Zarządzanie zespołem Wykład 3. Zespoły projektowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
Nazwa firmy Plan biznesowy.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Sprzedaż produktu lub usługi
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
TRZECIE spotkanie Zespołu
Przedszkole Promujące Zdrowie
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
Prezentacja planu biznesowego
Zarządzanie Zespołem Pracowników
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Nazwa firmy Biznesplan.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zgłoszenie do konkursu
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Zarządzanie zespołem Wykład 3

Zespoły projektowe

Zespół projektowy  jest zbiorem ludzi, którzy muszą polegać na skumulowanej wiedzy, umiejętnościach i talentach każdego z wzajemnie zależnych członków zespołu;  dzięki efektywnej współpracy zespół może wygenerować rozwiązania problemów, które są znacznie lepsze od tych, jakie mogłyby być stworzone przez każdego z członków zespołu indywidualnie

Przyczyny zespołowego zarządzania projektami  skupienie się na jakości i satysfakcji klienta; waga wkładu każdego pracownika w realizację projektu i wykonanie końcowego produktu  przekonanie, że ludzie zaakceptują to, w czego tworzeniu uczestniczyli; autokratyczne i paternalistyczne metody organizacji nie sprawdzają się przy zarządzaniu projektami  powszechnie obecne nowoczesne technologie wymagają zaangażowania wyspecjalizowanych osób, które muszą pracować wspólnie w wydajny sposób przy ograniczonych zasobach

 nowe sposoby organizacji pracy wymagają współpracy i rotacji na stanowiskach pracy  współczesny menedżer projektu nie może sam decydować, planować i śledzić realizacji projektu

Tworzenie zespołu projektowego 1. Stworzenie pozytywnego środowiska: zdefiniować cele działań dotyczących budowy zespołu określić co będzie potrzebne w kategoriach terminów i zobowiązań skupienie się na misji zespołu określenie kluczowych zadań i odpowiedzialności zbudowanie ról w zespole

2. Stworzenie poczucia zależności:  stworzenie poczucia zależności i szacunku dla uzupełniających się zdolności członków zespołu  należy stworzyć warunki do przedyskutowania doświadczeń i umiejętności członków zespołu

3. Zdefiniowanie i wyjaśnienie celów projektu:  członkowie zespołu powinni rozumieć i akceptować cele projektu  należy wspólnie sformułować misję określającą oczekiwania wobec zespołu  na jej podstawie generuje się cele szczegółowe, dotyczące kosztów, terminów i kryteriów oceny wykonania zadań  cele powinny być zrozumiane przez każdego członka zespołu, mierzalne i określone co do terminu realizacji

4. Zdefiniowanie ról w zespole:  trzeba zdefiniować odpowiedzialność za każdą funkcję, zdefiniować zakresy odpowiedzialności w kategoriach celów głównych i cząstkowych  przekazanie oczekiwań dotyczących wyników pracy  należy wyjaśnić i otwarcie przedyskutować przewidywane trudności dotyczące tych oczekiwań

5. Stworzenie procedur:  należy stworzyć wytyczne i zasady postępowania w sytuacjach typowych oraz nietypowych  odpowiednie wytyczne pomogą uniknąć konfliktów w przyszłości i skoncentrować się na osiągnięciu celów projektu

6. Określenie procedur podejmowania decyzji:  określenie uprawnień do podejmowania decyzji  ustalenie granic uprawnień i zakresu władzy zespołu

Cechy efektywnych zespołów

Charakterystyki zorientowane na zadania i rezultaty  efekt techniczny  dotrzymanie czasu i budżetu  zaangażowany, zorientowany na efekt  innowacyjny, kreatywny  zorientowany na jakość  gotowy do zmian  zdolny do przewidywania trendów

Charakterystyki zorientowane na ludzi  duże zaangażowanie, dużo energii  zdolność rozwiązywania konfliktów  dobra komunikacja  dobry duch zespołu  wzajemne zaufanie  nastawienie na samodzielny rozwój  efektywne powiązania organizacyjne  duża potrzeba osiągnięć

Cechy zachowania dobrego zespołu projektowego  posiadanie wspólnego celu  posiadanie reguł zachowań  zrozumienie zależności w zespole  poczucie wspólnoty  klimat szacunku, innowacyjności i doskonałości  integrowanie celów osobistych i grupowych  zaufanie

 wiara w osiągnięcie celów  podział ról  zrozumienie odmienności innych  zaangażowanie  odpowiedni poziom zróżnicowania  odpowiedni poziom integracji  wielkość zespołu

Zalety pracy zespołowej:  więcej wiedzy  możliwość uczenia się od innych członków grupy  motywacja grupowa  efekt synergiczny w generowaniu nowych pomysłów  łatwiejsze osiągnięcie kompromisu  bardziej wszechstronny ogląd, zwłaszcza u ekspertów

 ułatwiona koordynacja pracy i komunikowanie się  łatwiejsza akceptacja decyzji, mniejszy opór wobec zmian  krótszy czas i wyższa efektywność wdrożenia decyzji w życie  poprawa morale pracowników przez docenienie ich wkładu w organizację

