Rachunkowość Dr Krzysztof Jonas Wykład 9. Pozostałe elementy sprawozdawczości finansowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

Fundacja Fundusz Współpracy
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Panel I Wyniki ekonomiczne a wyniki księgowe
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Elementy rachunkowości – cz. 3. spec. zarządzanie nieruchomościami
System rachunkowości przedsiębiorstwa
Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Program Partnerzy na rzecz stabilności finansowej
Rachunek przepływów pieniężnych
Zestawienie zmian w kapitale własnym.
Wprowadzenie do sprawozdania finansowego Bilans
OPIS PLANU FINANSOWEGO
NewConnect Growth Indicator (NCGIndicator) Wskaźnik koniunktury spółek z rynku NewConnect Zespół pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Sierpińskiej Wyższa.
Wykład 8 Dr Krzysztof Jonas
rachunkowość zajęcia nr 3
SZKOLENIE PODSTAWY RACHUNKOWOŚCI
Charakterystyka bilansu
Dr Krzysztof Jonas Wykład 10a
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
Wykład 10 Dr Krzysztof Jonas
Bilans przedsiębiorstwa
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Rachunek Zysków i Strat
Pierwsza Konsolidacja
KLASYFIKACJA KONT Podział podstawowy KONTA KSIĘGOWE KONTA SYNTETYCZNE
rachunkowość zajęcia nr 8
rachunkowość zajęcia nr 6
Rachunkowość Rezerwy bilansowe i pozabilansowe, kapitały rezerwowe w kapitale własnym Robert Dyczkowski.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Analiza ekonomiczno – finansowa
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Analiza ekonomiczno – finansowa
Podstawy Organizacji i Przedsiębiorczości Wojciech St
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Rachunek przepływów pieniężnych
Wykład 8 Dr Krzysztof Jonas
Międzynarodowy Standard Rachunkowości 8 Emilia Borawska
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Cel Uregulowanie podstaw prezentacji sprawozdań finansowych o ogólnym przeznaczeniu, aby zapewnić porównywalność danych zawartych w sprawozdaniach finansowych.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 8. Badanie sprawozdań finansowych Z.U.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Dopłaty Art. 177, 178 i 189 par 1 i 2 KSH 12 ust.4 pkt 11 CIT – do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
ANALIZA BILANSU.
ANALIZA ZYSKU I RENTOWNOŚCI
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
Rachunek przepływów pieniężnych (Cash flow)
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak.
Omówienie uproszczonego bilansu. Wiktoria Siczek kl. 2TEH.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Analiza ekonomiczna część I
Dr Krzysztof Jonas.  Pozostała działalność operacyjna – nie stanowi zasadniczego segmentu działalności ale stanowi skutek jej podejmowania.  Pozostałe.
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
Rachunkowość OFE Wybrane zagadnienia.
Wybrane elementy sprawozdań finansowych
Wykład 3 Dr Krzysztof Jonas
Podstawy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej
Analiza zasobów kapitałowych
ANALIZA EKONOMICZNO-FINANSOWA –JEJ MIEJSCE W SYSTEMIE ANALIZ WSTĘPNA ANALIZA BILANSU r.
Dr Krzysztof Jonas Wykład 9
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Rachunkowość Wykład 0.
Rachunek Zysków i Strat
Zapis prezentacji:

Rachunkowość Dr Krzysztof Jonas Wykład 9

Pozostałe elementy sprawozdawczości finansowej.

Składniki sprawozdawczości finansowej. Sprawozdanie finansowe składa się z: - bilansu - rachunku zysków i strat - informacji dodatkowej Oraz - rachunku przepływów pieniężnych * - zestawienia zmian w kapitale własnym * * jednostki poddawane badaniu

Rachunek przepływów pieniężnych Cash Flow.

RPP – CF Cel sporządzania Celem CF jest dostarczanie informacji na temat zaistniałych zmian w środkach pieniężnych i ich ekwiwalentach (ich faktycznych wpływów i wydatków).

Kto sporządza CF? 1) banki i zakłady ubezpieczeń 2) fundusze powiernicze i inwestycyjne 3) powszechne towarzystwa emerytalne 4) spółki akcyjne 5) jednostki, które w poprzednim roku obrotowym spełniły co najmniej 2 z 3 warunków: - średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty co najmniej 50 osób - suma aktywów bilansu równowartość co najmniej euro

Kto sporządza CF? - przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych stanowiły równowartość co najmniej euro

RPP - CF RPP przedstawia informacje o przepływach pieniężnych zaistniałych w okresie w podziale na: - działalność operacyjną, - działalność inwestycyjną - działalność finansową. RPP sporządza się metodą pośrednią i metodą bezpośrednią.

RPP - CF Działalność operacyjna – podstawowy rodzaj działalności oraz inne niezaliczone do działalności inwestycyjnej i finansowej Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej są głównie skutkiem zdarzeń ujmowanych w r. z. i s. Działalność inwestycyjna – nabywanie lub zbywanie składników aktywów trwałych i krótkoterminowych aktywów finansowych oraz związane z nimi pieniężne koszty i korzyści.

RPP - CF Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej wskazują na zakres poniesionych nakładów mających służyć wytwarzaniu zysków. Działalność finansowa – pozyskiwanie lub utrata źródeł finansowania oraz związane z nimi pieniężne korzyści i koszty (zmiana wysokości i struktury kapitału własnego i zobowiązań). Przepływy pieniężne z działalności finansowej informują o możliwościach pozyskiwania kapitału przez jednostkę

Struktura RPP – CF Wpływy lubZysk netto - Wydatkilub- Korekty = Przepływy pieniężne Działalność operacyjna Wpływy - Wydatki = Przepływy pieniężne Działalność inwestycyjna Wpływy - Wydatki = Przepływy pieniężne Działalność finansowa

Struktura RPP – CF – metoda bezpośrednia. Zmiana stanu środków pieniężnych = środki pieniężne na koniec okresu – środki pieniężne na początek okresu (zgodnie z definicją na potrzeby RPP)

RPP – CF – metoda bezpośrednia

RPP – CF – metoda bezpośrednia.

