DOSTĘPNOŚĆ EDUKACJI W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Advertisements

historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Równość szans na pomorskim rynku pracy.
Sześciolatek idzie do szkoły
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpnia 2011 KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Przykłady Badanie polityki oświatowej w gminie X, kompetencji powiatu (miasta na prawach powiatu), województwa, identyfikacja czynników i barier rozwoju.
Sześciolatek idzie do szkoły
Propozycje podziału województwa pomorskiego na regiony gospodarki odpadami komunalnymi Tadeusz Styn Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2011 r.
Przemyśl.
Sześciolatek idzie do szkoły. Dzieci 6-letnie obowiązkowo pójdą do szkoły 1 września 2012 roku.
KOMPLEMENTARNOŚĆ PROJEKTÓW Z DZIAŁANIEM 8.4 POIG
KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
INFORMACJA O STANIE REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH W GMINIE MIASTO REDA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 REDA 3 LISTOPADA 2011 R.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Analiza wykonania budżetu za okres I – X 2015 roku w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Dzielnicy Wola Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola.
Bezrobotni absolwenci szkół wyższych i ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim Joanna Witkowska Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku Ogólnopolska.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
INFORMACJA O PLANOWANYM NABORZE DO PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ GIMNAZJÓW W PROJEKTOWANYM ROKU 2012/2013.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 28 czerwca 2016 r. Umowy o dofinansowanie projektów w ramach konkursu dla.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku

Podpisanie umów: Działanie 4. 1
Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Umowy w ramach konkursu dla działania 11
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
w województwie pomorskim
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Projekt sieci elbląskich szkół po reformie edukacji.
w pomorskiej polityce edukacyjnej
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Reforma oświaty 2017 Analiza sieci oraz propozycje zmian.
Niektóre skutki zmian w oświacie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Struktura samorządowych szkół ogólnodostępnych
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty –Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m. st
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Sześciolatek idzie do szkoły
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Zapis prezentacji:

DOSTĘPNOŚĆ EDUKACJI W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Podział terytorialny województwa pomorskiego Wychowanie przedszkolne SPIS TREŚCI Podział terytorialny województwa pomorskiego Wychowanie przedszkolne Szkoły podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Internaty i bursy Wnioski URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Podział terytorialny woj. pomorskiego w 2016 r. WYSZCZEGÓLNIENIE Gminy miejskie Gminy wiejskie Gminy miejsko-wiejskie Liczba gmin 23 81 19 Ludność 1 333 457 664 534 309 719 Dzieci i młodzież objęci obowiązkiem szkolnym 116 847 76 998 32 033 Powierzchnia w ha 89 740 1 343 857 397 437 Podział terytorialny województwa pomorskiego Wśród 123 gmin woj. pomorskiego najwięcej jest gmin wiejskich, jednak to gminy miejskie skupiają najwięcej ludności. Z kolei gminy wiejskie zajmują największą powierzchnię. URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Wychowanie przedszkolne Placówki wychowania przedszkolnego w woj. pomorskim według rodzaju gmin a Wychowanie przedszkolne W ostatnich latach, w porównaniu z rokiem 2006, we wszystkich rodzajach gmin znacznie wzrosła liczba placówek wychowania przedszkolnego. Placówki wychowania przedszkolnego obejmują: Przedszkola, Punkty przedszkolne, Zespoły wychowania przedszkolnego Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych (tzw. „zerówki”).   