XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016 CUW z zarzadzanie oświatą Prezentacja miasta Katowice
Dlaczego CUW – podstawa prawna i nie tylko przepisy wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw – gmina może zapewnić wspólną obsługę w szczególności: administracyjną, finansową i organizacyjną jednostkom organizacyjnym gminy, zaliczanym do sektora finansów publicznych.
wspólna polityka rachunkowości – jednolite zasady grupowania operacji gospodarczych i ich prezentowanie w sprawozdaniu finansowym (porównywalność), lepsza kontrola i ograniczenie nieprawidłowości w działalności poszczególnych jednostek – sprawozdawczość budżetowa i finansowa, SIO, jednolite oprogramowanie, obniżenie kosztów informatycznych, szybsze przekazywanie informacji, art. 59 uosg – dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania,
większa możliwość rozwiązywania bieżących problemów, wsparcie w zespole wyspecjalizowanych pracowników, wykorzystanie efektu skali – konsolidowanie funkcji wsparcia, zwiększenie jakości – standaryzacja i automatyzacja wielu dziedzin, obniżenie kosztów funkcjonowania administracji przy relatywnie sprawniejszej obsłudze – efektywne zarządzanie kadrami, organizowanie zastępstw, intensyfikacja szkoleń, obniżenie kosztów utrzymania szkół – niższe ceny towarów i usług, dzięki wspólnym zakupom.
Doświadczenia Katowic 134 jednostki obsługiwane obecnie przez Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych, 42 jednostki prowadzące samodzielnie obsługę finansowo – księgową, realizacja celu III.2.2 – Polityki Edukacji Miasta Katowice Katowiczanin 2022 – uchwała RMKXVIII/333/15 z 26.11.2015r. źródło oszczędności – likwidacja etatów głównych księgowych w 42 jednostkach, możliwość zawierania umów ramowych na zakup towarów i usług, proces centralizacji innych zadań.
Zadania jednostki obsługującej Obsługa finansowa: ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniach, bieżący nadzór nad realizacją planu finansowego, informowanie kierowników jednostek o bieżącym stanie realizacji planu wydatków i poziomie zaangażowania, organizowanie wypłat, prowadzenie obsługi rachunków bieżących, prowadzenie kasy.
Zadania jednostki obsługującej cd. Obsługa rachunkowości: prowadzenie obsługi finansowo – księgowej funduszu socjalnego, prowadzenie inwentaryzacji aktywów i pasywów, określenie zasad polityki rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych w porządku chronologicznym i systematycznym, sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych, gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych i pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
Zadania jednostki obsługującej cd. Obsługa administracyjno – organizacyjna: zapewnienie obsługi prawnej jednostek, prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie SIO i BHP, przygotowanie i obsługa przetargów (wspólne zakupy), prowadzenie sprawozdawczości statystycznej, inne zlecone przez gminę, przetwarzanie danych osobowych w zakresie i celu niezbędnym do obsługi jednostek
Czego nie może CUW Obejmować zadań w zakresie: sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie, dysponowania środkami publicznymi, zaciągania zobowiązań.
Ważne art. 53 ust. 5 ustawy o finansach publicznych: kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą.
Kierownik jednostki obsługującej ponosi odpowiedzialność za wykonanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, z wyłączeniem inwentaryzacji w postaci spisu z natury
Co dobrego w tworzeniu CUW dla dyrektora szkoły planowanie po stronie dyrektora – dyrektor decyduje jak budować plan finansowy jednostki, dyrektor jednostki obsługiwanej dysponentem środków finansowych, kierownik jednostki obsługującej ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości (zgodnie z ustawą), dyrektor CUW odpowiedzialny za przetargi i rozliczanie VAT, CUW „biurem rachunkowym”
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