Krajowa Inteligentna Specjalizacja – współpraca z regionami Warszawa, 17 czerwca 2016 r. Justyna Gorzoch Departament Innowacji, Ministerstwo Rozwoju
Proces przedsiębiorczego odkrywania na poziomie krajowym Grupa Konsultacyjna Analizy ilościowe (GUS, PIK, UP RP) Analizy jakościowe Mapy innowacji Obserwatorium Gospodarcze wywiady Smart Labs konsultanci regionalni Koordynator KIS BTR Platforma monitorowania i ewaluacji KIS (agregacja i analiza danych z PPO) Komitet Sterujący 20 Grup Roboczych ds. kis PARP Analiza danych i agregacja informacji nt. wyników wywiadów i SL
Proces przedsiębiorczego odkrywania na poziomie krajowym – elementy wywiady konsultanci regionalni Smart Labs Mapy Innowacji Grupy Robocze ds. kis Obserwatorium Gospodarcze Grupa Konsultacyjna informacje nt. aktywności w aplikowaniu o wsparcie w ramach poszczególnych kis, dostarczane przez Instytucje Wdrażające - grupa zadaniowa, max. 20 osobowa, która powstała w ramach obszaru, zidentyfikowanego na podstawie wywiadów - wypracowanie analizy SWOT i BTR oraz współpraca z Grupami Roboczymi ds. kis - zrekrutowani z regionalnych IOB w każdym regionie i odpowiedzialni za prowadzenie wywiadów oraz Smart Labs - współpraca z Grupami Roboczymi ds. kis 2 h wywiad z zarządem firmy, przeprowadzany przez doświadczonych konsultantów (100 pytań ilościowych i 20 pytań jakościowych) oraz doradztwo dla firmy co do kierunków rozwoju pozyskiwanie informacji nt. potencjału rozwojowego firmy poprzez ankiety przeprowadzane owo Crowdsourcing administracja rządowa i samorządowa zaangażowana w inteligentne specjalizacje, koordynacja kraj – regiony przedstawiciele biznesu, nauki, IOB, w obszarach specjalizacji – uszczegółowienie, aktualizacja, monitorowanie stopnia realizacji założonych celów, identyfikacja barier uznani przedstawiciele biznesu wskazujący kierunki rozwoju innowacyjnej gospodarki oraz zmiany w strukturze gospodarczej w oparciu o najnowsze trendy rozwojowe, technologiczne i wyłaniające się nisze rynkowe
Współpraca PPO na styku poziomu krajowego z regionalnym – propozycja współpracy Wypracowanie z każdym z regionów indywidualnego modelu współpracy dotyczącego: -wymiany informacji nt. krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji (aktualizacja listy, opisów) -wymiany informacji nt. wyników realizacji PO IR i RPO w obszarach inteligentnych specjalizacji (aktywność przedsiębiorców w konkursach m.in. poprzez mapy innowacji, wymiana danych nt. monitorowania inteligentnych specjalizacji) -wykorzystania istniejących elementów krajowego i regionalnych PPO w sposób najbardziej efektywny, minimalizujący dublowanie podejmowanych działań i nadmierne zaangażowanie przedsiębiorców w proces (np. wielokrotne ankietowanie przez podmioty szczebla centralnego i regionalnego w tym samym celu)
Współpraca PPO na styku poziomu krajowego z regionalnym – propozycja współpracy
Dodatkowe ścieżki wyłaniania specjalizacji – koordynacja procesu PPO przez inne ministerstwa (obszar obronności i bezpieczeństwa oraz przemysłów kreatywnych) koordynacja procesu PPO przez Urzędy Marszałkowskie (obszar gospodarki morskiej) indywidualne zgłoszenia ze strony przedsiębiorców wraz z uzasadnieniem merytorycznym przekazywane do Grup Roboczych ds. kis
System monitorowania Krajowej Inteligentnej Specjalizacji Dane jakościowe informacje o projektach i o udzielonym wsparciu informacje o koncentracji tematycznej dane nt. wyłaniających się specjalizacji (PPO) dane nt. trendów technologicznych oraz benchmarking rynków zagranicznych dane nt. barier rozwojowych Platforma monitorowania i ewaluacji KIS Komitet Sterujący ds. kis Dane ilościowe dane statystyczne z baz danych GUS, UP RP, MR i inne dane z Portalu Informacyjno-Komunikacyjnego dane nt. potencjału regionalnego w KIS Mechanizm szybkiego reagowania programy „pierwszej prędkości” identyfikacja nisz rynkowych Rada ds. innowacyjności Efekty monitorowania i ewaluacji: a)dla poziomu krajowego: aktualizacja/weryfikacja KIS informacja nt. wartości dodanej wspierania KIS na konkurencyjność i innowacyjność gospodarki i jakość życia społeczeństwa wpływ na politykę innowacyjności kraju b) dla poziomu regionalnego: informacja do stosowania w ramach monitorowania regionalnych inteligentnych specjalizacji zapewnienie koordynacji kraj-regiony w zakresie PPO