Obecnie (2016 r.) w gminach miejskich wśród placówek dominują przedszkola (ponad 62%), natomiast w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich bardzo znaczący udział mają oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych. Jest to 90 oddziałów (47%) w przypadku gmin miejsko-wiejskich i 250 (50%) w gminach wiejskich. W 2016 r. w 9 gminach wiejskich nie było żadnego przedszkola. a Bez placówek specjalnych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Wychowanie przedszkolne Miejsca w przedszkolach w woj. pomorskim według rodzaju gmin a Wychowanie przedszkolne Większa liczba przedszkoli w gminach miejskich implikuje większą liczbę miejsc w tych placówkach w tego rodzaju gminach. Jednak większa liczba miejsc w przedszkolach nie gwarantuje pełnej dostępności – w wielu gminach wszystkich rodzajów obłożenie przedszkoli wynosi około 100%. a Bez placówek specjalnych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Wychowanie przedszkolne Dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego w woj. pomorskim według rodzaju gmin a Wychowanie przedszkolne W każdym rodzaju gmin większość dzieci uczęszczających do placówek wychowania przedszkolnego odbywa kształcenie w przedszkolach. Jest tak nawet w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, gdzie przedszkola stanowią blisko 40% ogólnej liczby placówek, jednak uczęszcza do nich większość dzieci (gm. wiejskie 57,1%, gm. miejsko-wiejskie 69,5%). Dla porównania w gminach miejskich do przedszkoli uczęszcza 81,3% ogólnej liczby dzieci odbywających wychowanie przedszkolne. a Bez placówek specjalnych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie Liczba dzieci na 1 nauczyciela w przedszkolach w woj. pomorskim według rodzaju gmin a 2014/2015 2015/2016 2016/2017 10 m. Sopot 26 g. w. Kobylnica g. m. Łeba 55 Ryjewo Borzytuchom 33 gminy miejskie 11 10 21 gminy wiejskie 9 12 26 gminy miejsko-wiejskie 23 Sopot Człuchów Wicko Kobylnica Czersk Prabuty gminy miejskie 10 20 gminy wiejskie 8 33 gminy miejsko-wiejskie 11 13 22 Sopot Jastarnia Borzytuchom Ryjewo Kępice Prabuty gminy miejskie 11 10 19 gminy wiejskie 9 55 gminy miejsko-wiejskie 13 26 Łeba Jastarnia Pruszcz Gdański Ryjewo Czersk Prabuty Wychowanie przedszkolne a Bez placówek specjalnych 10 min 33 max URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Szkoły podstawowe w woj. pomorskim według rodzaju gmin a W polskim systemie edukacji nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia, przy czym obowiązek ten dotyczy szkół podstawowych i gimnazjów (a po wprowadzeniu reformy szkolnictwa - tylko szkół podstawowych). Najwięcej szkół podstawowych położonych jest na terenie gmin wiejskich – w 2016 r. było to 320 tego typu placówek, podczas gdy w gminach miejskich - 225, a w gminach miejsko-wiejskich - 117. Jednak największa liczba szkół podstawowych w gminach wiejskich wynika przede wszystkim z faktu, że gmin tego typu jest blisko 4-razy więcej niż gmin miejskich czy gmin miejsko-wiejskich. a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Uczniowie szkół podstawowych w woj. pomorskim według rodzaju gmin a Szkoły podstawowe W gm. wiejskich i miejsko-wiejskich na 1 szkołę podstawową przypada średnio mniej uczniów (odpowiednio 147 i 183 dzieci) niż w gm. miejskich (361 dzieci). Na wykresie można zauważyć większą liczbę uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2015/16, kiedy to obowiązkowo do pierwszej klasy poszły