Innowacje pedagogiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Innowacje i eksperymenty pedagogiczne
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Indywidualne nauczanie
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Innowacje pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Działania Nowatorskie innowacje
RODZICE W SZKOLE.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Przykładowy model podziału środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Innowacje pedagogiczne

Podstawa prawna ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.

Znaczenie innowacji Słownik języka polskiego PWN (www. pwn.pl) podaje, że termin innowacje (z łac. innovatio, innovare) oznacza odnawiać. W „ Nowym słowniku pedagogicznym” Wincenty Okoń (Żak Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2007 r.) stwierdza, iż w przypadku innowacji „chodzi o zmiany ulepszające system, w tym głównie treści programowe, pracę nauczycieli (jej metody i środki), pracę uczniów bądź warunki materialno – społeczne edukacji”.  Profesor Roman Schulz („Twórczość pedagogiczna”, PWN, Warszawa 1994 r., „Kształcenie dla innowacji pedagogicznych”, UMK, Toruń 1992 r.) pisze, że innowacje to proces tworzenia albo przyswajania nowych rozwiązań edukacyjnych. Mogą one przybrać postać oryginalnych, tworzonych zupełnie nowych zmian lub inspirowanych, naśladowczych wprowadzanych w danej szkole i placówce. Daniela Rusakowska („Nauczyciel i innowacje pedagogiczne”, IWZZ, Warszawa 1986 r.) wyodrębnia innowacje wewnętrzne, inicjowane przez nauczycieli określonej szkoły, dotyczące działań powtarzających się związanych z podniesieniem ich skuteczności i efektywności, unowocześnienia organizacyjno –materialnego pracy pedagogicznej oraz nowatorstwa traktowanego jako działalności opartej na inicjatywie i twórczości nauczyciela.

Czym się różni innowacja od eksperymentu? 1. Innowacją pedagogiczną prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. 2. Eksperymentem pedagogicznym są działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej.

Czym się różni innowacja od eksperymentu? Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę; 2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych. 3. Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań. 4. Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności. 5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.

Określenie rodzaju innowacji Najlepiej przyjąć za rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 lutego 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. nr 56, poz. 506) podział na „programowe, organizacyjne lub metodyczne”, można rozszerzyć ten podział o rodzaje mieszane, np. programowo-metodyczne, organizacyjno-programowe, metodyczno- organizacyjne.

Rodzaje innowacji: Innowacje programowe - zmiany dotyczą programów zajęć edukacyjnych; Innowacje organizacyjne – zmiany dotyczą organizacji kształcenia, wychowania lub opieki, Innowacje metodyczne - zmiany dotyczą metod pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej.

  Zakres innowacji Wskazać jakie zajęcia edukacyjne obejmuje innowacja (wszystkie, grupę przedmiotów, wybrany przedmiot lub rodzaj zajęć edukacyjnych), Wskazać do kogo adresowana jest innowacja, kto zostanie nią objęty (cała szkoła, wybrane klasy lub klasa, wybrane oddziały lub oddział, wybrana grupa, wybrany uczeń), nie zapominać o wskazaniu typu szkoły (w zespole), zawodu, profilu, Określić przewidywany czas realizacji innowacji, wskazać termin jej rozpoczęcia i zakończenia (konkretny semestr, rok szkolny, etap edukacji od- do).

Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane Określić powody, przyczyny, motywację opracowania i wprowadzenia innowacji. wykazać, że wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone diagnozą istniejącej sytuacji i wynikającymi z tej diagnozy potrzebami wprowadzenia zmian, np. niezadowalające efekty pracy dydaktycznej lub wychowawczej, potrzeby wynikające ze zmian na rynku pracy, potrzeby wynikające z życiowych planów edukacyjnych uczniów (rodziców), potrzeby związane z dostosowaniem kształcenia do zmian wynikających z postępu naukowo-technicznego, inne;

Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane określić przewidywane efekty wdrożenia innowacji, czyli: - jakie pozytywne zmiany w zakresie efektów kształcenia, wychowania lub opieki nastąpią, - jakie korzystne zmiany organizacyjne nastąpią w szkole, - jakie będą pozytywne efekty zmian metodycznych, - inne korzyści z wprowadzenia innowacji. Niezbędne jest też ustalenie kryteriów sukcesu w odniesieniu do oczekiwanych efektów innowacji.

