Projekt: Jestem przedsiębiorczy – kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży z wykorzystaniem innowacyjnych metod i narzędzi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo Augustowskie Centrum Edukacyjne Al. Kardynała Wyszyńskiego Augustów.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Sześciolatek idzie do szkoły
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Sześciolatek idzie do szkoły
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Specjalność Przedsiębiorczość i doradztwo biznesowe
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Staże europejskie drogą do sukcesu
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Czym jest Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo?
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Projekt: Jestem przedsiębiorczy – kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży z wykorzystaniem innowacyjnych metod i narzędzi

P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ JAKO CECHA OSOBOWA : Przedsiębiorczość jako jeden z podstawowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej. Przedsiębiorczość w szerokim rozumieniu - to zespół cech osobowych człowieka, a także posiadanych umiejętności. Prelegent: Dr Tomasz Rachwał Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, członek Zespołu Merytorycznego Projektu

P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ JAKO CECHA OSOBOWA Cechy te pozwalają nie tylko dobrze prowadzić przedsiębiorstwo, tj. być dobrym przedsiębiorcą, ale także na aktywne uczestniczenie w życiu społeczno-gospodarczym. Człowiek przedsiębiorczy nie boi się trudności, podejmowania nowych, nieznanych zadań, nie załamuje się niepowodzeniami, jest niezależny i elastyczny, chętny do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności. Taki punkt widzenia postawy przedsiębiorczej jest powszechnie przyjmowany przez wielu autorów i został także przyjęty jako przewodni przy planowaniu i realizacji Projektu Jestem przedsiębiorczy.

P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ JAKO KOMPETENCJA KLUCZOWA porozumiewanie się w języku ojczystym porozumiewanie się w językach obcych kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne kompetencje informatyczne umiejętność uczenia się kompetencje społeczne i obywatelskie inicjatywność i przedsiębiorczość świadomość i ekspresja kulturalna

K OMPETENCJE ABSOLWENTÓW NA RYNKU PRACY - EDUKACJA W ZAKRESIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Ograniczenie w XX w. edukacji ekonomicznej w większości krajów europejskich do szkolnictwa wyższego, ewentualnie wyższego średniego Próby przeniesienia edukacji ekonomicznej na niższe poziomy edukacji w ramach kształcenia ogólnego oraz do systemów kształcenia ustawicznego Brak dostatecznych kompetencji absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do podjęcia pracy i samozatrudnienia

R EFORMA PROGRAMOWA MEN Reforma programowa oświaty wdrażana przez MEN: - wejście w życie począwszy od roku szkolnego 2012/2013 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i szkół zawodowych, - nowa podstawa programowa przedmiotu obowiązkowego dla wszystkich uczniów podstawy przedsiębiorczości, - nowy fakultatywny przedmiot ekonomia w praktyce.

P ROFILOWANIE A TREŚCI KSZTAŁCENIA Jednymi z najtrudniejszych decyzji podejmowanych przez ucznia w toku nauki są kwestie związane z dobrym rozpoznaniem swoich mocnych i słabych stron oraz świadomym wyborem konkretnego profilu kształcenia. Silne profilowanie w szkole ponadgimnazjalnej (po I klasie, tj. etapie kształcenia ogólnego, obowiązującego wszystkich uczniów). Ukształtowanie umiejętności określenia przez uczniów swoich mocnych i słabych stron jest więc kluczowym do osiągnięcia punktem wymagań nowej podstawy programowej.

K LUCZOWA ROLA NAUCZYCIELA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I DORADCY ZAWODOWEGO W SZKOLE Wobec niejednoznaczności (braku precyzji) zapisów podstawy programowej kluczową rolę w kształceniu w zakresie przedsiębiorczości odgrywa nauczyciel Zbyt mały nacisk położony na rozpoznanie słabych i mocnych stron uczniów, w podstawie programowej, w obliczu konieczności wyboru profilu po pierwszej klasie Programy kształcenia w szkołach średnich nie zapewniają wystarczającej motywacji nauczycielom i szkołom do rozwijania i kształcenia przedsiębiorczości. Motywacja oraz przygotowanie formalne i merytoryczne nauczycieli