wszystkie dzieci 6-letnie urodzone w 2009 r. oraz dzieci 7-letnie urodzone w II połowie 2008 r. W kolejnym roku szkolnym (2016/17) przywrócono obowiązek szkolny od 7 roku życia, czego wynikiem było przyjęcie znacznie mniejszej liczby uczniów do klas pierwszych. a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie Współczynnik skolaryzacji brutto w szkołach podstawowych w woj. pomorskim według rodzaju gmin a 2006/2007 2016/2017 53,2 g. w. Malbork 125,7 g. m. Łeba 59,1 g. w. Malbork 118,2 g. m. Pruszcz Gdański gminy miejskie 101,6 94,1 125,7 gminy wiejskie 93,9 53,2 107,7 gminy miejsko-wiejskie 98,9 94,7 101,7 Sopot Łeba Malbork Nowa Karczma Sztum Bytów gminy miejskie 102,2 69,7 118,2 gminy wiejskie 87,5 59,1 111,3 gminy miejsko-wiejskie 92,7 83,2 105,3 Krynica Morska Pruszcz Gdański Malbork Stężyca Nowy Staw Czarna Woda Szkoły podstawowe Współczynnik skolaryzacji brutto - relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania. a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych 53,2 min 125,7 max URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie Liczba uczniów na 1 nauczyciela w szkołach podstawowych w woj. pomorskim według rodzaju gmin a 2014/2015 2015/2016 2016/2017 8 g. m. Krynica Morska 17 g. m. w. Nowy Staw 6 g. w. Konarzyny 7 18 gminy miejskie 14 8 17 gminy wiejskie 13 9 gminy miejsko-wiejskie 12 Krynica Morska Kwidzyn Borzytuchom Osiek Brusy Nowy Staw gminy miejskie 14 7 17 gminy wiejskie 13 10 18 gminy miejsko-wiejskie 12 Krynica Morska Kwidzyn Linia Konarzyny Kępice Czarna Woda gminy miejskie 14 6 16 gminy wiejskie 12 8 17 gminy miejsko-wiejskie 13 11 Krynica Morska Kwidzyn Kołczygłowy Konarzyny Kępice Sztum Szkoły podstawowe O dostępności edukacji świadczy nie tylko odległość do szkoły i oferta edukacyjna, ale również warunki nauki. Jednym ze wskaźników obrazujących jakość warunków nauczania jest liczba uczniów przypadających na 1 nauczyciela (w przeliczeniu na pełne etaty). Dane – zgodnie z wykresem. a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych 6 min 18 max URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Odsetek uczniów dowożonych do szkół podstawowych w woj Odsetek uczniów dowożonych do szkół podstawowych w woj. pomorskim według rodzaju gmin a Szkoły podstawowe Obowiązkiem gmin jest zapewnienie dojazdu do szkół podstawowych i gimnazjów uczniom mieszkającym w znacznej odległości od tych szkół. Liczba uczniów dowożonych do szkół podstawowych w latach 2006-2016 nie zmieniła się znacząco, natomiast w przypadku gimnazjów wraz ze zmniejszeniem liczby uczniów zmniejszyła się także liczba uczniów dowożonych (o -30%) a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Gimnazja w woj. pomorskim według rodzaju gmin a W przypadku gimnazjów nie widać zróżnicowania liczebności szkół pomiędzy gm. miejskimi i wiejskimi. Można natomiast zauważyć, że w każdym rodzaju gmin w roku 2016 liczba gimnazjów zwiększyła się (łącznie o 9 placówek w porównaniu z 2015 r.), pomimo że było już wtedy wiadomo, że gimnazja będą wygaszane. a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Uczniowie gimnazjów w woj. pomorskim według rodzaju gmin a Gimnazja Liczba uczniów gimnazjów zdecydowanie zmniejszyła się w ostatnich trzech latach w stosunku do 2006 r., co w zestawieniu z rosnącą liczbą szkół tego typu pozwala wnioskować o lepszej dostępności edukacji na tym poziomie. Średnia liczba uczniów w 1 szkole zmniejszyła się z 254 w 2006 r. do 173 w 2016 r. Średnia liczba uczniów w 1 szkole w 2016 r.: gm. miejskie 214 gm. miejsko-wiejskie – 185 gm. wiejskie - 127 a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie Współczynnik skolaryzacji brutto w gimnazjach w woj. pomorskim według rodzaju gmin a 2006/2007 2016/2017 44,2 g. w. Kosakowo 127,5 g. m. Skórcz 27,6 