Maciej M. Sysło, UMK Toruń, UWr Wrocław Cyfrowa Szkoła a zainteresowania i potrzeby uczniów, nauczyciel i społeczeństwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Informatyka to podstawa
Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Organizacja korzystania z technologii w edukacji,
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Co to jest TIK?.
Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Co pozostaje w edukacji z przemijającej technologii?
nie technologia informacyjna!
Założenia PROJEKTU
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa Szkoła - podsumowanie.
Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Technologie w rękach uczniów i nauczycieli oczekiwania, standardy i korzyści.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Informatyka dla wszystkich uczniów.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
na rzecz cyfryzacji szkół
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
Co chcieliśmy osiągnąć?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Maciej M. Sysło, UMK Toruń, UWr Wrocław Cyfrowa Szkoła a zainteresowania i potrzeby uczniów, nauczyciel i społeczeństwa

Maciej M. Sysło 2 Plan Cyfrowa Szkoła, w niej:  uczeń  nauczyciel  technologia  szkoła w trakcie:  zaproszenie do Torunia na koniec  prezenty – niespodzianki

Maciej M. Sysło 3 Motto Dlaczego zmianom w zachowaniu ludzi nie towarzyszą zmiany w sposobach pomagania naszym dzieciom, jak mają się uczyć? [Seymour Papert (MIT), twórca Logo; 1990]

Maciej M. Sysło 4 Cyfrowa Szkoła CS: Program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Obejmuje 4 e-obszary  e-nauczyciel: … rozwijanie umiejętności w zakresie nauczania z wykorzystaniem TIK, … komunikowanie się z uczniami  e-zasoby edukacyjne: … zapewnić dostęp do elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym do e-podręczników  e-szkoła: … zapewnienie szkołom infrastruktury w zakresie TIK  e-uczeń: … zapewnienie dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych Można odnieść wrażenie, nie tylko u nas w kraju, że: komputery i informatyka w edukacji to głównie zaopatrzenie uczniów i nauczycieli w komputery i w dostęp do Internetu.

Maciej M. Sysło 5 Cyfrowa Szkoła Głupcze: uczeń, uczeń, uczeń !!!  e-nauczyciel  e-zasoby edukacyjne  e-szkoła  e-uczeń W każdej koncepcji/reformie edukacji: personalizacja – każdy mózg jest inaczej okablowany. PC – osobisty? Oczekuje wsparcia w pracy, w szkole, pod tablicą Web 2.0: Środowisko własnych zasobów nad powszechnym dostępem do zasobów Miejsce spotkania osób: uczniów, nauczycieli, personelu, społeczności lokalnej e-Szkoła: szkoła, która wykorzystuje technologie informacyjno- komunikacyjne w procesie swojego rozwoju ku lepszemu, bardziej skutecznemu wypełnianiu swojej misji edukacyjnej, wychowawczej i społecznej. [Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe Technologie w Edukacji, MEN, 2100]

Maciej M. Sysło 6 Uczeń, Nauczyciel, Szkoła The most important thing is a person – teacher Children: they need something more proactive They need a guide. They don’t need an assistant najważniejszy jest nauczyciel, jako przewodnik ucznia Technologia może być przydatna jako wsparcie, ale musi być edukacyjnie przygotowana Na pytanie, jaka jest rola komputerów w edukacji, odpowiedział (1995):

Maciej M. Sysło 7 Uczeń: lekcja z Jobsa W edukacji: I’m a very big believer in: equal opportunity as opposed to equal outcome równe szanse, w przeciwieństwie do jednakowych rezultatów (do wyrównywania szans) W praktyce u nas: wszystkich uczniów gimnazjum obejmuje ta sama podstawa i ten sam test. Praktyka (USA): 50% przedmiotów do wyboru, nawet w przedmiotach obowiązkowych, jak matematyka Idea: indywidualna podstawa programowa (Sir Ken Robinson)

Dzisiejsi uczniowie … 8 8 Maciej M. Sysło Wiecznie połączeni:  24/7/52/365 za pomocą technologii, którą noszą w kieszeniach, mają w rękach, również w domach  ale, na ogół nie stosują technologii w celach edukacyjnych  szukają – ale co znajdują? – znajduję to, co znam (Goethe)  szkoły nie są przygotowane do stosowania technologii, którą uczniowie mają przy sobie  z drugiej strony, uczniów nie można rozłączyć, bo: połączenie jest nie tylko medium, ale jest stanem świadomości Jak spowodować, by: uczyli się będąc połączonym? Tematem Światowej Konferencji WCCE 2013 w Toruniu:

9 Komitet Honorowy:

Alfabetyzacja XXI wieku 10 Mark Prensky (2012) The True 21st Century Literacy is Progarmming Prawdziwą alfabetyzacją XXI wieku jest programowanie, jako umiejętność korzystania z innowacyjnych możliwości technologii (komputerów), nie tylko z gotowych rozwiązań Maciej M. Sysło Seymour Papert (1980) należy pamiętać, że relacja pomiędzy dzieckiem i komputerem powinna być taka, aby dziecku ułatwić programowanie komputera, nie zaś by komputer programował zachowanie i postępowanie dziecka.