Założenia innowacji (treść innowacji) Wskazać wyraźnie jaki program nauczania jest poddawany zmianom, podać jego nazwę, symbole, numer dopuszczenia. Wskazać wyraźnie jakie treści z tego programu ulegają modyfikacji, jakie zostają usunięte, jakie nowe treści zostają wprowadzone do programu. Odnieść się do podstawy programowej danych zajęć edukacyjnych, określić czy wprowadzone do programu treści mieszczą się w treściach przewidywanych przez podstawę programową, jeżeli wykraczają poza podstawę programową to wskazać w jakim zakresie. Pamiętać o tym, by poprzez usunięcie pewnych treści z programu nie doprowadzić do sytuacji, w której program nie będzie zawierał wszystkich treści wymaganych przez podstawę programową. Określić przewidywane osiągnięcia, wiedzę i umiejętności uczniów uzyskane poprzez wprowadzenie nowych treści do programu nauczania. Odnieść się do przewidywanych sposobów realizacji nowych treści oraz zakładanych sposobów oceniania wiedzy i umiejętności uczniów.

Założenia innowacji Przy wdrażaniu innowacji przewidujących zwiększenie liczby godzin zajęć edukacyjnych wskazać precyzyjnie o jaką liczbę godzin zwiększa się zajęcia oraz określić źródło pochodzenia tych godzin, tzn. określić: czy biorą się one z godzin do dyspozycji dyrektora, czy z godzin na kształcenie w zakresie rozszerzonym, czy z godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na grupę przedmiotów, czy też z godzin finansowanych dodatkowo przez organ prowadzący szkołę;

Założenia innowacji Przy innowacji polegającej na dopuszczeniu do użytku w danej szkole tzw. autorskiego programu nauczania czyli opracowanego przez nauczyciela (nauczycieli) na zasadach określonych w rozporządzeniu MENiS z 5.02.2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. z 2004 r. nr 25, poz. 220) należy pamiętać o spełnieniu wymagań określonych w §24 ust.4-6 oraz 9-13 tego rozporządzenia. Szczególnie chodzi o uzyskanie dla programu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wyższe wykształcenie i odpowiednie kwalifikacje. Dyrektor szkoły przed dopuszczeniem programu do użytku i włączeniem do szkolnego zestawu programów nauczania powinien zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i rady szkoły. Powyższe działania muszą być spełnione w związku z dopuszczeniem programu autorskiego do użytku w szkole.

Ewaluacja innowacji Podstawowym zadaniem ewaluacji jest stwierdzenie: czy realizacja programu innowacyjnego przebiega zgodnie z jego założeniami, czy uzyskuje się przewidywane efekty, czy nie należy dokonać weryfikacji i zmian w programie innowacyjnym, czy nie należy zaprzestać realizacji innowacji ze względu na powodowane szkody edukacyjne?

Ewaluacja innowacji pedagogicznej: W celu prowadzenia skutecznej ewaluacji należy: ustalić jakie informacje o realizacji programu innowacyjnego będą zbierane, np. wyniki klasyfikacji, wyniki egzaminów zewnętrznych, osiągnięcia w turniejach, olimpiadach, zawodach, inne sukcesy uczniów, sukcesy uczniów przy ubieganiu się o przyjęcie do szkół wyższych, pozytywne zmiany wychowawcze, opinie uczniów, rodziców, innych osób, określić źródła informacji na temat programu innowacyjnego i jego skutków, np. opinie uczniów, rodziców, innych nauczycieli, dokumentacja przebiegu nauczania i wychowania, wywiad, obserwacja, inne źródła, określić jakie narzędzia i procedury zostaną wykorzystane do zbierania informacji, np. ankiety, testy, sprawdziany, arkusze diagnostyczne, obserwacja, hospitacja, określić kto, kiedy i w jakiej formie opracuje wyniki ewaluacji oraz jak zostaną one wykorzystane, komu będą udostępnione,