g. w. Ustka 158,8 g. m. Puck 91,7 127,5 44,2 119,0 87,7 111,5 Krynica Morska Skórcz Kosakowo Kobylica Gniew Bytów gminy miejskie 104,7 gminy miejskie 109,5 76,7 158,8 27,6 115,3 64,9 106,3 Krynica Morska Puck Ustka Stężyca Debrzno Czarna Woda Gimnazja gminy wiejskie 91,0 gminy wiejskie 86,6 gminy miejsko-wiejskie 96,7 gminy miejsko-wiejskie 90,5 a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych 27,6 min 158,8 max URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie gminy miejsko-wiejskie Liczba uczniów na 1 nauczyciela w gimnazjach w woj. pomorskim według rodzaju gmin a 2014/2015 2015/2016 2016/2017 5 g. m. Krynica Morska 15 g. w. Chmielno 7 Wejherowo 6 14 Kaliska gminy miejskie 11 5 14 gminy wiejskie 12 9 15 gminy miejsko-wiejskie 10 13 Krynica Morska Wejherowo Główczyce Chmielno Nowy Dwór Gdański Czersk gminy miejskie 11 6 14 gminy wiejskie 12 8 gminy miejsko-wiejskie 10 Krynica Morska Wejherowo Główczyce Kaliska Kępice Nowy Staw gminy miejskie 11 7 13 gminy wiejskie 12 15 gminy miejsko-wiejskie 9 14 Krynica Morska Człuchów Kołczygłowy Wejherowo Kępice Debrzno Gimnazja a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych 5 min 15 max URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Odsetek uczniów dowożonych do gimnazjów w woj Odsetek uczniów dowożonych do gimnazjów w woj. pomorskim według rodzaju gmin a Gimnazja a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Szkoły ponadgimnazjalne Liczba uczniów i zasadniczych szkół zawodowych w woj. pomorskim według powiatów a WYSZCZEGÓLNIENIE Szkoły Uczniowie 2006/07 2014/15 2015/16 2016/17 OGÓŁEM 102 98 97 96 15777 14048 13444 12506 Powiaty:   bytowski 3 5 879 877 823 782 chojnicki 7 6 1230 1167 1097 990 człuchowski 2 266 330 341 310 gdański 224 288 251 238 kartuski 1477 1502 1462 1367 kościerski 734 679 705 675 kwidzyński 864 667 677 622 lęborski 934 597 593 563 malborski 4 488 384 370 340 nowodworski 213 221 176 pucki 572 409 372 362 słupski 1 - 192 starogardzki 951 998 937 881 sztumski 429 315 269 237 tczewski 8 1145 885 800 814 wejherowski 1450 1370 1417 1363 Gdańsk 16 11 1599 1598 1453 1304 Gdynia 837 691 670 Słupsk 1092 1060 986 860 Sopot 104 18 Szkoły ponadgimnazjalne Zasadnicze szkoły zawodowe – liczba szkół systematycznie maleje (o 6 jednostek w skali województwa). W 2 powiatach w 2016 r. nie było żadnej ZSZ – pow. słupski oraz m. Sopot. Liczba uczniów zmniejszała się bardziej dynamicznie (w 2016 r. o 21% w porównaniu z 2006 r.). Uczniów ubyło w większości powiatów (od 6% w powiecie wejherowskim do aż 45% w powiecie sztumskim). Jednak nie we wszystkich powiatach wystąpiła taka tendencja – w powiecie człuchowskim liczba uczniów zwiększyła się w tym okresie o 17%, a w powiecie gdańskim o 6%. Liczba uczniów na 1 szkołę w 2016 r. wyniosła 130 osób (od 195 osób w pow. kartuskim i wejherowskim do 78-79 osób w pow. gdańskim, sztumskim i m. Słupsk). a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Szkoły ponadgimnazjalne Liczba uczniów i liceów ogólnokształcących w woj. pomorskim według powiatów a WYSZCZEGÓLNIENIE Szkoły Uczniowie 2006/07 2014/15 2015/16 2016/17 OGÓŁEM 146 134 137 139 40394 29072 29849 28590 Powiaty:   bytowski 5 3 4 1098 595 609 640 chojnicki 7 2059 1761 1660 1588 człuchowski 629 559 505 464 gdański 2 641 566 527 518 kartuski 6 1350 1335 1222 1213 kościerski 1043 606 632 655 kwidzyński 1220 793 808 844 lęborski 1057 818 784 749 malborski 1330 1288 1295 1243 nowodworski 1 325 209 211 200 pucki 599 730 688 666 słupski 283 118 70 starogardzki 8 2226 1145 1069 1067 sztumski 574 253 210 198 tczewski 2099 1376 1382 1282 wejherowski 11 9 3220 2309 2246 2204 Gdańsk 31 32 33 9932 7201 7264 7312 Gdynia 18 17 6292 4995 4840 4691 Słupsk 15 13 14 16 3368 2104 1985 1933 Sopot 1049 1088 1065 1053 Szkoły