1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Wykorzystanie w szkole
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Poznawanie metody projektu
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Projekty edukacyjne w szkole
WYNIKI MATUR 2009 Wydział Edukacji UM w Koszalinie.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
TRZYMAJ FORMĘ! Opracowanie na podstawie poradnika dla nauczycieli: Marzena Dering mł. asystent ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE w Malborku.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
P ROJEKTY SZKOLNE Podsumowanie udziału w programie E-szkoła Wielkopolska 1.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
MATURA 2013.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Źródła energii na świecie
Szkoła Podstawowa nr 94 im. I Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Wyniki diagnoz w klasach pierwszych i drugich Wrzesień 2014.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
Czyli co i jak.  wspólna praca na określony temat  sposób na rozwiązanie problemu  praca określona czasem Są jakieś rodzaje?  Przedmiotowe  Międzyprzedmiotowe.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Szkolny Program Wspierania Zdolności i Talentów „Lubuscy poszukiwacze talentów” opracowali: Agnieszka Pisarczyk i Zdzisław Kapiński.
Przykłady dobrych praktyk
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

1 Metoda projektów Praktyka w edukacji

2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną z działaniem praktycznym. Polega na samodzielnym działaniu uczniów (indywidualnym lub zespołowym) na zadany temat, nad problemem itd.

3 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów – praktyka w edukacji zorientowane na przedmiot zorientowane na czas zorientowane na wykonawcę silne i słabe zorientowane na cel projekty w edukacji

4 Metoda projektów – praktyka w edukacji Znaczenie metody projektu dla ucznia dla nauczyciela 1/ osobisty rozwój 1/ osobisty rozwój 2/ kształtowanie umiejętności 2/ kształtowanie umiejętności społecznych społecznych 3/ rozwój w sferze poznawczej 3/ rozwój w sferze poznawczej i emocjonalnej i emocjonalnej 4/ interdyscyplinarne łączenie 4/ interdyscyplinarne łączenie wiadomości i umiejętności wiadomości i umiejętności 5/ rozwój zainteresowań, 5/ rozwój zainteresowań, uzdolnień uzdolnień 6/ konkurencyjność wobec innych 6/ konkurencyjność wobec innych metod metod 1/ nawiązanie nowych relacji 1/ nawiązanie nowych relacji z uczniem z uczniem 2/ efektywne wykorzystanie nowej 2/ efektywne wykorzystanie nowej metody w edukacji metody w edukacji 3/ zdobycie nowych doświadczeń 3/ zdobycie nowych doświadczeń i umiejętności zawodowych i umiejętności zawodowych 4/ możliwość współpracy z różnymi 4/ możliwość współpracy z różnymi organizacjami i instytucjami organizacjami i instytucjami

5 wybór tematu cele projektu plan projektu Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów – praktyka w edukacji Etapy pracy nad projektem *najtrudniejszym etapem realizacyjnym projektu jest jego ocena; realizacja projektu prezentacja projektu ocena projektu* harmonogram działań ewaluacja projektu

6 I – określenie tematu projektu (zagadnienie ogólne, następnie temat szczegółowy) II – ustalenie celu III – wskazanie i wybór form realizacji projektu IV – podział zadań realizacyjnych i określenie zadań indywidualnych i grupowych V – określenie zasad działania uczniów w pracy nad projektem i ich odpowiedzialności za efekt poszczególnych części zadaniowych (jak i kiedy – komunikacja, konsultowane się, pomoc) VI – wybór i wskazanie źródłowych obszarów informacji niezbędnych dla realizacji projektu VII – zaplanowanie i ustalenie terminów realizacji kolejnych etapów pracy i całego projektu (osobno: gromadzenie informacji, opracowanie materiałów i wyników, prezentacja wyników i całego projektu) VIII – zasady współpracy z nauczycielem (jak i kiedy – komunikacja, konsultowane się, pomoc) IX – wskazanie zasad i kryteriów oceny projektu (kto, kiedy i co ocenia) X – prezentacja pracy X – etap ewaluacji (wskazanie trudności realizacyjnych i ich przewidywalność, możliwe usprawnienia i ulepszenia realizacji, analiza SWOT, ocena stopnia spełnienia oczekiwań uczniów i nauczyciela itd.) Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów – praktyka w edukacji

7 Kiedy projekt można uznać za „dobry”? Tylko wówczas, gdy został przygotowany i wykonany przez uczniów. Udział nauczyciela jest i musi pozostać duży we wstępnej fazie omówienia metody i charakterystyki jej realizacji. Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów – praktyka w edukacji

8  cele zostały ustalone wspólnie z uczniami  uczniowie – realizatorzy projektu – rozwiązują problem w znanej sytuacji  projekt jest interdyscyplinarny  uczniowie mają możliwość wykazania się zarówno wiadomościami, jak i umiejętnościami  wspólnie ustalone zostały terminy realizacji projektu i jego kolejnych etapów  zostały omówione zadania i odpowiedzialność za ich wykonanie  uczniowie nie mają wątpliwości dotyczących tematyki projektu, jego celu, rozumieją i akceptują wybrane metody i formy pracy, znają terminy wykonania zadań  rozumieją kryteria oceny i rolę ewaluacji  uczniowie mają możliwość pracy indywidualnej i grupowej widzą zalety i chcą prezentować publicznie wyniki swojej pracy Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów – praktyka w edukacji

9 Przykładowe tematy i formy wykonania projektów: -Miejsce, w którym żyję- - ścieżki dydaktyczne (historia, geografia, biologia, język polski, statystyka) -Czy wystarczy nam wody?- - konferencja panelowa (chemia, biologia, geografia, statystyka) -Bocznymi ulicami miasta wystawa fotograficzna (historia, wos, wiedza o kulturze, geografia) -Człowiek zmienia krajobraz- - pokaz przeźroczy (historia, biologia, chemia, geografia, wiedza o kulturze) -Nasi sąsiedzi- - plakat naukowy (poster) (historia, wiedza o kulturze, wos, geografia) Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów – praktyka w edukacji

10 Życzymy owocnej i satysfakcjonującej współpracy z zespołem uczniów Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów – praktyka w edukacji