MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY Część 6: Podejście międzysektorowe Przygotowanie: Amets Suess, Andalusian School of Public Health, 2015 Tłumaczenie: Anna Szetela,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty pilotażowe SPICOSA Professional Training Workshop" Gdynia, 7-8/10/2008 Science and Policy Integration for COastal Systems Assessment Warsztaty.
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
BADANIA SOCJO - EKONOMICZNE w ENERGETYCE
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
System ewaluacji NPR i NSRO
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
7.Program Ramowy Założenia programowe Jolanta Pacura Regionalny Punkt Kontaktowy
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Renata Berent- Mieszczanowicz
EFS w nowym okresie programowania
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Dr Michał Marek Członek Rady Programowej Radca Ministra
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
Inicjatywy Europejskie z obszaru e-Zdrowia w kontekście projektu P1
choroby układu krążenia (miażdżyca, udar)
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Deklaracja Wiedeńska Żywienie i Choroby Niezakaźne Zdrowie 2020
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
1 Trzeci Program działań Unii w dziedzinie zdrowia czerwca 2015 r. partnerstwo"
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
WYMAGANIA BANKÓW Środowisko. WB IFC (International Finance Corporation) EBRD.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Dr n. med. Beata Całyniuk Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.
MODUŁ DODATKOWY 1: GRUPY DOCELOWE Część 2: Migranci w nieuregulowanej sytuacji Przygotowanie: Amets Suess, Andalusian School of Public Health, 2015 Tłumaczenie:
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY Część 3: Zdrowie publiczne, prewencja i promocja zdrowia – perspektywa wielodyscyplinarna Przygotowanie: Amets Suess, Andalusian.
MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY Część 5: Podejście oparte na społeczności lokalnej, promocja partcypacji i zaangażowania korzystających oraz społeczności Przygotowanie:
MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY Część 1: Strategie i procedury w opiece zdrowotnej zorientowanej na ludzi uwzględniającej różnorodność kulturową i etniczną.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY
MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Równościowe zarządzanie projektem
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

MODUŁ 4: STOSOWANIE WIEDZY Część 6: Podejście międzysektorowe Przygotowanie: Amets Suess, Andalusian School of Public Health, 2015 Tłumaczenie: Anna Szetela, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, 2015

Prezentacja: Podejście międzysektorowe Ćwiczenie: Mapowanie działań międzysektorowych Plan sesji

Działanie międzysektorowe: Koncepcja Działanie międzysektorowe dla zdrowia może być definiowane jako skoordynowana akcja mająca na celu bezpośrednio poprawę zdrowia ludzi lub wpływ na determinanty zdrowia. Działania międzysektorowe dla zdrowia są postrzegane jako najistotniejsze dla osiągnięcia większej sprawiedliwości w zdrowiu, szczególnie w obszarach, gdzie postęp zależy od decyzji i działań podejmowanych w innych sektorach. (Ståhl, et al. 2006) Ståhl, et al. 2006; WHO “Działanie międzysektorowe dla zdrowia” rozumiane jest jako odnoszące się do działań podejmowanych przez sektory zewnętrzne w stosunku do sektora zdrowotnego, (z możliwą, ale niekonieczną, współpracą z tym sektorem) w celu osiągnięcia efektów w zakresie zdrowia / sprawiedliwości w zdrowiu lub w zakresie determinant zdrowia / sprawiedliwości w zdrowiu. (WHO 2008: 2)

Działanie międzysektorowe: Konceptualizacja Działanie międzysektorowe jest konceptualizowane w odniesieniu do: Modeli społecznych determinant zdrowia Polityk mających na celu redukowanie nierówności zdrowotnych Działania międzysektorowe stanowią jedno z podstawowych zagadnień polityki „Zdrowie we wszystkich politykach” (Health in All Policies) Są rozwijane i stosowane na poziomie międzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym. Zaangażowanie wielu instytucji i interesariuszy (w sektorze zdrowotnym, edukacyjnym, związków zawodowych, mediów itp.). „ Health in All Policies” (HiAP) jest strategią polityczną skierowaną na kluczowe społeczne determinanty zdrowia poprzez zintegrowaną politykę wszystkich odpowiednich obszarów politycznych. (CHAFEA 2014: 21) CHAFEA 2014; Marmot 2013; McQeen et al. 2012; Ministry of Health and Social Policy of Spain; Ståhl, et al. 2006; Vervoordeldonk, et al. 2013; WHO 2008, 2010, 2011.