U ŻYTKOWNICY I ODBIORCY PROJEKTU UCZESTNICZĄCY W CZĘŚCI BADAWCZEJ ORAZ ADAPTACJI I TWORZENIU WSTĘPNYCH PRODUKTÓW PROJEKTU U ŻYTKOWNICY O DBIORCY Nauczyciele podstaw przedsiębiorczości, doradcy zawodowi 30 osób (w tym 26 kobiet, 4 mężczyzn) Szkoły ponadgimnazjalne w WLKP 30 szkół (6 liceów, 24 Zespoły Szkół z 18 powiatów ) Uczniowie 763 uczniów (398 dziewcząt, 365 chłopców) Prelegent: Marcin Wojtkowiak Socjolog, członek Zespołu Merytorycznego Projektu: „Jestem przedsiębiorczy”

B ADANIA PRZEPROWADZONE W RAMACH I ETAPU REALIZACJI P ROJEKTU : K WIECIEŃ - PAŹDZIERNIK 2011 Cele badań: I. Ocena realizacji przedmiotu podstawy przedsiębiorczości Postrzeganie rangi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości przez młodzież, nauczycieli, dyrektorów Atrakcyjność metod i narzędzi wykorzystywanych podczas zajęć z przedmiotu: podstawy przedsiębiorczości Czy obecny sposób realizacji przedmiotu PP wspiera proces kształtowania postaw przedsiębiorczych? II. Pozyskanie szczegółowych informacji na temat specyfiki szkół biorących udział w projekcie (typy szkół, użytkownicy, odbiorcy) III. Ocena zestawu narzędzi dydaktycznych adaptowanych i tworzonych w ramach projektu, w kontekście realizacji nowej podstawy programu nauczania podstaw przedsiębiorczości i ekonomia w praktyce. IV. Określenie standardu dla narzędzia pomiaru kompetencji

B ADANIA PRZEPROWADZONE W RAMACH I ETAPU REALIZACJI P ROJEKTU – M ETODY I TECHNIKI BADAWCZE Wykorzystane metody i techniki badawcze (jakościowe i ilościowe): IDI – wywiad pogłębiony (dyrektorzy, nauczyciele) FGI – badanie fokusowe (uczniowie, nauczyciele i doradcy zawodowi) Analizy danych zastanych Ankieta ewaluacyjna Panel dyskusyjny w trakcie konferencji inaugurującej Projekt oraz w trakcie warsztatów z nauczycielami i doradcami CAWI (ankieta internetowa z nauczycielami i uczniami) Narzędzie pomiaru kompetencji, kwestionariusz elektroniczny (nauczyciele i uczniowie )

B ADANIA PRZEPROWADZONE W RAMACH I ETAPU REALIZACJI P ROJEKTU – W NIOSKI N AJWAŻNIEJSZE WNIOSKI : Brak narzędzi umożliwiających diagnozę potencjału uczniów Mała liczba godzin na realizację przedmiotu ( przeładowany program); różne usytuowanie przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w programach szkół Małe zainteresowanie uczniów przedmiotem z powodu braku atrakcyjnych metod i narzędzi Uczniowie z techników i szkół zawodowych są bardziej zaangażowani w naukę podstaw przedsiębiorczości niż uczniowie z liceów ogólnokształcących (egzaminy zawodowe).

B ADANIA PRZEPROWADZONE W RAMACH I ETAPU REALIZACJI P ROJEKTU – W NIOSKI 90 % nauczycieli twierdziło, że wykorzystanie zestawu narzędzi nie tylko pozwoli na ocenę mocnych i słabych stron uczniów, ale także uatrakcyjni lekcje i zachęci uczniów do aktywności oraz rozwinie praktyczne umiejętności. Prawie 70% uczniów stwierdziło, że wykorzystanie narzędzi dydaktycznych uatrakcyjni lekcje i zachęci do aktywności. Ponad 70% nauczycieli było także przekonanych, że narzędzie do badania kompetencji przydatne będzie doradcom zawodowym, pedagogom i psychologom zatrudnionym w szkołach, w realizacji ich zadań zawodowych m.in. w obszarze profilowania. Niemal wszyscy badani zdecydowanie opowiedzieli się za kontynuacją projektu i testowaniem oraz upowszechnianiem proponowanych narzędzi dydaktycznych.

