Kształcenie i wychowanie upośledzonych umysłowo

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kształcenie specjalne
Organizacja nauczania indywidualnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Indywidualne nauczanie
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Prezentacja Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Szymanowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Kształcenie i wychowanie upośledzonych umysłowo Opracowała Iwona Łukasiewicz

NADRZĘDNY CEL WYCHOWANIA DZIECI ODBIEGAJĄCYCH OD NORMY Wszechstronny i maksymalny ich rozwój oraz przystosowanie do użytecznego życia w społeczeństwie

ZASADY WYCHOWANIA DZIECI SPECJALNEJ TROSKI (WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH DZIEDZIN) Jedności nauczania z wychowaniem. Maksymalnego zaspokojenia potrzeb fizycznych i psychicznych wychowanka oraz aktywizowania go. Indywidualizacji oraz szacunku dla wychowanka i jego trudu. Przystosowania wymagań do możliwości wychowanka. Terapii w przypadku możliwości choćby minimalnej poprawy stanu zdrowia. Oprzyrządowania i oprotezowania dziecka. Realnego optymizmu i wytrwałości. Zaangażowanej emocjonalnie współpracy z dzieckiem. Współdziałania z rodzicami dziecka. Integracji ze społeczeństwem.

DYDAKTYKA Dydaktyka ogólna zajmuje się celami, treścią, procesem, metodami, środkami i organizacją nauczania na wszystkich szczeblach szkoły

ORTODYDAKTYKA Ortodydaktyka zajmuje się ustaleniem ogólnych zasad nauczania dzieci z odchyleniami od normy (nie wkracza w problematykę szczegółowej dydaktyki i metodyki nauczania dzieci z różnymi rodzajami upośledzeń

CEL ORTODYDAKTYKI Dopasowanie procesu nauczania do specjalnych potrzeb i psychofizycznych właściwości jednostek odchylonych od normy

ZASADY ORTODYDAKTYKI Ortodydaktyka jest działem dydaktyki ogólnej, a zatem ogólne zasady nauczania przyjęte w dydaktyce ogólnej mają zastosowanie również w nauczaniu specjalnym

ZASADY ORTODYDAKTYKI zasada życzliwej pomocy zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy zasada aktywności w nauce zasada dominacji wychowania zasada indywidualizacji zasada treści kształcących

PODSTAWOWE POJĘCIA REWALIDACJA (łac. re – znów, na nowo; validus – mocny, w pełni sprawny) Oznacza przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności. W pedagogice specjalnej – jest to zwalczenie upośledzenia, odchylenia od normy, choroby, wad mowy itp. i przywrócenie normalnego rozwoju. Oznacza to likwidację samego upośledzenia. REHABILITACJA (łac. re – znów, na nowo; habilitatio – zdolny, przywrócony) Oznacza przywrócenie, za pomocą specjalnych zabiegów i ćwiczeń, ludzi kalekich, upośledzonych, jako jednostek wartościowych społecznie i użytecznych, mimo istniejącego w dalszym ciągu (często w mniejszym stopniu) ich kalectwa, ślepoty, głuchoty, upośledzenia umysłowego i innego ujemnego odchylenia od normy.

ZASADY REWALIDACJI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO Podstawowe cele kształcenia upośledzonych umysłowo zmierzają do optymalnego rozwoju i pełnego przystosowania do życia społecznego w granicach indywidualnych możliwości każdej jednostki.

ZASADY REWALIDACJI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO Zasada akceptacji – kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wobec osób upośledzonych Zasada pomocy – to dbałość o aktywizację sił biologicznych wychowanka, aby go usamodzielnić, aby wytworzyć odpowiednią atmosferę w środowisku, nie dopuszczając do przesadnej ochrony, nadopiekuńczości szkodliwej dla rozwoju

ZASADY REWALIDACJI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO Zasada indywidualizacji – dostosowanie nauczania do indywidualnych potrzeb i właściwości dziecka oraz uwzględnienie jego własnego celu kształcenia (uwarunkowanego przez różne czynniki takie jak: zdolności, warunki materialne, środowiskowe)

ZASADY REWALIDACJI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO Zasada terapii pedagogicznej – najpierw poznanie dziecka i opracowanie diagnozy, następnie współpraca ze środowiskiem aby polepszyć sytuację dziecka, stworzyć mu najlepsze warunki do pokonania trudności oraz stosowanie środków terapeutycznych: leczenie, psychoterapia, terapia pedagogiczna (stosowanie odpowiednich środków pedagogicznych dla przezwyciężenia trudności

