Główne wyzwania dla ewaluacji w perspektywie 2014-2020 Województwo Małopolskie Toruń, 21 – 22 czerwca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
Modelowy System Zarządzania Wiedzą w Firmie
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Spotkania konsultacyjne
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
I. Spotkanie Zespołu Sterującego Ewaluacją PS Tomasz Kot, Kielce.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Doświadczenia i wyzwania w zakresie ewaluacji Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja odnośnie stanu wdrażania rekomendacji z przeprowadzonych badań.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
VI spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 19 kwietnia 2018r.
Równościowe zarządzanie projektem
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Podmiotowe Systemy Finansowania w Polsce
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Główne wyzwania dla ewaluacji w perspektywie Województwo Małopolskie Toruń, 21 – 22 czerwca 2016 r.

Edukacja Wiedza Aktualność Ludzie Ufność Analiza Cel Jakość Ankieta

Małopolska Jednostka Ewaluacyjna powstała 1 stycznia 2015 roku mieści się w Departamencie Zarządzania Programami Operacyjnymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, w Zespole ds. Monitoringu, Sprawozdawczości i Ewaluacji liczy 3 osoby, posiadające doświadczenie w prowadzeniu ewaluacji w pespektywie oraz wiedzę zdobytą na licznych szkoleniach, warsztatach i studiach podyplomowych z zakresu ewaluacji jest odpowiedzialna za ewaluację RPO WM

Problem: niewielka wiedza nt. metod kontrfaktycznych zamawiających oraz małe doświadczenie wykonawców w realizacji badań z ich wykorzystaniem trudności w przygotowaniu i realizacji badań, w szczególności w napisaniu OPZ kiedy i w jakich badaniach stosować metody kontrfaktyczne? zdiagnozowanie grup kontrolnych skąd pozyskać dane? – niekompletne systemy gromadzenia danych (SL, e-RPO), nieaktualność danych („opóźnienia” w publikowaniu danych przez GUS), ograniczony dostęp do danych (ZUS) jak wybrać dobrą ofertę? – niewielka wiedza przeszkodą w wyborze dobrej oferty? 1. Wyzwanie: stosowanie metod kontrfaktycznych w badaniach

Środki zaradcze: warsztaty/szkolenia „szyte na miarę” „przerzucenie” przygotowania szczegółowych założeń badawczych na wykonawców – dialog techniczny, dialog konkurencyjny Plan Ewaluacji pozwala odpowiednio wcześniej zabezpieczyć dane korzystanie z doświadczeń takich instytucji jak PARP czy Ministerstwo Rozwoju wiedza ze świata nauki – wykorzystanie potencjału ośrodków naukowych, letnie szkoły metod kontrfaktycznych 1. Wyzwanie: stosowanie metod kontrfaktycznych w badaniach

Problem: niska jakość badań powstaje coraz więcej firm, które mają niewielkie doświadczenie w realizacji badań ewaluacyjnych niezrozumienie potrzeb zamawiającego - wykonawcy ewaluacji często nie znają specyfiki funkcjonowania danej instytucji, projektu, czy programu minimum z minimum – ubogość ofert przetargowych prowadzenie Wykonawcy za rękę niska jakość raportów: duże zaangażowanie czasowe i kadrowe zamawiającego do poprawy raportów niska jakość raportów zniechęca do korzystania z zawartych w nich wyników 2. Wyzwanie: lepsza jakość badań

Środki zaradcze: poprawa współpracy z wykonawcą poprzez częste spotkania i kontakty w trakcie realizacji badania raportowanie z przebiegu prac, np. w formie cotygodniowych, codwutygodniowych sprawozdań lepsza jakość badań – większy nacisk Zamawiającego na wysoką jakość raportów końcowych wyższe kary za niewłaściwą realizację zapisów umowy i ich egzekwowanie 2. Wyzwanie: lepsza jakość badań

Problem: zbyt szczegółowe OPZ, tendencja do zawierania w OPZ „sztampowych”, najbardziej popularnych metod i technik badawczych brak zaufania do wykonawcy inwencja wykonawców ograniczona do minimum, niechętnie wychodzą z propozycjami innych metod, technik badawczych niż te zawarte w OPZ „nieprofesjonalne” firmy, niemające wiele do zaoferowania ubogie oferty niewielka specjalistyczna wiedza zamawiającego w zakresie niestandardowych technik badawczych ograniczenia w stosowaniu niestandardowych technik badawczych może prowadzić do obniżenia jakości wyników 3. Wyzwanie: Opis Przedmiotu Zamówienia

Środki zaradcze: dajmy szansę wykonawcy na zaproponowanie czegoś nowego = mniej szczegółowe OPZ nie bójmy się wykorzystywać mniej znanych technik badawczych budujmy zaufanie po obu stronach – na tym powinno zależeć zamawiającym i wykonawcom 3. Wyzwanie: Opis Przedmiotu Zamówienia

Problem: niechęć do ewaluacji, „bo to kolejny rodzaj kontroli” ewaluacja = kontrola realizacja ewaluacji poprzez pryzmat obowiązku narzuconego przez UE /”zło konieczne”/ traktowanie ewaluacji jedynie jako krytyka podejmowanych działań, wytykanie błędów systemu zarządzania i wdrażania opór wobec wdrażania rekomendacji

5. Wyzwanie: ewaluacja zewnętrzna vs. ewaluacja mieszana/wewnętrzna Problem: brak możliwości realizowania ewaluacji mieszanych/ wewnętrznych opieranie się na ewaluacjach zlecanych na zewnątrz często o niewystarczającej jakości braki kadrowe vs. duża ilość planowanych badań ewaluacyjnych brak podstawowych narzędzi, np. oprogramowania do obróbki danych

5. Wyzwanie: ewaluacja zewnętrzna vs. ewaluacja mieszana/wewnętrzna Środki zaradcze: wzrost zatrudnienia osób posiadających wiedzę z zakresu prowadzenia analiz, badań terenowych, etc. właściwe wyposażenie stanowiska pracy specjalistyczne szkolenia z zakresu realizacji badań, staże u wykonawców

6. Wyzwanie: przetargi powyżej progów unijnych Problem (?): stosowanie przetargów unijnych łączenie badań ewaluacyjnych w planach zamówień publicznych tworzonych dla projektu Pomocy Technicznej ryzyko wejścia w przetargi powyżej progów unijnych = znaczne wydłużenie procedur przetargowych = zagrożenie dla terminowej realizacji badań czy audyt i kontrola rozumieją się z ewaluacją?

6. Wyzwanie: przetargi powyżej progów unijnych Środki zaradcze: stosowanie racjonalnego podejścia do łączenia badań ewaluacyjnych w planach zamówień publicznych traktowanie badań ewaluacyjnych jako odrębnych bytów – każde jest specyficzne uświadamianie o wyjątkowości ewaluacji poprzez spotkania z decydentami, osobami odpowiedzialnymi za tworzenie projektu PT oraz za realizację zamówień publicznych

Dziękujemy za uwagę Barbara Porębska-Maciołek Agnieszka Zawrzykraj