Program rządowy Bezpieczna+

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konsultacje Wrzesień 2015 Program rządowy Bezpieczna+
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Programy nauczania.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
„Od dziś pracuję na swój sukces”
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
kształcących w zawodach
Terra Community and Ethics for the future
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Działania Policji w zakresie ochrony dzieci przed przemocą
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Projekt pn. Uczeń na 6 w Szkole Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego w Olecku współfinansowany z EFS w ramach Regionalnego.
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Finansowanie programu
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Książki naszych marzeń
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Książki naszych marzeń
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Program rządowy Bezpieczna+ Konsultacje Wrzesień 2015

Podstawa realizacji U c h w a ł a n r 8 9 / 2 0 1 5 R a d y M i n i s t r ó w z dnia 23 czerwca 2015 r. w sprawie Rządowego programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+” Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r. Załącznik do uchwały nr 89/2015 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r.

Założenia Rządowy program Bezpieczna+ stanowi kontynuację i rozszerzenie Rządowego programu na lata 2014–2016 Bezpieczna i przyjazna szkoła w zakresie: budowania współpracy szkół z organizacjami pozarządowymi, podnoszenia szkolnych standardów bezpieczeństwa, w tym procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych, włączania rodziców uczniów w działania dotyczące bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, tworzenia warunków do współpracy szkół z Państwową Strażą Pożarną w realizacji praktycznych zajęć, w szczególności z zakresu bezpieczeństwa przeciwpożarowego . Działania realizowane w ramach obydwu wymienionych wyżej programów będą miały charakter komplementarny.  

Założenia Program kładzie nacisk na kluczowe elementy związane z bezpieczeństwem uczniów, zarówno w szkole, jak i poza nią, oraz budowanie pozytywnego klimatu szkoły. Działania planowane w ramach Programu będą ukierunkowane na podnoszenie kompetencji związanych z bezpieczeństwem wszystkich grup tworzących środowisko szkolne oraz będą sprzyjać współpracy z organizacjami pozarządowymi i lokalnym środowiskiem szkoły.

Diagnoza sytuacji w obszarze dotyczącym bezpieczeństwa w szkołach Cyberprzestrzeń jako istotny element funkcjonowania społecznego Otwarta szkoła Upowszechnianie wiedzy o zasadach postępowania w sytuacjach kryzysowych Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa przeciwpożarowego

Cel główny  Poprawa bezpieczeństwa uczniów poprzez działania prowadzone we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami zajmującymi się sprawami bezpieczeństwa, sprzyjające kształtowaniu postaw i nawyków bezpiecznego zachowania

Cel szczegółowy nr 2 Kształtowanie otwartości i budowanie pozytywnego klimatu szkoły poprzez działania ułatwiające współdziałanie z podmiotami, o których mowa w art. 2a ust. 1 i art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w tym:

Cel szczegółowy nr 2 2.1. zwiększenie otwartości szkoły na współpracę z podmiotami, o których mowa w art. 2a ust. 1 i art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oświaty w celu podniesienia jakości działań wychowawczych i opiekuńczych, w szczególności poprzez nawiązanie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami zajmującymi się sprawami bezpieczeństwa;

Cel szczegółowy nr 2 2.2. kształtowanie u uczniów aktywnej, otwartej, prospołecznej postawy oraz rozwijanie ich umiejętności psychospołecznych, aktywności obywatelskiej oraz umiejętności pracy zespołowej, a także aktywności wolontariackiej;

Cel szczegółowy nr 2 2.3. budowanie pozytywnego klimatu szkoły i klasy, w szczególności poprzez budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, więzów między uczniami, realizację działań antydyskryminacyjnych i włączających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz integrację szkoły z lokalnym środowiskiem szkoły.

Główne założenia Programu realizacja uwzględnia uwarunkowania lokalne konieczność zdiagnozowania sytuacji w danej szkole, ustalenia przyczyn, określenia sposobów rozwiązania zgodnych z założonymi celami, a następnie wyznaczenia działań, które pozwolą na wdrożenie pozytywnych zmian i wyeliminowanie niekorzystnych zjawisk w perspektywie średnio- i długoterminowej działania mają charakter długotrwały , nie zaś jednorazowy (przed jego realizacją należy zaplanować, w jaki sposób działania będą kontynuowane po zakończeniu Programu) istotne jest wsparcie szkoły przez instytucje i podmioty z jej otoczenia, w tym Państwową Straż Pożarną, Policję, straż gminną (miejską), organizacje pozarządowe

Główne założenia Programu – cel 2 Promowanie modelu  szkoły, w której dyrektor i nauczyciele do działań wychowawczych i edukacyjnych: włączają podmioty z otoczenia szkoły, w tym z sektora pozarządowego, wzmacniają podmiotowość i aktywność uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dążą do kształtowania u uczniów otwartej i prospołecznej postawy oraz umiejętności pracy zespołowej, umożliwiają działania antydyskryminacyjne i włączające uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych, stwarzają warunki do aktywnego udziału rodziców uczniów w życiu szkoły, czyniąc ich współgospodarzami. Idea otwartej szkoły zakłada ścisłą współpracę pracowników szkoły z jej otoczeniem społecznym, współdziałanie i współodpowiedzialność grona pedagogicznego, a także współpracę uczniowską, której celem jest rozwijanie umiejętności miękkich oraz budowanie więzi rówieśniczych.