ponadgimnazjalne Przy podobnym zmniejszeniu liczby placówek (o 7 jednostek w skali województwa) jak w przypadku ZSZ, w liceach ogólnokształcących można zaobserwować jeszcze większy ubytek uczniów – w 2016 r. o 29% osób mniej niż w 2006 r. Liczba uczniów liceów zwiększyła się jedynie w powiecie puckim (o 11%), a w m. Sopot pozostała na tym samym poziomie, co w 2006 r. W pozostałych powiatach odnotowano ubytek uczniów liceów (od 7% w powiecie malborskim po aż 75% w powiecie słupskim). Liczba uczniów na 1 szkołę w 2016 r. wyniosła 206 osób (od ponad 300 osób w pow. kościerskim i malborskim do 99 osób w pow. sztumskim i 70 osób w pow. słupskim). a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Szkoły ponadgimnazjalne Liczba uczniów i techników w woj. pomorskim według powiatów a WYSZCZEGÓLNIENIE Szkoły Uczniowie 2006/07 2014/15 2015/16 2016/17 OGÓŁEM 128 120 113 108 29554 30318 30084 30443 Powiaty:   bytowski 8 4 1337 1077 1047 1055 chojnicki 5 6 7 1547 1542 1591 1728 człuchowski 9 3 866 696 629 594 gdański 2 646 443 409 415 kartuski 1268 1672 1650 1663 kościerski 1176 1365 1306 1262 kwidzyński 916 906 944 975 lęborski 1 1642 1278 1263 1279 malborski 1150 877 843 855 nowodworski 298 287 254 232 pucki 1226 737 673 685 słupski 526 318 360 359 starogardzki 1260 2219 2097 2140 sztumski 622 547 513 503 tczewski 1476 1852 1842 1772 wejherowski 1347 1862 1901 2005 Gdańsk 22 18 19 6856 5527 5685 5741 Gdynia 16 3140 3279 3362 3479 Słupsk 11 12 13 2255 3198 3163 3202 Sopot - 636 552 499 Szkoły ponadgimnazjalne W przypadku techników również zmniejszyła się liczba szkół o 20 jednostek, lecz liczba uczniów w skali województwa pozostała na przestrzeni lat 2006-2016 na zbliżonym poziomie. W poszczególnych powiatach wystąpiło jednak duże zróżnicowanie: zwiększenie liczby uczniów: starogardzki 70%, wejherowski 49%, m. Słupsk 42%, kartuski 31%, tczewski 20%; zmniejszenie liczby uczniów: pucki 44%, gdański 36%, słupski 32%, człuchowski 31%. Liczba uczniów na 1 szkołę w 2016 r. wyniosła 277 osób (wyróżnia się pow. lęborski z 1279 uczniami w 1 szkole, później od 499 osób w m. Sopot do 168-171 osób w pow. sztumskim i puckim). a Bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych; łącznie ze szkołami ogólnokształcącymi artystycznymi dającymi uprawnienia zawodowe URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Szkoły ponadgimnazjalne Współczynnik skolaryzacji brutto oraz liczba uczniów na 1 nauczyciela w zasadniczych szkołach zawodowych według powiatów w woj. pomorskim w roku szkolnym 2016/2017 a Szkoły ponadgimnazjalne URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Szkoły ponadgimnazjalne Współczynnik skolaryzacji brutto oraz liczba uczniów na 1 nauczyciela w liceach ogólnokształcących według powiatów w woj. pomorskim w roku szkolnym 2016/2017 a Szkoły ponadgimnazjalne URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Szkoły ponadgimnazjalne Współczynnik skolaryzacji brutto oraz liczba uczniów na 1 nauczyciela w technikach według powiatów w woj. pomorskim w roku szkolnym 2016/2017 a Szkoły ponadgimnazjalne URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

w tym uczniowie (słuchacze) Internaty i bursy w woj. pomorskim w roku szkolnym 2016/2017 a WYSZCZEGÓLNIENIE Placówki Miejsca Korzystający Ogółem w tym uczniowie (słuchacze) OGÓŁEM 31 3180 2491 2475 Internaty 27 2582 1900 1884 szkoły podstawowe 2 138 104 gimnazja 1 60 45 sześcioletnie szkoły muzyczne I stopnia 26 licea ogólnokształcące 6 712 577 568 zasadnicze szkoły zawodowe 226 166 technika b 14 1379 941 934 szkoły artystyczne 41 Bursy 4 598 591 Internaty i bursy Internaty są to placówki opiekuńczo-wychowawcze przeznaczone dla młodzieży uczęszczającej do szkół ogólnokształcących i zawodowych, zlokalizowanych poza stałym miejscem