Turystyczne zachowanie Europejczyków podróżujących w celach służbowych na przykładzie piętnastu „starych” krajów członkowskich Unii Europejskiej doc.dr Barbara Jolanta Dąbrowska Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
Rola turystyki powiązanej z pracą zawodową na świecie i w Europie Zagraniczne podróże powiązane z biznesem, pracą zawodową to blisko 16% ogółu zagranicznych przyjazdów turystycznych na świecie – są one na trzeciej pozycji według procentowego udziału w ogólnej liczbie turystycznych podróży zagranicznych na świecie a także pod względem średniorocznego tempa wzrostu na początku XXI stulecia (lata 2000-2004)[1]. [1] World Tourism Organization (UNWTO), dane zebrane przez UNWTO na potrzeby TMT 2005 Edition,http://www.unwto.org/facts/wtb.html doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku Popyt turystyczny w Europie zgłaszany przez osoby podróżujące w celach służbowych Już w 1996 roku w Europie, popyt turystyczny zgłaszany przez biznesmenów kształtował się na poziomie około 40 %. Łączne zapotrzebowanie na usługi noclegowe w ramach podróży służbowych kształtowało się w owym roku na poziomie 49,8 %, a więc blisko połowa wyjazdów turystycznych w tym okresie była powiązana z pracą zawodową. doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku Pojęcie „turystyczne zachowanie osób podróżujących w celach służbowych” Pod pojęciem „ turystyczne zachowanie osób podróżujących w celach służbowych” kryje się: ilość wyjazdów, łączny czas spędzony na turystyce biznesowej, przeciętny czas trwania jednej podróży biznesowej w danym roku. Istotne znaczenie dla rozwoju każdego segmentu turystyki mają ponadto przemiany w zakresie w/w parametrów w dłuższym okresie czasu (np. kilku lat). doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku Charakterystyka turystycznego zachowania konsumentów europejskiego segmentu rynku „turystyka biznesowa” Podróże Europejczyków w celach służbowych, w latach 2000-2004, trwały na ogół krócej niż. wycieczki w czasie wolnym od pracy. W 2004 roku, krótkie (od 1-3 noclegów) podróże biznesowe obejmowały średnio od 1,5 nocy (Finowie) do 2,1 nocy (Grecy). Łącznie najwięcej czasu na podróżach biznesowych spędzili turyści ze Szwecji, Luksemburga, Austrii i Danii. doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku Charakterystyka turystycznego zachowania konsumentów europejskiego segmentu rynku „turystyka biznesowa” Turystyka biznesowa dobrze rozwija się w Wielkiej Brytanii, we Włoszech, Szwecji, Francji i Finlandii – kraje te cechuje największa liczba podróży biznesowych w 2004 roku. Najmniej natomiast w owym roku podróżowali w celach służbowych turyści z Luksemburga, Grecji , Portugalii |i Irlandii . W 2004 roku, stosunkowo wysoki udział turystyki biznesowej w turystyce ogółem charakteryzował Szwedów,Luksemburczyków, Austriaków i turystów z Danii. Podróże biznesowe stanowią zaś niewielki odsetek ogólnej liczby krótkich wyjazdów turystycznych w Hiszpanii i we Francji . doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
Europejskie trendy popytowe dotyczące podróży służbowych Czas poświęcony na turystykę biznesową wydłużał się najszybciej w Hiszpanii, Luksemburgu, Grecji i Belgii. W badanym okresie, w Hiszpanii, we Włoszech i Portugalii turystykę biznesową cechował szybszy wzrost niż turystykę wypoczynkową (pod względem liczby podróży służbowych). W przypadku turystów z Danii, Grecji, Irlandii i Finlandii było odwrotnie – nastąpił szybszy wzrost ilości wyjazdów w ramach turystyki wypoczynkowej. W latach 2000-2004 czas podróży biznesowych Austriaków, Portugalczyków i Finów wydłużył się, natomiast w przypadku ich podróży wypoczynkowych uległ skróceniu. doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku Podsumowanie Przedstawione trendy popytowe europejskiej turystyki biznesowej powinny być brane pod uwagę przy kształtowaniu podaży zarówno europejskiego, jak i pozaeuropejskiego produktu turystycznego oferowanego podróżującym służbowo Europejczykom. doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku
doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku Dziękuję za uwagę. doc.dr Barbara J.Dąbrowska, WST i H w Gdańsku