26.03.2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Gospodarka nieruchomościami
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
„Projekt TERYT2 a rejestr TERYT”
Źródła prawa podatkowego
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Mechanizmy finansowania kosztów urbanizacji stosowane w krajach zachodnich dr Igor Zachariasz Adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego na Wydziale Prawa.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
   Praca dyplomowa inżynierska
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Podstawy prawne i dylematy..  Dobro wyczerpywalne;  Jej zagospodarowniae wpływa na ekosystemy;  Wymiar społeczno – kulturowy;  Cel zagospodarowania.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Ustrój samorządu terytorialnego
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Prawo administracyjne – źródła prawa
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Reglamentacja procesu budowy
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Zakres obowiązywania kpa
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
mib.gov.pl mib.gov.pl KODEKS URBANISTYCZNO-BUDOWLANY mib.gov.pl
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Procesy decyzyjne i instytucje UE
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Samorządowe akty prawa miejscowego
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 1,91 ha
Koszty zagospodarowania przestrzennego
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

26.03.2014

PARADYGMAT RZĄDÓW PRAWA w RP/UE W demokratycznym państwie prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej (art. 2 Konstytucji RP) plan jest funkcją prawa, a nie prawo funkcją planu. Polska „zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju” a „ organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa” (art. 5 i 7 Konstytucji) W demokratycznym państwie prawnym, w warunkach społecznej gospodarki rynkowej (wg art. 20 Konstytucji) lokalizację determinuje natura i prawo, a nie plan i wola.

TRZY POZIOMY ARCHITEKTURY PRAWA RP Architektura prawa przestrzennego RP kształtowana jest na trzech poziomach / w trzech granicach terytorialnych: prawa wspólnotowego UE - traktat akcesyjny, dyrektywy, rozporządzenia (INSPIRE, Natura 2000, NUTS, TEN-Transport, TEN-Energy, TEN-Telecommunication, itd.), a także innych zobowiązań międzynarodowych (konwencje i karty); prawa krajowego - Konstytucja RP, ustawa systemowa (o porządku przestrzennym i ładzie miejscowym), inne ustawy (np. Prawo budowlane, ustawa o drogach, ulicach, placach i parkingach publicznych i ...) oraz rozporządzenia; prawa miejscowego, stanowionego - na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie - przez organy JST oraz terenowe organy administracji rządowej ogólnej, specjalnej i zespolonej (art. 94 Konstytucji RP). I II III

PRAWO DO ZABUDOWY JEST PUBLICZNE 1 PRAWO DO ZABUDOWY JEST PUBLICZNE Prawo do zabudowy nie jest istotą prawa własności gruntu. Konstytucja chroni własność wyłącznie w stanie istniejącym, a nie w stanie planowanym przez właściciela (inwestora). Konstytucja dopuszcza, aby zmiana istniejącego przeznaczenia gruntu, w skrajnym przypadku - wywłaszczenie na cel publiczny, następowała tylko na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, przede wszystkim systemowej. Właściciel (dysponent) niezabudowanej nieruchomości gruntowej nabywa prawo do jej zabudowania wyłącznie wtedy, gdy uzyska decyzję o pozwoleniu na budowę wydaną na podstawie aktu prawa (planu) miejscowego. Samowola budowlana jest przestępstwem, ściganym z urzędu.

ISTOTNE SĄ PRAWA OSÓB TRZECICH 2 ISTOTNE SĄ PRAWA OSÓB TRZECICH Wolność budowlana właściciela/inwestora jest ograniczona wolnością i prawami innych osób oraz względami bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź ochrony środowiska i zdrowia (wg art. 31 Konstytucji RP). „(…) pozwolenie na budowę ma decydujące znaczenie dla zagwarantowania należytej ochrony prawa własności osób trzecich, co bezpośrednio rzutuje na zapewnienie im bezpieczeństwa, a ogółowi porządku publicznego.” (z wyroku Trybunału Konstytucyjnego RP, z 20 kwietnia 2011 r.). W procesie prawodawczo-planistycznym może uczestniczyć każdy, na takich samych zasadach jak właściciele gruntów (działek, terenów), objętych sporządzanym przez organ władzy publicznej projektem aktu prawa/planu miejscowego.

POZWOLENIE NA BUDOWĘ AB OVO 3 POZWOLENIE NA BUDOWĘ AB OVO Prawo miejscowe stanowi jedyną podstawę pozwolenia na (za)budowę nie tylko w przypadku domu, hotelu, osiedla, czy supermarketu, ale także alei, drogi, ulicy czy placu. Głównym dokumentem wniosku o pozwolenie na budowę jest projekt urbanistyczno-architektoniczy zabudowy działki lub terenu (lokalny plan inwestycyjno-budowlany), będący istotą Prawa budowlanego. Pełna dokumentacja techniczno -budowlana wymagana jest wyłącznie wtedy, gdy zamierzenie budowlane może znacząco oddziaływać na środowisko. Zakresy dokumentacji wniosku o pozwolenie na (za)budowę, a także wniosku o pozwolenie na użytkowanie zrealizowanej inwestycji budowlanej są skategoryzowane ekologicznie.

