SZKOLNE KOŁO CARITAS Warszawa, 11.05.2015 r.. SZKOLNE KOŁO CARITAS - DEFINICJA Szkolne Koło Caritas (SKC) jest organizacją uczniowską, która włącza się.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Rodzina Rodzina Szkoła Szkoła Kościół Kościół Opiekun - Kościelny asystent - Przedstawiciele młodzieży - mianowany przez dyrektora szkoły i zatwierdzany.
Program wychowawczy szkoły
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Szkolne Koła Caritas Diecezji Zielonogórsko- Gorzowskiej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
…by wychowywać do „wyobraźni miłosierdzia”
Czy ksm-owicz to wolontariusz i w jaki sposób?
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Domowy Kościół gałąź rodzinna Ruchu Światło-Życie.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
PREZENTACJA DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA
Abc SZKOLNYCH KÓŁ CARITAS.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorząd Uczniowski.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Szkolne Koło Caritas przy Szkole Podstawowej nr14 w Nowym Sączu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
PARAFIALNY ZESPÓŁ CARITAS Warszawa, r..
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Dziecko romskie w szkole
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Tomasz Resler Zakład Historii Administracji
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

SZKOLNE KOŁO CARITAS Warszawa, r.

SZKOLNE KOŁO CARITAS - DEFINICJA Szkolne Koło Caritas (SKC) jest organizacją uczniowską, która włącza się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywną, opiekuńczą i wychowawczą prowadzoną przez Caritas. SKC mogą powstawać w szkołach podstawowych, w gimnazjach i w szkołach średnich. Spełniają one ważną rolę w pracy wychowawczej szkoły. Ich fundament działania opiera się na autentycznym zaangażowaniu młodzieży na rzecz potrzebujących, na wzajemnym zaufaniu, współodpowiedzialności i pracy zespołowej. Tworząc SKC mamy do czynienia z sytuacją, w której organizacja Kościoła Katolickiego (kościelna jednostka prawna) wkracza w specyficzną strefę, regulowaną przez prawo oświatowe. W związku z tym musi ona poddać reżimowi tego prawa, zgodnie z art. 19 Konkordatu „RP uznaje prawo wiernych do zrzeszania się zgodnie z prawem kanonicznym i w celach określonych w tym prawie. Jeżeli te zrzeszenia poprzez swoją działalność wkraczają w sferę regulowaną prawem polskim, podlegają także temu prawu”. Podstawa prawna działalności SKC: - Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. - Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. - Rozporządzenie MENiS z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Statut Caritas diecezjalnej

W JAKI SPOSÓB POWOŁAĆ SZKOLNE KOŁO CARITAS? Uczniowie i nauczyciele chcący działać w Szkolnym Kole Caritas, zwracają się do dyrektora szkoły, aby wystąpił do Caritas diecezjalnej o powołanie Koła. Dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub rady rodziców, występuje do Dyrektora Caritas danej diecezji z prośbą o powołanie Szkolnego Koła Caritas oraz informuje, kto będzie opiekunem koła, a także proponuje asystenta kościelnego (w zależności od diecezji). Poniżej przykładowy wniosek (Archidiecezja Białostocka). Dyrektor Caritas powołuje Szkolne Koło Caritas i nadaje mu regulamin. W Diecezji Rzeszowskiej regulamin nadawany jest przez ordynariusza. Poniżej przykładowy regulamin. Może również odbyć się uroczysta inauguracja koła połączona z wręczeniem legitymacji członkowskich w dniu ustalonym przez Dyrektora Caritas (np. w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, Światowy Dzień Wolontariusza lub w innym ustalonym terminie).

STRUKTURA SKC Opiekun (nauczyciel) Asystent kościelny (katecheta lub duszpasterz); w przypadku mniejszych diecezji zadanie asystenta, czyli nadzorowanie działalności Koła w imieniu Caritas może realizować inna powołana przez Dyrektora Caritas osoba, np. koordynator wolontariatu lub opiekun Przewodniczący Zastępca Sekretarz Skarbnik

