Realizacja i rozliczenie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007 – 2013 Dział Rozliczeń Projektów RPO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Działanie 9.3 – wybór projektów do dofinansowania i co dalej?
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
Realizacja umowy w ramach POIG
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Kontrola beneficjentów działanie 6.1
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym poddziałanie Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
1 Realizacja i rozliczenie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007 – 2013 – Zagadnienia.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
OBOWIĄZKI WNIOSKODAWCY PRZED PODPISANIEM UMOWY O DOFINANSOWANIE
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Realizacja i rozliczenie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007 – 2013 Dział Rozliczeń Projektów RPO

UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU – Załączniki/informacje niezbędne do podpisania umowy Dokument rejestrowy - kserokopia dokumentu, potwierdzona za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną do podpisania umowy o dofinansowanie projektu Podział kwoty dofinansowania na kolejne lata realizacji projektu - oryginały dokumentu Prognoza składania wniosków o płatność - oryginały dokumentu Prognoza składania wniosków o płatność na następny rok – oryginały dokumentu Numer rachunku bankowego Beneficjenta, na który będzie przekazywane dofinansowanie, wraz z zaświadczeniem z banku/umową rachunku bankowego potwierdzającą, iż Beneficjent jest posiadaczem niniejszego rachunku Numer rachunku bankowego Beneficjenta, z którego ponoszone były/będą wydatki w ramach projektu wraz z zaświadczeniem z banku/umową rachunku bankowego potwierdzającą, iż Beneficjent jest posiadaczem niniejszego rachunku Karta wzorów podpisów Adres do korespondencji celem ujęcia go w umowie o dofinansowanie

UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU – Załączniki/informacje niezbędne do podpisania umowy Wybór formy zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis lub Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w okresie od dnia złożenia wniosku aplikacyjnego do momentu przedłożenia załączników do umowy o dofinansowanie Oświadczenie o niewykluczeniu z prawa otrzymania dofinansowania Zaświadczenie o niezaleganiu z należnościami wobec Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oświadczenie o spełnieniu kryteriów podmiotowych Aktualne dokumenty potwierdzające posiadanie środków niezbędnych na realizację projektu

UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU – Najważniejsze obowiązki Beneficjenta Beneficjent wnosi oraz przekazuje do IP II, poprawnie ustanowione zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy nie później niż w terminie do 30 dni od dnia zawarcia umowy, na kwotę nie mniejszą niż wysokość łącznej kwoty dofinansowania Beneficjent zobowiązuje się do przedstawiania na żądanie IP II wszelkich dokumentów, pisemnych informacji lub wyjaśnień związanych z realizacją Projektu, w wyznaczonym przez nią terminie Wszelkie wydatki w ramach projektu, których poniesienie stało się konieczne po podpisaniu umowy, a których poniesienie jest konieczne w celu prawidłowego zrealizowania projektu, Beneficjent ma obowiązek zgłosić IP II. IP II może podjąć decyzję o wprowadzeniu tych wydatków do zapisów umowy, lecz jedynie jako wydatków niekwalifikowalnych Wszelkie zmiany w realizacji projektu, w tym zmiany w zakresie rzeczowym, mogą być wprowadzone jedynie za uprzednią zgodą IP II z uwzględnieniem § 18 umowy oraz ich zgodności z prawem polskim i wspólnotowym, w szczególności Prawem zamówień publicznych lub zasadami określonymi w Umowie dla podmiotów, które nie stosują Prawa zamówień publicznych

UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU – Najważniejsze obowiązki Beneficjenta Zmiana formy prawnej Beneficjenta, przekształcenia własnościowe lub konieczność wprowadzenia innych zmian, w wyniku wystąpienia okoliczności nieprzewidzianych w momencie składania wniosku a mogących skutkować przeniesieniem praw i obowiązków z Umowy na osoby trzecie, możliwe są wyłącznie po poinformowaniu IP II o konieczności ich wprowadzenia i zaakceptowaniu ich przez IP II pod rygorem rozwiązania Umowy na zasadach w niej przewidzianych Beneficjent zobowiązuje się do poinformowania pisemnie IP II, w terminie 30 dni od dnia podpisania Umowy o wszystkich realizowanych przez siebie w dniu podpisania umowy projektach, finansowanych z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub innych funduszy Unii Europejskiej Beneficjent zobowiązuje się do poinformowania pisemnie IP II o rozpoczęciu realizacji, w trakcie obowiązywania Umowy, wszystkich innych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych, funduszu Spójności lub innych funduszy Unii Europejskiej, w ciągu 30 dni od dnia podpisania umowy o dofinansowanie każdego z takich projektów Beneficjent zobowiązuje się zachować określone we Wniosku trwałość projektu i docelowe wartości wskaźników realizacji projektu, przez okres 5 lat od daty jego zakończenia finansowego. W wypadku dofinansowania uzyskanego przez mikro, małych i średnich przedsiębiorców określone we Wniosku trwałość projektu i docelowe wartości wskaźników realizacji projektu, zachowane muszą zostać przez okres 3 lat od daty jego zakończenia finansowego.

UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU – Najważniejsze obowiązki Beneficjenta Beneficjent jest zobowiązany do stosowania Prawa zamówień publicznych w zakresie, w jakim ma zastosowanie do Beneficjenta i do Projektu. W przypadku gdy na mocy ustawy Prawo zamówień publicznych Beneficjent nie jest zobowiązany do jej stosowania, zobowiązuje się do dokonywania wydatków: - w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów - w sposób umożliwiający terminową realizację projektu - w wysokości i terminach wynikających z zaciągniętych zobowiązań Beneficjent nie stosujący Prawa zamówień publicznych zobowiązuje się zgromadzić i przedstawić instytucjom uprawnionym do kontroli dokumenty, które udowodnią spełnienie zasady określonej powyżej.

Beneficjent nie stosujący Ustawy, zgodnie z dokumentem pn. Komunikat Wyjaśniający Komisji dotyczący prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (Komunikat Komisji Europejskiej opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 179 z dnia 01 sierpnia 2006 r.), jest zobowiązany: - Zamieścić ogłoszenie w celu zagwarantowania upublicznienia informacji o zamówieniu, tak aby potencjalni oferenci z siedzibą w innych państwach członkowskich UE mieli dostęp do informacji odnoszących się do zamówienia przed jego udzieleniem i w konsekwencji będą w stanie wyrazić swoje zainteresowanie otrzymaniem zamówienia. - Zagwarantować przejrzyste zasady udzielania zamówienia poprzez zapewnienie uczciwych warunków konkurencji wszystkim podmiotom wyrażającym zainteresowanie zamówieniem.

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU W celu spełnienia wymogu upublicznienia informacji o zamówieniu Beneficjent jest zobowiązany do zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w jednym z niżej wymienionych środków publikacji: - Internet (strona internetowa Beneficjenta lub portal internetowy stworzony specjalnie w celu zamieszczania ogłoszeń o niskiej wartości np. portal branżowy) - Krajowe dzienniki urzędowe lub krajowe dzienniki specjalizujące się w ogłoszeniach o zamówieniach publicznych bądź gazety o zasięgu krajowym. - Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej Minimalny zakres ogłoszenia: - Podstawowe informacje dotyczące zamówienia, które ma być udzielone - Sposób udzielenia zamówienia - Zaproszenie do skontaktowania się z Beneficjentem

1 Beneficjent zobowiązany jest do udokumentowania upublicznienia ogłoszenia o zamówieniu. Beneficjent może odstąpić od opublikowania ogłoszenia o zamówieniu, jednak tylko i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, takich jak: - Wystąpienie pilnej konieczności spowodowanej nieprzewidywalnymi wydarzeniami. - Zamówienie z przyczyn technicznych, artystycznych lub związanych z ochroną praw wyłącznych może zostać wykonane jedynie przez określony podmiot gospodarczy. Każdy przypadek odstąpienia od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu musi zostać zaakceptowany przez IP II. OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU

ZASADY UDZIELANIA ZAMÓWIENIA Niedyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia, który nie powinien odnosić się do określonego wyrobu, szczególnych sposobów postępowania, znaków towarowych, patentów, rodzajów lub specyficznego pochodzenia chyba, że takie odniesienie jest uzasadnione przedmiotem zamówienia i towarzyszą mu słowa „lub równoważne”, Równy dostęp dla podmiotów ze wszystkich państw członkowskich UE. Beneficjent nie może postawić wymogu, aby potencjalni oferenci posiadali siedzibę na terenie Polski. Uznawanie dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje w innych państwach członkowskich UE, Odpowiednie terminy, tak aby potencjalni oferenci z innych państw członkowskich UE byli w stanie przygotować i złożyć ofertę. Beneficjent jest zobowiązany do zagwarantowania następujących terminów na złożenie oferty: - nie krótszych niż 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia dla wydatku jednostkowego na zakup towaru lub usługi, którego cena netto nie przekracza zł, - nie krótszych niż 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia dla wydatku jednostkowego na zakup towaru lub usługi, którego cena netto przekracza zł, - nie krótszych niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia dla zamówienia na roboty budowlane niezależnie od ich wartości. Przejrzyste i obiektywne podejście w stosunku do wszystkich uczestników spotkania

UDOKUMENTOWANIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA pisemne protokoły z negocjacji handlowych (podpisane przez obie strony) pisemne oferty firm konkurencyjnych w stosunku do wykonawcy/dostawcy, z którym Beneficjent podpisze umowę oświadczenia Beneficjenta uzasadniające dokonany wybór wykonawcy/dostawcy.

