Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mapowanie habitatu. Czym jest habitat? (źródło: Wikipedia) Habitat (łac. habitat - mieszka), obrazowo określany jako adres ekologiczny – kompleks specyficznych.
Advertisements

Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Mariana Batki Łódź, ul Jurczyńskiego 1/3 tel.: ;
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Opracowanie: mgr Dorota Fabianowicz. Edukacja leśna w polskich szkołach Kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży odbywa się na poszczególnych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Świat oczami misjonarzy Autor: Katarzyna Niewiadomska.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Listopadowa mapa pogody Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wyk. Karolina Zarzycka Kl. ITE. Terminem żywność ekologiczna określa się żywność, którejsposób wytwarzania jest zgodny z zasadami zawartymi w rozporządzeniu.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
Ul. Lermontowa Łódź
Magdalena Mikoda Iga Dąbrowska kl. II C. Żywność pochodząca z upraw, gdzie nie używa się środków chemicznych bądź używa w niewielkiej ilości.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Mariana Batki Łódź, ul Jurczyńskiego 1/3 tel.: ;
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
EM FARMA DZIECIĘCA® EDUKACYJNA FARMA PRZED i SZKOLNA® Chcemy uczyć się pod gołym niebem, bowiem tylko tam sprawnie ukształtujemy nasze ciała i umysły i.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
SZKOŁA PRZYJAZNA 6-LATKOM Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka J. Paweł II.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Leśnicy z pasją NADLEŚNICTWO GROMNIK. W Polsce w branżach związanych z leśnictwem pracuje ok. 375 tys. osób, czyli średnio co 40. pracujący Polak. Zapraszamy.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka J. Paweł II.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 13 w Tarnowskich Górach.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
NASZE NADLE Ś NICTWO NADLE Ś NICTWO BE Ł CHATÓW Pod zarządem Nadleśnictwa Bełchatów znajduje się prawie hektarów lasów. Leśnicy z Nadleśnictwa.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX – Rozwój wykształcenia.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Gdy myślę „ SZKOŁA”: nauka, przyjaźń, bezpieczeństwo, moja przyszłość … Szkoła Podstawowa Nr 142 w Łodzi im. Zawiszy Czarnego Łódź, ul. Łupkowa.
SZKOLNY OŚRODEK BADANIA ŚRODOWISKA
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Debata ”Lokalny ekorozwój – przestrzeń wokół nas”.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
kształcących w zawodach
Człowiek – najlepsza inwestycja
Szkoła Promująca Zdrowie
PRZYSZŁOŚĆ ŚWIATA ZALEŻY OD NAS
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty

Jak skutecznie i atrakcyjnie kształcić proekologiczne postawy i zachowania od najmłodszych lat? Warsztaty dla nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej Opracowała Irena Olszewska-Żywno

Pomóżmy dzieciom zrozumieć nasze środowisko Świat wokół nas WODA Świat wokół nas Świat roślin i zwierząt Śmieci – nie zasypujmy nimi Ziemi! W zdrowym ciele zdrowy duch! Nauczyciele – nauczycielom Polityka ekologiczna w Unii Europejskiej

Wprowadzenie „Zanim rozpoczniesz pracę z dziećmi, zanim zaczniesz uczyć je prawd o świecie, pomyśl chwilę nad tym jaka jest rola nauczyciela, jakie są podstawowe zasady pozwalające zapewnić dzieciom, a przy tym i nam samym wspaniały, pełen radości, a jednocześnie przepełniony wiedzą czas…” Joseph Bharat Cornell

Celem programu jest doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela w zakresie kształtowania proekologicznych postaw i zachowań oraz pokazanie atrakcyjnych sposobów pracy z dzieckiem

MODUŁ I Pomóżmy dzieciom zrozumieć nasze środowisko

Przykładowe metody aktywizujące w edukacji ekologicznej Obserwacja Działania w terenie Gry i zabawy dydaktyczne Mapa mentalna Inscenizacja Metoda projektu

Wielozmysłowe poznawanie środowiska Chyba coś zrobię dla mojego środowiska… Grupy elitarne Przykłady osobiste Rodzice, koledzy z podwórka Informacje z zewnątrz szkoły Prace wizualne, gabloty Program edukacji ekologicznej szkoły i przedmiotów Mamo, tato posadźmy drzewo i przestańmy się w domu opychać tym mięsem… a Ty mamo nie kupuj mi futra SKĄD UCZEŃ CZERPIE WIEDZĘ EKOLOGICZNĄ?

Wielozmysłowe poznawanie środowiska Otaczający świat oddziałuje na wszystkie nasze zmysły, dlatego ważne jest takie podejście do edukacji ekologicznej, żeby dziecko mogło czuć, słuchać, oglądać, wąchać i smakować elementy środowiska z jednoczesnym zwróceniem uwagi na dbałość o jego czystość i dobre warunki do życia dla wszystkich organizmów

SŁYSZĘ DOTYKAM WIDZĘ WĄCHAM SMAKUJĘ Wielozmysłowe poznawanie środowiska

Jak wygląda Twoje najbliższe otoczenie? Jakie odczucia wywołuje w Tobie otocze- nie, w którym mieszkasz? Jakie formy terenu występują w Twojej okolicy? Jak został zagospodarowany ten teren? Jakie formy krajobrazu możesz wyróżnić w Twojej okolicy?

MODUŁ II Świat wokół nas - WODA Właściwości wody, stany skupienia Cykl obiegu wody w przyrodzie i jego znaczenie dla życia na Ziemi Co wpływa i wypływa z naszych domów? Oszczędzamy wodę Zbiorniki wodne i ich bogactwo Źródła i skutki zanieczyszczeń wody

MODUŁ III Świat wokół nas – ŚWIAT ROŚLIN I ZWIERZĄT Kroki do poznawania roślin Odkrywanie bogactwa zapachów Roślinna mapa łąki Piętrowa budowa lasu i jego mieszkańcy Mieszkańcy pól i łąk Głosy wokół nas – słucham i obserwuję zwierzęta Przystosowanie zwierząt do życia w różnych środowiskach Jak chronić ŚWIAT ROŚLIN i ZWIERZĄT?

MODUŁ IV Śmieci – nie zasypujmy nimi Ziemi! Czy śmieci to problem? Jakie i ile śmieci produkujemy? Jakie odpady można spotkać w domu, w lesie, na ulicy, nad stawem? Co możemy zrobić w sprawie śmieci?

MODUŁ V W zdrowym ciele zdrowy duch Życie w rodzinie. Mój DOM to moja rodzina Model „zdrowego dnia” Higiena osobista i higiena otoczenia Zdrowy styl odżywiania, lokalna żywność w naszym menu Ruch w życiu człowieka Bezpieczeństwo w codziennym życiu Choroby cywilizacji

MODUŁ VI Nauczyciele - nauczycielom Nauczyciel- czyli uczący dostrzegac to, co można dostrzec Jak kształtować zachowania proekologiczne od najmłodszych lat? Wypracowanie własnych scenariuszy i projektów z zakresu działań proekologicznych do pracy z dziećmi pierwszego etapu kształcenia

MODUŁ VII Polityka ekologiczna w Unii Europejskiej Cele polityki Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska Wspólne programy działania Unii w zakresie ochrony środowiska Sposoby realizacji polityki ochrony środowiska przez Unię Europejską Wspólnotowe prawo ochrony środowiska Współpraca międzynarodowa i regionalna

BIURO PROJEKTU Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p Szczecin tel.: 091/