KTO MOŻE BYĆ CZŁONKIEM SKC? Członkiem SKC może być każdy uczeń, który akceptuje zasady i misję opisaną w regulaminie. W Caritas Diecezji Rzeszowskiej członkiem SKC może być tylko członek Kościoła Katolickiego, natomiast współpracownikiem może być każdy, niezależnie od wyznania, albo nawet osoba niewierząca. W Archidiecezji Gdańskiej członkiem koła może być każdy uczeń szkoły podstawowej, gimnazjalnej bądź średniej, który włączył się w pracę koła jako kandydat i wyraża chęć pełnego w nim uczestnictwa poprzez wypełnianie obowiązków wynikających z regulaminu koła. Uczeń, zanim zostanie przyjęty do SKC, jest kandydatem na członka. Kandydaci na członków koła mają te same obowiązki co członkowie oraz prawo uczestniczenia w działalności koła. Przyjęcie w poczet kandydatów dokonuje Zarząd Koła na wniosek ubiegającego się o członkostwo. Uznania za członka koła dokonuje Zarząd Koła na wniosek ubiegającego się, za zgodą rodziców (dla kandydata poniżej 18 roku życia), po półrocznym okresie kandydackim. Okres kandydacki może ulec skróceniu decyzją Zarządu Koła. Członkowie SKC mają obowiązek żyć i pracować zgodnie z zasadami miłości bliźniego, dążyć do urzeczywistnienia w sobie pełni miłosierdzia chrześcijańskiego, dbać o dobre imię szkoły i SKC, troszczyć się o rozwój SKC, wykonywać prace podejmowane przez SKC, uczestniczyć w zebraniach SKC. Obowiązkiem członka SKC jest również realizacja misji SKC, czyli budowanie cywilizacji miłości.

ZADANIA OPIEKUNA SKC Organizacyjne: - realizacja programu SKC - formalności założycielskie - zapoznanie z regulaminem i wdrażanie go w struktury SKC - przeprowadzenie wyboru Zarządu Koła i ustalenie stałych terminów spotkań - planowanie wraz z Zarządem działalności Koła - kontakt z dyrektorem szkoły - przydział zadań i czuwanie nad ich realizacją - kontakt z asystentem kościelnym lub inną osobą wypełniającą jego zadania, np. koordynatorem wolontariatu lub opiekunem - troska o sprawny przepływ informacji - czuwanie nad prowadzeniem kroniki - kontrola rozliczania pieniędzy i innych dóbr przekazywanych ubogim - współpraca z Caritas diecezjalną Wychowawcze: - wychowywane członków SKC w duchu miłości bliźniego - integracja grupy poprzez regularne spotkania i udział w imprezach zewnętrznych - uwrażliwianie na potrzeby innych - zaszczepianie i pogłębianie idei wolontariatu jako świadomej, dobrowolnej i bezpłatnej działalności na rzecz innych - troska o rozwój osobowości członka SKC - inspirowanie do osiągania coraz lepszych wyników w nauce

ZADANIA ASYSTENTA KOŚCIELNEGO Kształtowanie osobowości wolontariuszy w duchu chrześcijańskim (pomoc w głębszym zrozumieniu, pogłębieniu i szerzeniu nauki o Miłosierdziu Bożym) Troska o rozwój kultu Miłosierdzia Bożego Krzewienie czynnej miłości bliźniego Formacja i integracja grupy poprzez dni skupienia i rekolekcje Inspirowanie do podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego Pomoc w wyborze patrona Angażowanie członków SKC do udziału w liturgii

CELE SKC Na płaszczyźnie formacji charytatywnej: - uwrażliwienie na różne obszary ludzkiej biedy i krzewinie ducha czynnej miłości bliźniego - troska o podnoszenie kwalifikacji do niesienia pomocy innym - stwarzanie atmosfery mobilizującej do wymagania od siebie i do pracy nad sobą, kształtowanie osobowości i dążenie do wszechstronnego rozwoju młodego człowieka i odpowiedzialności za kościół i ojczyznę - coraz większe zrozumienie i pogłębienie nauki Jezusa Chrystusa przede wszystkim o Miłosierdziu Bożym oraz jej szerzenie - kształtowanie formacji charytatywnej poprzez praktyki religijne Na płaszczyźnie działania: - rozeznawanie konkretnych potrzeb w najbliższym środowisku, szkole, domu, sąsiedztwie oraz organizowanie pomocy - stała współpraca z Caritas i włączanie się w działania przez nią prowadzone - współdziałanie z innymi organizacjami młodzieżowymi oraz innymi podmiotami - współpraca z Parafialnym Zespołem Caritas Żródło: Podręcznik opiekuna Szkolnego Koła Caritas, opracowanie redakcyjne: Michał Gaweł