Beneficjent zobowiązany jest do zgromadzenia i przechowywania następujących dokumentów: - Zakup towaru lub usługi, których cena netto nie przekracza ,00 zł – Oświadczenie uzasadniające dokonany wybór wykonawcy/dostawcy, - Zakup towaru lub usługi, których cena netto przekracza ,00 zł - Pisemne oferty firm konkurencyjnych (tzw. kontroferty) oraz Oświadczenie uzasadniające dokonany wybór wykonawcy/dostawcy, - Zakupu maszyn i urządzeń używanych do wartości zł netto – Oświadczenie uzasadniające dokonany wybór wykonawcy/dostawcy - Zakup maszyn i urządzeń używanych o wartości powyżej zł netto, - Pisemne oferty firm konkurencyjnych (tzw. kontroferty) oraz Oświadczenie uzasadniające dokonany wybór wykonawcy/dostawcy, - Zlecenie robót budowlanych niezależnie od ich wartości - Pisemne oferty firm konkurencyjnych (tzw. kontroferty) oraz Oświadczenie uzasadniające dokonany wybór wykonawcy/dostawcy. UDOKUMENTOWANIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

Spójność zapisów wniosku aplikacyjnego z wnioskiem beneficjenta o płatność Wymóg prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej Kompletność oraz poprawność dokumentacji OGÓLNE ZASADY PRAWIDŁOWEGO ROZLICZENIA PROJEKTU

WYODRĘBNIONA EWIDENCJA KSIĘGOWA Do obowiązków Beneficjenta, który jest odpowiedzialny za poprawność wydatkowania całości środków przeznaczonych na realizację projektu, należy prowadzenie dla danego przedsięwzięcia wyodrębnionej ewidencji księgowej. Obowiązek ten powstaje od samego początku realizacji projektu, a nie od momentu podpisania umowy o dofinansowanie. Zasady prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej w przypadku: - ksiąg rachunkowych – pełna księgowość - podatkowej księgi przychodów i rozchodów

- KOMPLETNOŚĆ ORAZ POPRAWNOŚĆ DOKUMENTACJI Wniosek beneficjenta o płatność wraz z załącznikami : - kopie faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej - kopie dokumentów potwierdzających odbiór urządzeń, sprzętu lub wykonanie prac - w przypadku zakupu sprzętu/urządzeń, które nie zostały zamontowane – kopie protokołów odbioru urządzeń/sprzętu lub przyjęcia materiałów, z podaniem miejsca ich składowania - kopie wyciągów bankowych z rachunku bankowego Beneficjenta, wskazanego w Umowie lub przelewów bankowych - kopie innych niezbędnych dokumentów potwierdzających i uzasadniających prawidłową realizację projektu oraz potwierdzających, że wydatki zostały poniesione w sposób celowy i oszczędny * Obrót gotówkowy i bezgotówkowy w świetle Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

- WYMAGANIA DOTYCZĄCE DOKUMENTÓW FINANSOWYCH ZAŁĄCZONYCH DO WNIOSKU BENEFICJENTA O PŁATNOŚĆ Potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Beneficjenta lub osobę upoważnioną do reprezentowania Beneficjenta kserokopie oryginałów faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej powinny posiadać opis zawierający co najmniej: - numer umowy o dofinansowanie - nazwę projektu - opis związku wydatku z projektem - kwotę wydatków kwalifikowanych - informację o poprawności formalno-rachunkowej i merytorycznej - informację o zakresie stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych - w przypadku, gdy w ramach projektu występuje pomoc publiczna należy zamieścić informację w tym zakresie z podziałem na kwoty objęte pomocą publiczną oraz nieobjęte pomocą publiczną - numer ewidencyjny lub księgowy - w przypadku faktur wystawionych w walucie obcej należy zamieścić datę oraz kurs waluty na dzień przeprowadzenia operacji zakupu oraz datę i kurs waluty na dzień zapłaty

4 pkt Dziękuję za uwagę Dorota Stanisławiszyn Kierownik Działu Rozliczeń Projektów RPO tel. /0 77/