Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011r. Działanie 9.2 w ramach PO.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Spójność logiczna projektu.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu w kontekście programu rozwojowego” Część I

Abu projekt mógł otrzymać dofinansowanie musi być spójną, logiczną i dopasowaną propozycją rozwiązania określonego problemu. Projekt jest nakierowany na osiągnięcie konkretnych, realnych celów. PROJEKT

 Projekt jest skonstruowany z kilku podstawowych elementów: diagnoza, cele, grupa docelowa, działania, budżet i harmonogram.  Wszystkie powyższe części składowe wniosku muszą tworzyć jedna spójną, logiczną całość.  Jeśli, którykolwiek z elementów zaistnieje w sprzeczności z drugim w takim przypadku zostaje zakłócona logika projektu.

Ścieżka projektu Problem Działania Cel Rezultaty

PROGRAM ROZWOJOWY SZKOŁY LOGIKA PROJEKTU

Przedsięwzięcia, działania projektowe, projekty tworzące program rozwojowy powinny:  wynikać z diagnozy identyfikującej problemy i potrzeby,  zawierać jednoznacznie zdefiniowane konkretne i wykonalne cele,  mieć przypisany, wyodrębniony budżet zadaniowy,  być zaplanowane w czasie harmonogram realizacji od – do,  być ukierunkowane na efekt – przewidywać rezultaty.

 Tak definiowane programy rozwojowe w sposób kompleksowy i trwały powinny przyczyniać się do rozwoju danej szkoły/placówki oświatowej oraz odpowiadać zdiagnozowanym potrzebom dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym. A zatem powinny być tworzone z myślą o konkretnej szkole lub placówce oświatowej.  Programy rozwojowy danej szkoły/placówki oświatowej powinny zawierać w sobie takie elementy, które są zgodne z polityką danej szkoły, z określonymi kierunkami jej rozwoju oraz z uzasadnionymi potrzebami.

DIAGNOZA  Etap powyższy obejmuje: -identyfikację i analizę kluczowych problemów w poszczególnych obszarach funkcjonowania szkoły/placówki z określeniem związków przyczynowo- skutkowych wraz ze wskazaniem ograniczeń i możliwości, -charakterystykę osób uczestniczących w realizacji programu rozwojowego – uczniów, nauczycieli, -analizę potrzeb szkoły wynikających z warunków społecznych i demograficznych.  Źródła informacji niniejszej diagnozy mogą być m.in. wyniki ewaluacji zewnętrznej oraz wewnętrznej w tym analiza wyników egzaminów, ocen semestralnych. Istotna z tego punktu widzenia jest również analiza potrzeb szkoły wynikających z warunków społecznych i demograficznych (np. dane z urzędów pracy)

Planowanie  Etap powyższy obejmuje: -analizę celów – opracowanie celu głównego i celów szczegółowych programu rozwojowego na podstawie przeprowadzonej diagnozy i zidentyfikowanych na jej podstawie problemów, -analizę przewidywanych rezultatów – określenie spodziewanych efektów: należy dążyć do tego aby były one jak najbardziej mierzalne; precyzyjne i szczegółowe określenie rezultatów pomoże ekspertom oceniającym projekt sprawdzić skuteczność podjętych działań, -zaplanowanie działań w czasie – określenie struktury działań z uwzględnieniem kolejności i zależności między nimi oraz czasu realizacji,

WDRAŻANIE  Etap powyższy obejmuje: -zarządzanie programem rozwojowym szkoły/placówki – podział obowiązków i komunikacji w zespole realizującym program rozwojowy, -bieżącą kontrolę i monitoring realizowanych przedsięwzięć zaplanowanych w programie – koszty i harmonogram realizacji prac, -należy na bieżąco czuwać nad realizacją umowy o dofinansowanie oraz zapewnić osiągnięcie celów zapisanych w projekcie,

Dziękuję za uwagę! Urząd Marszałkowski Wojew ó dztwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Gen. Franciszka Kleeberga – 691 Białystok Tel. (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) Faks: (0-85) INFOLINIA: l l