Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
Advertisements

Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I bezpieczeństwo na drogach 1 godz. lekcyjna.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
DIAGNOZA WSTĘPNA Z JĘZYKA POLSKIEGO. LO XVIII LO XII LOVIII LO X LO XXIII ZS NR 2 ZCEMIP ZSB.
Opracowała: Magdalena Rduch-Grzęda CZYTANIE- NAJLEPSZA DROGA DO SUKCESU.
System edukacji w Polsce
zmiany od września w naszych placówkach
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Jak uczyć gramatyki języka polskiego jako obcego//drugiego?
„Programowanie to nasza przyszłość”
„Charlie i fabryka czekolady”
Test diagnostyczny dla klas pierwszych z języka polskiego
Pociąg do sukcesu?. DZIAŁANIA DYREKTORA I NAUCZYCIELI ZSP W SUCHANIU, KTÓRE MIAŁY WPŁYW NA WZROST WYNIKÓW KSZTAŁCENIA.
Programy nauczania.
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Sylabusy.
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Szkoła Promująca Zdrowie
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Warsztat pracy nauczyciela historii
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Staże europejskie drogą do sukcesu
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
REFORMA EDUKACJI - ZMIANY PROGRAMOWE
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
marcin Kopczyński, konsultant PODN
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Erasmus+ w Liceum Ogólnokształcącym w Nisku.
OCENA UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Kompetencje kluczowe – I etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury polskiej i europejskiej. Zakres znajomości języka ojczystego i sprawność w posługiwaniu się nim ułatwia przyswajanie wiedzy z innych dziedzin (przedmiotów) i jest dla każdego ucznia podstawą sukcesu szkolnego. Cele kształcenia (wymagania ogólne) i treści nauczania (wymagania szczegółowe) przedmiotu język polski zostały sformułowane dla czterech obszarów: kształcenia literackiego i kulturowego, kształcenia językowego, tworzenia wypowiedzi, samokształcenia, a ich realizacja w klasach IV‒VIII szkoły podstawowej wymaga zintegrowania, które ma służyć osiągnięciu przez ucznia szkoły podstawowej umiejętności celowego i świadomego posługiwania się językiem polskim. Wykaz lektur dla uczniów klas IV‒VIII szkoły podstawowej złożony jest z pozycji obowiązkowych i uzupełniających (do wyboru przez nauczyciela), a jego trzon stanowią wybrane dzieła klasyki polskiej i światowej oraz literatura dla dzieci i młodzieży. Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów oraz przestrzeganie przez nich norm poprawnościowych, należy do obowiązków nauczycieli wszystkich przedmiotów.

Najważniejsze, wg autorów, zmiany w podstawie programowej języka polskiego Powrót do uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności. Wprowadzenie po raz pierwszy w sposób systemowy elementów retoryki do podstawy programowej języka polskiego. Funkcjonalne podejście do nauki o języku oraz integralne traktowanie zagadnień języka i komunikacji, literatury i kultury w wyniku postrzegania języka nie tylko jako narzędzia komunikacji, ale najważniejszego składnika kultury. Wybór tekstów literackich stanowiących punkt wyjścia do refleksji, prowadzących ucznia do zintegrowanego rozwoju oraz zakorzenienia w tradycji i kulturze narodowej, a także w wartościach. Wyeksponowanie samokształcenia uczniów jako umiejętności samodzielnego organizowania sobie warsztatu pracy, docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.

Podstawa programowa od 2017 roku Kształcenie literackie i kulturowe. Kształcenie językowe. Tworzenie wypowiedzi. Samokształcenie. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Kształcenie literackie i kulturowe Czytanie utworów literackich. Odbiór tekstów kultury   1.Czytanie i słuchanie II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Wstępne rozpoznanie. Analiza. Interpretacja Wartości i wartościowanie II. Kształcenie językowe Gramatyka języka polskiego Zróżnicowanie języka Komunikacja językowa i kultura języka Ortografia i interpunkcja II. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji Świadomość językowa Tworzenie tekstu 2. Świadomość językowa III. Tworzenie wypowiedzi Elementy retoryki. Mówienie i pisanie. Tworzenie wypowiedzi Mówienie i pisanie

IV. Samokształcenie

Uczeń jako uczestnik dialogu w procesie dydaktycznym Nauczanie elementów retoryki na lekcjach języka polskiego: elementy retoryki w rozumieniu oratorsko-komunikacyjnym: nastawienie w nauczaniu na sztukę rozmowy oraz dialog obejmujący naukę słuchania, zadawania pytań, rzeczowego formułowania i odpierania argumentów elementy retoryki w rozumieniu retoryczno-kompozycyjnym: nauczanie wyrażania i interpretowania komunikatów w mowie i na piśmie w sposób zrozumiały dla odbiorcy, uporządkowany pod względem logicznym i kompozycyjnym, rzeczowy oraz poprawny językowo w pełnym zakresie kontekstów społecznych i kulturowych

Wiedza – umiejętności – informacje W świetle nowej podstawy programowej języka polskiego wiedza nie jest synonimem informacji. Wiedzę tworzą informacje: • uporządkowane, • zhierarchizowane, • logicznie powiązane w ramach paradygmatu naukowego. Nie zapominając o celach kształcących, nowa podstawa programowa przywraca należną wartość celom poznawczym nauczania.