Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI) Kornelia Rybicka XV Konferencja z cyklu Diagnostyka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Advertisements

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r. WARUNKI WAŻNOŚCI GŁOSU.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” COMENIUS Partnerskie Projekty Szkół Metoda ICT: wielokulturowość, europejska świadomość, proces edukacyjny i styl.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Zespó ł Szkó ł im. Jana Kasprowicza w Sztumie. Mini przedsiębiorstwo „Hades” tworzy 14 młodych osób : Żaneta CegłowskaAnastazja Czarnak.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
D EBATA SZKOLNA KODEKS 2.0 SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
„JAK JEDNA OSOBA, MOŻE WPŁYNĄĆ NA LOSY CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA?” Mieszko I.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
BURZA MÓZGÓW  Pierwszym etapem w pracy nad filmem były długie godziny rozmyślań nad doświadczeniem, które by nas naprawdę zaciekawiło i spełniało wymogi.
Kontakt: ul. Żubardzka Łódź tel./fax (o42) tel. (042) www: gim8.szkoly.lodz.pl mail:
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Poglądy Materia jest niezniszczalna i wieczna, wszystko składa się z atomów wszystko składa się z atomów i próżni, atomy mają pewną swobodę i próżni,
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO „PRZERWA NA SOK” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Józefa Bema w Ostrołęce maj 2016r.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
O ochronie danych osobowych
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zapis prezentacji:

Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI) Kornelia Rybicka XV Konferencja z cyklu Diagnostyka Edukacyjna Kielce, 4-6 grudnia 2009 r.

Od dzieciństwa miałam kłopoty z czasem – wymykał się i niepokoił. Czas stał się bolesny któregoś dnia, gdy w jednym krótkim momencie uświadomiłam sobie nagle, co znaczy ‘teraz’. ‘Teraz’ bowiem znaczy – ‘już nigdy’. ‘Teraz’ znaczy, że to co jest, właśnie w tym samym momencie być przestaje, obsuwa się jak zmurszały stopień schodów. [...] Nieodwracalnie. Olga Tokarczuk: Gra na wielu bębenkach, Wałbrzych 2001 Kiedy wymawiam słowo Przyszłość, pierwsza sylaba odchodzi już do przeszłości. [...] Wisława Szymborska: Trzy słowa najdziwniejsze CZAS

przyszłość teraźniejszość przeszłość Czas psychologiczny Przeszłość i przyszłość jest konstruowanym stanem umysłu czas fizyczny czas biologiczny

fatalistyczna TERAŹNIEJSZOŚĆ hedonistyczna PRZYSZŁOŚĆ PRZESZŁOŚĆ negatywna pozytywna POSTRZEGANIE CZASU (Zimbardo)

Przedmiotowe perspektywy postrzegania czasu w szkole

Perspektywa czasowa Skrócony opis Negatywna przeszłość Skłonność do interpretowania i rozmyślania o teraźniejszości poprzez generalnie nieprzyjazny, nieszczęśliwy pryzmat przeszłości Pozytywna przeszłość Skłonność do interpretowania i rozmyślania o teraźniejszości poprzez ciepły i sentymentalny pryzmat przeszłości Fatalistyczna teraźniejszość Skłonność do interpretowania i rozmyślania o teraźniejszości poprzez bezradny i pozbawiony nadziei stosunek do życia, który jest uwarunkowany przekonaniem o braku wpływu na własny los Hedonistyczna teraźniejszość Skłonność do spędzania czasu rozmyślając i interpretując teraźniejszość przez hedonistyczny, ryzykowny i lekkomyślny pryzmat życia PrzyszłośćSkłonność do interpretowania i rozmyślania o teraźniejszości poprzez cele i nagrody do osiągnięcia

Przeszłość Teraźniejszość Przyszłość pozytywna negatywna hedonistyczna fatalistyczna Charakterystyka perspektyw postrzegania czasu wg Zimbardo

Zimbardo: W dzisiejszym świecie – tak. Myślenie o przyszłości jest cechą wizjonerów. Natomiast zdolność do odmawiania sobie doraźnych korzyści w imię przyszłego zysku to najcenniejsza umiejętność ludzi sukcesu. Skupianie się na wyznaczonym celu wymusza na nich punktualność, odpowiedzialność i skuteczność. Ale i tu czyhają pułapki. Gdy za bardzo oddamy się w służbę przyszłości, tracimy kontakt z rzeczywistością. Myśląc jedynie o wynikach, stajemy się zestresowani, sztywni, nadmiernie się kontrolujemy. Kluczem do sukcesów zawodowych jest umiejętność patrzenia w przyszłość?

TERAŹNIEJSZOŚĆPRZYSZŁOŚĆ PERSPEKTYWA POSTRZEGANIA CZASU Możesz zjeść teraz albo później, gdy przyniosę polewę czekoladową (później jeszcze drugie ciastko) Eksperyment Marshmallowa

Przykładowe charakterystyki postrzegania czasu uczniów kl. II

Do zrozumienia podanego fragmentu wiersza C. Miłosza: Barwy ze słońca są. A ono nie ma /Żadnej osobnej barwy, bo ma wszystkie. jest potrzebna wiedza przyrodnicza. Wolę omawiać teksty literackie silnie osadzone w kanonie, aniżeli nowe propozycje lekturowe. Uważam za istotne przeczytanie tekstu M. Kopernika,,O obrotach sfer niebieskich” przed omówieniem na lekcji zagadnień dotyczących kultury, sztuki i nauki renesansu. Podczas omawiania,,Laury i Filona” F. Karpińskiego celowa jest dygresja o cechach przyrodniczych jawora. Omawiając sylwetkę Stanisława Wokulskiego, stwarzam sytuacje dydaktyczne wymagające wyjaśnienia pojęć i zjawisk fizycznych będących w kręgu zainteresowań bohatera, np. perpetuum mobile. Uważam, że tematy maturalne z języka polskiego mogą odnosić się do tekstów literackich wymuszających odwołanie się piszących do wiedzy z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych. Sprawia mi przyjemność czytanie artykułów popularno-naukowych z zakresu fizyki, astronomii lub biologii. Pytania ankiety określającej interdyscyplinarność nauczyciela języka polskiego

Uśrednione charakterystyki postrzegania czasu nauczycieli i uczniów

Przyszłościowcy mówią nad, pod, na około oraz na wskroś teraźniejszo zorientowanych mieszkańców tego świata. Krzysztof Lubieniecki, Bakałarz Philip Zimbardo, Paradoks czasu

Uśrednione charakterystyki postrzegania czasu nauczycieli języka polskiego

Przykładowe charakterystyki postrzegania czasu dwóch nauczycieli języka polskiego

,,Uświadomiły przynajmniej wielu z ich ówczesnych uczestników, jak duża niewiedza, jak wiele uprzedzeń, a nawet pychy zagnieździło się po obu jego stronach.” Próby zbliżenia w kształceniu ogólnym między naukami przyrodniczymi i humanistycznymi S. J. Schmitd, Od tekstu do systemu.(...)