P ODSUMOWANIE BADAŃ PRZEPROWADZONYCH W RAMACH I ETAPU REALIZACJI P ROJEKTU : K WIECIEŃ - PAŹDZIERNIK Ocena realizacji przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości”: nie spełnia oczekiwań. 2. Obciążenia nauczyciela prowadzącego przedmiot podstawy przedsiębiorczości: brak czasu na skuteczną realizację podstawy programowej (ponad 60% szkół – 1 godz./tydzień; w ciągu jednego roku nauki). 3. Oczekiwania uczniów wobec lekcji przedsiębiorczości: obecnie nieatrakcyjne; wprowadzenie proponowanych narzędzi wg 70% uczniów uatrakcyjni lekcje i zachęci do aktywności. 4.Formy prowadzenia zajęć i metody nauczania: na ogół standardowe i tradycyjne przekazywanie wiedzy przy tablicy (brak narzędzi, brak czasu) – 80% szkół

P ODSUMOWANIE BADAŃ PRZEPROWADZONYCH W RAMACH I ETAPU REALIZACJI P ROJEKTU : K WIECIEŃ - PAŹDZIERNIK Rola i waga przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w procesie kształcenia: oceny nauczycieli i dyrektorów świadczą o wysokiej randze (ponad 8 pkt. na 10-cio stopniowej skali); jest to poważny problem w kontekście niskiej atrakcyjności zajęć i braku narzędzi. 6. Zagadnienia najbardziej i najmniej interesujące uczniów: więcej praktyki i ćwiczeń/mniej „wykładów” 7. Znaczenie i rola podstaw przedsiębiorczości w kształtowaniu drogi zawodowej uczniów: 70% nauczycieli przekonanych, że narzędzie do badania kompetencji przydatne będzie doradcom zawodowym, pedagogom i psychologom zatrudnionym w szkołach; w 51,5% szkół nie ma etatu doradcy zawodowego (brak stałego etatu i narzędzi diagnozy ogranicza możliwości pomocy uczniom).

P RODUKT FINALNY PROJEKTU - Z ESTAW INNOWACYJNYCH NARZĘDZI DYDAKTYCZNYCH : Dwie gry dydaktyczne Prelegent: Izabella Świłło Psycholog, koordynator merytoryczny Projektu „Jestem przedsiębiorczy ” Zestaw programów i materiałów szkoleniowych na 2 poziomach (podstawowym i rozszerzonym) Narzędzie do badania 11 kompetencji Portal edukacyjny

I NNOWACYJNE NARZĘDZIA : N ARZĘDZIE BADANIA KOMPETENCJI Narzędzie do badania 11 kompetencji Elektroniczne narzędzie pozwalające na autodiagnozę mocnych i słabych stron w obszarze 11 kompetencji automatyczne generowanie wyników i potrzeb szkoleniowych adaptacja narzędzia – współpraca z Partnerem Projektu SYNTRA WEST (Belgia)

P ROFIL KOMPETENCJI – UZASADNIENIE WYBORU : Literatura przedmiotu Zalecenia Unii Europejskiej Reforma programowa MEN Doświadczenia partnera – Syntra West ( Belgia) Własne doświadczenia Badania rynku pracy dotyczące kompetencji

B ADANE KOMPETENCJE : Komunikacja Współpraca Przedsiębiorczość Elastyczność Analiza potrzeb klientów Efektywność Niezależność Rozwiązywanie problemów Planowanie i organizacja własnej pracy Kształcenie ustawiczne Panowanie nad stresem

M ODUŁOWY S YSTEM SZKOLEŃ I MATERIAŁY SZKOLENIOWE : S ZKOLENIA NA DWÓCH POZIOMACH ZAAWANSOWANIA poziom podstawowy poziom rozszerzony 11kompetencji 11 kompetencji Wzmacnianie potencjału Rozwijanie umiejętności

N ARZĘDZIE DO BADANIA 11 KOMPETENCJI – KORZYŚCI DLA ODBIORCÓW Uczniowie: diagnoza swoich słabych i mocnych stron w obszarze 11 kompetencji, większa świadomość swojego potencjału i zdolności jak i obszarów do rozwoju, możliwość rozwoju i wzmocnienia swoich umiejętności (system szkoleń), bardziej świadomy wybór profilu kształcenia, dalszej drogi edukacji, zawodu.

