Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK
Plan Pojęcie i rodzaje sprzedaży bezpośredniej Cechy sprzedaży bezpośredniej Geneza sprzedaży bezpośredniej Próba odpowiedzi na pytanie; Dlaczego powstała taka forma sprzedaży jak sprzedaż bezpośrednia? Korzyści dla klienta Perspektywy sprzedaży bezpośredniej
Definicja Sprzedaż bezpośrednia to forma dystrybucji wyrobów i usług, odbywająca się poza placówkami handlu detalicznego (tzw. sprzedaż poza sklepowa), i polegająca na dotarciu przez producenta bezpośrednio do finalnego nabywcy za pośrednictwem sieci dystrybutorów, z pominięciem hurtowników i sklepów. M. Białas, Sprzedaż bezpośrednia, czyli zakupy w domu, „Gospodarka Export – Import”, nr 26 (331) –
Definicja PSSB Forma sprzedaży towarów i usług (także marketingowych), bezpośrednio konsumentowi, poza jakąkolwiek siecią sklepów lub tymczasowych punktów sprzedaży, w którą zaangażowane są zarówno osoby fizyczne jak i prawne (osoby prowadzące działalność na podstawie zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB)
Cechy towarów w SB zyskują dzięki prezentacji i wyjaśnieniom, są innowacyjne, różnią się znacznie od marek sklepowych, trudno sprzedawać je w sklepach trudno je reklamować.
Sposób organizacji działalności: Firmy jednopoziomowe (tradycyjne, ang. Single level - SL), Firmy wielopoziomowe (sieciowe, ang. Multi- level marketing MLM)
Jednopoziomowe Rekrutacją i szkoleniem dystrybutorów zajmują się menedżerowie zatrudnieni i wyznaczeni przez firmę. W systemie tym dystrybutorami są agenci lub przedstawiciele handlowi, otrzymujący prowizję od sprzedaży. (Tupperware, Vorwerk, czy AMC).
Wielopoziomowe Każdy dystrybutor może odnosić korzyść nie tylko z tytułu prowizji od sprzedaży własnej ale również może stać się twórcą sieci i czerpać korzyści z tytułu sprzedaży realizowanej przez jej członków. W tym systemie za rekrutację, szkolenie i motywowanie sprzedawców odpowiadają liderzy sieci, którzy również z tego tytułu uzyskują korzyści materialne (Amway, Mary Kay, czy Avon
Metody sprzedaży: Sprzedaż indywidualna (ang. Person to person) Sprzedaż grupowa (ang. Party plan)
Sprzedaż indywidualna Produkt jest demonstrowany w domu lub w miejscu pracy potencjalnego nabywcy, tylko jemu, na zasadzie indywidualnego kontaktu. Obejmuje ona również wręczenie mu katalogu lub broszury, z opisem towarów, którą może on przestudiować w dowolnym miejscu i czasie, aby podjąć przemyślaną decyzję zakupu. (Avon)
Sprzedaż grupowa Produkt jest demonstrowany większej grupie osób na zorganizowanym w tym celu spotkaniu, najczęściej w domu potencjalnego nabywcy towaru, który występuje w roli gospodarza i jest za to wynagradzany (przeważnie może nabyć demonstrowany produkt po niższej cenie). (Mary Kay czy Tupperware).
Cechy sprzedaży bezpośredniej : Dystrybutorzy nie są zatrudnieni w firmach sprzedaży bezpośredniej ale mają własną działalność gospodarczą, Sprzedaż w większości jest prowadzona w miejscu zamieszkania klientów lub ich miejscach pracy, Główną formą reklamy są katalogi, Dystrybutorzy rekrutują się wzajemnie; w systemie wielopoziomowym tworzą związki hierarchiczne
Geneza sprzedaży bezpośredniej Wydawnictwo z Nashville, Tennessee, sprzedaje Biblię metodą sprzedaży bezpośredniej 1886 – W Nowym Jorku powstaje California Perfume Co – Stanley Home Products Co. ( Stanhome) wprowadza sprzedaż grupową 1951 – Tupperware zaczyna sprzedaż grupową 1959 – Powstaje Amway (MLM)
Pytania: Dlaczego powstała taka forma sprzedaży jak sprzedaż bezpośrednia? Dlaczego firmy sprzedaży bezpośredniej zwiększają swój udział w rynku? Jakie są podstawowe czynniki jej wzrostu w przyszłości?
Z wykorzystywaniem mechanizmu rynkowego jako koordynatora działalności gospodarczej wiążą się koszty, które mogą wzrosnąć w sytuacji pewnych zachowań i w rezultacie charakterystyk transakcji Podstawowe założenie TKT
Koszty: Ex ante – poszukiwanie odpowiednich dostawców i cen, negocjowania warunków transakcji, określania warunków kontraktu, Ex post – wdrażania i monitorowania przebiegu kontraktu.
Założenia behawioralne: Ograniczona racjonalność Oportunizm
Firmy sprzedaży bezpośredniej powstały gdyż: W przypadku produktów, które oferują ta forma dystrybucji: 1.Zmniejsza jej koszty, 2.Umożliwia wyróżnienie produktów na rynku
Konsumenci kupują produkty ze względu na: Cechy tych produktów Usługi Mają informację za darmo
Kluczowe czynniki sukcesu: Rozwój produktów Tworzenie wizerunku
Dystrybutorzy mają kluczową rolę w tworzeniu kapitału marki Motywowanie Szkolenia
W celu zabezpieczania się przed oportunizmem dystrybutorów firmy sprzedaży bezpośredniej tworzą silną kulturę organizacyjną promującą motywację, zaangażowanie i entuzjazm uwaga: kultura ta jest często krytykowana
Pytania: W jaki sposób firmy sprzedaży bezpośredniej powinny tworzyć swój wizerunek? Czy firmy sprzedaży bezpośredniej powinny dystrybuować swoje produkty za pośrednictwem Internetu ?