zamieszkania. Zadaniem internatu jest zapewnienie uczniom zakwaterowania, całodziennego wyżywienia, warunków do nauki i wypoczynku oraz stałej opieki wychowawczej. Międzyszkolne placówki pełniące funkcję internatów zwane są bursami. W naszym województwie internaty zlokalizowane są przy szkołach podstawowych (2), gimnazjach (1), szkołach muzycznych I stopnia (1), liceach ogólnokształcących (6), ZSZ (2), technikach (14) oraz zawodowych szkołach artystycznych (1). Istnieją 4 bursy. Najwięcej uczniów korzystających z burs i internatów w 2016 r. zanotowano w m. Gdańsk – 741 osób w 6 placówkach, znaczącą liczbę uczniów można odnotować również w m. Gdynia (317 w 2 placówkach), pow. starogardzkim (250 w 3 placówkach) i tczewskim (247 w 3 placówkach). a Bez szkół specjalnych i policealnych oraz szkół dla dorosłych b Bez szkół artystycznych URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Wnioski Średnio na jedną gminę miejską przypadało 29 placówek wychowania przedszkolnego. Natomiast na jedną gminę wiejską było to zaledwie 6 tego typu placówek, a na gminę miejsko-wiejską – 10 placówek. W 2016 r. przedszkola prowadzone były we wszystkich gminach miejskich i miejsko-wiejskich, natomiast 9 gmin wiejskich nie prowadziło przedszkoli. Szkoły podstawowe – gminy wiejskie wyróżniają się na tle pozostałych rodzajów gmin pod względem liczby placówek, jednak średnio na jedną gminę wiejską przypadają zaledwie 4 szkoły podstawowe, podczas gdy na jedną gminę miejską jest to blisko 10 szkół, a na jedną gminę miejsko- wiejską 6 szkół. Dodatkowo w jednej szkole podstawowej w gminie wiejskiej uczyło się blisko o 60% mniej uczniów niż w jednej szkole podstawowej w gminach miejskich. Wskaźnik liczby uczniów przypadających na 1 nauczyciela w gminach wiejskich również kształtuje się na najniższym poziomie. URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Wnioski (cd.) Liczba gimnazjów w gminach wiejskich jest niemal równa liczbie gimnazjów w gminach miejskich. Jednak w przeliczeniu liczby gimnazjów na jedną gminę danego rodzaju okazuje się, że najwięcej szkół tego typu jest w gminach miejskich – blisko 8 szkół na jedną gminę. Natomiast na jedną gminę wiejską są to zaledwie 2 szkoły, a na jedną gminę miejsko-wiejską blisko 3 szkoły. Dodatkowo w ostatnich 3 latach średnia liczebność uczniów w jednym gimnazjum w gminach wiejskich była blisko dwukrotnie niższa niż w jednym gimnazjum w gminach miejskich. Wskaźnik liczby uczniów przypadających na 1 nauczyciela nie był zróżnicowany w zależności od rodzaju gminy. Dla gmin wiejskich dużym obciążeniem jest zapewnienie dowozu do szkół podstawowych i gimnazjów uczniom mieszkającym w dużej odległości od szkoły. Spośród wszystkich dowożonych uczniów znaczna większość zamieszkuje gminy wiejskie (79% w przypadku szkół podstawowych i 74% w przypadku gimnazjów). URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Wnioski (dok.) W szkołach ponadgimnazjalnych można zauważyć kierunek zmian demograficznych, tj. zmniejszającą się liczbę uczniów, zwłaszcza zasadniczych szkół zawodowych oraz liceów ogólnokształcących. Dostępność edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym w 2016 r. była wyższa w przypadku liceów (139 szkół) i techników (110), prowadzonych we wszystkich 20 powiatach, niż w przypadku zasadniczych szkół zawodowych (96 szkół w 18 powiatach). W 2016 r. współczynniki skolaryzacji brutto dla szkolnictwa ponad- gimnazjalnego były znacznie zróżnicowane pomiędzy powiatami. Wyższe wartości współczynników dla liceów ogólnokształcących i techników można zaobserwować przede wszystkim w miastach na prawach powiatu. Zasadnicze szkoły zawodowe skupiają uczniów głównie w powiatach zachodniej części województwa. URZĄD STATYSTYCZNY W GDAŃSKU

Dziękuję za uwagę.