Polacy a umiejętność programowania 11 średnia europejska: 20 Polscy uczniowie i studenci: 16 – 22 miejsce w Europie !!!!!

Jaka jest najważniejsza technologia? – … 12 nauczyciel Steve Jobs, wspominał: I know from my own education, that if I hadn’t encountered two or three individuals that spent extra time with me, I’m sure I would have been in jail. Szkoły są tak dobre jak dobrzy są w nich nauczyciele Nauczanie, jak medycyna, jest zawodem praktycznym Stąd: Przygotowanie nauczycieli do zawodu powinno odbywać się jak najbliżej … pacjenta, czyli ucznia, praktyka na pacjentach; miejscem weryfikacji powinna być klasa i zajęcia z uczniami Nauczyciel Brak spójnego systemu kształcenia (uczelnie) i doskonalenia (ośrodki + uczelnie) nauczycieli. Cyfrowa szkoła najlepszym przykładem tego braku – MNiSzW nie jest partnerem CS, a uczelnie nie uczestniczą w szkoleniach, robi to jeden ośrodek.

Maciej M. Sysło 13 Nauczyciel Dziesiątki tysięcy nauczycieli Przewinęło się przez kursy, szkolenia, studia podyplomowe, Zdobyło awans zawodowy Ale brak ewaluacji efektów edukacyjnych (reform, zmian, projektów). Potrzeby: Określenie niezbędnych kompetencji w zakresie korzystania z technologii – standardy Stworzenie systemu ewaluacji nauczyciela w pracy z uczniem Wsparcie rozwoju nauczycieli w związku z nową technologią Tylko takie reformy (zmiany w szkole) są rzeczywiste, jeśli są odczuwalne „pod tablicą” w każdej klasie, w życiu każdej konkretnej szkoły. [Mirosław Sawicki] w rozwoju każdego ucznia [M. M. Sysło]

Maciej M. Sysło 14 (Prze)znaczenie standardów dla nauczycieli  Podniesienie świadomości nauczycieli – własna edukacja w swoich rękach  Kryteria oceny (ewaluacji) pracy nauczycieli  Wspólny punkt odniesienia dla wszystkich – nauczycieli i instytucji przygotowujących  Konkretne działania: programy szkoleń, kursów, studiów podyplomowych  Kryterium akredytacji kierunków, kursów i programów przygotowania nauczycieli Standardy: Określenie tego, co wartościowe. Mogą być stosowane do oceny... np. przygotowania nauczycieli

Maciej M. Sysło 15 Nowe standardy przygotowania nauczycieli Standardy. Nauczyciel:  Inspiruje i angażuje uczniów do kształcenia się i kreatywności.  Promuje i kształtuje u uczniów postawę obywatelską i odpowiedzialność w świecie mediów cyfrowych.  Stosuje i rozwija swoje metody kształcenia i oceniania z użyciem technologii.  Pracuje i uczy w środowisku technologii.  Angażuje się w profesjonalny rozwój. Założenia:  nauczyciel potrafi posługiwać się komputerem w podstawowym zakresie możliwości, jakie ma system operacyjny i oprogramowanie użytkowe oraz do komunikacji i poszukiwania informacji w sieci.  standardy te są wyrażone w języku czynności nauczyciela w odniesieniu do działań swoich i uczniów – miejscem ich weryfikacji jest klasa i zajęcia z uczniami

Maciej M. Sysło 16 Przykłady, 1 – inspiruje i angażuje uczniów Standard:  inspiruje i angażuje uczniów do rozwiązywania rzeczywistych problemów z pomocą odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych Poziom podstawowy:  inspiruje i zachęca uczniów do wyszukiwania rzeczywistych problemów oraz analizowania i oceniania ich rozwiązań z pomocą odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych Poziom zaawansowany:  regularnie angażuje uczniów do działań polegających na identyfikowaniu rzeczywistych problemów, krytycznej ich analizie, stawianiu pytań, planowaniu i odkrywaniu ich rozwiązań i dobieraniu odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych do analizowania i rozwiązywania problemów