RPP – CF - metoda bezpośrednia.

RPP – CF – metoda bezpośrednia

RPP – CF – metoda pośrednia

Zestawienie zmian w kapitale własnym

Kto sporządza to sprawozdanie? Od 2002 roku zestawienie zmian w kapitale własnym (z. z. w k. w.) sporządzają podmioty, których sprawozdania podlegają obowiązkowemu badaniu przez biegłych rewidentów. Z. z. w k. w. ma na celu dostarczenie użytkownikom informacji o: - wielkości i powodach zmian w poszczególnych elementach kapitału własnego - wielkości kosztów i przychodów, które zostały bezpośrednio odniesione na kapitał własny z pominięciem r. z. i s.

Z. z. w k. w. Błąd podstawowy – błąd wykryty w bieżącym okresie obrotowym, którego znaczenie jest na tyle duże, iż w świetle ich wykrycia nie można uznać, że sprawozdania finansowe za poprzedni okres lub okresy nie mogą one być uznane za rzetelne i wiarygodne na dzień ich publikacji. Błąd wynikać może z: - pomyłek matematycznych - błędnych zastosowań zasad rachunkowości - błędnych interpretacji faktów - oszustw czy niedopatrzeń.

Z. z. w k. w. Korekta błędów podstawowych wpływa na stan zysków zatrzymanych. Dzięki takiemu ujęciu nie powoduje zniekształcenia wyniku finansowego. Informację o dokonanej korekcie uwidacznia się w z. z. w k. w. Układ i struktura zestawienia odpowiada układu grupy „Kapitał własny” z bilansu.

Struktura z. z. w k.w. + / - korekty błędów podstawowych Kapitał własny na początek okresu Kapitał własny na początek okresu po korektach Na początek okresu Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Kapitał podstawowy

Struktura z. z. w k. w. Na początek okresu Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Należne wpłaty na kapitał podstawowy Na początek okresu Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Udziały / akcje własne Na początek okresu Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Kapitał zapasowy

Struktura z. z. w k. w. Na początek okresu Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Kapitał z aktualizacji wyceny Na początek okresu Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Pozostałe kapitały rezerwowe Korekty błędów podstawowych Na początek okresu po korektach Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Zysk z lat ubiegłych

Struktura z. z. w k. w. Korekty błędów podstawowych Na początek okresu po korektach Zwiększenia / zmniejszenia Na koniec okresu Strata z lat ubiegłych Zysk netto Strata netto Odpisy z zysku Wynik netto Kapitał własny po uwzględnieniu proponowanego podziału zysku Kapitał własny na koniec okresu

Informacja dodatkowa.

Informacja dodatkowa zwykle jest podzielona na dwie części: 1. Wprowadzenie do sprawozdania finansowego (umieszczane przed sprawozdaniami, stanowi wstęp do nich) 2. Dodatkowe informacje i objaśnienia (umieszczane po sprawozdaniach, stanowi ich uszczegółowienie)

Informacja dodatkowa. Informacja dodatkowa zawiera szczegółowe informacje wyjaśniające zasady i politykę rachunkowości stosowane przez jednostkę sporządzającą sprawozdanie finansowe. Umożliwia prawidłową interpretację danych ze sprawozdań.

Wprowadzenie do sprawozdania finansowego. Powinno zostać w nim ujęte: 1. Nazwa jednostki, jej siedziba, przedmiot podstawowej działalności i nazwa organu prowadzącego rejestr. 2. W wypadku ograniczonego czasu trwania działalności – podanie tego czasu 3. Określenie okresu objętego sprawozdaniem 4. Rodzaj danych (łączne, jednostkowe) 5. Informacje o zachowaniu zasady kontynuacji działania lub jej niestosowaniu (przesłanki)

Wprowadzenie do sprawozdania finansowego. 6. Informacje o połączeniu spółek – tylko w pierwszym sprawozdaniu po połączeniu 7. Omówienie polityki rachunkowości i przyjętych zasad rachunkowości w tym: - informacje o metodach wyceny aktywów i pasywów (wraz z amortyzacją) - informacje o przyjętych metodach pomiaru wyniku finansowego

Dodatkowe informacje i objaśnienia. Zawierają szczegółowy opis kategorii, które zostały przedstawione w sprawozdaniach finansowych. Oprócz nich powinny zawierać informacje: - o podziale zysku (pokryciu straty), - podstawowe informacje o pracownikach i organach zarządzających jednostki oraz - inne informacje ułatwiające zrozumienie sprawozdań finansowych Dodatkowe informacje i objaśnienia mogą być prezentowane w ujęciu blokowym

Sprawozdanie z działalności jednostki.

Mają obowiązek je sporządzać: - spółki kapitałowe - towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych - spółdzielnie - przedsiębiorstwa państwowe Ma ono obejmować ważne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej jednostki. Powinna być zawarta ocena uzyskanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opisy zagrożeń. Ma formę dowolną, opisową, lecz określoną treść.

Sprawozdanie z działalności jednostki. W szczególności trzeba przedstawić informacje o zdarzeniach, które: - w znaczący sposób wpłynęły na działalność jednostki - nastąpiły w roku obrotowym oraz po jego zakończeniu do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego Sprawozdanie winno też zawierać informacje o: - przewidywanym rozwoju jednostki, - wcześniejszych osiągnięciach badawczo rozwojowych - aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej

I to jest już koniec.