ZASADY REWALIDACJI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO Zasada współpracy z rodziną – jako zasada wspólnego uzgodnionego działania szkoły i domu aby wspomagać każdy wysiłek dziecka na drodze ku usprawnieniu i rozwojowi Zasada wczesnego wykrywania i usuwania odchyleń – wczesne rozpoznanie odchyleń i opóźnień rozwoju daje szansę na podjęcie działań w celu kompensacji w OUN

ZADANIA PRACY REWALIDACYJNEJ Kompensacja – proces zmierzający do wyrównania braków, zastąpienia czynności uszkodzonych narządów poprzez intensywne wykorzystanie innych funkcji Korekcja – działania lecznicze, rehabilitacyjne, pedagogiczne skierowane na niesprawnie działające narządy Usprawnienie – działania ukierunkowane na najsprawniej działające funkcje jednostki upośledzonej, mogą one stanowić główną podstawę do przebiegu działalności rewalidacyjnej

Zadania pracy rewalidacyjnej obejmują: Przywracanie zdrowia Umożliwienie rozwoju fizycznego Kompensowanie braków i uszkodzeń Korygowanie i usprawnianie Wykształcenie ogólne i zawodowe Rewalidację psychologiczną Uspołecznienie

Schemat ustroju szkolnego dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Szkoły ponadgimnazjalne mogą funkcjonować samodzielnie lub w wypadku szkół specjalnych w ramach SOSW (liceum, technikum, szkoła zawodowa masowa, integracyjna, specjalna oraz dla głębiej upośledzonych umysłowo można tworzyć specjalne szkoły przysposobienia do pracy natomiast po szkole zawodowej: liceum ogólnokształcące i średnią szkołę zawodową dla dorosłych), Gimnazjum : masowe, specjalne , integracyjne . Szkoły specjalne mogą funkcjonować w ramach SOSW lub w Ośrodku Rehabilitacyjnym. Szkoła podstawowa: ogólnodostępna, specjalna , integracyjna. Szkoły specjalne mogą funkcjonować w ramach SOSW lub w Ośrodku Rehabilitacyjnym. Przedszkole: ogólnodostępne, specjalne, integracyjne, ośrodek rehabilitacyjny. Równocześnie dziecko może być objęte: wczesnym wspomaganiem rozwoju od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do podjęcia nauki. Osoby głęboko upośledzone umysłowo obowiązek szkolny realizują w formie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.

CELE KSZTAŁCENIA UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO korygowanie zaburzonych, usprawnienie nie zaburzonych funkcji psychicznych wyrabianie sprawności ruchowych i umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu kształtowanie nawyków i praktycznych umiejętności niezbędnych w życiu społecznym i zawodowym kształcenie właściwej postawy społecznej oraz wpajanie podstawowych zasad kultury życia codziennego wyrabianie samoobsługi i samodzielności w różnych przejawach życia codziennego

łączenie procesów dydaktyczno – wychowawczych z życiem środowiska PROGRAMY NAUCZANIA UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO WINNY ZAKŁADAĆ REALIZACJĘ CELÓW POPRZEZ: łączenie procesów dydaktyczno – wychowawczych z życiem środowiska organizowanie procesu nauczania i wychowania w oparciu o najnowsze osiągnięcia pedagogiki specjalnej zapewnienie każdemu uczniowi korzystnych warunków do rozwoju osobowości

PROGRAMY NAUCZANIA UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO WINNY ZAKŁADAĆ REALIZACJĘ CELÓW POPRZEZ: współodpowiedzialność całego personelu szkoły za realizację celów nauczania i wychowania kontakty z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w zakresie diagnostyki i profilaktyki stworzenie odpowiedniej bazy materiałowej, stałe jej wzbogacanie w sprzęt i nowoczesne środki dydaktyczne stałą współpracę z rodzicami, organizacjami społecznymi, młodzieżowymi i zakładami pracy

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE wszechstronne rozwijanie uczniów, przysposobienie ich do pracy i udziału w życiu społecznym przygotowanie do dalszej nauki w szkole zawodowej specjalnej, zdobywanie kwalifikacji w procesie pracy wychowanie uczniów w poczuciu obowiązku i dyscypliny