Maciej M. Sysło 17 Przykłady, 5 – angażuje się w profesjonalny rozwój Standard:  bierze udział w różnych formach i społecznościach, lokalnych i globalnych, doskonalenia zawodowego, by rozwijać metody wykorzystania technologii do poprawy osiągnięć uczniów Poziom podstawowy:  aktywnie uczestniczy w lokalnych i globalnych społecznościach doskonalących się nauczycieli, wymienia pomysły i stosuje poznane metody dla rozwoju i poprawy osiągnięć uczniów Poziom zaawansowany:  uczestniczy w rozwoju lokalnych i globalnych społeczności doskonalących się nauczycieli, mających na celu wymianę pomysłów i metod dotyczących kreatywnego i efektywnego wykorzystania technologii we własnym rozwoju oraz w kształceniu i rozwoju osiągnięć uczniów

Maciej M. Sysło 18 Standardy  ewaluacja, rozwój Ewaluacja Potwierdza przygotowanie nauczyciela do efektywnego stosowania nowoczesnych technologii: w pracy z uczniami na lekcjach, w pracy szkoły, do stymulowania własnego rozwoju. Miejscem procesu ewaluacji jest szkoła, klasa z uczniami Ewaluacja na poziomie: Podstawowym Zaawansowanym Zaproponowaliśmy ten system dla CS, ale nie został przyjęty (jeszcze).

Maciej M. Sysło 19 Ewaluacja Pozytywna ewaluacja na poziomie podstawowym nauczyciel: celowo i efektywnie stosuje technologię informacyjną i komunikacyjną dba również o swój dalszy rozwój Pozytywna ewaluacja na poziomie rozszerzonym nauczyciel:: dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami wykazuje się kreatywnością podejmuje się opieki nad co najmniej dwoma nauczycielami podejmuje zaawansowane aktywności: prowadzi warsztaty dla nauczycieli, organizuje konkursy, bierze aktywny udział w konferencjach, publikacje swoje materiały i artykuły itp.

Maciej M. Sysło 20 Ewaluacja – pomiar, poziom podstawowy Przygotowuje scenariusze lekcji (np. 3 po 45 min) wspomaganych technologią informacyjną i komunikacyjną Przeprowadza lekcje w oparciu o te scenariusze. Dokumentacja dotycząca przeprowadzonej lekcji powinna zawierać:  arkusz obserwacji lekcji przez dyrektora szkoły i ankietę dyrektora szkoły oraz ankiety przynajmniej dwóch obserwujących nauczycieli; przy tym przynajmniej jeden z obserwujących nauczyciel powinien pochodzić spoza szkoły, w której uczy obserwowany nauczyciel;  materiały elektroniczne do lekcji - adres miejsca w sieci, gdzie znajdują się materiały związane z lekcją;  opinie uczniów (zebrane w ankietach)  własną refleksję na temat zastosowania technologii na lekcjach wraz z podsumowaniem ankiet wypełnianych przez uczniów oraz ankiet wypełnianych przez dyrektora szkoły i obserwujących nauczycieli. W okresie ewaluacji bierze udział w co najmniej jednej formie doskonalenia metod posługiwania się technologią w pracy dydaktycznej – potwierdza to odpowiednim zaświadczeniem, dyplomem lub innym dokumentem;

Maciej M. Sysło 21 Ewaluacja – pomiar, poziom rozszerzony Scenariusze dla ewaluacji na poziomie rozszerzonym potwierdzeniem rozwoju: Nauczyciel opracowuje scenariusze i prowadzi lekcje zaawansowanymi metodami, takimi, jak: webquest, Metoda projektów (on-line) 1:1 praca z wykorzystaniem platformy edukacyjnej odwrócona klasa BYOD CT – myślenie komputacyjne Uwaga. Identyczny model ewaluacji i rozwoju nauczycieli pojawił się w konkluzji badań, prowadzonych przez trzy lata przez Fundację Billa i Melindy Gatesów, w ramach Projektu MET (Measures of Effective Teaching).

