 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Dysleksja Hanna Mazela.
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Podsumowanie z realizacji projektu
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
DYSKALKULIA.
Opracowała: Bożena Bełkot
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
wzrokowo - przestrzenne
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Dysleksja rozwojowa Pojęcia, objawy, formy pomocy.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko występują od początku nauki szkolnej.  Specyficzne trudności występują u dzieci o prawidłowej inteligencji.

Interpretacja wartości IQ IQ w skalach binetowskich Interpretacja IQ w skalach wechslerowskich >148 Inteligencja bardzo wysoka > Inteligencja wysoka Inteligencja powyżej przeciętnej Inteligencja przeciętna Inteligencja niższa niż przeciętna <68 Upośledzenie umysłowe <70

 Dysleksja „wzrokowa”  Dysleksja słuchowa  Dysleksja mieszana  Dysleksja integracyjna

 geografia - kłopoty w odczytywaniu mapy,  geometria - kłopoty ze skorelowaniem nazwy z figurą geometryczną,  arytmetyka - mylenie cyfr podobnych graficznie,  języki obce - trudności z opanowaniem nowych obrazów graficznych wyrazów.

 języki obce - trudności tego samego typu co w języku polskim; słownictwo ubogie, zniekształcanie wyrazów mało znanych, przy czytaniu długo utrzymuje się technika literowania, występują kłopoty z syntezą dźwięków, w czytaniu nie uwzględniane są znaki przestankowe, błędy w czytaniu: mylenie wyrazów o podobnym brzmieniu, zniekształcanie słów, błędy typu fonetycznego - fonetyczna deformacja słów, szczególne trudności w pisaniu ze słuchu wynikające z kłopotów z dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów, trudności z wyodrębnianiem wyrazów ze zdań, z zapisaniem wyrazów nieznanych, zmiana kolejności wyrazów w zdaniu.  arytmetyka - kłopot z zapamiętaniem tabliczki mnożenia,  inne - mogą występować trudności ze zrozumieniem instrukcji nauczyciela na wszystkich przedmiotach.

 geografia - kłopoty z zapamiętaniem kierunków na mapie,  geometria - mylenie pojęć przyswajanych werbalnie (np. równoległy, prostopadły),  arytmetyka - niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach,  wychowanie fizyczne - nieumiejętność prawidłowego wykonywania poleceń (np. wykonujemy obrót przez prawe ramię).

 wychowanie fizyczne - ogólnie niska sprawność ruchowa powoduje problemy w wykonywaniu ćwiczeń,  technika - kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem, kreśleniem.

 geografia - kłopoty z orientacją na mapie,  geometria - zmiany kierunku w rysunkach,  wychowanie fizyczne - brak orientacji w schemacie własnego ciała

 Prawo do diagnozy  Prawo terapii  Dostosowanie form i metod nauczania  Dostosowanie wymagań do poziomu uczniów z dysleksją

Opracowała Iwona Pastuszak