PLANUJĘ TYLKO TO, CZYM ZARZĄDZAM 4 PLANUJĘ TYLKO TO, CZYM ZARZĄDZAM Każdy organ władzy publicznej planuje zmianę tylko tego, nad czym ma władztwo, czyli czym rządzi lub zarządza. Rozwój sieci dróg i sieci infrastruktury planuje się w ramach planów kierunkowych: gmin, powiatów, województw i kraju, które zastępują: studium … kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, plan z.p. województwa i KPZK. Plany kierunkowe są aktami kierownictwa wewnętrznego administracji publicznej i aktami strategii (polityk) rozwoju, odpowiednio: gminy, powiatu, województwa i kraju. W konsekwencji ustawę o drogach publicznych przekształca się w ustawę o drogach, ulicach, placach i parkingach publicznych oraz sieciach infrastruktury technicznej.

SPÓJNOŚĆ PLANÓW WŁADZY I LUDZI 5 SPÓJNOŚĆ PLANÓW WŁADZY I LUDZI Spójność planów publicznych z publicznymi i publicznych z prywatnymi oparta jest „na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot” (z Preambuły Konstytucji RP), a także na zasadach ustawowych, regulujących porządek przestrzenny i ład miejscowy w Rzeczypospolitej Polskiej. Warunkiem wzajemnej spójności kierunkowych planów władz publicznych oraz stanowionych przez nie aktów prawa/planu miejscowego z planami prywatnymi jest ustawowy obowiązek wyważania (balansu) pomiędzy zainteresowanymi stronami, zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności.

PRIORYTET SANACJI PRZED EKSPANSJĄ 6 PRIORYTET SANACJI PRZED EKSPANSJĄ Podstawową zasadą porządku przestrzennego i ładu miejscowego, w szczególności ładu urbanistycznego jest priorytet sanacji zabudowy przed ekspansją zabudowy oraz prymat alokacji inwestycji budowlanej nad lokalizacją i lokalizacji nad zabudową, a zabudowy nad użytkowaniem. Do sanacji zabudowy istniejącej zalicza się: reindustrializację, rekultywację, reurbanizację, rewaloryzację oraz rewitalizację. Ustawowo zakazana jest ekspansja zabudowy, która nie jest uzasadniona ekologicznie i ekonomicznie oraz społecznie. Wprowadza się ustawowy obowiązek optymalizacji rozwiązań urbanistycznych w trybie publicznej debaty nad wariantami, przede wszystkim wniesionymi przez obywateli i inwestorów.

PRZESTRZENNA USTAWA SYSTEMOWA 7 PRZESTRZENNA USTAWA SYSTEMOWA Ustawa systemowa o porządku przestrzennym i ładzie miejscowym reguluje, które organy władzy publicznej, w jakim zakresie i trybie pozwalają w akcie prawa/planu miejscowego na zmianę istniejącego przeznaczenia gruntu, pod warunkiem zgodności tego aktu z planem kierunkowym JST lub RP, spójnym z wieloletnią prognozą finansową (WPF lub WPFP) oraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Prawo do zabudowy działki/terenu zobowiązuje właściciela do opłaty infrastrukturalnej. Właściciele działek wprost korzystający z budowanej infrastruktury publicznej ponoszą koszty jej realizacji odpowiednio do szacowanych korzyści. Podatek za grunt zależy od jego lokalizacji w kraju i w gminie.

TERYTORIUM DETERMINUJE PRAWO X TERYTORIUM DETERMINUJE PRAWO Uwaga X. Istotną determinantą stanowienia miejscowego prawa przestrzennego jest „zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywanych zadań publicznych …” (art. 15 Konstytucji RP) Gdy podział ten nie zapewnia zdolności wykonywania zadań w stanowieniu prawa (planu) miejscowego, czyli gdy nie uwzględnia hierarchii miast (miejsc) centralnych i pól (regionów) ich codziennego oddziaływania, to prawodawstwo i planowanie przestrzenne , zwłaszcza wielkomiejskich kompleksów osiedleńczych, jest ekologicznie, ekonomicznie i społecznie nieefektywne. Niespójność administracji na obszarach (w regionach) metropolitalnych szczególnie negatywnie rzutuje na skuteczność zarządzania i zapewnienia drożności miejskich węzłów europejskiej sieci TEN-Transport. 11

WAGA ŁADU MIEJSC PUBLICZNYCH Uwaga Y. O obrazie kraju świadczą przede wszystkim: architektura i ikonosfera (reklamy, znaki) oraz krajobraz postrzegany z miejsc (przestrzeni) publicznych, takich jak aleje, autostrady, błonia, bulwary, campusy, cmentarze, drogi, dworce, hipermarkety, mall’e, ogrody, parki, parkingi, pasaże, place, porty, rynki, skwery, stadiony, ścieżki rowerowe, trakty, trasy, ulice, zaułki, zieleńce etc. Ustalanie lokalizacji oraz reguł kształtowania architektury miejsc (przestrzeni) publicznych w prawie (planie) miejscowym jest głównym obowiązkiem władz publicznych (nie tylko gmin), podzielnie odpowiedzialnych za ład miejscowy, w szczególności zarządzających miejscami (przestrzeniami) komunikacji (ruchu). Stąd fundamentalne znaczenie zmiany ustawy o drogach publicznych na ustawę o drogach, ulicach, placach i parkingach publicznych oraz sieciach infrastruktury technicznej. 12