wyznaczanie kierunków w zakresie KIS pod kątem realizacji polityki innowacyjności koordynacja systemu oraz podejmowanie decyzji w zakresie aktualizowania i weryfikowania KIS na podstawie wyników monitorowania System decyzyjny i koordynacja działań Platforma monitorowania i ewaluacji KIS Komitet Sterujący ds. kis Rada ds. innowacyjności dobro publiczne dla obywateli i przedsiębiorców dostępna na smart.gov.pl w zakresie KIS
Weryfikacja i aktualizacja KIS – stan obecny Aktualizacja i weryfikacja KIS: 1. corocznie – przegląd KIS, szeroko konsultowany 2. ad hoc – zmiany na liście KIS, zmiany nazw specjalizacji, zmiany w szczegółowych opisach jako wynik procesu przedsiębiorczego odkrywania: inicjatywa gremiów powołanych w ramach monitorowania KIS (GR ds. kis, OG, GK) inicjatywa interesariuszy zewnętrznych (przedsiębiorcy, naukowcy, przedstawiciele administracji publicznej) informacja z platformy monitorowania i ewaluacji KIS nt. wyników wdrażania KIS oraz wyłaniających się inteligentnych specjalizacji Zmiany w KIS od 2014 r. 2 aktualizacje szczegółowego opisu KIS: 2 nowe specjalizacje, 1 zmiana nazwy, zmiana opisów czerwiec 2016 r.: planowana kolejna zmiana 3 nazw oraz zmiana opisów III/IV kwartał 2016 r.: planowana aktualizacja dokumentu głównego KIS
Weryfikacja i aktualizacja KIS – działania systemowe Działania niezbędne do podjęcia w ramach KIS: zapewnienie ciągłości pracy i efektywności gremiów powołanych w ramach systemu monitorowania i uruchomienie poszczególnych elementów PPO, także na poziomie regionalnym, w celu zapewnienia ciągłości wypracowanego procesu PPO i współpracy poziomu centralnego i regionalnego weryfikacja listy i opisów KIS – wypracowanie mechanizmu korygującego, umożliwiającego ograniczenie liczby inteligentnych specjalizacji w wyniku informacji dostarczanej w ramach monitorowania KIS pod kątem efektywności wydatkowania środków finansowych (aktywność przedsiębiorców w ubieganiu się o wsparcie) oraz potencjału innowacyjnego i rynkowego w celu jak największej koncentracji tematycznej na priorytetach w obszarze B+R+I uruchomienie platformy monitorowania i ewaluacji KIS w celu zapewnienia rzetelnej informacji rynkowej nt. potencjału innowacyjnego polskich przedsiębiorstw oraz trendów rozwojowych (także zagranicznych), a także monitorowania efektów podejmowanej interwencji publicznej w zakresie KIS
PPO – współpraca z regionami Organizacja systemu konsultantów KIS (rekrutacja, utrzymanie i rozwój konsultantów) Organizacja wywiadów z przedsiębiorcami smart labów, przygotowanie analiz rynku i technologii (tzw. BTR – business &technology roadmap) Agregacja i analiza danych i informacji z PPO (wyniki wywiadów i smart labów) -> monitorowanie/ak tualizacja KIS Organizacja Procesu Przedsiębiorczego Odkrywania KIS PPO jako mechanizm koordynacji KIS z regionami (Ministerstwo Rozwoju oraz PARP)
Koordynacja współpracy z konsultantami regionalnymi Koordynacja współpracy z konsultantami (PARP) Opracowanie kryteriów wyboru konsultantów Konsultacje kryteriów z MR i regionami Transparentny wybór konsultantów
Założenia dotyczące wyboru konsultantów regionalnych Ok. 3 konsultantów w każdym regionie Wiedza w zakresie technologii z obszarów KIS Doświadczenie w realizacji działań w regionie dot. rozwoju innowacji Ok. kilkudziesięciu godzin zaangażowania konsultanta średniomiesięcznie
Zadania konsultantów regionalnych Przeprowadzanie wywiadów wśród przedsiębiorców zidentyfikowanych w badaniu diagnostycznym przeprowadzonym przez PARP Organizowanie Smart Labs ponadregionalnych/krajowych oraz współpraca w zakresie tematycznym SL z Grupą Roboczą ds. kis na poziomie krajowym Współpraca z konsultantami regionalnymi z pozostałych województw w zakresie wywiadów i Smart Labs Wymiana informacji z Ministerstwem Rozwoju/PARP oraz Urzędami Marszałkowskimi w zakresie efektów prowadzonych w ramach PPO
Dziękuję za uwagę