Przygotowanie ucznia do wyboru zawodu – rola doradztwa zawodowego w planowaniu kariery dr Marian Piekarski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POŁĄCZENIE SIŁ TO POCZĄTEK, POZOSTANIE RAZEM TO POSTĘP, WSPÓLNA PRACA TO SUKCES. HENRY FORD ROLA I ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO W REALIZACJI ZADAŃ EDUKACYJNO-DORADCZYCH.
Advertisements

Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Sześciolatek idzie do szkoły
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Aktywny RODZIC.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Programy nauczania.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sześciolatek w obliczu zmian
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł
Edukacja Ekologiczna – praktyczne przykłady działań w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz właściwego postępowania z odpadami Regionalny Program.
Sześciolatek idzie do szkoły
kształcących w zawodach
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Szkoła Promująca Zdrowie
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Program profilaktyczno-wychowawczy
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Staże europejskie drogą do sukcesu
Szkolny Punkt Informacji i Kariery SPInK-a
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Przygotowanie ucznia do wyboru zawodu – rola doradztwa zawodowego w planowaniu kariery dr Marian Piekarski

System edukacji w przygotowaniu ucznia do kariery zawodowej CPiP PK System edukacji w przygotowaniu ucznia do kariery zawodowej Doradztwo zawodowe

Edukacja Kariera zawodowa CPiP PK Jaka istnieje korelacja pomiędzy współczesną edukacją a karierą zawodową ucznia? Edukacja Kariera zawodowa

Edukacja a kariera zawodowa CPiP PK Edukacja a kariera zawodowa Edukacja Doradztwo zawodowe Kariera zawodowa

CPiP PK Preorientacja zawodowa, Orientacja zawodowa, Doradztwo edukacyjno -zawodowe Dylematy definicyjne

Literatura przedmiotu CPiP PK Literatura przedmiotu Tadeusz Nowacki, Wanda Rachalska, Stanisław Szajek, Bożena Wojtasik, Alicja Kargulowa, Krystyna Lelińska, Barbara Baraniak, Kazimierz Czarnecki, Franciszek Szlosek, Stefan Kwiatkowski ……………………………

Różnorodność pojęć Preorientacja zawodowa, Orientacja szkolna, CPiP PK Różnorodność pojęć Preorientacja zawodowa, Orientacja szkolna, Orientacja zawodowa, Orientacja szkolna i zawodowa, Poradnictwo zawodowe, Orientacja i poradnictwo zawodowe, Doradztwo zawodowe, Reorientacja zawodowa, Selekcja zawodowa, Przekwalifikowanie zawodowe,

Preorientacja zawodowa Doradztwo edukacyjno - zawodowe CPiP PK Aparat pojęciowy Preorientacja zawodowa Orientacja zawodowe Doradztwo edukacyjno - zawodowe

Trzy pojęcia - wspólny cel CPiP PK Trzy pojęcia - wspólny cel Triada porady zawodowej Doradztwo edukacyjno- zawodowe Preorientacja zawodowa Orientacja zawodowa

Preorientacja zawodowa (definicja operacyjna) CPiP PK Preorientacja zawodowa (definicja operacyjna) Wychowanie przedszkolne – działania edukacyjno – wychowawcze polegające na: uświadomieniu dzieciom zjawiska „pracy” w życiu człowieka, zapoznaniu z zawodami w najbliższej rodzinie i środowisku zamieszkania, wychowaniu przez pracę – czynności samoobsługowe, pomaganie innym, kształtowaniu współpracy w grupie rówieśniczej,

Orientacja zawodowa (definicja operacyjna) CPiP PK Orientacja zawodowa (definicja operacyjna) Szkoła podstawowa – działania edukacyjno – wychowawcze mające na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami oraz ich specyfiką gromadzenie wiedzy przez ucznia na temat własnych zasobów, przygotowaniu uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia w szkole ponadpodstawowej, uświadamianie uczniom roli i znaczenia wiedzy przedmiotowej, poszerzanie wiedzy na temat roli pracy zawodowej w życiu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu społeczno-gospodarczego,

Doradztwo edukacyjno – zawodowe (definicja operacyjna) CPiP PK Doradztwo edukacyjno – zawodowe (definicja operacyjna) Liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa, szkoła policealna - system długofalowych i wieloetapowych działań interdyscyplinarnych polegający na budowaniu przydatności zawodowej poprzez: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi edukacyjnej i wyboru zawodu, budowanie efektywnych relacji z innymi, poznanie współczesnego świata zawodów, przygotowanie do wejścia na rynek pracy,

Pedagogika pracy Kształcenie przedzawodowe Kształcenie zawodowe CPiP PK Pedagogika pracy Kształcenie przedzawodowe Preorientacja zawodowa Orientacja zawodowa Doradztwo edukacyjno-zawodowe Kształcenie zawodowe

CPiP PK Preorientacja zawodowa Orientacja zawodowa Doradztwo edukacyjno-zawodowe – ciągłość koncepcji Model kaskadowy

Oparte są o doktrynę, która zakłada, że CPiP PK Preorientacja zawodowa Orientacja zawodowa Doradztwo edukacyjno-zawodowe Oparte są o doktrynę, która zakłada, że planowanie ścieżki edukacyjnej i rozwój kariery zawodowej jest procesem trwającym od wczesnego dzieciństwa i trwa przez całe życie człowieka.

