Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat nadzoru pedagogicznego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017

Ewaluacje - rok 2016/2017 Przeprowadzono łącznie 253 ewaluacje: ewaluacje problemowe MEN – 155 ewaluacje problemowe KO – 96 ewaluacje całościowe (w tryb. art. 34 ust. 2b USO) – 2

Przedszkola – wymagania w roku szkolnym 2016/17 – Łódzki Kurator Oświaty Dzieci są aktywne Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych

Przedszkola – mocne strony Podejmowane różnorodne działania (konkursy, programy, projekty, akcje) zwiększają potencjał intelektualny dzieci oraz korzystnie wpływają na ich rozwój emocjonalno - społeczny. Różnorodna oferta zajęć edukacyjnych, odpowiednio zorganizowana przestrzeń edukacyjna, szeroka współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym, sprzyjają kształtowaniu u dzieci samodzielności oraz twórczych i aktywnych postaw na rzecz własnego rozwoju. Wykorzystywanie wniosków i rekomendacji z ewaluacji wewnętrznych oraz częściowo zewnętrznych badań edukacyjnych przyczynia się do jakościowego rozwoju przedszkoli.

Przedszkola – słabe strony Dzieci są aktywne Nie wszyscy nauczyciele umożliwiają dzieciom dokonywanie samodzielnego wyboru czynności wykonywanych w przedszkolu. Zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolach tylko częściowo przyczyniają się do rozwoju intelektualnego dzieci. Nie zawsze zaspakajają oczekiwania i potrzeby rodziców i ich dzieci.

Przedszkola – słabe strony Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych Przedszkola częściowo wykorzystują w sposób systemowy wyniki badań prowadzonych przez instytucje zewnętrzne do pracy własnej, rozwoju wychowanków i wyrównywania szans. W małym stopniu wykorzystuje się wyniki badań zewnętrznych dotyczących wszechstronnego rozwoju dzieci oraz uwzględniających ich zainteresowania i pasje. Działania zespołowe nauczycieli w zakresie planowania i analizowania procesów edukacyjnych nie zawsze zorganizowane są w sposób systemowy. Nie wszystkie przedszkola w sposób planowy zbierają i wykorzystują informacje dotyczące osiągnięć dzieci, które zakończyły wychowanie przedszkolne.

Szkoły i placówki – wymagania w roku szkolnym 2016/17 - MEN Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

Szkoły i placówki – mocne strony Rodzice i uczniowie mają poczucie partycypacji w ustalaniu norm i zasad obowiązujących w szkołach. Działania wychowawcze i profilaktyczne prowadzone przez szkoły poddawane są analizie, a w razie potrzeb modyfikacji - dokonują ich całe szkolne społeczności. Uczniowie chętnie uczestniczą w działaniach prospołecznych – charytatywnych, prozdrowotnych i patriotycznych. Szkoły diagnozują środowisko uczniowskie, monitorują potrzeby i możliwości dzieci we współpracy z podmiotami wspierającymi system oświaty, a także wspólnie z nimi podejmują działania pomagające uczniom i ich rodzinom przezwyciężyć trudności. Nauczyciele starają się w różny sposób indywidualizować proces edukacyjny, najczęściej poprzez dostosowanie tempa pracy i rodzaju przydzielanych uczniom zadań do ich możliwości. Uczniowie i rodzice z reguły pozytywnie oceniają wsparcie udzielane im przez szkoły.

Szkoły i placówki – słabe strony Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne W systemach prawa wewnętrznego szkół brak jest mechanizmów kształtujących u uczniów postawę współodpowiedzialności za własny rozwój i poczucie współudziału w modyfikacji obowiązujących zapisów, co niekorzystnie wpływa na ich zaangażowanie w pracę szkół. Zdarzają się wśród uczniów przypadki wykluczenia z grupy, zachowań odbieranych jako nieprzyjemne, agresji słownej, relacyjnej i fizycznej. Niektórzy uczniowie są przez nauczycieli traktowani inaczej niż inni. Działania szkół mające na celu angażowanie rodziców do partycypowania w modyfikowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych są mało skuteczne.

Szkoły i placówki – słabe strony Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Prowadzone w szkole rozpoznanie potrzeb i możliwości uczniów nie zawsze ma charakter systemowy; część nauczycieli nie interesuje się zainteresowaniami, problemami uczniów oraz ich preferowanymi sposobami uczenia się. Niektórzy nauczyciele w ograniczonym stopniu indywidualizują proces edukacyjny. Nauczyciele rzadko różnicują kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów, szczególnie tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Część nauczycieli nie udziela uczniom kształtującej informacji zwrotnej, dotyczącej ich postępów, niezbyt często prowadzi rozmowy z rodzicami na temat potrzeb i możliwości ich dzieci.

Szkoły i placówki – wymagania w roku szkolnym 2016/17 - Łódzki Kurator Oświaty Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

Szkoły i placówki – mocne strony Planowanie procesów edukacyjnych w oparciu o diagnozę wiedzy, możliwości i potrzeb uczniów oraz dostosowanie form i metod pracy na zajęciach zwiększa skuteczność procesu uczenia się i ma wpływ na efekty kształcenia. Zapoznawanie uczniów z celami uczenia się, odwoływanie się do innych doświadczeń niż szkolne i udzielanie im informacji zwrotnej o postępach w nauce, sprzyja aktywnemu i świadomemu uczeniu się oraz zwiększa odpowiedzialność uczniów za własny rozwój. Wprowadzane zmiany organizacyjne i edukacyjne w pracy szkół są ukierunkowane na wyrównanie poziomu wiedzy uczniów oraz na efektywne kształcenie i uczenie się.

