Jak uczyć gramatyki języka polskiego jako obcego//drugiego?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
– lekcja ze strongmanem.. Drugiego dnia trzeciego miesiąca bieżącego roku klasa 3e za sprawą prof. Mikołaja Komorowskiego miała do czynienia z nietypową.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Nasze przedszkole stwarza warunki do indywidualizacji pracy z dziećmi w zależności od ich potrzeb i możliwości, czemu służą zajęcia dodatkowe wspierające.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Prezentację przygotował:
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Co to jest spacer edukacyjny?
Ucz i ucz się z TIK!.
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Części składowe treści pisma
Budowa, typologia, funkcjonalność
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Języki programowania.
Egzamin ucznia klasy ósmej
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Egzamin ósmoklasisty 2019.
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
INSTRUKCJA.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
AGH: Sprawy pracownicze
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Instrukcja.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
INFORMACJE DLA MATURZYSTÓW
Zapis prezentacji:

Jak uczyć gramatyki języka polskiego jako obcego//drugiego? dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

1.Czy znajomość gramatyki jest niezbędna? 2. Czy nauczamy języka polskiego jako drugiego czy jako obcego?

Gramatyka opisowa a gramatyka funkcjonalna Jest to OPIS wszystkich elementów danego systemu językowego, ujęty w reguły. Dotyczy fonetyki, fonologii, odmiany poszczególnych części mowy, słowotwórstwa, składni, leksyki i semantyki. Jest to ZASTOSOWANIE elementów danego systemu językowego w nauczaniu tego systemu jako drugiego//obcego. ZASTOSOWANIE oznacza SELEKCJĘ zagadnień oraz ich DOSTOSOWANIE do konkretnego poziomu nauczania

Nauczać gramatyki – ale jak? Gramatyki należy uczyć w sposób maksymalnie uproszczony i w powiązaniu z konkretnymi zastosowaniami komunikacyjnymi.

Nauczać gramatyki – ale jak? 1. Zawsze chodzi o język „w użyciu”, a nie znajomość wyabstrahowanego systemu językowego Ważne jest więc, aby ćwiczenia gramatyczne pokazały uczniom, że gramatyka nie stanowi celu samego w sobie, ale służy nadrzędnemu celowi komunikacyjnemu.

Nauczać gramatyki – ale jak? 2. Nauczyciel musi wiedzieć, co na danym etapie nauczania będzie uczącemu się potrzebne Ważne jest więc, aby starannie selekcjonować materiał i dostosowywać go do nauczania w konkretnym przypadku.

Nauczać gramatyki – ale jak? 3. Wprowadzanie danej struktury gramatycznej musi być związane z tematyką adekwatną do wieku i poziomu ucznia.

Nauczać gramatyki – ale jak? 4. Przy wprowadzaniu nowej struktury gramatycznej wskazane jest posługiwanie się słownictwem już uczniom znanym.

Nauczać gramatyki – ale jak? 5. Utrwalanie nowego materiału gramatycznego powinno odbywać się przy zastosowaniu możliwie zróżnicowanych ćwiczeń.

ETAPY W NAUCZANIU GRAMATYKI

PREZENTACJA STRUKTURY, ETAP PIERWSZY PREZENTACJA STRUKTURY, czyli wprowadzenie umożliwiające uczącym się zapoznanie się z jej budową, niesionym przez nią znaczeniem oraz funkcją.

ETAP DRUGI UTRWALANIE STRUKTURY, czyli działania mające na celu zautomatyzowanie prawidłowego posługiwania się nimi.

ZASTOSOWANIE STRUKTURY, ETAP TRZECI ZASTOSOWANIE STRUKTURY, czyli posługiwanie się strukturą w symulowanych (docelowo w naturalnych) kontekstach komunikacyjnych, czyli stosowanie jej w praktyce.

Ilość czasu poświęconego na poszczególne etapy zależy głównie od stopnia skomplikowania danej struktury i poziomu uczniów. Nie należy jednak nadmiernie wydłużać etapu prezentacji, ponieważ zabranie czasu na ćwiczenia utrwalające i komunikacyjne.

Lepiej na kolejnych zajęciach realizować poszczególne aspekty danego zagadnienia, niż wprowadzać problem całościowo. Takie rozwiązanie daje uczniom większe poczucie satysfakcji z opanowanego materiału.

PREZENTACJA NOWEGO MATERIAŁU

Samej prezentacji zagadnienia gramatycznego można dokonać w dwojaki sposób: 1. Wyjaśnienie struktury + ćwiczenia automatyzujące. 2. Przedstawienie materiału ilustrującego, na podstawie którego uczący się starają się sformułować zasadę + formułowanie zasady + ćwiczenia automatyzujące.

Przed przystąpieniem do prezentacji materiału gramatycznego, czyli do pierwszego etapu zajęć gramatycznych, trzeba rozważyć kilka kwestii i podjąć decyzje, które wyznaczą zasady dalszego procesu nauczania.

Których struktur gramatycznych uczyć? Program nauczania – jeśli jest – nie jest ostateczną wytyczną. Nauczyciel powinien selekcjonować materiał (program nauczania), modyfikować go i ewentualnie uzupełniać w zależności od potrzeb uczniów.

Której funkcji danej struktury uczyć? Nauczyciel, aby mógł odpowiednio dobierać funkcje do potrzeb uczniów, musi sam orientować się w znaczeniach określonych struktur – dlatego konieczna jest bardzo dobra znajomość systemu współczesnego języka polskiego.

Jakich form danej struktury uczyć? 1. Czy w trakcie jednej lekcji wprowadzić np. tylko stopniowanie proste przymiotnika czy także opisowe oraz stopniowanie nieregularne? 2. Czy dopełniacz rzeczownika wprowadzać od razu dla męskoosobowych i żeńskorzeczowych – czy raczej na odrębnych zajęciach? 3. Czy obie formy czasu przyszłego uczniowie powinni poznać razem czy rozdzielić to na 2 odrębne jednostki lekcyjne?

Jak dobrać kontekst sytuacyjny, który pomoże zilustrowaniu znaczenia danej struktury? PRZYKŁADOWO: 1) opowiadanie o planach na przyszłość, tę bliską i tę bardziej odległą, jest odpowiednim kontekstem do wprowadzenia aspektu; 2) marzenia są odpowiednim kontekstem do trybu warunkowego; 3) zakupy – do biernika i dopełniacza; 4) rady – do zapoznania uczących się z nieregularnym czasownikiem powinien, powinna.

Jakie materiały dydaktyczne są potrzebne do zajęć? Potrzebna jest różnorodność środków dydaktycznych. XXI w. to koniec epoki (wyłącznie)kredy.