Nowy schemat szkolnictwa 2022/2023 CPiP PK Nowy schemat szkolnictwa 2022/2023 Szkoła podstawowa (powszechna) Liceum Ogólnokształcące kl. I - IV Technikum kl. I- V Szkoła Branżowa Stopień I kl. I - III Stopień II kl. I - II Poziom podstawowy kl. I - IV Poziom gimnazjalny kl. V - VIII

Liceum ogólnokształcące CPiP PK Kiedy i dla kogo? Przedszkole Szkoła podstawowa Liceum ogólnokształcące Szkoły zawodowe T, SB Szkoła policealna

narzędzia diagnostyczne, metody pracy z uczniem, Wiemy kto: CPiP PK Preorientacja zawodowa, orientacja zawodowa i doradztwo edukacyjno-zawodowe Wiemy jak: programy, narzędzia diagnostyczne, metody pracy z uczniem, Wiemy kto: doradca zawodowy, pedagog, Wiemy z kim: przedszkole – szkoła policealna Nie wiemy kiedy? ………………………

Przydatność edukacyjna i zawodowa CPiP PK Przydatność edukacyjna i zawodowa Nowe zadanie doradcy zawodowego

Strefy wsparcia doradcy zawodowego CPiP PK Strefy wsparcia doradcy zawodowego Przydatność edukacyjna Po co się uczyć, jakie są cele, dlaczego warto się uczyć, „Użyteczność” wiedzy przedmiotowej Przydatność zawodowa Moje zasoby a oczekiwania pracodawcy „Rozumność” własnych predyspozycji zawodowych

Kompetencje absolwenta: CPiP PK Przydatność zawodowa Kompetencje absolwenta: Wiedza oceniane w świetle zadań na stanowisku pracy Umiejętności Postawy

Edukacja czy praca zawodowa CPiP PK Kariera Edukacja czy praca zawodowa

CPiP PK Czym jest kariera?

Rozumienie tradycyjne CPiP PK Rozumienie tradycyjne Szybki awans, powodzenie Dobra pozycja życiowa Rozwój …

CPiP PK Nowacki T. W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 2000 Kariera zawodowa Przechodzenie jednostki od pozycji niższej cenionych do pozycji wyżej cenionych w danym społeczeństwie. Przebieg pracy zawodowej człowieka w ciągu życia, wyznaczony „ścieżką awansu” w zawodzie lub przechodzeniem do innego rodzaju pracy.

Kariera wg Augustyna Bańki CPiP PK Kariera wg Augustyna Bańki Kariera Strukturalna własność danego zawodu lub organizacji Autonomiczna własność jednostki

Doradztwo zawodowe - Kariera – elementy wspólne CPiP PK Doradztwo zawodowe - Kariera – elementy wspólne Osoba Czas Rozwój edukacyjny Rozwój zawodowy Postawy, doświadczenia, funkcje …

Kariera w rozumieniu współczesnego ucznia CPiP PK Kariera w rozumieniu współczesnego ucznia Energia Pasja Sukces

Wzrost motywacji do nauki, CPiP PK Preorientacja, orientacja zawodowe i doradztwo edukacyjno-zawodowe jako „zaczyn” budowania kariery zawodowej Zwiększenie świadomości i trafności podejmowanych decyzji edukacyjnych i zawodowych, Wzrost motywacji do nauki, Zminimalizowanie kosztów psychicznych i materialnych wynikających z niewłaściwych wyborów, Świadomość odpowiedzialności za własną przyszłość od przedszkola i później na kolejnych etapach kształcenia,

Zmiana myślenia o swojej przyszłości, Całożyciowe … CPiP PK Preorientacja, orientacja zawodowe i doradztwo edukacyjno-zawodowe jako „zaczyn” budowania kariery zawodowej Zmiany w mentalności dzieci, młodzieży i rodziców pozwalające na realizację kariery zawodowej już w okresie edukacji, Zmiana myślenia o swojej przyszłości, Całożyciowe …

Jak będzie szkoła przyszłości? CPiP PK Jak będzie szkoła przyszłości?

Jak przygotować ucznia … CPiP PK Jak przygotować ucznia …

Doradca zawodowy Dyrektor nauczyciele Uczniowie i rodzice CPiP PK Podsumowanie … Doradca zawodowy Doradztwo zawodowe jako wsparcie … Przydatność zawodowa jako odpowiedz … Nowe standardy doradztwa zawodowego Dyrektor nauczyciele Nowa świadomość dyrektora Większe zrozumienie nauczycieli Współpraca z rodzicami i środowiskiem Uczniowie i rodzice Przydatność zawodowa (uczeń/rodzic) Większa trafność wyborów Autoedukacja rodziców

CPiP PK Dziękuję za uwagę mp.krakow@interia.pl tel. 505 671-947