Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach 2014-2020 30 października 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Zasady polityki regionalnej UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
System ewaluacji NPR i NSRO
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
(Narodowej Strategii Spójności)
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Finansowanie obszarów chronionych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Piotr Machański Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Perspektywa Umowa partnerstwa Toruń, październik 2012 r. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.

Kontrakt Terytorialny instrument poprawy efektywności działań rozwojowych (głównie inwestycyjnych) ukierunkowanych terytorialnie, realizowanych przez różne podmioty publiczne i ustalonych w procesie negocjacji pomiędzy nimi wprowadzony przez KSRR (z r.) zawierany między stroną rządową i samorządem województwa

Kontrakt Terytorialny – struktura - stanowi punkt odniesienia dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację kontraktów (ogólne przepisy i zasady dotyczące wszystkich umawiających się stron) - ustala: strategię osiągania celów europejskich (Europa 2020) i krajowych (KPZK, SRK, strategie horyzontalne), źródła finansowania, wartości wskaźników do osiągnięcia do 2020 r. Kontrakt Terytorialny część ogólna część szczegółowa = + - określa szczegółowy zakres interwencji na danym obszarze (zindywidualizowane zapisy dla każdego województwa)

I etap – opracowanie części ogólnej Kontraktu II etap – formułowanie stanowisk na szczeblu rządowym i samorządowym: - przygotowanie mandatu negocjacyjnego rządu - przygotowanie mandatów negocjacyjnych samorządu  Przyjęcie mandatu negocjacyjnego samorządu przez Zarząd Województwa oraz mandatu negocjacyjnego rządu przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów rozpoczyna proces negocjacji. Kontrakt Terytorialny – procedura przygotowania i negocjacji (1)

Za koordynację procesu po stronie rządowej odpowiada Minister Rozwoju Regionalnego. Za koordynację procesu po stronie samorządowej odpowiada Marszałek Województwa (poprzez wyznaczonego przez niego koordynatora).  Efektem negocjacji jest opracowanie przez Ministra Rozwoju Regionalnego dla każdego województwa projektu części szczegółowej Kontraktu, która wraz z opracowaną częścią ogólną Kontraktu zostanie zweryfikowana po ostatecznych wynikach negocjacji programów operacyjnych w ramach nowej perspektywy finansowej. Kontrakt Terytorialny – procedura przygotowania i negocjacji (2)

Minister Rozwoju Regionalnego przedstawia Radzie Ministrów końcowe uzgodnienia z negocjacji wnioskując o zgodę na podpisanie Kontraktu. Marszałek Województwa przedstawia Zarządowi Województwa uzgodnienia z negocjacji wnioskując o zgodę na podpisanie Kontraktu.  Po uzyskaniu zgody strony podpisują Kontrakt. Kontrakt Terytorialny – zatwierdzenie

Rządowy mandat negocjacyjny będzie określał elementy wizji rozwoju poszczególnych województw, istotne z punktu widzenia strategii rozwoju kraju i uwzględniające indywidualne, terytorialne potencjały rozwojowe poszczególnych województw. Kontrakt Terytorialny – mandat negocjacyjny Przy opracowywaniu mandatu negocjacyjnego, w zakresie określenia listy przedsięwzięć priorytetowych, samorządy województw powinny współpracować z partnerami, których udział będzie istotny w związku z: realizacją planowanych przedsięwzięć priorytetowych, powierzeniem im zarządzania/wdrażania części RPO (np. części związanej z realizacją polityki miejskiej).

Kontrakt Terytorialny – zawartość mandatu negocjacyjnego Mandat negocjacyjny wizerunek województwa wskaźniki kierunki działań przedsięwzięcia priorytetowe wycena przedsięwzięć ramy negocjacyjne OSI

Wizerunek województwa w tym: analiza potencjałów i barier rozwojowych istotnych z punktu widzenia rozwoju kraju i danego województwa rekomendowane działania prorozwojowe w ujęciu tematycznym

Wskaźniki Ocena zdolności danego województwa do osiągania wskaźników wynikających z dokumentów europejskich i rządowych do osiągnięcia w perspektywie do roku 2020 na poziomie regionalnym i obszarach strategicznej interwencji.

Kierunki działań Propozycja kierunków działań i obszarów tematycznych do realizacji w województwie.

Przedsięwzięcia priorytetowe Oczekiwania i propozycje przedsięwzięć priorytetowych do realizacji w województwie z punktu widzenia rządu.

Wycena przedsięwzięć Wstępna wycena wartości przedsięwzięć proponowanych na poziomie regionu, realizujących poszczególne cele tematyczne.

Obszary strategicznej interwencji Warunki realizacji przedsięwzięć priorytetowych w obszarach strategicznej interwencji (OSI) (tematycznych i geograficznych): wybór instrumentu, w ramach którego dane przedsięwzięcie będzie realizowane: - program finansowany ze środków UE z udziałem krajowego wkładu publicznego zarządzany na poziomie samorządowym czy z poziomu rządowego - instrumenty rozwojowe wspierane środkami budżetu państwa – np. w ramach programów rozwoju, dotacji celowych decyzja o realizacji przedsięwzięcia w ramach instrumentów rozwoju terytorialnego w ramach WRS zaangażowanie środków krajowych po stronie rządowej, których wydatkowanie uzależnione jest od decyzji ministerstw właściwych (lub instytucji im podległych) zasady koordynacji realizacji konkretnych projektów na poziomie krajowym i regionalnym, programów operacyjnych, programów rozwoju wstępne zasady podziału środków Krajowej Rezerwy Wykonania

Ramy negocjacyjne tj. ustalenia w zakresie sposobu prowadzenia negocjacji, w tym margines negocjacyjny – minimalne i maksymalne warunki, jakie zespół negocjacyjny może zaakceptować w odniesieniu do przedmiotu negocjacji, w tym zakres swobody we wprowadzaniu zmian na liście przedsięwzięć priorytetowych.

Kontrakt będzie w głównej mierze realizowany za pomocą środków europejskich w ramach Wspólnych Ram Strategicznych, tj: zasilających zarówno programy operacyjne zarządzane na poziomie krajowym, jak i na poziomie regionalnym. Szacunkowe ustalenie wysokości środków na realizację Kontraktów Terytorialnych zostanie określone na etapie przygotowania jego części ogólnej. W części szczegółowej zostanie dokonany szczegółowy podział środków na realizację Kontraktów na poziomie poszczególnych programów operacyjnych, zarówno krajowych, jak i regionalnych, w oparciu o wynikające z Umowy Partnerstwa wskaźniki. Kontrakt Terytorialny – finansowanie (1)

Ustalone w toku negocjacji zapisy Kontraktu Terytorialnego będą realizowane za pośrednictwem: programów operacyjnych lub ich części (priorytetów i działań) finansowanych ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach polityki spójności UE; programów operacyjnych lub ich części, które są finansowane ze środków unijnych w ramach, innych niż polityka spójności, polityk unijnych (np. EFRROW, EFR); programów rozwoju przygotowywanych przez różnych ministrów resortowych dla realizacji celów strategii rozwoju przygotowywanych dla danej polityki; innych instrumentów finansowanych ze środków krajowych lub innych, niż fundusze unijne, środków zagranicznych uzgodnionych w trakcie negocjacji kontraktów (które nie mieszczą się w ww. kategoriach). Kontrakt Terytorialny – finansowanie (2)

Departament Planowania Regionalnego Wydział Planowania Strategicznego