Maciej M. Sysło 22 Zasoby – Internet, odnowione spojrzenie  S. Lem: I - odpowiedź na pytanie, które nie zostało postawione  Trzy składowe Internetu – dotychczas  połączenia (kabelki, gniazdka)  zasoby w komputerach przyłączonych do sieci  użytkownicy  Wpływ rozwoju technologii i Web 2.0  dostęp za pomocą jakichkolwiek połączeń, dostęp wszędzie, darmowy dostęp  środowiska aktywności edukacyjnej, zawodowej, osobistej – połączenie zasobów (osobistych, spersonalizowanych) z miejscem przebywania użytkownika np. miejsce ucznia i nauczyciela na platformie edukacyjnej, osobiste archiwum i e-portfolio.  Konsekwencje  zasoby podporządkowane indywidualnym środowiskom uczniów i nauczycieli

TI’99 – pierwszy e-podręcznik PL Podręcznik: Informatyka 4/6, 1999 Junior Windows, a w nim: Junior Office – Przybornik – idea karteczek (MS Notes po latach) Porządki, multimedia, poczta, Sterowanie, Sieć, Bazy danych Spersonalizowane środowisko, Chmura Powstawał: obserwacja ucznia, projekt i stworzenie środowiska, podręcznik opisem środowiska i wskazówkami dla ucznia Wyróżnienia: „to nie jest podręcznik do informatyki” Edukacja XX nadal stosowany w szkołach, po 12 latach! Maciej M. Sysło 23

Maciej M. Sysło 24 Drugi e-podręcznik: 2002/4 Menu Zawartość podręcznika konfigurowalna Lekcja Przebieg lekcji, spersonalizowany 2002: platforma edukacyjna ! chmura ! odwrócona klasa !

Platforma edukacyjna Fronter – własne zasoby Zasoby edukacyjne – obce Internet (chmura) Rozwiązuje zadania domowe – nauczanie na odległość Zamieszcza i sprawdza zadania domowe, przygotowuje lekcje Wgląd w działania całej szkoły e-dziennik Uczeń Nauczyciel Dyrektor Rodzice Zasoby edukacyjne – obce 25 Dolnośląska eSzkoła - DeS e-portfolio projekty Szkoła: pracownia mobilna Internet bezprzewodowy W domach uczniów i nauczycieli: komputer, Internet Zaczynaliśmy w … 1965 roku Technologia mobilna – jest wszędzie tam, gdzie potrzebuje jej nauczyciel i uczeń

Maciej M. Sysło 26 Nowe kształcenie, nowe technologie …  1:1  BYOD  BYOT  FL (FC)  PLN (PLS)  CT  Laptop dla każdego – tylko po co dzisiaj? Każdy ma już swoje urządzenie  Zamiast 1:1, przyjdź ze swoim urządzeniem, ale szkoła nie jest przygotowana na to: przepustowość sieci i ochrona (bezpieczeństwo) danych  Przyjdź z tabletem? Nie, T = thinking, nie zapomnij zabrać głowy do szkoły – uczeń partnerem  Flipped classroom – odwrócona klasa – potrzebna zmiana kultury uczenia się  Personal learning network – spersonalizowane środowisko uczenia się  computational thinking – myślenie komputacyjne – informatyka dla wszystkich

Epilog zrewidujmy XIX/XX wieczne idee (np. podręcznika) przyjrzyjmy się najpierw uczniom, jak pracują i jakie mają zainteresowania oraz potrzeby, również nauczyciele uwzględnijmy, jak funkcjonuje sieć i jej społeczności zaplanujmy środowisko kształcenia na miarę i potrzeby uczących się i ich czasów zapewnijmy finansowanie twórcom najlepszych rozwiązań zapewnijmy ciągłość i spójność rozwoju przyjętych rozwiązań – e-zasobów nie można położyć na półkę, jak kiedyś kładliśmy papierowe książki Maciej M. Sysło 27

Zaproszenie do Torunia 28 Maciej M. Sysło Goście:  George Siemens – konektywizm  Mitchel Resnick – Scratch - IwE  Włodzisław Duch (UMK) – mózg a edukacja - IwE  Ekspert UNESCO – technologie mobilne  Grupa nauczycieli z USA, prof. Dylak – odwrócona klasa - IwE  nauczanie informatyki w Izraelu - IwE  Wice prezydent Intela, John A. Davies  Gość wydawnictwa Pearson  inne atrakcje - IwE Z ostatniej chwili: będą stypendia dla nauczycieli (fundusze z ORE), liczymy też na MAC (dla CS)

Maciej M. Sysło 29 Prezent – Niespodzianka Uwalniam te podręczniki i książki wraz z płytami i poradnikami – będą dostępne niemal za darmo na Pierwszy w Polsce e-podręcznik – 1999 !!! XII wydań !!! + dwie płyty Windows. Linux Komputer na 10 przedmiotach w gimnazjum Plansze historyczne LO: informatyka rozszerzona