N ARZĘDZIE DO BADANIA 11 KOMPETENCJI – KORZYŚCI DLA UŻYTKOWNIKÓW Nauczyciele: otrzymają innowacyjne narzędzie do pomiaru 11 kompetencji przedsiębiorczych i programy szkoleń rozwijające te kompetencje, zaproponują uczniom atrakcyjną formę diagnozy swoich słabych i mocnych stron, zyskają większą wiedzę na temat potencjału ucznia.

N ARZĘDZIE DO BADANIA 11 KOMPETENCJI – KORZYŚCI DLA UŻYTKOWNIKÓW Doradcy zawodowi: będą dysponowali wiedzą na temat mocnych i słabych stron uczniów, skorzystają z wyników badań dotyczących potencjału ucznia w planowaniu dalszej edukacji i wyborze zawodu, otrzymają programy i materiały szkoleniowe rozwijające poszczególne kompetencje odpowiednie do potrzeb każdego z uczniów.

N ARZĘDZIA INNOWACYJNE : G RY DYDAKTYCZNE ZALETY STOSOWANIA: Poznawanie świata gry- rzeczywistości gospodarczej Eliminowanie uczucia nudy, uatrakcyjnienie lekcji Zaangażowanie emocjonalne, zmniejszenie stresu Rozwijanie zdolności analitycznego myślenia Zwiększanie motywacji do nauki Prelegent: Wojciech Szafałowicz Socjolog, członek Zespołu Merytorycznego Projektu: „Jestem przedsiębiorczy”

S TOŻEK D ALE ’ A

N ARZĘDZIA D YDAKTYCZNE : G RA H EAD M ASTERS Materiał zgodny z podstawą programową przedmiotu Podstawy Przedsiębiorczości Do wykorzystania na jednej lekcji W trybie indywidualnym i zespołowym

Teoria Ekonomii

N ARZĘDZIA D YDAKTYCZNE : I NNOWACYJNY P RODUCENT K OMPUTERÓW Ekonomia w praktyce – podstawa programowa MEN: „Uczniowie mogą na przykład brać udział w symulacyjnych grach ekonomicznych (również z wykorzystaniem technologii informatycznych)” do wykorzystanie w trakcie zajęć fakultatywnych ekonomia w praktyce Prowadzenie i zarządzanie wirtualną firmą Rozgrywka w trakcie całego semestru

P ORTAL EDUKACYJNY „ JESTEM PRZEDSIĘBIORCZY ” Portal edukacyjny „Jestem przedsiębiorczy” to miejsce dostępu do wszystkich produktów projektu na platformie edukacyjnej online: narzędzia pomiaru kompetencji wraz z automatycznym generowaniem potrzeb szkoleniowych, modułowego systemu szkoleń, gier dydaktycznych HeadMaster i IPK Narzędzie do komunikacji między uczniami i nauczycielami Atrakcyjna forma wizualna oraz prostota obsługi

G RY DYDAKTYCZNE I P ORTAL EDUKACYJNY Korzyści dla nauczyciela: wykorzystanie nowoczesnego narzędzia w realizacji programu nauczania, uatrakcyjnienie lekcji za pomocą udostępnionych uczniom narzędzi w oparciu o technologię informatyczną Korzyści dla ucznia: możliwość przyswojenia wiedzy w atrakcyjny dla ucznia sposób zapoznanie się w pogłębiony sposób z zasadami i podstawami prowadzenia własnej firmy (Innowacyjny Producent Komputerów)

T RWAŁOŚĆ REALIZACJI PROJEKTU : 55 szkół ponadgimanazjalnych i około 4500 uczniów z Wielkopolski uczestniczących w fazie testowania i upowszechniania produktu otrzyma dostęp do zestawu narzędzi dydaktycznych na okres roku szkolnego 2013/2014, w II kwartale 2013 roku wszystkie szkoły ponadgimnazjalne z wielkopolski otrzymają ofertę dotyczącą możliwości korzystania z zestawu narzędzi na okres roku szkolnego 2013/2014, warunki organizacyjne i techniczne pozwalają na umożliwienie dostępu do zestawu narzędzi szkołom ponadgimnazjalnym i uczniom z terenu całej Polski.

Dziękujemy za uwagę!