PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu przygotowanie strategii monitoringu w projekcie przygotowanie strategii rekrutacji/promocji/upowszechniania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
"Badacz i humanista-wrocławski gimnazjalista - dostosowanie oferty edukacyjnej wrocławskich gimnazjów do potrzeb ich uczniów w kontekście przygotowania.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
Zarządzanie innowacją.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Biznesplan.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Założenia projektu KONSERWATOR – program aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia .
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Rola autoewaluacji i monitorowania w zarządzaniu projektem Doświadczenia partnerstwa " Szansa bez munduru„ A680.
Końcowy raport z postępu realizacji projektu. 2 Wzór raportu końcowego formularz zgodny ze wzorem na stronie na początku należy zaznaczyć OS kokres sprawozdawczy.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
KONTROLA PROJEKTU MÓJ PIERWSZY BIZNES Projekt „Mój pierwszy biznes” realizowany jest przez Zespół Szkół Handlowych w Poznaniu i polega na prowadzeniu zajęć.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu ogólne zasady przygotowania projektu definiowanie pomysłu/idei, sformułowanie projektu (analiza.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu
Czas trwania projektu: 24 miesiące
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Aleksandra Spychalska
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu przygotowanie strategii monitoringu w projekcie przygotowanie strategii rekrutacji/promocji/upowszechniania

Czas trwania projektu: 24 miesiące Budżet: ok tysięcy Partner Ponadnarodowy: Firma XYZ, Niemcy- firma doradcza, produkt: innowacyjne e-kursy dla osób młodych pozostających bez pracy + program praktyk Partner II: Fundacja ‘Młodzi’, cel: wsparcie młodzieży na rynku pracy, doradztwo

POMYSŁ: Wprowadzenie na rynek polski innowacyjnego modelu wsparcia dla osób młodych pozostających bez pracy, na który skłądać się będą e-szkolenia oraz program praktyk Temat: Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET). Oczekiwane rozwiązania: wypracowanie i wdrożenie kompleksowych rozwiązań mających na celu aktywizację edukacyjno-zawodową osób młodych w wieku 15–29 lat, które spełniają łącznie trzy warunki, tj.: nie pracują (tj. są bezrobotne lub bierne zawodowo), nie kształcą się (tj. nie uczestniczą w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym) ani nie szkolą się (tj. nie uczestniczą w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy) Rodzaje działań w projekcie: transfer nowych rozwiązań i ich zaadoptowanie i wdrożenie wymiana doświadczeń i informacji

CZYM JEST? MONITORINGEWALUACJA - proces zbierania informacji; - systematyczne badanie- czy projekt przebiega zgodnie z planem, czy udaje się osiągać zamierzone produkty i rezultaty? - wykonywany jest w trakcie realizacji projektu, - bada trzy elementy projektu: harmonogram działań, budżet oraz zaplanowane rezultaty; - osoby odpowiedzialne za monitoring to osoby zarządzające projektem - proces ciągły, systematyczne badanie wybranych elementów projektu; - odpowiada na pytanie: czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć? - ewaluacja wykonywana jest po wybranym elemencie projektu lub po całościowej realizacji projektu; - osoby odpowiedzialne za ewaluację to osoby zarządzające projektem (ewaluacja wewnętrzna) albo wynajęta instytucja/osoba (ewaluacja zewnętrzną). MONITORING-EWALUACJA

CZEMU SŁUŻY? MONITORINGEWALUACJA - ocena postępów z prowadzonych działań, zweryfikować tempo i kierunek, w którym zmierza projekt; -bieżąca modyfikacja działań, harmonogramu, budżetu - dane pochodzące z monitoringu są podstawą do wykorzystania w ewaluacji - pomoc w planowaniu kolejnych działań; -dostarcza konkretnej oceny projektu - dostarcza informacji niezbędnych do podjęcia decyzji - ocena, czy i jak udało się osiągnąć zakładany cel; - dane pochodzące z ewaluacji pomagają w planowaniu kolejnych projektów, a nie stanowią krytycznej oceny naszej pracy. MONITORING-EWALUACJA

JAKIE WYKORZYSTUJE NARZĘDZIA? MONITORINGEWALUACJA - cząstkowe sprawozdania z realizacji projektu ustne lub pisemne; - karta pracy; - lista obecności na zajęciach; - zestawy wydawanych certyfikatów; - dyplomy; - ankiety; - testy; - raporty finansowe określające stopień wykorzystania budżetu - ankiety uczestników po poszczególnych szkoleniach; - wywiady z uczestnikami; - wywiady z trenerami; - raporty trenerów MONITORING-EWALUACJA

MONITORING Monitoring: rzeczowy- bieżącej weryfikacji realizacji prac projektowych finansowy- weryfikowanie czy środki w projekcie wydawane są zgodnie z ich przeznaczeniem

MONITORING Na etapie planowania projektu: 1.DLACZEGO MONITORUJEMY? – CEL MONITORINGU -Jakie są najistotniejsze cele prowadzenia monitoringu, jego funkcje i kontekst w odniesieniu do poszczególnych etapów cyklu projektu? 2.KTO MONITORUJE? - ZESPÓŁ MONITORINGU -Kto będzie odpowiedzialny za prowadzenie monitoringu? -Jak duży powinien być Zespół ds. monitorowania i jak będą podzielone role pomiędzy kluczową kadrę zarządzającą?