Działanie międzysektorowe: Możliwości i ograniczenia Możliwości Rozwój synergii Osiągnięcie dodatkowych korzyści międzysektorowych Wzmocnienie sprawiedliwości w zdrowiu Redukcja nierówności o charakterze geograficznym Ograniczenia Trudności w koordynacji pomiędzy zainteresowanymi podmiotami Koszty interwencji międzysektorowych Trudności w ocenie kosztów i korzyści Ograniczone wdrażanie na poziomie lokalnym, z powodu zmian priorytetów na poziomie europejskim, narodowym i regionalnym Trudności w poprawie społecznych determinant zdrowia CHAFEA 2014; Marmot 2013; McQeen et al. 2012;; Ministry of Health and Social Policy of Spain Ståhl, et al. 2006; Vervoordeldonk, et al. 2013; WHO 2008, 2010, 2011.

Działanie międzysektorowe: Strategie Strategie wzmocnienia działań międzysektorowych  Poprawa politycznego i instytucjonalnego rozpoznania działań międzysektorowych.  Włączanie perspektywy długoterminowej.  Zapewnienie ciągłości, oceny i kontynuacji  Promocja partycypacji społecznej i upodmiotowienia  Adaptacja działań międzysektorowych do kontekstu politycznego, ekonomicznego i kulturowego CHAFEA 2014; Marmot 2013; McQeen et al. 2012;; Ministry of Health and Social Policy of Spain Ståhl, et al. 2006; Vervoordeldonk, et al. 2013; WHO 2008, 2010, 2011.

Działanie międzysektorowe: Znaczenie w działaniach przeciwko nierównościom w zdrowiu Przegląd 64 działań ukierunkowanych na nierówności w zdrowiu, prowadzonych w ramach pierwszego i drugiego programu UE w dziedzinie zdrowia “Zdrowie we wszystkich politykach”: Działania międzysektorowe jako najrzadszy rodzaj interwencji Wzrastające uwzględnienie działań międzysektorowych w drugim programie Migranci i mniejszości etniczne jako istotna grupa docelowa Figures and data: CHAFEA 2014: 22, 24.

Działanie międzysektorowe: Znaczenie dla opieki zdrowotnej i polityki zdrowotnej adresowanej do migrantów i mniejszości etnicznych Wielosektorowy wymiar zdrowia migrantów i mniejszości: ekonomiczny, polityczny i społeczny charakter determinant ich zdrowia Znaczenie zintegrowanego podejścia międzysektorowego dla lepszego rozumienia zagadnień nierówności w zdrowiu i zasobów koniecznych dla zmierzenia się z problemami w tej dziedzinie Znaczenie partnerstwa regionalnego i międzynarodowego Znaczenie zaangażowania organizacji społecznych Ingleby 2012; WHA 2008a, 2008; WHO 2010.

Działanie międzysektorowe Rekomendacje Rekomendacje związane z działaniem międzysektorowym oraz polityką „Zdrowie we wszystkich politykach” Promocja działań międzysektorowych Skupienie się na nierównościach w zdrowiu zamiast ograniczania się do akcji skierowanych do grup szczególnie narażonych Uwzględnienie społecznych determinant zdrowia migrantów i mniejszości etnicznych w rozwoju działań międzysektorowych Działania międzysektorowe skupione na wpływie obecnego kryzysu ekonomicznego w ochronie zdrowia i zdrowiu Monitorowanie i ocena działań międzysektorowych CHAFEA 2014; Marmot 2013; McQeen et al. 2012; Ministry of Health and Social Policy of Spain, 2010; Ståhl, et al. 2006; Vervoordeldonk, et al. 2013; WHA 2008a, 2008b; WHO 2008, 2010, 2011.

Konstrukcja planu działania międzysektorowego Zdrowie migrantów i mniejszości etnicznych CIMAS 2009; Community Tool Box 2014; RedIsir 2014; Risler et al Przygotowanie Identyfikacja potrzeb współpracy międzysektorowej Przekazanie idei do innych sektorów i zainteresowanych podmiotów Wymiana doświadczeń, oczekiwań i celów Międzysektorowy plan działania Analiza sytuacji Mapowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów i istniejących zasobów Analiza SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia / S trengths, Weeknesses, Opportunities and Threats ) Planowanie interwencji Identyfikacja metodologii Przygotowanie interwencji Wdrożenie Działanie Ocena Ocena wyników Poprawa działań

