Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dysleksja i dysortografia
Advertisements

CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
Dysleksja.
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Logopedia w szkole.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
DYSLEKSJA – I CO DALEJ?. Badania prowadzone w Polsce wskazują, że dysleksja rozwojowa występuje u ok. 15 % populacji, z czego lżejsze przypadki stanowią.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
to trudności w nauce czytania i pisania
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił litery, a nauka języków obcych była dla niego ciężarem. Podobne problemy przeżywa wiele osób z dysleksją.

 Choć na ogół są inteligentne, z zasady mają kłopoty z czytaniem, piszą „jak kura pazurem”, nagminnie robią błędy ortograficzne, mylą w wymowie podobnie brzmiące głoski, a w pisaniu mylą podobnie wyglądające litery.  Dysleksja nie jest chorobą, którą można wyleczyć, nie jest to również coś, z czego się "wyrasta”.  Dyslektycy uczą się radzić sobie ze swoimi problemami w większym lub mniejszym stopniu, w zależności od cech osobowościowych i pomocy, jaką otrzymują w domu i szkole.  Wszyscy oni napotykają na różnego typu trudności w życiu. Większość z nich wypracowuje strategie przystosowawcze, dzięki którym dają sobie radę. Mimo to problemy mogą się ponownie ujawniać w sytuacjach stresowych.

Po raz pierwszy specyficzne trudności w uczeniu się opisano sto lat temu. I co ciekawe, przypadek dyslektyka, opisany został nie przez psychologa czy pedagoga, lecz przez okulistę, W. Pringla Morgana. Do niego właśnie nauczyciel skierował czternastolatka, u którego podejrzewał wadę wzroku, bo nie odróżniał liter i nie mógł nauczyć się czytać. Ów okulista - po wykluczeniu wady wzroku - ten defekt nazwał "ślepotą słowną", "ślepotą na wyrazy".

 Zaczęto się interesować tym zjawiskiem w okresie międzywojennym, w tym czasie i nawet do lat 50 używano terminu legastenia. Jest on nadal stosowany w krajach niemieckojęzycznych.  W literaturze światowej najczęściej używa się terminu dysleksja.

Badania prowadzone w Polsce wskazują, że dysleksja rozwojowa występuje u ok. 15% populacji z czego lżejsze przypadki stanowią ok. 10%, a poważniejsze ok. 4%. Oznacza to, że w każdej klasie można spotkać średnio troje dzieci z tym problemem, a co najmniej jedno dziecko ma specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.

 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania, najczęściej powiązane z trudnościami w opanowaniu poprawnej pisowni,  Dys- oznacza trudność, niemożność,  Specyficzne – oznacza, że dotyczą tylko tej umiejętności, przy zachowaniu ogólnej sprawności umysłowej,

 dysleksja – termin stosowanym także w węższym znaczeniu, do specyficznych trudności w czytaniu;  dysortografia – specyficzne trudności w pisaniu, przejawiające się popełnianiem różnego typu błędów, w tym ortograficznych, mimo znajomości zasad poprawnej pisowni;  dysgrafia – zniekształcenia strony graficznej pisma – brzydkie, niekaligraficzne pismo;  dyskalkulia – specyficzne trudności w rozwiązywaniu najprostszych zadań matematycznych, np. trudności w dodawaniu czy mnożeniu;

 koncepcja genetyczna - czynnikiem patogennym są geny przekazywane z pokolenia na pokolenie,  koncepcja organiczna – mikrouszkodzenia centralnego układu nerwowego, nabyte w różnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie płodowym, okołoporodowym lub w bardzo wczesnym dzieciństwie.  koncepcje neurofizjologiczne - dominacji mózgowej jednej lub drugiej półkuli mózgowej.  błędy dydaktyczne - brak opanowania podstawowych, technik czytania i pisania  zaburzenia emocjonalne - spowodowanych przez lęk i stres, urazy psychiczne,  zaburzenia tempa, rytmu i dynamiki rozwoju psychoruchowego

 konieczne jest wykluczenie schorzeń neurologicznych;  rozpoznanie jest możliwe wyłącznie u osób w normie intelektualnej,  rozpoznanie ryzyka dysleksji powinno nastąpić na samym początku edukacji, diagnoza dysleksji natomiast po klasie III szkoły podstawowej;  rozpoznanie można postawić po co najmniej kilkumiesięcznych intensywnych ćwiczeniach korekcyjno – kompensacyjnych  opinia o dysleksji zobowiązuje szkołę do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, jak również do zastosowania zmodyfikowanych kryteriów oceny

 opóźniony rozwój ruchowy (słabo lub w ogóle nie raczkują, późno zaczynają chodzić, trudności z utrzymaniem równowagi)  mała sprawność ruchowa)  opóźniony rozwój mowy (później wypowiadają pierwsze słowa, problemy z budowaniem zdań)

