominąć szczegółowe wyznaczanie OSN przez RZGW na dotychczasowych zasadach. Cała Polska – OSN.

OSN – obszary szczególnie narażone Program działań na OSN-ach obowiązywał będzie: Wszystkie gospodarstwa posiadające powyżej 10 DJP i te gospodarstwa w których obsada zwierząt na 1 ha UR przekracza 1,5 DJP Wszystkie gospodarstwa powyżej 10 ha UR Gospodarstwa mniejsze niż 10 ha, w tych przypadkach gdy udział roślin intensywnych przekracza 50%

OSN cd. Rolnicy nieprzestrzegający przepisów określonych w programie działań ponoszą opłatę w wysokości ( górne stawki opłaty) 2.000 zł za stosowanie nawozów zgodnie z programem działań na OSN 3.000 zł za niewłaściwe przechowywanie odchodów zwierzęcych, inne niż przewiduje program działań na OSN 500 złotych za nie prowadzenie dokumentacji z realizacji programu działań niezgodnie z programem lub jej brak 500 złotych za brak planu nawożenia azotem, jeżeli był wymagany przez program działań Karać będzie właściwy organ inspekcji ochrony środowiska

OSN-cd. Szacunkowe koszty wprowadzenia nowych OSN to kwota ponad 800 mln złotych, które poniosą rolnicy. Są to: - inwestycje związane z przechowywaniem nawozów naturalnych, kwota około 750 mln złotych, dotyczyć będzie 335 tys. gospodarstw w Polsce - koszty związane z wprowadzeniem zakazu lokalizacji wodopojów dla zwierząt – ilość gospodarstw nieznana – kwota około 15 mln - koszty związane z powadzeniem dodatkowej dokumentacji na potrzeby OSN - liczba gospodarstw 466 tys. – kwota około 40 mln

Melioracje wodne Marszałek prowadzi ewidencję urządzeń melioracji wodnych i gruntów zmeliorowanych ( może to zadanie przekazać PGW Wody Polskie) Utrzymanie urządzeń melioracji wodnych należy do właścicieli lub spółki wodnej Jeżeli obowiązek nie jest właściwie wykonywany , właściwy organ „Wód Polskich” w drodze decyzji administracyjnej określa szczegółowy zakres i termin jego wykonania

Opłaty za usługi wodne Przewiduje się wzrost maksymalnych stawek za pobór wody dla wszystkich użytkowników Wprowadzone będą nowe opłaty znoszące dotychczasowe zwolnienia dotyczące korzystania z wód w sektorze energetycznym, co skutkować będzie wzrostem cen energii Znosi się również zwolnienie z opłat dla sektora rolnego Wprowadza się opłaty od wód opadowych i roztopowych na obszarach o gęstości zaludnienia pow. 1000 mieszkańców na 1 km 2

Opłaty za usługi wodne c.d. Proponowane stawki opłat: - do celów rolniczych na potrzeby zaopatrzenia w wodę ludzi i zwierząt gospodarskich w zakresie nie będącym zwykłym korzystaniem z wód – 0,30 zł za m3 pobranej wody podziemnej, 0,15 za m3 pobranej wody powierzchniowej - do celów rolniczych lub leśnych na potrzeby nawadniania gruntów i upraw w zakresie nie będącym zwykłym korzystaniem z wód – 0,15/m3 wód pobieranych za pomocą urządzeń pompowych ( tylko podziemnych)

Spółki wodne Doprecyzowano zasady finansowania spółek, w tym korzystanie z pomocy unijnej, dotacji budżetowych, dotacji samorządowych Spółka wodna musi zostać wpisana do katastru wodnego Jeżeli uchwalone przez SW składki są niewystarczające do realizacji zadań statutowych, to Starosta może wystąpić organów spółki o ich podwyższenie, jeżeli SW nie podejmie stosownej uchwały o podwyższeniu składek, wówczas Starosta w drodze administracyjnej może podwyższyć składki Świadczenia na rzecz SP ponoszą również osoby i podmioty nie będące jej członkami, jeżeli odnoszą korzyści z urządzeń SP

Spółki wodne c.d. Organy SW – jak dotychczas ( WZ, zarząd, Komisja Rewizyjna) Nadzór i kontrolę nad działalnością SW sprawuje Starosta Rozwiązanie spółki następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego