Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Advertisements

ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Fairtrade – dynamiczny rynek
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
1 Werbespot. AWD CEE Controller Tagung 29./30. Juni 2006 POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE KIERUNKI ROZWOJU, AKTUALNE PROBLEMY POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Oriflame Sprzedaż i marketing Elżbieta Medalis Menedżer klubu Oriflame.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Katedra Marketingu Usług
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
Nowoczesne metody sprzedaży.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
PREZENTACJA COLWAY Część II Plan finansowy.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
obsługuje klientów w miejscu sprzedaży, służy im radą co do marki produktu, jego typu i jakości, udziela na prośbę klienta dokładnych i wyczerpujących.
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Plan Marketingowy Colway Opracowanie prezentacji:
SYSTEM FINANSOWY COLWAY
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Strategie promocji.
Technik Organizacji Reklamy
TECHNIK HANDLOWIEC.
PRODUKT.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Plan Marketingowy Twoja droga do sukcesu Wolę zarabiać 1% dzięki pracy 100 osób, niż 100% dzięki pracy własnej…
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska. Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego.
Pośrednicy w kanałach dystrybucji
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE Systemy Call Center Sp. z o.o.
Nr ewidencyjny: Opiekun: mgr Teresa Wójcicka VI Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego W Kielcach.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
MÓJ ZAWÓD.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Szkolenie dotyczące sprzedaży
Zapis prezentacji:

Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK

Plan Pojęcie i rodzaje sprzedaży bezpośredniej Cechy sprzedaży bezpośredniej Geneza sprzedaży bezpośredniej Próba odpowiedzi na pytanie; Dlaczego powstała taka forma sprzedaży jak sprzedaż bezpośrednia? Korzyści dla klienta Perspektywy sprzedaży bezpośredniej

Definicja Sprzedaż bezpośrednia to forma dystrybucji wyrobów i usług, odbywająca się poza placówkami handlu detalicznego (tzw. sprzedaż poza sklepowa), i polegająca na dotarciu przez producenta bezpośrednio do finalnego nabywcy za pośrednictwem sieci dystrybutorów, z pominięciem hurtowników i sklepów. M. Białas, Sprzedaż bezpośrednia, czyli zakupy w domu, „Gospodarka Export – Import”, nr 26 (331) –

Definicja PSSB Forma sprzedaży towarów i usług (także marketingowych), bezpośrednio konsumentowi, poza jakąkolwiek siecią sklepów lub tymczasowych punktów sprzedaży, w którą zaangażowane są zarówno osoby fizyczne jak i prawne (osoby prowadzące działalność na podstawie zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB)

Cechy towarów w SB zyskują dzięki prezentacji i wyjaśnieniom, są innowacyjne, różnią się znacznie od marek sklepowych, trudno sprzedawać je w sklepach trudno je reklamować.

Sposób organizacji działalności: Firmy jednopoziomowe (tradycyjne, ang. Single level - SL), Firmy wielopoziomowe (sieciowe, ang. Multi- level marketing MLM)

Jednopoziomowe Rekrutacją i szkoleniem dystrybutorów zajmują się menedżerowie zatrudnieni i wyznaczeni przez firmę. W systemie tym dystrybutorami są agenci lub przedstawiciele handlowi, otrzymujący prowizję od sprzedaży. (Tupperware, Vorwerk, czy AMC).

Wielopoziomowe Każdy dystrybutor może odnosić korzyść nie tylko z tytułu prowizji od sprzedaży własnej ale również może stać się twórcą sieci i czerpać korzyści z tytułu sprzedaży realizowanej przez jej członków. W tym systemie za rekrutację, szkolenie i motywowanie sprzedawców odpowiadają liderzy sieci, którzy również z tego tytułu uzyskują korzyści materialne (Amway, Mary Kay, czy Avon

Metody sprzedaży: Sprzedaż indywidualna (ang. Person to person) Sprzedaż grupowa (ang. Party plan)

Sprzedaż indywidualna Produkt jest demonstrowany w domu lub w miejscu pracy potencjalnego nabywcy, tylko jemu, na zasadzie indywidualnego kontaktu. Obejmuje ona również wręczenie mu katalogu lub broszury, z opisem towarów, którą może on przestudiować w dowolnym miejscu i czasie, aby podjąć przemyślaną decyzję zakupu. (Avon)

Sprzedaż grupowa Produkt jest demonstrowany większej grupie osób na zorganizowanym w tym celu spotkaniu, najczęściej w domu potencjalnego nabywcy towaru, który występuje w roli gospodarza i jest za to wynagradzany (przeważnie może nabyć demonstrowany produkt po niższej cenie). (Mary Kay czy Tupperware).

Cechy sprzedaży bezpośredniej : Dystrybutorzy nie są zatrudnieni w firmach sprzedaży bezpośredniej ale mają własną działalność gospodarczą, Sprzedaż w większości jest prowadzona w miejscu zamieszkania klientów lub ich miejscach pracy, Główną formą reklamy są katalogi, Dystrybutorzy rekrutują się wzajemnie; w systemie wielopoziomowym tworzą związki hierarchiczne

Geneza sprzedaży bezpośredniej Wydawnictwo z Nashville, Tennessee, sprzedaje Biblię metodą sprzedaży bezpośredniej 1886 – W Nowym Jorku powstaje California Perfume Co – Stanley Home Products Co. ( Stanhome) wprowadza sprzedaż grupową 1951 – Tupperware zaczyna sprzedaż grupową 1959 – Powstaje Amway (MLM)

Pytania: Dlaczego powstała taka forma sprzedaży jak sprzedaż bezpośrednia? Dlaczego firmy sprzedaży bezpośredniej zwiększają swój udział w rynku? Jakie są podstawowe czynniki jej wzrostu w przyszłości?

Z wykorzystywaniem mechanizmu rynkowego jako koordynatora działalności gospodarczej wiążą się koszty, które mogą wzrosnąć w sytuacji pewnych zachowań i w rezultacie charakterystyk transakcji Podstawowe założenie TKT

Koszty: Ex ante – poszukiwanie odpowiednich dostawców i cen, negocjowania warunków transakcji, określania warunków kontraktu, Ex post – wdrażania i monitorowania przebiegu kontraktu.

Założenia behawioralne: Ograniczona racjonalność Oportunizm

Firmy sprzedaży bezpośredniej powstały gdyż: W przypadku produktów, które oferują ta forma dystrybucji: 1.Zmniejsza jej koszty, 2.Umożliwia wyróżnienie produktów na rynku

Konsumenci kupują produkty ze względu na: Cechy tych produktów Usługi Mają informację za darmo

Kluczowe czynniki sukcesu: Rozwój produktów Tworzenie wizerunku

Dystrybutorzy mają kluczową rolę w tworzeniu kapitału marki Motywowanie Szkolenia

W celu zabezpieczania się przed oportunizmem dystrybutorów firmy sprzedaży bezpośredniej tworzą silną kulturę organizacyjną promującą motywację, zaangażowanie i entuzjazm uwaga: kultura ta jest często krytykowana

Pytania: W jaki sposób firmy sprzedaży bezpośredniej powinny tworzyć swój wizerunek? Czy firmy sprzedaży bezpośredniej powinny dystrybuować swoje produkty za pośrednictwem Internetu ?