Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu w kontekście programu rozwojowego” Część I
Abu projekt mógł otrzymać dofinansowanie musi być spójną, logiczną i dopasowaną propozycją rozwiązania określonego problemu. Projekt jest nakierowany na osiągnięcie konkretnych, realnych celów. PROJEKT
Projekt jest skonstruowany z kilku podstawowych elementów: diagnoza, cele, grupa docelowa, działania, budżet i harmonogram. Wszystkie powyższe części składowe wniosku muszą tworzyć jedna spójną, logiczną całość. Jeśli, którykolwiek z elementów zaistnieje w sprzeczności z drugim w takim przypadku zostaje zakłócona logika projektu.
Ścieżka projektu Problem Działania Cel Rezultaty
PROGRAM ROZWOJOWY SZKOŁY LOGIKA PROJEKTU
Przedsięwzięcia, działania projektowe, projekty tworzące program rozwojowy powinny: wynikać z diagnozy identyfikującej problemy i potrzeby, zawierać jednoznacznie zdefiniowane konkretne i wykonalne cele, mieć przypisany, wyodrębniony budżet zadaniowy, być zaplanowane w czasie harmonogram realizacji od – do, być ukierunkowane na efekt – przewidywać rezultaty.
Tak definiowane programy rozwojowe w sposób kompleksowy i trwały powinny przyczyniać się do rozwoju danej szkoły/placówki oświatowej oraz odpowiadać zdiagnozowanym potrzebom dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym. A zatem powinny być tworzone z myślą o konkretnej szkole lub placówce oświatowej. Programy rozwojowy danej szkoły/placówki oświatowej powinny zawierać w sobie takie elementy, które są zgodne z polityką danej szkoły, z określonymi kierunkami jej rozwoju oraz z uzasadnionymi potrzebami.
DIAGNOZA Etap powyższy obejmuje: -identyfikację i analizę kluczowych problemów w poszczególnych obszarach funkcjonowania szkoły/placówki z określeniem związków przyczynowo- skutkowych wraz ze wskazaniem ograniczeń i możliwości, -charakterystykę osób uczestniczących w realizacji programu rozwojowego – uczniów, nauczycieli, -analizę potrzeb szkoły wynikających z warunków społecznych i demograficznych. Źródła informacji niniejszej diagnozy mogą być m.in. wyniki ewaluacji zewnętrznej oraz wewnętrznej w tym analiza wyników egzaminów, ocen semestralnych. Istotna z tego punktu widzenia jest również analiza potrzeb szkoły wynikających z warunków społecznych i demograficznych (np. dane z urzędów pracy)
Planowanie Etap powyższy obejmuje: -analizę celów – opracowanie celu głównego i celów szczegółowych programu rozwojowego na podstawie przeprowadzonej diagnozy i zidentyfikowanych na jej podstawie problemów, -analizę przewidywanych rezultatów – określenie spodziewanych efektów: należy dążyć do tego aby były one jak najbardziej mierzalne; precyzyjne i szczegółowe określenie rezultatów pomoże ekspertom oceniającym projekt sprawdzić skuteczność podjętych działań, -zaplanowanie działań w czasie – określenie struktury działań z uwzględnieniem kolejności i zależności między nimi oraz czasu realizacji,
WDRAŻANIE Etap powyższy obejmuje: -zarządzanie programem rozwojowym szkoły/placówki – podział obowiązków i komunikacji w zespole realizującym program rozwojowy, -bieżącą kontrolę i monitoring realizowanych przedsięwzięć zaplanowanych w programie – koszty i harmonogram realizacji prac, -należy na bieżąco czuwać nad realizacją umowy o dofinansowanie oraz zapewnić osiągnięcie celów zapisanych w projekcie,
Dziękuję za uwagę! Urząd Marszałkowski Wojew ó dztwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Gen. Franciszka Kleeberga – 691 Białystok Tel. (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) Faks: (0-85) INFOLINIA: l l