Główne założenia Programu – cel 2 Realizowane wsparcie zakłada aktywny oraz cykliczny (na przestrzeni co najmniej od kilku do kilkunastu miesięcy) charakter realizowanych działań prowadzonych w szkole. Będą obejmowały one m.in.: zajęcia, projekty i inne działania edukacyjne oraz wychowawcze dla uczniów, wsparcie doradcze dla szkół oraz zakup przez szkoły wyposażenia niezbędnego do realizacji wymienionych działań  

Adresaci Programu Program jest skierowany do: organów prowadzących szkoły; dyrektorów szkół; organizacji pozarządowych; instytucji zajmujących się bezpieczeństwem (np. Policja, Państwowa Straż Pożarna).

Ostateczni odbiorcy uczniowie; nauczyciele; inni pracownicy szkół; rodzice uczniów.

Rekomendowane działania, cel 2 wsparcie szkoły w realizacji działań promujących aktywność uczniów, mających na celu zwiększenie otwartości szkoły na współpracę z otoczeniem, kształtowanie w uczniach aktywnej, otwartej, prospołecznej postawy; wsparcie szkoły w realizacji działań wychowawczych, w tym rozwijających umiejętności psychospołeczne, takich jak: komunikacyjne, kształtujące więzi interpersonalne między uczniami; wsparcie szkoły w realizacji działań włączających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życie społeczne; wsparcie szkoły w realizacji działań umożliwiających nabycie umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

Rekomendowane działania, cel 2 wsparcie szkoły w realizacji działań antydyskryminacyjnych, w tym służących przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej powodowanej stereotypami i uprzedzeniami; wsparcie szkoły w realizacji działań integrujących z lokalnym środowiskiem; wsparcie szkoły w realizacji działań związanych z wdrażaniem programu mediacji rówieśniczych oraz programów profilaktycznych ukierunkowanych na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji; doposażenie szkół w celu stworzenia niezbędnych warunków do podjęcia działań ułatwiających współdziałanie z podmiotami, o których mowa w art. 2a ust. 1 i art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, których celem jest zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki poprzez budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz integrację szkoły z lokalnym środowiskiem.

Finansowanie Programu Środki ujęte w rezerwie celowej budżetu państwa Środki ujęte w budżetach jednostek samorządu terytorialnego Działania celu 2 będą dofinansowane w ramach udzielanych dotacji i realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego będące organami prowadzącymi szkoły oraz organy prowadzące szkoły niepubliczne i publiczne inne niż JST, w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie realizacji Rządowego programu „Bezpieczna+”, a także umowę zawartą zgodnie z art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dofinansowanie projektów w poszczególnych województwach będzie realizowane według procedury.   

Zakładane rezultaty cel 2 wzrost liczby szkół, które podjęły lub kontynuują współpracę z organizacjami pozarządowymi i instytucjami zajmującymi się sprawami bezpieczeństwa, a także wzrost aktywności uczniów w tym zakresie; podniesienie kompetencji psychospołecznych uczniów oraz wzmacnianie u nich otwartej i prospołecznej postawy, aktywności obywatelskiej oraz umiejętności pracy zespołowej; wzrost liczby szkół, które wdrożyły działania na rzecz budowania pozytywnego klimatu szkoły, w tym poprawy relacji w zespole uczniowskim, relacji nauczyciel–uczeń i szkoła–rodzice uczniów.

Monitoring, analizy bieżące i ocena skuteczności podejmowanych działań dokumentacja działań, w tym oferty/wnioski podmiotów aplikujących o realizację działań sprawozdania z realizacji działań opracowywane przez beneficjentów działań konkursowych badania i analizy, tj. badania ankietowe i testowe (w tym sprawdzające efekty uczenia się) prowadzone wśród beneficjentów działań konkursowych, w tym w szkołach Wojewoda, każdego roku, przygotuje sprawozdanie  z realizacji Programu w danym województwie w danym roku, na podstawie sprawozdań przedłożonych przez organy prowadzące szkoły, zawierające zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach Programu oraz informacje o przebiegu wdrażania Programu w regionie.

Projekt Projekt Cel główny Programu

Cel/cele szczegółowe Programu Projekt Działania projektu Cel/cele szczegółowe Programu

Działania uzasadnione diagnozą Projekt Ewaluacja Działania uzasadnione diagnozą Diagnoza problemów i potrzeb

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Programowanie Identyfikacja Formułowanie Wdrażanie Ewaluacja

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Analiza interesariuszy Drzewo problemów – przyczyny, efekty Drzewo celów – środki, cele Działania/zadania Ewaluacja/Wskaźniki realizacji

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Cel nadrzędny Działania Rezultaty Cel projektu

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Rezultaty Jakościowe Twarde Miękkie

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Pojęcie projektu: Celowość Działania Harmonogram Budżet Zasoby ludzkie Monitoring, ewaluacja Zmiana zastanej sytuacji (negatywnej), jej poprawa.

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Ewaluacja Zakłada zbadanie faktycznych osiągnięć w stosunku do zakładanych celów i zdiagnozowanych potrzeb. Kryteria: zgodność, skuteczność, trwałość, wydajność, zarządzanie, trafność, użyteczność.