 opóźniony rozwój ruchowy  mała sprawność ruchowa całego ciała, a szczególnie rąk (słabo biega, trudności w utrzymaniu równowagi, zapinaniu guzików, nawlekaniu korali, trzymaniu kredki)  słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa opóźniony rozwój mowy  zaburzenia postrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej

 trudności z wymową  trudności w zapamiętywaniu wierszyków i piosenek  trudności w odróżnianiu podobnych głosek, wydzielaniu i łączeniu sylab  trudności w wyróżnianiu elementów z całości  trudności orientacji w czasie (pory roku, dnia, godziny)  trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur oraz wzorów  wadliwa wymowa (przekręcanie, przestawianie, notoryczne błędy gramatyczne)  trudności w nauce czytania  brak lateralizacji (oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki)  mała sprawność manualna (wiązanie sznurowadeł, trzymanie nożyczek, sztućców)  opóźnienie orientacji w schemacie ciała

 stopniowe zmniejszanie się lub ustępowanie trudności w czytaniu  ograniczanie się trudności w pisaniu często tylko do dużej ilości błędów ortograficznych i brzydkiego pisma  uogólnianie się trudności szkolnych na inne przedmioty nauczania  trudności w nauce języków obcych

 trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze zeszytu  trudności w przepisywaniu  trudności w pisaniu ze słuchu  mylenie liter b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w (inwersja statyczna) s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l,  trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność  nieróżnicowanie ę-en-e, ą-om  opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów  opuszczanie litery y  przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna)  przestawianie szyku dyktowanych wyrazów  błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej  zniekształcanie graficznej strony pisma  wolne tempo pisania  niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter  trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (np. bułka – półka)  złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni  brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji

 wolne tempo, niepewne, "wymęczone"  błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, zamiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów  trudności we właściwej intonacji czytanej treści – zbytnia koncentracja na technice obniża rozumienie czytanej treści  rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych – zgadywanie  opuszczanie linii lub odczytanie jej ponownie, gubienie miejsca czytania  opuszczanie całego wiersza  zmiana kolejności liter i wyrazów  przestawianie liter w wyrazie, co zmienia jego sens  niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego  trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i syntezie sylab  trudności w wyszukaniu najistotniejszej myśli w tekście  tzw. hiperrleksja: czytanie płynne, w dobrym tempie, bezbłędne, jednak bez rozumienia treści 

 trudności w rysowaniu jako czynności – trudności w rozplanowaniu rysunku, zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka, zmiany kierunku w rysunkach (błędny kierunek odwzorowywania)  trudności w nauce języków obcych, które cechuje znaczna rozbieżność między wymową a pisownią wyrazów – objawy takie jak w języku polskim  trudności w uczeniu się pamięciowym – tabliczka mnożenia, nauka wierszy, ciągi słowne  trudności w nauce geografii – utrudnione czytanie mapy, niewłaściwa orientacja w stronach świata  trudności w nauce geometrii – zmiany kierunku w rysunkach geometrycznych, zakłócenia orientacji i wyobraźni przestrzennej, trudności w rozumieniu pojęć geometrycznych (utrudnione przyswajanie werbalne)  trudności występujące na lekcjach wychowania fizycznego – błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni, obniżona sprawność ruchowa  nierównomierna koncentracja uwagi, wolne tempo pracy

 rozbudzenie zainteresowań i wyrobienie właściwej motywacji do nauki  zapobieganie powstawaniu wtórnych zaburzeń emocjonalnych

 wskazane jest współdziałanie szkoły i rodzica, pozytywne nastawienie do kłopotów dziecka  unikanie nieprzyjemnych sytuacji związanych z trudnościami w czytaniu i pisaniu (np. nie narażanie na śmiechy kolegów, rodzeństwa poprzez głośne czytanie, publiczne krytykowanie pisma, błędów itp. i porównywanie z dziećmi dobrze czytającymi i piszącymi)  dostrzeganie najmniejszej poprawy, minimalnego postępu w umiejętnościach, pochwałą podkreślanie innych mocnych stron dziecka (np. rysowanie, śpiewanie, robienie porządków itp.)  ocenianie, pozytywne wzmacnianie wysiłku włożonego w wykonanie zadania, a nie tylko efektu, wyniku pracy  stwarzanie takich sytuacji, w których dziecko mogłoby się sprawdzić, osiągnąć sukces (np. chociażby wcześniejsze przygotowanie czytania w domu)  zapewnianie warunków życzliwego zrozumienia, akceptacji problemów dziecka, w których mógłby spontanicznie się wypowiadać, okazywać przeżywane emocje