Wady pracy zespołowej:  wyższe koszty  straty czasu  skłonność do nadmiernego ryzyka  zachowania konformistyczne, tłumienie indywidualności  wyższe wymagania wobec pracowników  ograniczenie indywidualnej aktywności (problem jazdy na gapę lub próżniactwa społecznego)  tendencja do nadmiernego gadulstwa i zapętlenia  syndromy myślenia (ogłupienia) grupowego

Grupowe podejmowanie decyzji

Zalety grupowego podejmowania decyzji  więcej wiedzy i informacji: bez względu na zasób wiedzy, jakim dysponuje którakolwiek osoba zajmująca się danym zadaniem, suma informacji posiadanych przez wszystkich członków grupy musi być od tego zasobu większa  bardziej różnorodne podejście do problemu: w żaden sposób nie da się z góry przewidzieć, które z podejść do złożonego problemu przyniesie pożądane wyniki; im więcej wariantów się rozważy, tym większa jest szansa znalezienia najlepszego rozwiązania; im większa natomiast jest liczba uczestników procesu decyzyjnego, tym większa liczba wariantów wypłynie w trakcie dyskusji

 większa akceptacja rozwiązań: decyzja nie będzie skuteczna, jeśli ci, którzy mają ją wdrożyć, nie zaakceptują jej i nie zastosują; uczestnictwo w procesie decyzyjnym powoduje utożsamienie się z przyjętą decyzją, co ułatwia jej realizację, jako że wykonawcy są wówczas psychologicznie zainteresowani powodzeniem  lepsze zrozumienie decyzji: jeśli wykonawcy uczestniczą w procesie podejmowania decyzji, jest ona dla nich bardziej zrozumiała i mniejsze jest ryzyko zniekształceń i złej interpretacji poleceń

Wady grupowego podejmowania decyzji  długi czas między pojawieniem się problemu lub momentem konieczności podjęcia decyzji a rozwiązaniem problemu lub chwilą podjęcia decyzji  czasochłonność zebrań, prowadzenia uzgodnień i konsultacji  możliwość manipulowania ludźmi poprzez niepełną lub mylną informację, co prowadzić może do konfliktów, zablokowania komunikacji, pogorszenia się współpracy w zespole, powstawania negatywnych stereotypów czy szablonów postępowania  syndromy myślenia grupowego

Syndromy myślenia grupowego  iluzja nieomylności i pewności siebie, lekceważenie niepomyślnych informacji, przesąd wszechwiedzy  iluzja jednomyślności, wzajemne wspieranie koncepcji, które grupa wytwarza lub przyjmuje, przesąd o ich przydatności  wiara we własną etykę zawodową, lekceważenie etycznych i moralnych następstw decyzji, przesąd o ich konieczności  wywieranie nacisku w celu wymuszenia konformizmu i uznania powziętej decyzji za jedynie słuszną i bezpieczną, blokowanie krytyki i przekonanie o braku alternatyw (złudzenie mądrości)

 szantaż nielojalności, tj. ataki pod adresem członka grupy, który odważył się zanegować przedstawioną koncepcję  autocenzura, tj. wewnętrzny proces wygaszania i blokowania myśli oraz uczuć niezgodnych z rozważaną bądź przyjętą koncepcją  uproszczenie obrazu sytuacji (postrzegania sytuacji), czyli niedostrzeganie elementów niezgodnych z rozważaną (przyjętą) koncepcją  ograniczenie liczby wytwarzanych wariantów decyzji w celu wyeliminowania konkurencji dla przyjętej koncepcji i uznanie jej za jedynie możliwą

 „filtrowanie” informacji, niedopuszczanie informacji sprzecznych ze zdaniem grupy i podważających zasadność powziętej przez nią decyzji  utrata wrażliwości na sygnały ostrzegawcze dotyczące błędów i niebezpieczeństw, jakie mogą się wiązać z powzięciem (realizacją) decyzji  utrata krytycyzmu, zarówno co do sprawności własnych poczynań i trafności decyzji, jak i racji moralnych, które za nimi przemawiają, złudzenie całkowitego panowania nad sytuacją  lekceważące traktowanie czynników i osób spoza zespołu (grupy), przecenianie własnych kompetencji i możliwości, przeświadczenie o swojej moralnej i intelektualnej wyższości

 iluzja niezwyciężoności, czyli przeświadczenie o własnej mocy i słuszności obranej drogi, niewrażliwość na negatywne konsekwencje decyzji oraz nieuzasadniony optymizm co do powodzenia koncepcji  niezdolność do identyfikacji zmieniających się procesów i relacji, odrzucanie nowych możliwości i szans oraz zaostrzenie form sprawowania władzy, aby umocnić wybraną koncepcję i nadać jej walor niewzruszalności i moralnej racji

Dziękuję za uwagę