MONITORING Na etapie planowania projektu: 3.JAK MONITORUJEMY? – METODY MONITORINGU -Jakie metody i narzędzia należy zaprojektować i jakie procedury należy uwzględniać przy gromadzeniu danych ilościowych i jakościowych? -Jak będzie wyglądał proces zbierania danych i ich wykorzystania? 4.CO MONITORUJEMY? – PRZEDMIOT MONITORINGU -Co ma być przedmiotem monitorowania i podlegać obserwacji? -Jaki powinien być zakres monitoringu nakładów, procesów i efektów? -Jakie obiekty będą podlegać monitoringowi rzeczowemu i finansowemu ?

MONITORING We wniosku o dofinansowanie: Jakie parametry będą zbierane? W jaki sposób będą zbierane? Przez kogo? Jak często? Gdzie i w jaki sposób będą zapisywane? Do kogo mają być przekazywane? Jak mają być ostatecznie przechowywane?

MONITORING PRZEDMIOT MONITORINGU MONITORING REALIZACJI śledzenie postępów prac MONITORING FINANSOWY śledzenie kosztów GROMADZENIE OBIEKTYWNYCH DOKUMENTÓW Zadania projektowePrzepływy gotówkowe, transze dotacji Harmonogram realizacjiKwalifikowalność kosztów Wskaźniki rezultatów twardych (produkty) Salda kosztów w kategoriach budżetowych Wskaźniki rezultatów miękkichŹródła finansowania Ewidentcja uczestnikówWzajemne rozliczenia

MONITORING- NARZĘDZIA Dokumentacja projektowa, która zbiera istotne, zaplanowane parametry projektu wynikające z zapisów we wniosku, będące bazą wyjściową dla monitoringu: Struktura organizacyjna projektu, Struktura personalna projektu, Struktura zadaniowa projektu, Harmonogram – wykres Gantt’a, Tabele wskaźników rezultatów twardych (produktów) i rezultatów miękkich, Matryca logiczna, Bazy danych - Tabele danych o beneficjentach, Szczegółowy plan budżetu.

MONITORING- NARZĘDZIA Kwestionariusze - najczęściej opracowane przez realizatorów zestandaryzowane formularze, odpowiednio oznakowane, zwłaszcza: Karty rekrutacyjne, Karty pracy, Karty doradcze, Listy obecności, Dzienniki szkoleń, Zestawienia/ rejestry np. wydanych zaświadczeń/dyplomów, wypłaconych świadczeń, Ankiety ewaluacyjne, Testy.

MONITORING- NARZĘDZIA Arkusze kalkulacyjne - robocze formularze opracowane przez realizatorów, które umożliwiają na bieżąco śledzić i analizować przebieg finansowy projektu: Arkusze kalkulacyjne ze szczegółowym budżetem planowanym, Arkusze kalkulacyjne (miesięczne i zbiorcze) z budżetem wykonywanym, Arkusze kalkulacyjne z saldami kategorii wydatków (miesięczne, zbiorcze), Arkusze miesięcznych przepływów gotówkowych, Tabele planu płatności – transze dotacji – wnioski o płatność. 3. Schematy obiegu dokumentów: Wzory sprawozdań wewnętrznych, Schemat przepływu sprawozdań wewnętrznych, Terminarz sprawozdań wewnętrznych. 4. Wzory i formularze raportowania wynikające z wytycznych, procedur i podpisanej umowy.

MONITORING- NARZĘDZIA Schematy obiegu dokumentów: Wzory sprawozdań wewnętrznych, Schemat przepływu sprawozdań wewnętrznych, Terminarz sprawozdań wewnętrznych. Wzory i formularze raportowania wynikające z wytycznych, procedur i podpisanej umowy.

MONITORING- NARZĘDZIA Schematy obiegu dokumentów: Wzory sprawozdań wewnętrznych, Schemat przepływu sprawozdań wewnętrznych, Terminarz sprawozdań wewnętrznych. Wzory i formularze raportowania wynikające z wytycznych, procedur i podpisanej umowy.

PROMOCJA Działania promocyjne w projekcie: należy uwzględnić je w harmonogramie prac oraz w budżecie projektu ich zakres należy przedstawić we wniosku o dofinansowanie Na etapie planowania projektu- konieczne opracowanie strategii działań promocyjno- informacyjnych : określenie grupy docelowej wybór narzędzii i kanałyów, które będą w danym przypadku najbardziej skuteczne rodzaj i koszty działań promocyjnych muszą być adekwatne do wartości przyznanego dofinansowania, jego zasięgu i charakteru.

PROMOCJA STRATEGIA PROMOCJI: 1.Cele (co chcemy osiagnąć?): 2.Grupy docelowe (do kogo skierujemy nasze działania?): 3.Narzędzia (jak to zrobimy, jakie narzędzia wykorzystamy?): 4.Zasoby (jakie zasoby- personalne, materialne itd- będą nam potrzebne, jakie posiadamy?) 5.Koszty (jakie wydatki musimy ponieść?)

PROMOCJA Obowiązkowe oznaczenia działania informacyjne i promocyjne, dokumenty związane z projektem podawane do wiadomości publicznej i przeznaczone dla uczestników projektów, miejsca realizacji współfinansowanego przedsięwzięcia.

PERSONEL PROJEKTOWY PERSONEL „MERYTORYCZNY”: Koordynator merytoryczny Trenerzy Eksperci Biegli PERSONEL „ZARZĄDZAJĄCY”: Koordynator projektu Specjalista ds. monitoringu Specjalista ds. finansowych Specjalista ds. promocji Specjalista ds. organizacyjnych/ szkoleń/ rekrutacji