Tryb wprowadzania innowacji opracowanie założeń projektu innowacji przez nauczyciela lub zespół nauczycieli, zaprezentowanie założeń projektu innowacji radzie szkoły – w celu zaopiniowania innowacji, zaprezentowanie celów, założeń i sposobów realizacji radzie pedagogicznej, która potwierdzając zasadność jej wprowadzenia, podejmuje uchwałę o jej wprowadzeniu w szkole, przekazanie przez dyrektora szkoły uchwały rady pedagogicznej w sprawie w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej założeń, opinią rady szkoły i zgodą autora / autorów, kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu.

Procedura wdrożenia innowacji Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji po uprzednim uzyskaniu: zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, pisemnej zgody autora (autorów) innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej publikowane, opinii rady szkoły Innowacja, której wprowadzenie uchwala rada pedagogiczna, powinna spełniać warunki dotyczące: określenia jej rodzaju, ustalenia zakresu, przedstawienia motywacji wprowadzenia i oczekiwań z nią związanych, przedstawienia założeń (treści innowacji), ewaluacji.

Procedura wdrażania innowacji pedagogicznej Uchwałę rady pedagogicznej wraz z opisem zasad innowacji oraz opinią rady szkoły i zgodą autora (autorów) dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę. Jeżeli innowacja wymaga przyznania szkole dodatkowych środków należy uzyskać pisemną zgodę organu prowadzącego na finansowanie planowanych działań. Kopię pisemnej zgody organu prowadzącego należy załączyć do dokumentacji przekazywanej przez dyrektora szkoły kuratorowi oświaty.

Procedura wdrażania eksperymentu Uchwałę w sprawie wprowadzenia eksperymentu w szkole podejmuje rada pedagogiczna po zapoznaniu się z celem, założeniami i sposobem realizacji eksperymentu. Uchwała w sprawie wprowadzenia eksperymentu może być podjęta po uzyskaniu: 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w eksperymencie, 2) opinii rady szkoły, 3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego eksperymentu na jego prowadzenie w szkole. Prowadzenie eksperymentu w szkole wymaga zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Przykłady innowacji pedagogicznych Bliższe spotkania z teatrem i filmem (klub dyskusyjny, rozwijanie umiejętności aktorskich, scenograficznych, reżyserskich, przygotowawczych). Medical English. – metodyczno-programowa. Język angielski w biznesie / biznesowy angielski. - metodyczno-programowa. „E-doświadczenia w fizyce”- metodyczno-programowa. Wirtualna fizyka - metodyczno-programowa. Ratownictwo medyczne i pożarnicze - metodyczno-programowa. Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod Eduscience. metodyczno-programowa Współpraca z ośrodkami akademickimi jako element doradztwa edukacyjno-zawodowego - metodyczno- organizacyjna. Strzelińska Akademia Programowania - metodyczno-programowa Patronat uczelni wyższych szansą na lepszy start młodzieży - metodyczno-organizacyjno-programowa. Bioróżnorodność na przykładzie ptaków - metodyczno-programowa. Deutsch im Beruf - metodyczno-programowa.

Przykłady innowacji pedagogicznych Szkolny salon literacki – przestrzenią inspiracji, miejscem twórczych i krytycznych spotkań z tekstami kultury - metodyczno-programowa. Czytanie to dobra rzecz – metodyczno-organizacyjna. Warsztaty bezpieczeństwa – organiacyjno-programowa. Logistyka w zarządzaniu kryzysowym – organizacyjno-programowa. Technologie multimedialne w nauczaniu języka niemieckiego – metodyczna. Wokół poezji współczesnej – metodyczno-organizacyjna. Blended learning w nauczaniu języka angielskiego i języka niemieckiego z wykorzystaniem aplikacji LerningApps – metodyczno-organizacyjna. Akademia Ekonomisty – metodyczna. Podstawy psychologii – programowa. Fizyka medyczna / fizyka w medycynie - metodyczno-programowa. Podstawy prawa - metodyczno-programowa Matematyka w praktyce – metodyczno-programowa.