Ćwiczenie: Mapowanie działania międzysektorowego. Methodology: CIMAS 2009; CommunityToolBox 2014; Risler et al W małych grupach: Opiszcie działanie międzysektorowe związane ze zdrowiem migrantów/mniejszości etnicznych, z jakim spotkaliście się w swoim otoczeniu instytucjonalnym, lokalnym, regionalnym lub krajowym. Skonstruujcie mapę odpowiednich podmiotów i zasobów związanych z tym działaniem. Zaznaczcie istniejące pomiędzy podmiotami interakcje i bariery. Stwórzcie obraz przyszłej „idealnej” koordynacji międzysektorowej. Zaproponujcie strategie do osiągnięcia „idealnego” obrazu. Wspólnie: Zakończenie i dyskusja

Dziękujemy za uwagę. Pictures: Andalusian Childhood Observatory (OIA, Observatorio de la Infancia de Andalucía) 2014; Josefa Marín Vega 2014; RedIsir 2014; Morguefile 2014.

Literatura CHAFEA, Consumers, Health and Food Executive Agency, European Commission. Action on health inequalities in the European Union. Final version. The EU Health Programme’s contribution to fostering solidarity in health and reducing health inequalities in the European Union. Luxembourg: European Union, (retrieved: March 5, 2015). CIMAS, Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible. Metodologías Participativas. Manual, (retrieved: March 5, 2015). CommunityToolBox. Section 3. Our Model of Practice: Building Capacity for Community and System Change. (retrieved: March 5, 2015). Ingleby D. Ethnicity, Migration and the ‘Social Determinants of Health’ Agenda’. Psychosocial Intervention 2012;21(3): Marmot M (consortium leader). Health inequalities in the EU. Final report of a consortium. European Union (retrieved: March 5, 2015). McQueen DV, Wismar M, Lin V, Jones CM, Davies M. Intersectoral Governance for Health in All Policies. Structures, actions and experiences. Observatory Studies Series 26.Copenhagen: WHO, World Health Organization, European Observatory on Health Systems and Policies, (retrieved: March 5, 2015). Ministry of Health and Social Policy of Spain. Moving forward Equity in Health: Monitoring Social Determinants of Health and the Reduction of Health Inequalities. An independent expert report commissioned through the Spanish Presidency of the EU. Madrid: Ministry of Health and Social Policy of Spain, aEquidadEnSalud_en.pdfhttps:// aEquidadEnSalud_en.pdf (retrieved: March 5, 2015). Red Isir, Red Inmigración y Salud. Cuadernos audiovisuales para formación de profesionales en habilidades de comunicación con poblaciones inmigrantes. [DVD]. Risler J, Ares P. Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Buenos Aires: Tinta Limón, (retrieved: March 5, 2015). Ståhl T, Wismar M, Ollila E, Lahtinen E, Leppo K. Health in All Policies. Prospects and potentials. Helsinki, Ministry of Social Affairs and Health, European Observatory on Health Systems and Policies, 2006, p (retrieved: March 5, 2015).

Literatura Vervoordeldonk J, Dorgelo A, Timmermans H, Dimitrov P, Manolova A, Tsolova G, et al. Action for Health: Reducing Inequalities in Health. Situation Analysis and Needs Assessment in Seven EU-Countries and Regions. Murska Sobota: Institute of Public Health, Countries%20and%20Regions.pdfhttp:// Countries%20and%20Regions.pdf (retrieved: December ). WHA, World Health Assembly. Health of Migrants. Report by the Secretariat, 2008a. (retrieved: March 5, 2015). WHA, World Health Assembly. Health of migrants. WHA61.17, 24 May WHA, 2008b. (retrieved: March 5, 2015). WHO, World Health Organization. A conceptual framework for action on the social determinants of health. Discussion Paper Series on Social Determinants of Health 2. Geneva: WHO, (retrieved: March 5, 2015). WHO, World Health Organization. Commission on Social Determinants of Health. Closing the gap in a generation. Health equity through action on the social determinants of health. Geneva: WHO, (retrieved: March 5, 2015). WHO, World Health Organization. Discussion Paper Intersectoral Action on Health: A Path for Policy-Makers to Implement Effective and Sustainable Intersectoral Action on Health. First Global Ministerial Conference on Healthy Lifestyles and Noncommunicable Disease Control. Moscow, April (retrieved: March 5, 2015). WHO, World Health Organization. Health of migrants: the way forward – report of a global consultation. Madrid, Spain, 3-5 March (retrieved: March 5, 2015). WHO, World Health Organization, Public Health Agency of Canada. Health Equity Through Intersectoral Action: An Analysis of 18 Country Case Studies. WHO, Public Health Agency of Canada, (retrieved: March 5, 2015).