Szkoły i placówki – słabe strony Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Nadmierne sterowanie uczniami podczas realizacji procesu edukacyjnego skutkuje ograniczeniem uczniowskiej aktywności, utrudnia przyjęcie postawy kreatywnej oraz odbiera szansę do partycypowania w organizowaniu i przebiegu lekcji. Nauczyciele nie stwarzają powszechnej możliwości wpływu na organizację i przebieg procesu uczenia się, wzajemnego oceniania się uczniów, uczenia się od siebie nawzajem. Nauczyciele nie podejmują w sposób powszechny działań nowatorskich wykraczających poza zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej. Organizacja procesu edukacyjnego często uniemożliwia powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie przez uczniów.

Szkoły i placówki – słabe strony Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Zbyt rzadko uczniowie wykonują zadania kształtujące rozumowanie, używanie dowodów oraz argumentowanie na podstawie analizy faktów. Nauczyciele nie zawsze dostosowują czas wykonania zadania do możliwości indywidualnych ucznia. Atmosfera uczenia się i wspierania uczniów ukierunkowana jest na nabywanie przez nich określonych wiadomości i umiejętności, natomiast zjawiskiem, które to utrudnia, jest wyśmiewanie uczniów przez kolegów i faworyzowanie niektórych dzieci przez uczących. Nie wszyscy nauczyciele różnicują w czasie zajęć edukacyjnych sposoby rozwiązywania problemów i wykonywania zadań z wykorzystaniem nabytej przez uczniów wiedzy i umiejętności.

Kontrole planowe – podsumowanie roku szkolnego 2016/17 Temat kontroli Liczba kontroli Liczba zaleceń Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej 346 130 Realizacja kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu 54 22

Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej Wnioski: należy uzyskać zgodę organu sprawującego nadzór pedagogiczny na zatrudnienie bez wymaganych kwalifikacji do zajmowania danego stanowiska zgodnie art. 10 ust. 9 ustawy Karta Nauczyciela, koniecznie dostosować czas pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, nauczycieli, rodziców, rozważyć uzupełnienie oferty pracy bibliotek o dodatkowe, ciekawe formy pracy w zakresie promowania czytelnictwa, np.: liczne konkursy i projekty edukacyjne, przedstawienia teatralne, udział w programach Cała Polska czyta dzieciom, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, Rządowy Program Rozwoju Czytelnictwa „Książki naszych marzeń”.

Kontrole doraźne - 306 Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli Liczba zaleceń zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 13  realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 25  przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 56  przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 65 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 38  zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 44 przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 29 inne  161 RAZEM 431

Kontrole doraźne przeprowadzone w roku szkolnym 2016/17 Wnioski: należy przestrzegać zgodności zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami, w szczególności w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, oraz zwrócić uwagę na kwalifikacje pedagogiczne nauczycieli, należy systematycznie i w sposób ciągły monitorować przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów przez nauczycieli, należy uwzględnić w procesie badań ewaluacyjnych zagadnienia dotyczące przestrzegania praw ucznia i zapewnienia uczniom poczucia bezpieczeństwa.

Ministerstwo Edukacji Narodowej Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa

Rok szkolny 2017/18 Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Planowane działania w zakresie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/18 Przewiduje się przeprowadzenie 192 ewaluacje zewnętrzne. W tym w przedszkolach: 60% ewaluacji problemowych wg wymagań określonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej: Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej (2) Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne (4)

w szkołach i placówkach: Planowane działania w zakresie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/18 40% ewaluacji problemowych wg wymagań określonych przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w szkołach i placówkach: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się (1) Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi (9)

Tematyka kontroli planowych w roku szkolnym 2017/2018 Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli na rok szkolny 2018/2019 (w publicznych przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych). Ocena prawidłowości zapewniania warunków i organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. Ocena prawidłowości współpracy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych z przedszkolami i szkołami (w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych).

Ustawa o systemie oświaty (Dz.U. 2017, poz. 1943) Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli na rok szkolny 2018/2019 Ustawa o systemie oświaty (Dz.U. 2017, poz. 1943) Ustawa Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek

Ocena prawidłowości zapewniania warunków i organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych Ustawa o systemie oświaty (Dz.U. 2017, 1943) Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. 2017, 59) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2015, 1113) Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, 532) Rozporządzenia MEN dotyczące klasyfikowania i oceniania, dokumentowania przebiegu nauczania, kwalifikacji nauczycieli

Monitorowanie w roku szkolnym 2017/18 będzie obejmowało: Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć na strzelnicach szkolnych Organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej we wszystkich typach szkół

Formy realizacji zadań nadzoru pedagogicznego w zakresie wspomagania szkół i placówek organizowanie narad dyrektorów szkół i placówek dotyczących stosowania prawa oświatowego, zmian w prawie oświatowym, inspirowanie dyrektorów, nauczycieli szkół i placówek do udziału w programach rządowych i innych przedsięwzięciach finansowanych ze źródeł zewnętrznych, inspirowanie dyrektorów i nauczycieli do tworzenia istotnej dla uczniów oferty profilaktycznej oraz oferty wychowania w szkole i placówce w oparciu o normy społeczne, wartości, prawa człowieka, kształtujące takie cechy i postawy, jak - patriotyzm, partycypacja, poczucie własnej wartości i godności, empatia, wrażliwość społeczna, wolontariat.

Formy realizacji zadań nadzoru pedagogicznego w zakresie wspomagania szkół i placówek publikacje, na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Łodzi, analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli, upowszechnianie informacji i przykładów dobrej praktyki w zakresie podejmowania przez szkoły i nauczycieli działań innowacyjnych dotyczących wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej(konkursy, projekty, programy, imprezy, akcje).

Dziękuję za uwagę